%0 Journal Article %T انتخاب راهبرد برتر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نگاه خبرگان برنامه ریزی بر پایه مدل فرآیند برنامه‌ریزی راهبردی (مبتنی بر نگرش تجویزی) %J طب و تزکیه %I معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی %Z 1608-2397 %A اردلان, علی %A بنار, احد %A ابراهیمی, ابوالفضل %A حبیبی راد, امین %D 2017 %\ 11/22/2017 %V 24 %N 1 %P 49-68 %! انتخاب راهبرد برتر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نگاه خبرگان برنامه ریزی بر پایه مدل فرآیند برنامه‌ریزی راهبردی (مبتنی بر نگرش تجویزی) %K & %K quot %K راهبرد& %K برنامه ریزی راهبردی& %K نگرش تجویزی& %K وزارت بهداشت& %R %X زمینه و هدف: اهمیت تدوین راهبرد در سطح سازمان‌ها در مواجهه با محیط پیچیده، به میزان زیادی در پژوهش‌های مختلف مورد بحث قرار گرفته، اما درباره ارزیابی راهبردها و انتخاب راهبرد برتر در جهت نیل به برتری سازمانی، مطالعات کمتری انجام شده است. هدف این مطالعه توجه به این مهم و انتخاب راهبرد برتر در وزارت بهداشت بر پایه مدل فرآیند برنامه‌ریزی راهبردی مبتنی بر نگرش تجویزی است. روش بررسی: مطالعه حاضر از حیث هدف کاربردی، از نظر شیوه انجام نیز از رویکرد کمی استفاده نموده است. از حیث نحوه گردآوری داده‌ها، از نوع توصیفی و از شاخه مطالعات میدانی و روش انجام پژوهش به صورت کتابخانه‌ای و پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه به کمک ماتریس های فرایند برنامه ریزی راهبردی با خبرگان برنامه ریزی می‌باشد. یافته ها: از میان چهار راهبرد تعیین شده: افزایش دسترسی به خدمات، جذب نیروی انسانی مجرب و آموزش‌دیده، بهبود آگاهی و افزایش سواد سلامت افراد جامعه و بسترسازی مناسب جهت بهره‌مندی یکسان از خدمات، راهبرد افزایش دسترسی به خدمات، با کسب امتیاز 136در ماتریس مدل ذینفعان برنامه‌ریزی راهبردی و امتیاز 4.6 در ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمی (QSPM) به عنوان راهبرد برتر در وزارت بهداشت تعیین شد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش می‌تواند به بهبود عملکرد در محیط پیچیده امروز سازمان‌ کمک کند. انتخاب راهبرد برتر وزارت بهداشت از جمله یافته‌های این پژوهش است که به مدیران دانشگاه ها و سازمان های تابعه کمک می‌کند تا برنامه‌ریز‌ی های خود را مبتنی بر این راهبرد و بر اساس این فرایند تدوین نمایند. %U https://www.tebvatazkiye.ir/article_52280_ac74a883bd73a599305abaa2dc4bf56e.pdf