ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی از برآورد نیاز کشور به نیروهای فوق تخصصی و تکمیلی تخصصی برای ده سال آینده (تا سال 1398 شمسی)
زمینه: از اقدامات ضروری در نظا مهای سلامت ، برآورد نیروهای تخصصی برای آینده است، زیرا در صورت کمبود نیرو ، نیازهای مردم بدون پاسخ می ماند و در صورت تربیت نیروی مازاد نیز، هزین ههای ب یجهت به کشور تحمیل خواهد شد. بنابراین، برآورد ها باید نسبتا قابل قبول باشند.هدف: هدف از این مطالعه ، تحلیل محاسبات انجام شده برای برآورد نیروهای فوق تخصصی و تکمیلی تخصصی مورد نیاز برای تا 10 سال آینده ) تا سال 1398 ( کشور توسط کمیته های تدوین برنامه است.روش: در این مطالعه ، 400 نفر از خبرگان از 18 دوره فوق تخصصی و 16 دوره تکمیلی تخصصی، با استفاده از مدل های مختلف در کمیته تدوین برنامه تخصصی مربوطه، نیاز های 10 سال آینده کشور را به نیروهای متخصص در زمینه تخصصی خود تخمین زده اند و ما نتایج آن هارا با 13 مدل شناخته شده موجود برای برآورد نیروی انسانی مورد تحلیل قرار داده ایم.نتایج: در این مطالعه، کمیته های تدوین برنامه، نیاز به نیروهای فوق تخصصی را در 10 سال آینده مجموعا 3040 نفر در 18 دوره فوق تخصصی و تعداد نیاز به نیروهای دوره دیده در 16 دوره تکمیلی تخصصی را مجموعا 1180 نفر برآورد Bench( نموده اند. کمیته های مذکور، اکثرا ) 25 دوره از 34 دوره( با بهره گیری از نظرات خبرگان، از مدل های الگوبرداری استفاده کرده اند. )Workforce to population ratio( ونسبت نیروی انسانی به جمعیت )marking نتیجه گیری: اگرچه برای برآورد دقیق تر نیروی انسانی در کشور به یک نظام اطلاعاتی قوی و منسجم نیازمندیم، نتایج این مطالعه می تواند، حداقل جهت تنظیم ظرفیت پذیرش دستیار و فراهم ساختن بستر لازم برای گسترش دوره ها در دانشگاه های کشور مورد استفاده قرار گیرد.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52376_5081a4a06d35d611c5fe33f1c6b80f63.pdf
2017-11-22
8
نیاز سنجی آموزشی
پیش بینی نیروی انسانی
برآورد نیروی تخصصی بالینی
نیازهای سلامت
نیازهای نظام سلامت
ORIGINAL_ARTICLE
نابرابری های سلامت، سرطان و اعتماد اجتماعی
مقدمه: توجه فزاینده ای که به علل نابرابری های سلامت در جوامع شده است، ذهن همگان را متوجه تع یین کننده های اجتماعی سلامت ساخته است. اعتماد اجتماعی نیز می تواند تع یین کننده اجتماعی سلامت و بیماری سرطان باشد. علوم اجتماعی و پزشکی، در کنار هم می توانند درک بیماری را به سطوح بالاتری ارتقاء دهند. هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه نابرابری های سلامت و نقش اعتماد اجتماعی در ابتلاء به سرطان های کلون، پستان و تیروئید در مراجعه کنندگان به انستیتو کانسر تهران است.روش کار: این پژوهش، مطالعه ای توصیفی - تحلیلی است و 176 نفر در دو گروه مساوی مبتلایان )مورد( و غیرمبتلایان )شاهد( مورد بررسی قرار گرفته اند. از روش نمونه گیری طبقه بندی شده استفاده شده است. سنجش میزان اعتماد اجتماعی بر اساس مقیاس بیست سؤالی محقق ساخته صورت گرفته است. داده های بدست آمده از اجرای و تحلیل تشخیصی، تحلیل همبستگی SPSS پرسشنامه ساختمند، با استفاده از نرم افزار کانونی و تحلیل رگرسیون لجست کی تجزیه و تحلیل شده اند.نتایج: نتایج نشان داد که بین مجموعه مؤلفه های اعتماد اجتماعی و هر کی از سرطان های کلون، پستان و تیروئید همبستگی ضعیفی وجود دارد و تأثیر مؤلفه های اعتماد اجتماعی و رابطه آن با سرطان های کلون، پستان و تیروئید معنادار نیست. با این وجود،مؤلفه اعتماد سیستم تأثیر مثبت و معناداری بر عدم ابتلاء به سرطان پستان دارد.نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که اعتماد اجتماعی تع یین کننده اجتماعی معتبری برای نابرابری در ابتلاء به بیماری سرطان نیست.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52377_bb7227b3ea2e7da1b675f0826884eb25.pdf
2017-11-22
19
اعتماد اجتماعی
تعیین کننده های اجتماعی سلامت
جامعه شناسی پزشکی
سرطان
نابرابری سلامت
ORIGINAL_ARTICLE
برنامه راهبردی رشته های تخصصی بالینی وهمسویی آنها با چشم انداز ایران 1404 و برنامه چهارم توسعه
مقدمه: سند چشم انداز ایران 1404 و سند برنامه چهارم توسعه به عنوان برنامه ای برای حرکت به سمت چشم انداز باید برای برنامه ریزی راهبردی در همه بخش های توسعه ای و از جمله بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد استفاده قرار گیرند. برنامه ریزی راهبردی در رشته های تخصصی بالینی نیز از این قاعده مستثنا نیست. لذا این مطالعه با هدف کلی تحلیل برنامه های راهبردی رشته های تخصصی بالینی و تب یین میزان انطباق آنها با سند چشم انداز ایران 1404 و برنامه چهارم توسعه انجام گرفت.روش کار: برای دستیابی به هدف مطالعه سه اقدام زیر انجام گرفت. الف) چشم انداز ایران 1404 و برنامه 88 به /2/ 88 لغایت 5 /2/ چهارم توسعه مطالعه شدند و بند ها و مواد مرتبط آنها استخراج شد. ب) از تاریخ 3 پایگاه استنادی علوم (آی-اس-آی) مراجعه شد و داده های مورد نیاز برای ارزیابی جایگاه و روند توسعه علمی کشور استخراج گردید. ج( اجزای هر کی از برنامه های راهبردی رشته های تخصص بالینی، شامل دورنما، رسالت، ارزش ها، اهداف راهبردی و برنامه های اجرایی سال اول بر اساس معیار های تع یین شده ارزیابی و تحلیل شد.یافته ها: به نظر می رسد همه رشته های تخصصی بالینی برنامه راهبردی خود را با الهام از محتوای چشم انداز 1404 و برنامه چهارم توسعه تنظیم کرده اند. زیرا دورنمای رشته ها نه تنها کسب رتبه اول علمی در منطقه، بلکه بعضاً فراتر از منطقه را شامل می شود. رسالت همه رشته ها نیز با دورنمای آنها همسویی کامل دارد. با این وجود، بین دورنما و رسالت از کی طرف و اهداف راهبردی و برنامه های اجرایی از طرف دیگر، انقطاع به وجود آمده است. به عبارت دیگر، اولاً اهداف راهبردی از جهت گیری رشته ها حمایت نمی کنند، ثانیاً به نظر نمی رسد که با اجرای برنامه های اجرایی تهیه شده تحقق اهداف راهبردی امکان پذیر باشد.بحث و نتیجه گیری: به طور خلاصه رشته های تخصصی بالینی چشم انداز ایران 1404 و راهبرد های برنامه چهارم توسعه، را در برنامه زیری راهبردی خود مد نظر داشته اند. با این وجود، انقطاع بین دورنما و رسالت از کی طرف و اهداف راهبردی و برنامه های سالانه و اجرایی از طرف دیگر، مشکلی است که باید به جد مورد توجه قرار گیرد. علی رغم این کاستی ها، برنامه ریزی راهبردی در رشته های تخصصی بالینی درس های عملی خوبی به دنبال دارد. می توان از این درس ها به عنوان راهنمای برنامه ریزی راهبردی در دوره های بعدی استفاده کرد.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52378_43715ba467cf80afb585352ceec594ea.pdf
2017-11-22
30
رشته های تخصصی بالینی
وزارت بهداشت
درمان و آموزش پزشکی
برنامه ریزی راهبردی
چشم انداز ایران 1404
برنامه چهارم توسعه
ORIGINAL_ARTICLE
نماز جلوه گاه عشق و شاهراه سلامت و سعادت
نماز در مکتب انسان ساز و حیات بخش اسلام مفهوم و اسرار عمیق و آثار پر برکت فراوانی دارد. ریسمان محکمی است که هستی و موجودیت آدمی را به ملکوت اعلاء پیوند می دهد. نماز زنده کننده جان، صفا بخش حیات جاودان، روشنی راه رهروان، تکیه گاه سالکان، راز و نیاز عارفان، سرمایه مستمندان، دوای دردهای بی درمان، فروغ دل های بیداران و مایه شادی سحرخیزان است. نماز اولین فریضه ای است که در اسلام وارد شده و آخرین فریضه که تا واپسین لحظات زندگی بر عهده آدمی است و به هیچ وجه ساقط شدنی نیست و در اهمیت آن همین بس که نبی مکرم(ص) می فرماید: نماز نور چشم و محبوب و مطلوب من است. از این بزرگ شخصیت عالم امکان و ائمه معصومین(ع) داریم که نماز چهره و پرچم دین، مایه فروریزی رحمت خدا و نزدیکی هر پرهیز کار به خدا، ستون دین و آخرین سفارش همه انبیاء الهی است.نماز با همه فضیلت ها و تمام آثار تربیتی فوق العاده و غالباً منحصر به فرد، آثار بهداشتی بسیار مهم و شفا بخشی دارد. آسایش روحی و روانی و نیز اثرات اخلاقی تربیتی آن بر انسان ها جلوه هایی زیبا از ویژگی های بهداشتی- درمانی نماز است. ساعات فضیلت اقامه نماز و اهمیت این لحظات از نظر دانش کرونوبیولوژی، واجبات و مستحبات وضو و آثار بهداشتی آنها، حتی شنیدن آوای جان بخش و روح افزای اذان و دعوت به نماز، مجموعاً نماز را به عنوان یک داروی شفابخش برای بیماری های روحی و حتی جسمی و همچنین یک واکسن مؤثر در پیشگیری از اینگونه مشکلات مطرح می کند و این در حالی است که فلسفه تشریح این فریضه الهی، فلسفه ای است بسیار بالاتر و کم نظیر. نماز هم وسیله پرواز روح است و هم روح خضوع و خشوع را در نماز گزار ایجاد می کند و نقش طغیانگر او را رام می سازد. نماز شخص نمازگزار را اصلاح می کند و از آلوده شدن به فحشا منکر باز می دارد. نماز حتی اگر بعضی از مراتب روح را با خود داشته باشد به همان اندازه اثر خواهد گذاشت. از برکات ناگفته یا کمتر مورد بررسی قرار گرفته نماز، نقش آن در شفای بیماری های روان و تن و یا کاهش عوارض ناگوار امراض جسمی و روانی است. پیامبر اکرم(ص) می فرماید: علیکم بذکر الله فانّه شفاء که در حقیقت به استشفاء از نماز توصیه نموده اند و در حدیثی دیگر از این بزرگوار داریم: بر شما باد به خواندن نماز شب که نماز شب گزاردن سنت پیامبر شما و شیوه وروش صالحان پیش از شما و دفع کننده دردها از بدن های شماست( علیکم بالصلوه الیل فانّها سنت نبیکم و.). به هر حال نماز دارای فواید بهداشتی- درمانی زیادی است از جمله اثرات آن بر سیستم ایمنی بدن، بهداشت خواب، شادابی جسم و روان و تأثیر بر بیماری هایی همچون افسردگی، فشار خون، عفونت های گوارشی، پوست و ... می باشد که یقیناً فوائد و آثار آن به این وجیزه ختم نمی گردد.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52379_066baa693c0e9c07c24c19b029a7d763.pdf
2017-11-22
39
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش کارایی شهرستان های استان کرمان در دستیابی به با استفاده از روش تحلیل فراگیر (HDI)شاخص توسعه انسانی در سال های 80 و 86 (DEA)داده ها
مقدمه: از جمله مه مترین دغدغ ههای ذهنی اقتصاددانان کشورهای درحال توسعه، یافتن و بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل تسریع فرآیند توسعه و شناخت موانع آن م یباشد تا از این طریق بتوانند کشور خود را به عوامل تسریع جریان توسعه مجهز سازند و همچنین در حد توان موانع موجود در مسیر سرعت بخشیدن به روند توسعه را مرتفع سازند که البته استفاده از شاخ صها و ملا کهای نوین توسعه در این راه بدیهی و ضروری به نظر م یرسد. در بین شاخص ها و نماگرهای مطرح توسعه، شاخص توسعه انسانی از مقبولیت بیشتری بین اندیشمندان برخوردار است.روش کار: در این تحقیق کارایی شهرستانهای استان کرمان در زمینه دستیابی به توسعه انسانی با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها در دو سال 1380 و 1386 مورد بررسی قرار گرفته است، سپس خروجی محور با فروض بازدهی ثابت و متغیر نسبت به(DEA) برای رتبه بندی شهرستانها از مدل مقیاس استفاده می شود.یافته ها: نتایج بدست آمده نشان می دهد که در بین شهرستانهای استان کرمان با توجه به سه مؤلفه شاخص توسعه انسانی در مجموع در سال 80 شهرستان سیرجان و در سال 86 شهرستان رفسنجان رتبه نخست را کسب نموده اند، در این سالها به ترتیب شهرستانهای راور و بافت پا یین ترین شاخص توسعه انسانی را داشته اند. شاخص توسعه انسانی همه شهرستانها در سال 86 نسبت به سال 80 افزایش 0 بوده که نسبت به / یافته است و در سال 1386 میانگین کل شاخص توسعه انسانی شهرستانها 665 0 افزایش نشان می دهد. /12 ، 0/545 سال 1380 بحث ونتیجه گیری: از آنجا که رسیدن به توسعه و خصوصاً توسعه انسانی بالاتر از مهمترین اهداف دولتها به شمار می رود و منابع و امکانات در اختیار آنها برای رسیدن به این هدف محدود می باشد و با توجه به اینکه در بین شهرستانهای استان کرمان نابرابری در امر توسعه زیاد است، توصیه می گردد سیاست گذاران استان در امور مربوط به توسعه توجه بیشتری به شهرستانهای محرومتر مبذول داشته و شکاف موجود بین امکانات در دسترس شهرستانها را حذف نموده و یا به حداقل برسانند و از این راه همچنین باعث گسیل منابع بسوی مواردی با کارایی و در نتیجه بازدهی بالاتر گردند.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52380_c21b6a517d5d1686b847ead93c4739f8.pdf
2017-11-22
46
شاخص توسعه انسانی
کارایی
تحلیل پوششی داده ها
استان کرمان
ORIGINAL_ARTICLE
مراکزمطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC)دانشگاههای علوم پزشکی : نقش ، جایگاه و دستاوردها
مرکز توسعه آموزش پزشکی در اواخر سال 68 در معاونت آموزشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارتقای کیفی آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی تاسیس گردید. با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی این مرکز، ایجاد مراکز توسعه آموزش در دانشگاهها بوده است، بتدریج با فراهم کردن بستر مناسب و تشویق و حمایت مرکز توسعه وزارت ، مراکز توسعه در دانشگاههای علوم پزشکی ایجاد شدند. در حال حاضر در کلیه دانشگاههای علوم( EDC) پزشکی کشور این مراکز با نام مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی مسئولیت امور کیفی آموزش دانشگاهها را بعهده دارند .با ایجاد مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی ، تحولات شگرفی در آموزش دانشگاهها صورت گرفته است و نگاه سنتی اعضای هیات علمی به آموزش تغییر کرده است . برگزاری سالیانه بیش از 200 کارگاه آموزشی در حیطه های مختلف آموزش پزشکی ، بکارگیری روش های نوین آموزش و ارزیابی دانشجویان و دستیاران ، انجام اصلاحات در برنامه آموزشی رشته پزشکی عمومی ، ارزشیابی فعالیت های آموزشی اعضای هیات علمی ، برگزاری یازده همایش کشوری آموزش پزشکی ، ایجاد دفاتر توسعه آموزش در دانشکده ها و بیمارستانهای آموزشی بمنظور تسری فعالیت های توسعه آموزش(EDO) در کل دانشگاه ، انتشار مجله علمی پژوهشی در دانشگاههای علوم پزشکی شهیدبهشتی،اصفهان و کرمان ، اجرای برنامه دانش پژوهی آموزشی نمونه ای از دستاوردهای مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی هستند.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52381_41f29b854b896fef2346fb98ade48a77.pdf
2017-11-22
59
مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی
دانشگاههای علوم پزشکی
آموزش پزشکی
ارتقای کیفی آمورش
آموزش اساتید
ORIGINAL_ARTICLE
رتبه بندی آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی: طراحی شاخص های رتبه بندی
بدون شک، پایش هدفمند و ساختاریافته عملکرد کیی از اجزای لازم برای ارتقا مداوم یکفیت است. سیستم آموزشی کشور نیز از این اصل مبرا نبوده و برای ایجاد تحرکی قوی و پایا، لازم است تا به صورت برنامه ریزی شده عملکردها سنجیده و با مقایسه امتیازات دانشگاهها، فضایی رقابتی برای پیشرفتی سریعتر در راستای منافع کشور ایجاد گردد.با این باور، و به سفارش معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نظامی برای پایش عملکرد آموزشی دانشگاههای(طرح راد) علوم پزشکی کشور طراحی شد با خصوصیاتی مانند: 1) سادگی در پیاده سازی، 2) تیکه به شاخصهای کلان و پرهیز از ورود به جزئیات، 3)در برگیرنده فرآیندهای اصلی آموزشی، 4) قابل بسط بودن برای آینده، 5) قابل تر یکب با مدلهای مشابه برای پایش عملکرد سایر معاونتهای وزارت بهداشت در راستای تولید ابزاری جامع برای پایش همه جانبه عملکرد دانشگاهها و 6)منطبق بر اهداف کلان ترسیم شده برای نظام آموزش عالی کشور در اسناد بالادستی ماحصل این مطالعه نظام یافته که با بهره گیری از حداکثر توان فکری کشور صورت گرفت، 20 شاخص تر یکبی است که کیی از این شاخصها (تعداد اعضای هیئت علمی تعدیل یافته) برای قابل مقایسه نمودن نتایج دانشگاههای مختلف کشور با اندازه های متفاوت می باشد. سایر شاخصهای تدوین شده برای سنجش یکفیت و کمّیت آموزش دانشگاهها به شرح زیر می باشند 1و 2)تعداد رشته های موجود و نوگشایی شده و غیرمعتبر شناخته شده؛ 3) نوع و مدل برنامه ریزی بلندمدت و شیوه پایش4، 5 و 6) شیوه و تواتر برگزاری و مدیریت جلسات شورای دانشگاه، شورای آموزشی دانشگاه و جلسات کاری معاون ، آن؛ )ثبات مدیریتی در حوزه آموزش؛ 10 ) شفافیت و جامعیت اطلاعات در وب سایتها؛ 11 ) ثبات نمرات دانشجویان در امتحانات پیشرفت تحصیلی؛ 12 ) میزان قبولی دانشجویان در مقاطع بالاتر؛ 13) عملکردهای کلیدی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه در ارتقا یکفی آموزش؛ 14) عملکرد آموزش مداوم؛ 15 ) ارزیابی مدیران ارشد معاونت آموزشی وزارت در مورد عملکرد دانشگاهها؛ 16) شرکت دانشگاهها در جشنواره مطهری؛ 17 ) فعالیتهای نوآورانه ویژه در هر دانشگاه متناسب با مختصات خود؛ 18 ) پاسخگویی آموزش به نیازهای جامعه و نهایتاً 19 ) توجه به اخلاق حرفه ای در آموزش در مدل طراحی شده، ابزارها و شیوه وزن دهی هر کی از این شاخصها تب یین و برای اجرایی نمودن مدل راهکارهای پیشنهادی ارایه گردیده است.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52382_c3bc49b7c03418968ec246e1525335b9.pdf
2017-11-22
65
رتبه بندی
آموزش
شاخص
پایش
ارزشیابی
عملکرد
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی کمیت، یکفیت و نحوه مدیریت زباله های مطب های دندانپزشکی تخصصی شهر همدان- سال 1386
مقدمه: امروزه یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی، مواد زاید تولیدی در مراکز دندانپزشکی است که به علت دارا بودن عوامل خطرناک، سمی و بیماریزا ازاهمیت خاصی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی و آنالیززباله های تولیدی در مراکز دندانپزشکی تخصصی شهر همدان انجام شد. روش کار: در این مطالعه توصیفی، از 23 مطب دندانپزشکی تخصصی موجود در شهر همدان، 8 مطب (از هر تخصص کی مطب) به صورت تصادفی ساده انتخاب و از هر مطب سه نمونه در انتهای سه روز کاری متوالی(روزهای یکشنبه، دوشنبه وسه شنبه هر هفته) برداشت شد. نمونه ها به صورت دستی جداسازی و به 65 جزء مختلف تفکیک و با استفاده از ترازوی آزمایشگاهی توزین شدند. در مرحله بعد اجزای توزین شده بر اساس ویژگی و پتانسیل خطرزایی دسته بندی شدند. نتایج: میزان کل زباله سالیانه تولیدی در مطب های دندانپزشکی تخصصی شهر همدان برابر با 2685/42 کیلوگرم می باشد. سهم تولید زباله های شبه خانگی، بالقوه عفونی، شیمیایی - دارویی و سمی 0 درصد می باشد. اجزای اصلی تشکیل دهنده زباله های / 7 و 37 /33 ،43/85 ،48/ به ترتیب برابر با 45 تولیدی در مطب های دندانپزشکی تخصصی شامل 14 جزء می شود که در مجموع بیش از 80 درصد زباله های دندانپزشکی را تشکیل می دهند. بنابراین جهت انجام برنامه های کاهش، جداسازی و بازیافتزباله در مطب های دندانپزشکی می بایست بیشترین تمرکز را روی این اجزا داشت. نتیجه گیری: در رابطه با مدیریت بهینه زباله های دندانپزشکی پیشنهاد بر این است که علاوه بر آموزش دندانپزشکان جهت انجام فعالیت های مربوط به کاهش، جداسازی و یا بازیافت زباله در داخل مطب، جمع آوری، حمل و نقل و دفع هر بخش (بالقوه عفونی، سمی، شیمیایی - دارویی و شبه خانگی) از زباله های دندانپزشکی به صورت جداگانه و مطابق با دستورالعملها و ضوابط مربوطه انجام گیرد.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52383_95c51b88f505e999c576fd83668fde06.pdf
2017-11-22
73
زباله های دندانپزشکی
زباله های بالقوه عفونی
زباله های شبه خانگی
زباله های شیمیایی
دارویی
زباله های سمی
ORIGINAL_ARTICLE
ملاحظات اخلاق علمی و عملی در زندگی و آثار ابن سینا
ابو علی سینا، دانشمند ایرانی مسلمان، عارف و فیلسوف بزرگ سده ی چهارم است که شهرتی جهانی دارد. علی رغم بررسی های فراوان درباره آرای وی در زمینه های مختلف علمی، پژوهش درخصوص نگرش اخلاقی این دانشمند بزرگ، کمتر صورت پذیرفته است. لذا در این مقاله سعی شده است تا با گذری بر شرح های معتبری که از دوران حیات بوعلی بجا مانده، و نیز با غور در بعضی از آثار مکتوب وی، منشوری برای استفاده ی پزشکان و سایر » منشور اخلاق عملی ابن سینا « اخلاقی تحت عنوان علاقمندان و اخلاق پژوهان تنظیم گردد. بدیهی است شیوه پژوهش در چنین موضوعاتی کتابخانه ای و سند پژوهی است.مفاد این منشور در سه بخش:اخلاق علمی، اخلاق در سیره یا اخلاق عملی و اخلاق پزشکی ترتیت یافته است که فشرده ی آن چنین می باشد: در قسم نخستین، کوتاه سخن این که: از جدّیت او در فراگیری تمام دانش های مؤثر زمان خود در سنین نوجوانی، فراست و دقتی که در یادگیری این علوم بخرج می دهد و رغبت وی در مصاحبت با سایر اندیشمندان و... سخن به میان آمده است. در قسم دوم، توجه وی بر عناصری اخلاقی همچون ادب حضور در ساحت قدس خدا و پیامبر، قدرشناسی از نعم الهی، درایت و تدبیر عالمانه، توکل، تقوا و خلوص نیّت، سفرهای مطالعاتی برای کسب دانش و تجربه بیشتر و... و در قسم سوّم، تأکید وی بر نقش ورزش در سلامتی جسم و جان آدمی، تأکید بر استنشاق هوای پاک، رعایت اعتدال در تأمین نیازهای بدن، پایین آوردن سطح توقعات و چشم داشت های مادی از بیماران، پرهیز از هر نوع شتابزدگی در تشخیص، معاینه و... مورد اشاره قرار گرفته است.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52384_ebf84d0d6a293d353d223916d770b79a.pdf
2017-11-22
82
ابو علی سینا
منشور اخلاقی
اخلاق علمی
اخلاق عملی
اخلاق پزشکی