%0 Journal Article %T الگوی شش وجهی تعالی دانشگاهها؛ ضامن اعتلای نظام سلامت در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی %J طب و تزکیه %I معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی %Z 1608-2397 %A پورعباسی, عطااله %A خیری, زهرا %A امامی رضوی, سید حسن %A یزدانی, شهرام %A قنبری آلانق, حسین %A حق دوست, علی اکبر %D 2020 %\ 11/29/2020 %V 29 %N 3 %P 171-182 %! الگوی شش وجهی تعالی دانشگاهها؛ ضامن اعتلای نظام سلامت در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی %K آموزش علوم پزشکی %K الگوی تعالی دانشگاه %K تحول در آموزش عالی %K پاسخگویی اجتماعی %K مرجعیت علمی %R %X مقدمه: تحول در نظام آموزش عالی در راستای دستیابی به مرجعیت علمی از جمله تکالیفی است که در اسناد بالادستی برای نهادهای متولی آموزش عالی کشور تعیین شده است. طی سالیان گذشته تلاش های زیادی برای سیاستگذاری تحول در آموزش علوم پزشکی کشور صورت گرفته که از آن جمله می توان به برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد. باتوجه به تجربیات کسب شده در این برنامه ها و به منظور رفع چالش هایی که در اجرای این برنامه ها وجود داشت، الگوی شش وجهی تعالی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با تاکید بر نقش دانشگاه به عنوان نهاد اصلی آموزش عالی سلامت و با هدف توسعه نقش این نهادها در تحول آموزش علوم پزشکی کشور طراحی شده است. روش بررسی: در این مطالعه مراحل زیر طی شده است: 1. مرور متون علمی 2. بررسی و تحلیل اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران 3. بررسی تجارب سیاستگذاری در آموزش علوم پزشکی و نقاط قوتو ضعف سیاست های قبلی 4. تشکیل پانل نخبگان و طبقه بندی مولفه ها و طراحی مدل یافته ها و نتیجه گیری: در این الگو ورودی ها و خروجی های سیستم آموزش عالی سلامت در هریک از ارکان نظام سیاستگذاری شامل سیاستگذاری، اجرا و ارزیابی استخراج شده است. ورودی های این الگو که عبارتند از دانشجو، اعضای هیات علمی، منابع، قوانین و مقررات، داده ها و اطلاعات و محتوای دانشی با ورود به نظام آموزش عالی سلامت بسترهای لازم برای کسب خروجی های این نظام، شامل مرجعیت علمی، همگرایی علوم، درخشش بین المللی، پاسخگویی اجتماعی، اعتلای خردورزی و ماموریت گرایی را در دانشگاههای علوم پزشکی کشور فراهم می آورند. بدون شک باتوجه به بسترهای موجود در نظام آموزش عالی کشور، تحقق این الگو منجر به اعتلای جایگاه دانشگاههای علوم پزشکی در سطوح مختلف ملی و جهانی خواهد شد. %U https://www.tebvatazkiye.ir/article_127500_65d210bb476b83fdc910d1c1cc88ebc2.pdf