ORIGINAL_ARTICLE
تعیین حد گسترش رشته های علوم پزشکی درمقاطع تحصیلات تکمیلی درکشور
زمینه و هدف: تاسیس یک رشته در دانشگاه اگر مبتنی بر نیازهای حال و آینده جامعه نباشد ، نه تنها باری را از مشکلات انبوه جامعه بر نمی دارد ، بلکه موجب اتلاف هزینه ها وسرمایه های ملی ، وابستگی ، رواج مدرک گرایی ، رواج سودجویی های اقتصادی ، رواج خطاهای تخصصی ، افزایش بیکاران تحصیل کرده در جامعه ، به هدر رفتن انرژی و سرخوردگی نیروهایی می شود که با امید تعالی فردی و اجتماعی وارد عرصه های علمی گوناگون می شوند تجربه نشان داده که در بیشتر مواقع ملاک های درستی برای تاسیس یک رشته علمی در یک منطقه وجود ندارد و رقابت های منطقه ای نسبت به نیاز های منطقی جامعه غلبه دارد.هدف از این مطالعه ، تعیین حدود گسترش رشته های علوم پزشکی درمقاطع تحصیلات تکمیلی دردانشگاه های علوم پزشکی کشوربوده است. روش: از میان بیش از 60 شاخص درون دادی ، فرایندی ، برون دادی و پیامدی ، تعدادی شاخص که دستیابی به اطلاعات آن ها میسر بود انتخاب شدند. شاخص های اصلی مورد بررسی عبارت بودند از : نمره هزینه دوره ها ، نمره هزینه محل، نسبت متقاضی ورود به رشته ها به ظرفیت پذیرش به تفکیک رشته ها، نمره بازدهی (نمره بعد خدمتی ، نمره بعد مدیریتی ، نمره بعد انتقال دانش و نمره بعد تولیدی)، تعداد کل محل های ممکن برای اشتغال و میزان امکان اشتغال.روش اصلی در باره داده هایی که به صورت عینی قابل دستیابی نبود ، استفاده از نظر خبرگان بود. نتایج: در تعداد 28 رشته مقطع مشکل محدودسازی وجود ندارد ، رشته مقاطعی که مورد نیاز نیستند و بهتر است برای 5 سال متوقف شوند 20 مورد بوده اند (منظور ازتوقف ، پرهیز از صدور مجوز جدید ، کاهش ظرفیت ، پذیرش یک سال در میان و یا تغییر تدریجی کاربری رشته است) ،رشته مقاطعی که می توان به یک تا 2 دانشگاه اجازه تاسیس داد 23 مورد ، تعداد رشته مقاطعی که می توان به تا 5 دانشگاه مجوز تاسیس داد 62 مورد و رشته هایی که فقط باید در مراکز نظامی گسترش یابند 2 مورد بودند ورشته های جدید و تازه تاسیس (در سال های 92 و 93) و یا رشته مقاطعی که اطلاعات کاملی از آن ها در دست نبود 23 مورد بودند. نتیجه گیری: گسترش رشته های آموزش پزشکی ، اکولوژی انسانی ، انگل شناسی پزشکی ، حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین ، سلامت سالمندی ، سلامت و رسانه ، سم شناسی ، علوم تغذیه در بحران و حوادث غیر مترقبه ، مامایی ، فیزیولوژی ، فیزیولوژی ورزشی ، کتابداری و اطلاع رسانی و مدیریت خدمات بهداشتی در مقطع کارشناسی ارشد و رشته های اخلاق پزشکی ، بافت شناسی پزشکی ، تاریخ علوم پزشکی ، پزشکی مولکولی ، علوم تشریحی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تا سال 1399در کشور محدود شوند.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52319_58548b56f2f899a87f91a3816cefef35.pdf
2017-11-22
9
20
طبقه بندی مشاغل علوم پزشکی
برآورد نیروی انسانی
محاسبه هزینه های آموزش
شاخص های منابع انسانی
سید منصور
رضوی
razavy@sina.tums.ac.ir
1
-استاد گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی.
LEAD_AUTHOR
احمد
خالق نژاد طبری
khaleghnejad@gmail.com
2
استادگروه جراحی کودکان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، دبیر شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی.
AUTHOR
سید عبدالرضا
مرتضوی طباطبائی
rtaba@yahoo.com
3
دکتری تخصصی(PhD )پروتئومیکس، معاون دبیرخانه شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی.
AUTHOR
معصومه
رجبی
m.rajabi512@gmail.com
4
کارشناس دبیرخانههای شورای عالی برنامهریزی و گسترش علوم پزشکی.
AUTHOR
1- فرزدی فرانک، مفتون فرزانه و لباف قاسمی رضا. الگوی برآورد پزشک و داروساز عمومی مورد نیاز کشور جمهوری اسالمی ایران. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت آموزشی و دانشجویی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش و پژوهشکدهیعلوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، چاپ مهتاب 1389
1
2- فهرست رشته ی مقاطع مصوب علوم پزشکی– دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، 1394
2
3- یارمحمدیان محمد حسین –یعقوبی مریم – انصاری مریم – بهرامی سوسن. شناسایی شاخص های منابع انسانی در بخش بهداشت و درمان - وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، دبیرخانه تحقیقات کاربردی – طرح -HRM/22ARS-4/25 سال 9224
3
4-قانون برنامه ی پنج ساله ی پنجم توسعهی جمهوری اسالمی ایران – 9226 – 9224 ،انتشارات جاودانه، جنگل –9226
4
5- نقشه ی جامع علمی کشور در حوزهی سالمت. شورای سیاستگذاری و معاونت هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. – 9220
5
6- معاونت توسعه ی مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرکز توسعه ی مدیریت و تحول اداری، طرح طبقه بندی مشاغل دانشگاههای علومپزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی. 9222
6
ORIGINAL_ARTICLE
آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت در جمهوری اسلامی ایران
-چکیده= (زمینه و هدف = بمنظور ارتقائ بهره وری ، توزیع عادلانه منابع ، ایجاد فرصتهای برابر ، جلوگیری از تکرار فعالیتهای مشابه ، استفاده از مزیت های منطقه ای ، تمرکززدایی و جلوگیری از تجمیع امکانات، ترغیب دانشگاهها / دانشکده های علوم پزشکی در امر مشارکتهای ملی و پایدار و همچنین توسعه هدفمند آموزش عالی سلامت در مناطق مختلف کشور، واگذاری برخی از اختیارات ستادی وزارت، استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته ، طرح آمایش سرزمین آموزش عالی سلامت بر اساس مطالعات انجام شده در وزارت بهداشت تنظیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه گردید و با توجه به اینکه این نوع برنامه ریزی روند جامعی از برنامه ریزی منطقه ای را ارائه میکند لذا انتظار می رود اثرات و نتایج عملکردی مثبت و کارا را بوجود آورد –روش بررسی= مرور متون جهت آگاهی از جدیدترین رویدادها و تعاریف از طریق جستجوی پایگاههای اینترنتی ، و ژورنالهای معتبر و کتب منتشر شده ، گزارشهای رسمی ملی و بین المللی ،اخبار و گزارشها از طرحها و نشریات مرتبط، و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای گسترش علوم پزشکی -(10) یافته ها = در بخش وضعیت موجود مناطق آمایشی آموزش عالی سلامت ، یافته های ذیل بدست آمده است : بیشترین جمعیت و تعداد دانشگاه و تعداد دانشکده وابسته به دانشگاهها – بیشترین رشته های و پذیرش رشته های postgraduate و بیشترین تعداداستادیار و دانشیار و استاد و تعداد مقالات نمایه شده و تعداد بورسیه خارجی و بیشترین تعداد تخت فعال ( جملگی منطقه 10) - بیشترین تعداد موسسه آموزش عالی سلامت ( منطقه 2 با تعداد 9 عدد)– بیشترین پذیرش دانشجوی کاردانی ( منطقه 9 ) - بیشترین پذیرش دانشجوی دکترای عمومی و تعداد مربی و تعداد بیمارستانهای موجود( منطقه 5 )- بیشترین پذیرش دانشجویMPH ( منطقه 4 )- بیشترین تعداد بورسیه داخلی ( منطقه 1 و 3 )- بیشترین بیمارستانهای در حال احداث و تعداد تخت پیش بینی شده (منطقه 2)- بیشترین پذیرش دانشجوی کارشناسی و تعداد مراکز بهورزی ( منطقه1) کمترین جمعیت و تعداد بیمارستانهای موجود (منطقه 8 )- کمترین تعداددانشگاه ( منطقه 2و4 با 3 عدد )- ( مناطق 1و3و7و10 بدون دانشکده ستقل)- ( مناطق 3و6و7 بدون موسسه آموزش عالی) – کمترین دانشجو در مقاطع مختلف ( مناطق 4 و 6 ) - کمترین پذیرش دانشجوی در اکثر مقاطع ( مناطق 4 و 6 و برخی 8 )- کمترین تعداد مربی( منطقه 2 )-کمترین تعداداستادیار( منطقه 5 )-کمترین تعداد دانشیار( منطقه 4)- کمترین تعداداستاد و تعداد مقالات و تعداد بورسیه داخلی( منطقه 6 )- (ولی مناطق 1و2و5و7و8و9 بدون MPH ) - مناطق 1و3و 4 بدون بورسیه خارجی - کمترین تعداد تخت فعال و تعداد تخت پیش بینی شده ( منطقه 4)- کمترین بیمارستانهای در حال احداث (منطقه 4 و 10 )- کمترین تعداد مراکز بهورزی (منطقه 10) نتیجه گیری = تشکیل ده کلان منطقه و دبیرخانه های ذیربط - ایجاد بستر مناسب جهت اجرای برنامه های هماهنگ بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی – با توجه به تمرکز اکثر امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری در مناطق بیشتر برخوردار و مراکز استانها و خصوصا در پایتخت، ضرورت برنامه ریزی و عملیاتی نمودن آمایش سرزمینی در راستای بومی گزینی ، تمرکز زدایی، عدالت محوری ، بسترسازی خلاقیت و نوآوری ،سازماندهی مجدد برنامه ها و فرآیندها و به روز رسانی آنها ، و ... اجتناب ناپذیر است .
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52320_46bc42bd763ecffcba2a4c3ada2d40c9.pdf
2017-11-22
21
32
واژ ه های کلیدی= سند آمایش سرزمینی
انبوه سازی
عدالت در آموزش
تحول و نوآوری در آموزش
تمرکز زدایی
بومی گزینی
ماموریت گرایی
واگذاری حداکثری)
جبرائیل
نسل سراجی
jnsaraji@tums.ac.ir
1
استاد تمام بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر دبیرخانه ستاد سند آمایش آموزش عالی سالمت.
AUTHOR
اصغر
جهاندیده
dr.a.jahandideh@gmail.com
2
کارشناس خبرهی معاونت آموزشی و عضو علمی ستاد آمایش، ستاد مرکزی وزارت بهداشت
LEAD_AUTHOR
علی محمد
اجاقی
aliojaqi@yahoo.com
3
کارشناس معاونت آموزشی و عضو ستاد آمایش، ستاد مرکزی وزارت بهداشت.
AUTHOR
مرضیه
جمعه ای
jomeei.marzieh@yahoo.com
4
کارشناس معاونت آموزشی و عضو ستاد آمایش، ستاد مرکزی وزارت بهداشت.
AUTHOR
1- اسناد بالا دستی - سیاستهای کلی نظام سالمت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری(1390) نقشه ی تحول نظام سالمت (مهرماه 1391) – بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی (مهرماه1394)
1
2- راهبرد گسترش جغرافیایی آموزش عالی سالمت در جمهوری اسالمی ایران –سند سیاست و راهنمایی عملیاتی اجرای سند – ویرایش اول (1389) ویرایش دوم (1394) معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی
2
3- حمید قیومی، تعریف و اهداف آمایش سرزمین
3
4- خنیفر ح. درآمدی بر مفهوم آمایش سرزمین وکاربردهای آن در 0389 صفحه 5-26 .ایران. آمایش سرزمین. سال دوم، شماره دوم، بهار و تابستان
4
5- .مفهوم و کاربرد آمایش سرزمینی در سالمت. دکتر علی اکبر حقدوست، رییس مرکز تحقیقات مدلسازی در سالمت
5
6- فریدون وردی ناد و حسین کریمی آشتیانی. تاریخچه ی سرزمین در جهان، مدیریت شهری
6
7- آمار مراکز آموزش عالی )دانشگاه دانشکد - ه مجتمع آموزش –عالی موسسه آموزش عالی غیر دولتی) (از دفتر گسترش و آموزش علوم پزشکی معاونت آموزشی وزارت بهداشت(
7
8- آمار رشته - مقاطع تحصیلی علوم پزشکی (از دفتر گسترش و آموزش علوم پزشکی معاونت آموزشی وزارت بهداشت(
8
9- طراحی فرم ها ارسال واخذ تکمیل شده آنها و استخراج وبررسی و تحلیل وضعیت موجود کلان مناطق دهگانه آمایش و سرزمینی وزارت بهداشت در طول سال تحصیلی94-95 و تبدیل به نمودار -توسط دبیرخانه ستاد اجرائی سند آمایش سرزمینی کلان مناطق دهگانه معاونت آموزشی وزارت بهداشت.
9
10- مصوبه جلسه 762 مورخه 8/2/94 شورای عالی انقلاب فرهنگی
10
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی الگویی جهت شناسایی و ارزیابی ریسکهای استراتژیک اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی
زمینه و هدف: در طول تاریخ کسبوکار، هیچ گزارشی یافت نشده که نشان دهد واژههای روی کاغذ یک سازمان را متحول کرده باشند. برای آنکه نیات استراتژیک تبدیل به نتایج استراتژیک شود، راهی بسیار طولانی و پیچیده پیش روی سازمانها است. راهی که سازمانهای موفق آن را پیمودهاند و سازمانهای ناموفق یا گمراه شدهاند و یا درراه گمشدهاند. این بدان معناست که قالب اندیشمندان حوزه مدیریت استراتژیک بر این مسئله متفقالقولاند که اجرا، بزرگترین و درعینحال پیچیدهترین مشکل فرآیند مدیریت استراتژیک است. ولی تاکنون هیچ مطالعهای به شکل کارکردی به بحث اجرا و ریسکهای فراسوی آن نپرداخته است. لیکن این مطالعه جهت پرداختن به این خلأهای مطالعاتی- پژوهشی و باهدف طراحی مدل ریسکهای اجرای استراتژی شکل گرفت و در تلاش است تا با بهرهگیری از رویکرد نظریه داده بنیاد، به نظریه ریسکهای اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، دست یابد. روش بررسی: جهت سنجش ریسکهای اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری از روش ترکیبی استفاده خواهیم نمود یعنی دو پژوهش یکی با رویکرد کیفی و یکی با رویکرد کمی انجام میگیرد. درروش کیفی از استراتژی گراندد تئوری و درروش کمی از استراتژی مورد پژوهی استفاده میگردد. یافتهها: اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری مشکل است و به این سادگی نیست که تنها با ذکر چند نکتهی مدیریتی اجرای این استراتژی کلان کشوری را توصیف کرد. نظام آموزش علوم پزشکی کشور برای درک فرآیند اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری نیازمند نظریهای (مدل) جامع با رویکردی نظاممند است که تحلیل و عمل در برخورد با این بستهها را توصیف و تشریح نماید. موفقیت و شکست این بستهها زمانی بهدرستی درک میشوند که تصمیمات و اقدامات مربوط به اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری نسبت به معیاری سنجیده و ارزیابی شوند. تنها در این صورت است که میتوان گفت استراتژی بستههای تحول و نوآوری موفق بودهاند یا شکستخوردهاند. نتیجهگیری: اجرای این مطالعه نهتنها کمبودهای تحقیقات پیشین را برطرف کرده، بلکه دستیابی به اهداف متعالی بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را در پرتو نظریه برخاسته از این مطالعه امکانپذیر و نظاممند خواهد کرد.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52321_0a9b7bae6a50f85bac310b8425b5057f.pdf
2017-11-22
33
44
شناسایی
ارزیابی
ریسک استراتژیک
اجرای استراتژی
تحول
نوآوری
آموزش
علوم پزشکی
وحید
خاشعی
khashei@atu.ac.ir
1
-استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه عالمه طباطبایی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
حسین
حیدری
mhm1388@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت سیاستگذاری بازرگانی، دانشگاه عالمه طباطبایی، تهران، ایران.
AUTHOR
عطااله
پورعباسی
atapoura@gmail.com
3
دبیر کمیته تحقیق و توسعه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
AUTHOR
1- Curran PD. Cobra: the X factor in strategy execution. Bloomington, IN: AuthorHouse; 2009
1
2- Kaplan RS, Norton DP. The execution premium: linking strategy to operations for competitive advantage. Boston, Mass.: Harvard Business Press; 2008.
2
3- Antunes C. Leading strategy execution: how to engage employees and implement your strategies. London; Philadelphia, PA: Kogan Page; 2010
3
4- Parise MJ. Strategic execution manual: [a comprehensive guide for defining and then successfully executing your business objectives]. College Station, Tx: Virtualbookworm.com; 2006
4
5- . MacLennan A. Strategy execution: translating strategy into action in complex organizations. London; New York: Routledge; 2011
5
6- De Flander J. Strategy execution heroes: business strategy implementation and strategic management demystified: a practical performance management guidebook for the successful leader. Brussels (Belgium): Performance Factory; 2010
6
7- Hamermesh RG. Strategic management. New York: Wiley; 1983.
7
8- Bostrom A, French SP, Gottlieb SJ. Risk assessment, modeling and decision support: strategic decisions. Berlin: Springer Verlag; 2008
8
9- Johnson RB, Onwuegbuzie AJ. Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher. 2004;33(7): 14-26
9
10- Tashakkori A. SAGE Handbook of Mixed Methods in Social & amp; Behavioral Research. Thousand Oaks, California2010. Available from: http://methods.sagepub.com/book/sagehandbook-of-mixed-methods-socialbehavioral-research-2e.
10
11- . Khaki G. Research Methodology, Grounded Approach In the dissertation. Iran: Foojan Publishers; 2013.
11
12- . Mohammadpur A. Qualitative research methods(Anti-way1). Iran: joomishinasan Press; 2013
12
13- Glaser BG, Strauss AL. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Chicago: Aldine Pub. Co.; 1967.
13
14- . Morgan DL. Practical Strategies for Combining Qualitative and Quantitative Methods: Applications to Health Research. Qualitative Health Research. 1998;8(3):362-76.
14
15- Foss NJ, Pedersen T. Microfoundations In Strategy Research. Strategic Management Journal. 2016;37(13): E22-E34
15
16- Marchall C, Rossman GB. designing qualitative research. 3, editor. London: Sage; 1999.
16
17- Mason J. qualitative researching. London: Sage; 1996.
17
ORIGINAL_ARTICLE
بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران؛ چارچوب مفهومی تدوین
زمینه: در کنار دستاوردهای بزرگ کشور در عرصه آموزش عالی سلامت، این نظام در طول سالهای گذشته با چالشهایی نیز مواجه میباشد. به منظور کاهش اثر چالشهای موجود و برنامهریزی برای تحقق سیاستها و راهبردهای کلان ملی در عرصه آموزش، بستههای تحول و نوآوری نظام آموزش عالی سلامت ایران تدوین گردید. روش اجرا: تدوین برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در سه گام زیر صورت گرفت: خلاصه سازی اسناد بالادستی نظام در حوزه آموزش، تدوین برنامه جامع آموزش عالی سلامت، و تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی. در کلیه مراحل این فرایند برای جمعآوری دادهها از روش پانل خبرگان در سطح ماکرو استفاده شد. یافته ها: در مجموع 12 سیاست و جهت گیری کلی در برنامه جامع آموزش عالی سلامت تدوین شد. راهبردهای کلان آموزش عالی حوزه سلامت برای هر سیاست (68 راهبرد) و همچنین ترجمان این سیاستها در برنامه تحول نظام سلامت تدوین شد. به منظور اجرایی سازی سیاستهای کلی نیز، 11 بسته تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشگی ب همراه یک برنامه پایش مستند گردید. بحث: مهمترین نقاط قوت روش تدوین برنامه تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی توجه ویژه به اسناد بالادستی حوزه سلامت ایران، ارتباط متقابل میان سیاستها و جهتگیریهای کلی برنامه جامع و بستههای عملیاتی و تدوین ترجمان سیاستهای دوازدهگانه در برنامه تحول نظام سلامت میباشد. بدیهی است تدوین بستههای عملیاتی پایان کار نیست و تحقق اهداف و سیاستهای کلان از طریق پیادهسازی بستهها، در گرو ترجمان بستههای عملیاتی در قالب پروژهها و اقدامات روشن است.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52322_bdc45674c8deedb848191db082a6300d.pdf
2017-11-22
45
50
آموزش
پزشکی
تحول
نوآوری
عطاءاله
پورعباسی
atapoura@gmail.com
1
دبیر کمیته تحقیق و توسعه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
AUTHOR
علی اکبر
حق دوست
ahaghdoost@gmail.com
2
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان
AUTHOR
حمید
اکبری
hamidakbari44@yahoo.com
3
دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
AUTHOR
زهرا
خیری
elham.kheiry@gmail.com
4
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکزی
AUTHOR
رضا
دهنویه
rdehnavi@gmail.com
5
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان
AUTHOR
سمیه
نوری حکمت
snhekmat@gmail.com
6
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان
AUTHOR
سیدحامد
رحیمی
s.hamedrahimi68@gmail.com
7
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان
AUTHOR
باقر
لاریجانی
larijanib@tums.ac.ir
8
دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
LEAD_AUTHOR
Choudhury PK. Role of Private Sector in Medical Education and Human Resource Development for Health in India. 2014.
1
Dussault G, Dubois CA. Human resources for health policies: a critical component in health policies. Human resources for health. 2003;1:1.
2
Wyss K. An approach to classifying human resources constraints to attaining healthrelated Millennium Development Goals. Human Resources for Health. 2004;2(11):8.
3
Biglar M, Bastani P. The Challenges Of Stewardship In Medical Education System: A Qualitative Approach. Payavard Salamat. 2013;7(4):299-311.
4
Esmailzadeh H, Rajabi F, Rostamigooran N, Majdzadeh R. Iran health system reform plan methodology. Iranian journal of public health. 2013;42(1):13-7.
5
Berman P, Bossert T. A decade of health sector reform in developing countries: what have we learned. Washington, UNAID. 2000.
6
ORIGINAL_ARTICLE
بهره مندی از ظرفیت رسانه در استقرار برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی؛ یک تجربه عملی
زمینه: بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان سیاست های کلی کشور در ارتقای آموزش علوم پزشکی تدوین و در حال اجرا است. در کلیه مراحل اجرای این برنامه بهره گیری از ظرفیت رسانه ها در راستای نهادینه سازی این بسته ها صورت گرفت. این مقاله به شرح تجربه بهره برداری از ظرفیت رسانه ها در اجرای این بسته ها می پردازد. روش اجرا: در گام اول ذینفعان کلیدی شناسایی و برای ارتباط با ایشان پورتال جامع معاونت آموزشی وزارت بهداشت ارتقاء پیدا کرد و همچنین از خبرنامه، شبکه های اجتماعی و ... برای اطلاع رسانی به ذینفعان این بسته ها بهره برداری شد. یافته ها: از ابتدای سال 1394 تاکنون تعداد 851 خبر در پورتال قرار گرفت که به طور متوسط هریک از این اخبار 500 بار بازدید شده است. تعداد 17 خبرنامه منتشر و برای حدود 20 هزار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها ارسال شد. اخبار در کانال تلگرام نیز قرار گرفت که به طور متوسط هر خبر بین 1000 تا 1500 بار بازدید شده است. نتیجه گیری: برقراری ارتباط و اطلاع رسانی به ذی نفعان اسناد سیاستی یکی از مهمترین عوامل دخیل در استقرار این اسناد است. باتوجه به اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، به نظر می رسد ابزارهای رسانه ای در دسترس نیازمند بازنگری و بهینه سازی و محتوای رسانه ای بیشتر با رویکرد جنبه تحلیلی و توجیهی مورد توجه قرار گیرد.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52323_aeeebd357c8da23a36dd55f69db0048c.pdf
2017-11-22
51
58
رسانه
تحول
نوآوری
آموزش
پزشکی
زهرا
خیری
elham.kheiry@gmail.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکزی
AUTHOR
حمید
اکبری
hamidakbari44@yahoo.com
2
دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
AUTHOR
سلمازسادات
نقوی الحسینی
solmaz.naghavi@gmail.com
3
دانشگاه پیام نور
AUTHOR
عطاءاله
پورعباسی
atapoura@gmail.com
4
کمیته تحقیق و توسعه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
LEAD_AUTHOR
1- هاشمی، سیدحامد، پورامین زاد، سعیده، چالش های فراروی توسعه ی منابع انسانی و راهکاری برای رفع آن، کار و جامعه، شماره 136 ، مهرماه 1390
1
2- دیویید، فرد آر،1388 مدیریت استراتژیک (ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی) تهران دفتر پژوهش های فرهنگی
2
3- حجازی فر سعید، محیط خط و مشی گذاری نشریه توسعه راهبرد، شماره 30 تابستان 1391
3
4- Araral Jr E, Fritzen E, Howlett S, Ramesh M, Routledge M. Handbook of Public Policy, 2013.
4
5- گزارشهای ادواری معاونیت آموزشی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، قابل دسترسی در:
5
http://dme.behdasht.gov.ir/index.aspx?siteid=113&fkeyid=&siteid=113&pageid=59098
6
6- طیبی، سمیه، کاربرد شبکه های اجتماعی در روابط عمومی، کاوشگران روابط عمومی، 1394
7
7- سایت معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به آدرس: DME.behdasht.gov.ir
8
8- آرشیو خبرنامه های معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قابل دسترسی در
9
http://dme.behdasht.gov.ir/index.aspx?siteid=113&fkeyid=&siteid=113&fkeyid=&siteid=113&pageid=56817
10
ORIGINAL_ARTICLE
رتبه بندی گروههای تخصصی در دانشکدههای دندانپزشکی کشور
زمینه و هدف : بهبود کیفیت ارائه خدمات آموزشی به عنوان یکی از الویت های نظام آموزش عالی محسوب می شود.به همین منظور رتبه بندی دانشکده های دندانپزشکی واجد دوره های تخصصی جهت مقایسه وضعیت علمی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها با یکدیگر انجام شده است. هدف از این مطالعه طراحی الگوی جدید رتبه بندی بر حسب امتیازات ترازشده عملکرد فعالیتهای آموزشی ٬ پژوهشی ٬ وضعیت تجهیزات و امکانات بوده است. روش بررسی: با تشکیل یک کمیته تخصصی و با استفاده از روش های بارش افکار رتبه بندی طراحی شد. از هر انجمن تخصصی دندانپزشکی نماینده ای معرفی شد تا ضمن بازدید از هر دانشکده با تکمیل پرسشنامه هایی در زمینه بررسی وضعیت آموزشی ٬پژوهشی ٬تجهیزات و امکانات تخصصی ٬ اطلاعات لازم را جمع آوری نمایند. پس از جمع آوری اطلاعات امتیاز هر دانشکده در هر معیار محاسبه گردید.برای آنالیز نهایی نیز از یک نرم افزار کامپیوتری که به همین منظور طراحی شده بود استفاده شد. یافته ها: با تعیین وزن ٣٩٥ معیار در قالب نمودار شاخه درختی با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی٬ حیطه های مورد نظر در دانشکده های دندانپزشکی بررسی و مقایسه شدند که رتبه ١٦ دانشکده واجد دوره تخصصی تعیین گردید. نتیجه گیری: با انجام این طرح نقاط قوت و ضعف وضعیت آموزشی ٬پژوهشی ٬تجهیزات و امکانات در رشته های تخصصی دندانپزشکی مشخص شد و به عنوان الگویی عملی برای اصلاح و ارتقای کمی و کیفی، منتشر گردید و در اختیار مسئولین قرار گرفت.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52324_132a246927d166efc1e2e5b97b0029bc.pdf
2017-11-22
59
70
رتبه بندی
شاخصهای آموزشی
دانشکده دندانپزشکی
سعید
عسگری
saasgary@yahoo.com
1
-استاد رشته ی اندودانتیکس، مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
AUTHOR
معصومه
مهدی پور
mehdipourf@gmail.com
2
-دانشیار گروه بیماریهای دهان، دانشکدهی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
شهرام
یزدانی
shahram.yazdani@yahoo.com
3
ستاد و ریاست مرکز توسعهی آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران.
AUTHOR
مریم
صفرنواده
dr.safarnavadeh@gmail.com
4
استادیار و عضو هئیت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی.
AUTHOR
Ioannidis JPA, Patsopoulos NA, Kavvoura FK, et al. International ranking systems for universities and institutions: a critical appraisal. BMC Medicine. 2007:5:30.
1
Liu NC, Cheng Y. Academic ranking of world universities, methodologies and problems. Higher Education in Europe. 2005: 30(2):1-14.
2
Aguillo I, Bar-Ilan J, Levene M. Comparing university rankings. Scientometrics 2010:85(1):243-256.
3
Mau- Crimmins T, Steiguer J E, Dennis D. "AHP as a means for improving public participation: A pre–post experiment with university students". Forest Policy and Economics. 2003:7:501– 514.
4
Ishikawa M. University Rankings, Global Models and Emerging Hegemony. Critical Analysis from Japan. Journal of Studies in International Education. 2009:13(2):159- 173.
5
Deocampo D. On using the Shanghai ranking to assess the research performance of university systems. Scientometrics. 2011: 86(1):77-92.
6
Mohammadi A, Mojtahedzadeh R. Information bank and ranking of Iranian medical schools. Deputy education and university affairs, Ministry of Health and Medical Education, Tehran 2001. (Persian)
7
Mohammadi A, Mojtahedzadeh R, Motarjemi R. Information bank and ranking of Iranian medical schools.Ministry of Health and Medical Education, Deputy Education and Student Affairs, Tehran 2004. )Persian(
8
Mohammadi A, Mojtahedzadeh R, Karimi A. Ranking the courses and universities of medical Sciences and introducing the best models in country in 1384.Teb va Tazkieh. 2007: 14(3, 4):65-73. (Persian(
9
Mojtahedzadeh R, Mohammadi A, Karimi A. Educational ranking of medical schools of Iran: A strategy for identification of strengths and weaknesses. Hakim Research Journal. 2007: 10(3): 36-42. (Persian(
10
Haghdoost AA, Ranjbar A, Shoghi Shafagh Aria F, et al. Ranking Universities of Medical Sciences and Health Services of Iran. Deputy Education and university affairs, Ministry of Health and Medical Education, Tehran 2016. )Persian(
11
Haghdoost AA, Shoghi Shafagh Aria F, Momtaz manesh N, et al. Ranking of Universities of Medical Sciences based on their educational activities: Setting Indicators. Teb va Tazkieh. 2009: 76; 65-72 )Persian(
12
Ahmady S, Einollahi B, Akbar Lakeh M. Criteria of teaching ranking in Iran and world universities. Teb va Tazkieh 2011:22(1):9-16. )Persian(
13