ارزیابی دستاوردهای آموزش پزشکی تخصصی/فوق تخصصی ایران وآیندهنگاری : لازمه توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در آینده
شیما
طباطبایی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
author
text
article
2017
per
خلاصه :
هدف: این مطالعه به منظور بررسی دستاوردهای آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی از سال 1357 تاکنون و اهمیت آینده نگاری و آمایش سرزمین در توسعه هدفمند آموزش پزشکی در کشور صورت پذیرفته است.
روش: در این تحقیق کاربردی ملی وضعیت موجود و پیشرفتهای چشم گیر آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در جمهوری اسلامی ایران در دهه های گذشته بررسی و تحلیل شد . سپس به بررسی اهمیت این شواهد در آمایش سرزمین و برنامه ریزی های آینده در توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی پرداخته شده است.
یافته ها : در حال حاضربیش از ده هزار دستیار در 28 رشته تخصصی و 25 رشته فوق تخصصی آموزش های تخصصی لازم را دریافت می دارند. برنامه های آموزشی تخصصی وفوق تخصصی ، تعداد دانشگاه های علوم پزشکی و تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی چند برابر شده است. همچنین رشد علمی کشور و تعداد مقالات چاپ شده در بخش پزشکی و تحقیقات سلامت و گسترش درمانهای تخصصی وفوق تخصصی در سه دهه گذشته رشد چشم گیری داشته است. همچنین مطابق با آخرین پیشرفتهای علمی دنیا کریکولوم و برنامه درسی توسط کمیسیونهای برنامه ریزی آموزشی تدوین و به روز رسانی شده است.
نتیجه گیری: از آنجایی که پیشرفتهای آموزش پزشکی سبب بهبود مراقبتهای سلامت جامعه می گردد، لذا ،توسعه برنامه های تخصصی ، فوق تخصصی پزشکی باید بر اساس آینده نگاری و هدفمند باشد. آمایش سرزمین گامی موثردر توسعه عدالت آموزشی و توسعه عدالت در دسترسی به خدمات پزشکی و بومی سازی آموزش پزشکی است .
طب و تزکیه
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
1608-2397
24
v.
4
no.
2017
59
68
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52292_f322876df5faaea762fbbf06da10b816.pdf
بهره گیری از برخی آموزه های اسلامی در زمینه آداب تغذیه سالم
وحیده
شهریاری
author
مهرناز
گلی
author
text
article
2017
per
چکیده:
زمینه و هدف: «تغذیه» همان بهره گیری از خوراک و غذاست، که از مهم ترین مسائل در حیات انسان است و در دین مبین اسلام به عنوان امری مهم در سلامت جسم مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این مقاله بیان راهکارهای قرآن و روایات بر تغذیه و نقش آن در سلامت جسم است. روش: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی با رویکرد قرآنی و روایی می باشد که به کتابهای تفسیری و حدیثی چون قرآن، نهج البلاغه، تفسیر المیزان، تحف العقول و... مراجعه و مطالب مورد نظر استخراج و خلاصه گردید. مقاله ی حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به ارائه راهکارهای قرآن و روایات بر تغذیه و نقش آن در سلامت می پردازد و نتیجه می گیرد: یافته ها: قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) بیانگر دستوراتی در امر تغذیه است که رعایت این دستورات می تواند عامل مهمی برای برخورداری از سلامت جسم و تندرستی باشد. نتایج: به کار بردن رهنمودهای قرآن و روایات در بحث تغذیه که شامل کم خوردن، پرهیز از پرخوری و دست کشیدن از خوردن با وجود اشتها و رعایت مقدار مصرف برخی از خوراکی هاست سبب می شود؛ انسان در تمام طول عمر از سلامتی و تندرستی برخوردار باشد، از چهره ای شاداب برخوردار باشد، به درگاه معبود تقرب پیدا کند و از برخی مسائل همچون ناتندرستی و بیماری، آشفتگی خواب، سرکشی و کمی عبادات و دوری از خداوند به دور باشد.
طب و تزکیه
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
1608-2397
24
v.
4
no.
2017
69
80
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52293_2e97005b3f56235d26089476c9902c27.pdf
تأثیر آموزش مؤلفه های هوش هیجانی بر افزایش مهارت های اجتماعی (با تأکید بر رضایت زناشویی) دانشجویان دانشگاه مازندران
نادر
جعفری بلالمی
author
علیرضا
خلیلیان
author
طاهره
زرگرنتاج
author
text
article
2017
per
سابقه و هدف: مهارت های هوش هیجانی، یکی از عواملی است که می تواند در همه سطوح فردی و اجتماعی به ویژه در افزایش رضایت زناشویی زوجین تأثیر بگذارد. فرایندی که می تواند در توسعه منابع انسانی کارآمد حائز اهمیت باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مؤلفه های مبتنی بر هوش هیجانی بر مهارت های اجتماعی دانشجویان با تأکید بر رضایت زناشویی است. مواد و روش ها: در این روش نیمه تجربی، 60 نفر از دانشجویان متأهلی که در مقطع کارشناسی دانشگاه مازندران در حال تحصیل می باشند، به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمون تحت آموزش 15 مؤلفه مرتبط با هوش هیجانی قرار گرفتند. قبل و بعد از این دوره آموزشی، از هر دو گروه (آزمایش- گواه)، آزمونهای هوش هیجانی و رضایت زناشویی اخذ گردید و نتایج آزمونها بدست آمده مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میزان هوش هیجانی قابل تغییر بوده و می توان آن را با آموزش مهارت های مرتبط افزایش داد. سطح هوش هیجانی آزمودنیهایی که در این دوره آموزشی شرکت کرده بودند (21/43±7/343) در مقایسه با آغاز دوره (66/44± 76/327) و هم چنین به نسبت آزمودنیهایی که این دوره را نگذرانده بودند (39/35±63/336) تغییر قابل توجهای نشان داد (000/0= p < /span>). همچنین برگزاری این دوره آموزشی توانست بر میزان رضایت زناشویی گروه آزمایش نیز بیافزاید (002/0= p < /span>). استنتاج: امروزه زندگی فردی و اجتماعی زوجین بیش از گذشته با چالش های پیش بینی نشده ای مواجه گردیده است. بسیاری از آن ها به علت نداشتن مهارت های لازم در معرض اختلالات زناشویی و آسیب های خانوادگی قرار دارند. غالبا عدم مهارت در مدیریت روابط فردی و اجتماعی، مشکل عمده این افراد به شمار می رود. کسب مهارتهای مبتنی بر هوش هیجانی میتواند به میزان زیادی از مشکلات اجتماعی و رشد نگرانکننده طلاق در جامعه به ویژه در جامعه دانشجویان کاسته و بر میزان رضایت زناشویی آنها بیافزاید.
طب و تزکیه
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
1608-2397
24
v.
4
no.
2017
81
90
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52294_5bf8eba3856d5ac2f2d19f9d61ccdb32.pdf
اهمیت و چارچوب مناسب آینده نگاری توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در کشور
شیما
طباطبایی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
author
سید امیرمحسن
ضیایی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
author
text
article
2017
per
چکیده:
زمینه و هدف : با توجه به روند های نوظهور در جهان و ایران، و پر هزینه و زمان بر بودن آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی ، اتخاذ رویکرد نوآورانه آینده نگاری در برنامه ریزی های راهبردی ضروری است . هدف این مقاله تببین اهمیت آینده نگاری و سناریو نویسی در توسعه هدفمند این بخش است.
روش بررسی :این تحقیق به روش اسنادی برای پاسخگویی به سئوالات پژوهشی با رویکردتوصیفی- تحلیلی است . ابتدا با مطالعه جامع ، اهمیت و شیو ه های آینده نگاری تببین و در نهایت چارچوب مناسب و پیشنهادات کاربردی برای آینده نگاری توسعه هدفمند این حوزه در کشور ارائه می گردد.
یافته ها : بهره گیری از تعامل خبرگان و سناریو نویسی خلاقانه ، امکان ارائه تصویر آینده های ممکن، احتمالی ، و مطلوب و همچنین تصور مناسب تری را از آینده را فراهم نموده، و به ارائه راهکارهایی جهت توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی ایران در طول دهه های آینده منجر می گردد.
نتیجه گیری : الگوی مناسب آینده نگاری برای برنامه ریزی های آینده آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در سطح ملی در دو مرحله پیشنهاد می گردد. مرحله اول تدوین سناریوی پایه با پایش الگوهای رشد گذشته و در مرحله دوم بحث های متمرکز با خبرگان کشور ؛ جهت تدوین سناریوهای احتمالی بر اساس روند های آینده است . سناریوهای کیفی متفاوت به عنوان ابزاری برای ارائه مدل مفهومی آینده نگاری امکان انعطاف پذیری در تصمیم گیری های راهبردی را فراهم می سازد .
طب و تزکیه
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
1608-2397
24
v.
4
no.
2017
91
102
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52295_8f4d45183689a1dc4ed88c62a9ddf9e0.pdf