text
article
2017
per
طب و تزکیه
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
1608-2397
24
v.
1
no.
2017
9
18
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52276_a5a9ee91cae35eb0f204185ed01b392f.pdf
آموزش پژوهش مدار در فرایند ارائه درس عملی تغذیه کاربردی
یحیی
پاسدار
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
author
بهزاد
کرمی متین
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
author
فرید
نجفی
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
author
پریسا
نیازی
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
author
میترا
دربندی
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
author
text
article
2017
per
زمینه و هدف: یکی از اساسیترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور تربیت نیروی انسانی توانمند و پویا در مسایل آموزشی و پژوهشی است. هدف این مطالعه تعیین نقش آموزش پژوهش مدار در ارائه واحد عملی درس تغذیه بود. روش بررسی: این مطالعه مقطعی در سال های 92-1387 در دانشکده بهداشت شهر کرمانشاه در پنج نیم سال تحصیلی اجرا شد. جامعه مورد مطالعه عبارت بود از دانشجویان رشته بهداشت عمومی که درس تغذیه کاربردی را انتخاب کرده بودند. در هر نیم سال تحصیلی واحد عملی به عنوان یک پروژه تحقیقاتی تعریف و به مرحله اجرا گذاشته شد. یافته ها: تا کنون شش عنوان طرح تحقیقاتی به سبب این پروژه به تصویب معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه رسیده است. از این طرح تا کنون سه مقاله علمی پژوهشی به چاپ رسیده است، پنج مقاله ارسال و اصلاحات نهایی انجام گرفته و در نوبت چاپ قرار گرفته و دو مقاله دیگر توسط مجلات معتبر در دست بررسی می باشند. نتیجه گیری: نتیجه مطالعه بیانگر این است که با انجام کارهای پژوهشی در قالب واحد عملی دروس می توان ضمن افزایش مهارت پژوهشی و کارآمدی به تولیدات علمی کشور نیز کمک مؤثری نمود.
طب و تزکیه
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
1608-2397
24
v.
1
no.
2017
19
30
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52277_54e768b7468ed63fee4b6c87e3875feb.pdf
بررسی تاثیر تحریک شنوایی با آوای اذان بر تغییرات علایم همودینامیک در بیماران مبتلا به کما
فاطمه
مقدم
دانشگاه علوم پزشکی زنجان
author
میترا
پیامی بوساری
دانشگاه علوم پزشکی زنجان
author
سقراط
فقیه زاده
دانشگاه علوم پزشکی زنجان
author
text
article
2017
per
زمینه و هدف: سیستم اعصاب انسان به محرک های صوتی با فراز و فرود های منظم پاسخ مثبت نشان می دهد و از سویی بسیار سفارش شده در خانه هایتان به خصوص هنگام بیماری، اذان بگویید. هدف از مطالعه بررسی تاثیر تحریک شنوایی با آوای اذان در تغییرات علایم همودینامیک بیماران مبتلا به کما است. روش بررسی: این پژوهش یک کارآزمایی بالینی قبل و بعد است که بر روی 33 بیمار مبتلا به کمای تروماتیک مغزی که به شکل تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شده است، انجام شده است. گروه آزمون به مدت 14 روز، 2 بار در روز، موقع اذان ظهر و مغرب آوای اذان را توسط هدفون دریافت می کردند. قبل و بعد از هر بار مداخله علایم همودینامیک ثبت شد. در گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت و روزی دوبار موقع ظهر و مغرب علایم همودینامیک ثبت شد. سپس داده ها توسط برنامه SPSS ویراست 16 و آزمون های آماری کای دو و تی تست و اندازه گیری مکرر آنالیز شد. یافته ها: دامنه سنی نمونه ها 14 تا 68 سال بود. بالاترین میانگین سنی مربوط به گروه اذان بود و بیشترین جنس در دو گروه را مردان تشکیل میدادند (n=27). در گروه آزمون با وجود رابطه معناداری در بعضی از روزها و در برخی متغیرها نسبت به وضعیت پایه، لیکن روند یکنواختی طی چهارده روز در علایم همودینامیک مشاهده نشد. نتیجه گیری: تحریک شنوایی با آوای اذان نمی تواند سبب روند افزایشی یا کاهشی یکنواخت در متغیرهای مورد بررسی در بیماران کمایی شود.
طب و تزکیه
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
1608-2397
24
v.
1
no.
2017
31
38
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52278_7ef517038b838f064b3f7e81cb0c0752.pdf
عزت نفس و تعهد سازمانی کارکنان مدارک پزشکی مراکز آموزشی درمانی شهر تهران
فرحناز
صدوقی
دانشگاه علوم پزشکی ایران
author
text
article
2017
per
مقدمه: عزت نفس و تعهد سازمانی دو عامل مهم در بعد فردی و سازمانی برای بهبود کیفیت زندگی کاری ودر نتیجه افزایش کیفیت خدمات هستند. هدف این مقاله بررسی رابطه عزت نفس و تعهد سازمانی کارکنان مدارک پزشکی مراکز آموزشی درمانی شهر تهران است. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی ازنوع کاربردی است. جامعه این پژوهش شامل کارکنان بخش مدارک پزشکی مراکز آموزشی درمانی شهر تهران بود. جهت این مطالعه 155 نفر از کارکنان مراکز آموزشی درمانی شهر تهران به شکل تصادفی انتخاب شدند. برای عزت نفس از پرسشنامه آیزنک و برای تعهد سازمانی از پرسشنامه الن و مایرز استفاده شد. داده های گردآوری شده در نرم افزار SPSS 16 وارد شدند و بر اساس آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل، آنوا و کروسکال والیس تحلیل شدند. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان می دهد که نمره عزت نفس کارکنان 22.3 از 30 و نمره تعهد سازمانی 67.8 از 120 بوده است. همچنین نمره تعهد عاطفی 21.3 ، تعهد مستمر 22.6 و تعهد هنجاری 24 از 40 بوده است. آزمون همبستگی پیرسون با ضریب اطمینان 95 درصد نشان داد که همبستگی بین عزت نفس و تعهد سازمانی معنی دار است. همچنین آزمون آنوا با ضریب اطمینان 95 درصد تفاوت معنا داری بین گروه های سطح تحصیلات و سابقه کاری کارکنان با متغیرهای عزت نفس و تعهد سازمانی را نشان نداد. نتیجه گیری: نمره عزت نفس و تعهد سازمانی کارکنان مدارک پزشکی مورد مطالعه در این پژوهش، متوسط ارزیابی شد و با توجه به همبستگی این متغیرها با رضایت شغلی، کاهش ترک خدمت، رشد فردی و سازمانی باید برنامه ریزی مناسبی در این زمینه صورت گیرد.
طب و تزکیه
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
1608-2397
24
v.
1
no.
2017
39
48
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52279_5d795ef98ebbd5246fb153e340a14476.pdf
انتخاب راهبرد برتر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نگاه خبرگان برنامه ریزی بر پایه مدل فرآیند برنامهریزی راهبردی (مبتنی بر نگرش تجویزی)
علی
اردلان
واحد مدیریت حوادث و بلایای وزارت بهداشت
author
احد
بنار
مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری
author
ابوالفضل
ابراهیمی
واحد منابع انسانی
author
امین
حبیبی راد
وزارت نفت
author
text
article
2017
per
زمینه و هدف: اهمیت تدوین راهبرد در سطح سازمانها در مواجهه با محیط پیچیده، به میزان زیادی در پژوهشهای مختلف مورد بحث قرار گرفته، اما درباره ارزیابی راهبردها و انتخاب راهبرد برتر در جهت نیل به برتری سازمانی، مطالعات کمتری انجام شده است. هدف این مطالعه توجه به این مهم و انتخاب راهبرد برتر در وزارت بهداشت بر پایه مدل فرآیند برنامهریزی راهبردی مبتنی بر نگرش تجویزی است. روش بررسی: مطالعه حاضر از حیث هدف کاربردی، از نظر شیوه انجام نیز از رویکرد کمی استفاده نموده است. از حیث نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی و از شاخه مطالعات میدانی و روش انجام پژوهش به صورت کتابخانهای و پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای و مصاحبه به کمک ماتریس های فرایند برنامه ریزی راهبردی با خبرگان برنامه ریزی میباشد. یافته ها: از میان چهار راهبرد تعیین شده: افزایش دسترسی به خدمات، جذب نیروی انسانی مجرب و آموزشدیده، بهبود آگاهی و افزایش سواد سلامت افراد جامعه و بسترسازی مناسب جهت بهرهمندی یکسان از خدمات، راهبرد افزایش دسترسی به خدمات، با کسب امتیاز 136در ماتریس مدل ذینفعان برنامهریزی راهبردی و امتیاز 4.6 در ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی (QSPM) به عنوان راهبرد برتر در وزارت بهداشت تعیین شد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش میتواند به بهبود عملکرد در محیط پیچیده امروز سازمان کمک کند. انتخاب راهبرد برتر وزارت بهداشت از جمله یافتههای این پژوهش است که به مدیران دانشگاه ها و سازمان های تابعه کمک میکند تا برنامهریزی های خود را مبتنی بر این راهبرد و بر اساس این فرایند تدوین نمایند.
طب و تزکیه
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
1608-2397
24
v.
1
no.
2017
49
68
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52280_ac74a883bd73a599305abaa2dc4bf56e.pdf
نقش سوره حمد در ایجاد شخصیت سالم
ژیلا
آگاه
علوم پزشکی سبزوار
author
جواد
مهدوی نسب
علوم پزشکی سبزوار
author
سهیلا
آگاه
آموزش و پرورش مشهد
author
text
article
2017
per
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سوره حمد در برقراری شخصیت سالم است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که با بهره گرفتن از قرآن مجید، احادیث، تفاسیر معتبر فقهی و نیز مکاتب ونظریات مختلف روانشناسی انجام شده است. در مقاله حاضر پس از بیان مفاهیم شخصیت از دیدگاه روانشناسان مختلف و نیز مکتب اسلام ، به ویژگیهای منحصر به فرد سوره حمد اشاره شده و تفسیر مبسوط تک تک آیات در ارتباط با روانشناسی شخصیت مورد بحث قرار می گیرد. نتایج نشان داد پایه های اصلی ساختار شخصیت شامل نگرش و بینش درآیات اول تا چهارم ، گرایش قلبی درآیه پنجم و شیوه منش و رفتار درآیات ششم و هفتم با ترتیبی علمی در سوره حمد جای گرفته است . تکرار این سوره در نمازهای یومیه، می تواند تاثیر بسزایی در کاهش اضطراب فرد و برقراری شخصیت سالم داشته باشد.
طب و تزکیه
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
1608-2397
24
v.
1
no.
2017
69
80
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52281_8d0a0cf56258ab2c799d3b436f7685c0.pdf
مطالعه تطبیقی الزامات خدمات سلامت روان از راه دور جانبازان در کشورهای منتخب
طیبه
نوری
گروه فن آوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان،
author
اسماعیل
مهرآیین
دانشگاه علوم پزشکی زابل
author
text
article
2017
per
زمینه و هدف: به منظور بهبود دسترسی جانبازان به مراقبت های سلامت تخصصی، برنامه های پزشکی از راه دور توسط سازمان های نظامی پیاده سازی و مورد ارزیابی قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر مقایسه الزامات خدمات سلامت روان از راه دور جانبازان در کشورهای منتخب بود. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تطبیقی بود. جامعه پژوهش، الزامات خدمات سلامت روان از راه دور شامل ساختار، اهداف، نوع برقراری ارتباط، منابع انسانی و شیوه ارائه خدمات در کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا و ایران بود. گردآوری داده ها از طریق جستجوی منابع کتابخانه ای، نشریات و سایت های معتبر و تحلیل آنها از طریق جداول تطبیقی صورت گرفت. یافته ها: کشورهای مورد مطالعه انواع مختلفی از مراقبت ها را از طریق خدمات سلامت روان از راه دور و در مکان هایی مانند خانه، آسایشگاه و درمانگاه ارائه می دهند و این در حالی است که تعداد کمی از جانبازان ایرانی می توانند از خدمات روانشناسی از راه دور بهره مند شوند. بحث و نتیجه گیری: در خصوص استفاده از خدمات سلامت روان از راه دور برای جانبازان برنامه مدون و مصوبی وجود ندارد. با توجه به مشکلات عدیده ای که جانبازان کشورمان به لحاظ شرایط جسمانی در دسترسی به مراکز ارائه دهنده خدمات تخصصی بهداشت روان دارند، پیشنهاد می شود که امور ایثارگران و مدیران نظام سلامت جهت پیاده سازی سیستم های سلامت روان از راه دور برای جانبازان برنامه ریزی و اقدامات اصولی انجام دهند.
طب و تزکیه
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
1608-2397
24
v.
1
no.
2017
81
92
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52282_03712e43317ba1e94154d02fc6fbe258.pdf
بررسی فقهی احکام ثانویۀ عدم جواز شبیهسازی انسانی (Human Cloning) و نقد آنها
علی اکبر
ایزدی فرد
author
محمد جواد
حاجی حسینی
author
text
article
2017
per
شبیه سازی انسانی (Human Cloning) از جمله مسائل مستحدثه و نوظهوری است که به واسطه ی پیشرفت سطح علم و ارتقای فن آوری های پیشرفته به مسئله ای مهم تبدیل شده است. شبیه سازی بر مبنای نظر مشهور و حکم اولیه مانعی ندارد و یکی از موضوعات مورد بحث در شبیه سازی ،مشروعیت یا عدم مشروعیت آن به لحاظ حکم ثانوی و وضعیت نسب شبیه و نبود پدر و مادر است که محل بحث است و بعضی از فقها به لحاظ برخی از مسائل از جمله توارث،نفقه،حضانت، محرمیت، نابودی تنوع انسانی،عدم بازشناسی افراد شبیه سازی شده،لزوم تولید مثل جنسی،از بین رفتن مفهوم مادری،نابودی خانواده،گسترش روابط نامشروع جنسی در موارد خاص مشروعیت آن را مورد اشکال قرار داده اند که به نظر می رسد موارد مذکور جای بررسی و تامل دارد و نمی تواند عدم جواز شبیه سازی انسانی را به طور مطلق اثبات کند همچنین بعضی معتقدند که به لحاظ مشکلات ژنتیکی،اخلاقی و معظلاتی که مربوط به سلامتی افراد کلون شده وجود دارد، می توان جواز آن را مورد خدشه قرار داد. فرضیۀ نویسندگان این مقاله این است که با توجه به اینکه شبیهسازی هیچ گونه دخل و تصرفی در نظام خلقت نیست، بلکه نتیجه کشف و بهکارگیری قوانینی است که خداوند در جهان خلقت به ودیعه گذاشته و خود نیز فرموده است: «سنریهم آیاتِنا فی الآفاق و الأنفس» (فصلت، 53)، شبیهسازی خروج از قاعده حاکم بر تکوین انسان نبوده، خلاف شرع نیست و حکم اولی آن، جواز است، مگر اینکه مفسدهای داشته باشد که در این صورت از باب عنوان ثانوی محل اشکال است. همچنین فرزند شبیه سازی دوقلوی صاحب سلول محسوب می شود.
طب و تزکیه
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
1608-2397
24
v.
1
no.
2017
93
108
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52283_e522f88784b52d423ebe242fb50111e4.pdf