@article { author = {پورعباسی, عطاءاله and حق دوست, علی اکبر and اکبری, حمید and خیری, زهرا and دهنویه, رضا and نوری حکمت, سمیه and رحیمی, سیدحامد and لاریجانی, باقر}, title = {بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران؛ چارچوب مفهومی تدوین}, journal = {طب و تزکیه}, volume = {26}, number = {1}, pages = {45-50}, year = {2017}, publisher = {معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی}, issn = {1608-2397}, eissn = {2251-6239}, doi = {}, abstract = {زمینه: در کنار دستاوردهای بزرگ کشور در عرصه آموزش عالی سلامت، این نظام در طول سالهای گذشته با چالش­هایی نیز مواجه می­باشد. به منظور کاهش اثر چالشهای موجود و برنامه­ریزی برای تحقق سیاستها و راهبردهای کلان ملی در عرصه آموزش، بسته­های تحول و نوآوری نظام آموزش عالی سلامت ایران تدوین گردید. روش اجرا: تدوین برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در سه گام زیر صورت گرفت: خلاصه سازی اسناد بالادستی نظام در حوزه آموزش، تدوین برنامه جامع آموزش عالی سلامت،  و تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی. در کلیه مراحل این فرایند برای جمع­آوری داده­ها از روش پانل خبرگان در سطح ماکرو استفاده شد. یافته ها: در مجموع 12 سیاست و جهت گیری کلی در برنامه جامع آموزش عالی سلامت تدوین شد. راهبردهای کلان آموزش عالی حوزه سلامت برای هر سیاست (68 راهبرد) و هم­چنین ترجمان این سیاست­ها در برنامه تحول نظام سلامت تدوین شد. به منظور اجرایی سازی سیاستهای کلی نیز، 11 بسته تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشگی ب همراه یک برنامه پایش مستند گردید. بحث: مهمترین نقاط قوت روش تدوین برنامه تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی توجه ویژه به اسناد بالادستی حوزه سلامت ایران،  ارتباط متقابل میان سیاست­ها و جهت­گیری­های کلی برنامه جامع و بسته­های عملیاتی و  تدوین ترجمان سیاست­های دوازده­گانه در برنامه تحول نظام سلامت می­باشد. بدیهی است تدوین بسته­های عملیاتی پایان کار نیست و تحقق اهداف و سیاست­های کلان از طریق پیاده­سازی بسته­ها، در گرو ترجمان بسته­های عملیاتی در قالب پروژه­ها و اقدامات روشن است.}, keywords = {آموزش,پزشکی,تحول,نوآوری}, url = {https://www.tebvatazkiye.ir/article_52322.html}, eprint = {https://www.tebvatazkiye.ir/article_52322_bdc45674c8deedb848191db082a6300d.pdf} }