@article { author = {شعبانی, میترا and نیاز آذری, کیومرث and عنایتی, ترانه}, title = {شناسایی ابعاد استقلال دانشگاهی در راستای سیاستهای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی}, journal = {طب و تزکیه}, volume = {28}, number = {2}, pages = {24-40}, year = {2019}, publisher = {معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی}, issn = {1608-2397}, eissn = {2251-6239}, doi = {}, abstract = {زمینه و هدف: مهمترین محورهای تحول و نوآوری در علوم پزشکی توسعه زیر ساختها و تمرکز زدایی می باشد لذا هدف پژوهش حاضر،شناسایی ابعاد استقلال دانشگاهی در راستای تحول و نوآوری دانشگاه‌های علوم پزشکی استان مازندران بود. روش بررسی : پژوهش از نظر هدف، کاربردی ؛ با رویکرد آمیخته و طرح اکتشافی بود و در بخش کمی با روش توصیفی-پیمایشی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی استان مازندران با روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 10 نفر و در بخش کمی، اعضای هیات علمی به تعداد434نفر و با روش نمونه-گیری تصادفی طبقه‌ای براساس مرتبه علمی تعداد 204 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.جمع‌آوری داده‌ها توسط پرسش‌نامه محقق ساخته75 سوالی انجام گردید. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ آن‌ها نیز بالای 7/0محاسبه و مورد تایید قرار گرفت.جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافته ها : نتایج نشان داد که؛ استقلال دانشگاهی دارای دو بعد «ساختاری و محتوایی» است. بعد ساختاری دارای چهار مؤلفه استقلال(سازمانی، مالی، سیاستگذاری، روابط ملی و منطقه ای) و بعد محتوایی دارای سه مؤلفه استقلال (علمی- آموزشی، پژوهشی، فناوری) است. که بعد ساختاری با بارعاملی 990/0 دارای بیش‌ترین و بعد محتوایی با بارعاملی 961/0 دارای کم-ترین تأثیر است. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها وجهت حفظ کیفیت و اعتبار علمی ؛لازم است در دانشگاهها به استقلال و آزادی علمی توجه شود.}, keywords = {استقلال دانشگاهی,دانشگاه,علوم پزشکی,تحول و نوآوری}, url = {https://www.tebvatazkiye.ir/article_93220.html}, eprint = {https://www.tebvatazkiye.ir/article_93220_dc7ab7678f379eafe6960888422dc6a4.pdf} }