%0 Journal Article %T اخلاق حرفه ای در آموزش دانشگاهی: ابعاد و ساز هها %J طب و تزکیه %I معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی %Z 1608-2397 %A یزدانی, شهرام %A ایمانی پور, معصومه %D 2018 %\ 02/20/2018 %V 26 %N 4 %P 272-284 %! اخلاق حرفه ای در آموزش دانشگاهی: ابعاد و ساز هها %K اخلاق حرفه ای %K تدریس %K آموزش عالی %K آنالیز مفهوم %R %X زمینه و هدف: مفهوم اخلاق حرفه ­ای یکی از مفاهیم انتزاعی و گنگ بوده و در متون تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است. آنالیز این مفهوم برای رسیدن به درک مشترک و تدوین استانداردهای رفتاری و طراحی سنجه ­های ارزشیابی اهمیت اساسی دارد. هدف این مطالعه ارائه تعریف جامعی از مفهوم اخلاق حرفه ­ای در آموزش دانشگاهی و شناسایی ابعاد و سازه­های تشکیل دهنده آن بود. روش­ بررسی: به منظور تبیین مفهوم اخلاق حرفه­ا ی در آموزش دانشگاهی از روش هشت مرحله­ای تحلیل مفهوم والکر و اوانت استفاده شد. بدین ترتیب که بعد از مرور گسترده منابع و متون، 38 منبع مرتبط وارد مطالعه شدند که با مرور 21 منبع، اشباع داده حاصل شد و ویژگی­ ها، ابعاد­، سازه­ ها­، پیش ­آیندها و پی ­آیندهای مفهوم مورد نظر استخراج و آشکار شدند. یافته­ ها: نتایج بررسی متون و تحلیل مفهوم نشان داد اخلاق حرفه­ ای در آموزش دانشگاهی در راستای عمل به تعهدات حرفه­ ای اساتید شکل گرفته و دارای چهار ویژگی اساسی اتیکت حرفه­ ای، اخلاق در تعاملات اجتماعی حرفه ­ای، اخلاق در مسائل و کارکردهای تکنیکی حرفه­ ای، ارزش ها و باورهای درون فردی اختصاصی حرفه بوده و نیازمند برخورداری اساتید از توانمندی های اخلاقی شامل حساسیت اخلاقی، دانش اخلاقی، استدلال اخلاقی و خودتنظیمی اخلاقی است. نتیجه­ گیری: شناسایی مولفه­ ها و ویژگیهای اخلاق حرفه ­ای در آموزش دانشگاهی به ایجاد درک مشترک از این مفهوم منجر شده و به تدارک راهکارهای ارتقاء اخلاق حرفه­ ای اساتید که از الزامات تضمین کیفیت عملکرد حرفه­ ای اساتید است، کمک کرده و گام بنیادین در طراحی ابزارهای سنجش آن می ­باشد.  %U https://www.tebvatazkiye.ir/article_60307_7c23c339687b9cb8b95f0bc771dbba70.pdf