ORIGINAL_ARTICLE
لزوم بررسی پژوهش های مشاهده ای در کمیته های اخلاق در پژوهش
زمینه و هدف: به دلیل حساسیت کمتر چالش های اخلاقی در غالب پژوهش های مشاهده ای به نسبت پژوهش هایتجربی، گاهی لزوم بررسی و نظارت بر این طرح ها از سوی کمیته های اخلاق در پژوهش نادیده گرفته می شود. این در حالیاست که با توجه به تنوع این پژوهش ها و وسعت جمعیت ورودی به آن توجه به ملاحظات اخلاقی آن از اهمیت ویژه ایبرخوردار است. اصول اخلاقی چندی حا کم بر پژوهش های غیر مداخله ای می باشند که در مقاله به شرح بازگو شده اند.روش بررسی: با رویکردی مدیریتی بر موضوع، ملاحظات اخلاقی را می توان در مراحل مختلف پژوهش از جمله سؤالپژوهش، گردآوری اطلاعات، ایجاد انگیزه همکاری، مستند سازی و اطلاع رسانی نتایج پژوهش مورد بررسی قرار داد.یافته ها: طراحی پژوهش مرحله گرداوری اطلاعات بسته به اینکه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم انجام شود باچالش های اخلاقی متعددی روبروست که مهم ترین آن رضایت سوژه و رعایت اصل رازداری است. بررسی اطلاعاتپرونده های بیماران، انجام سؤالات خاص با جنبه های اخلاقی، مصاحبه با افراد مبتلابه بیماری های جدی و ضبط صوتیو تصویری اطلاعات بیمار مستلزم رعایت جوانبی است تا حریم خصوصی سوژه پژوهش و اصل خودایینی بیمار مخدوشنشود. ایجاد انگیزه های مالی و غیرمالی جهت ورود سوژه به پژوهش می تواند در مطالعات مشاهده ای نیز با چالش هایاخلاقی روبرو باشد.نتیجه گیری: با توجه به ملاحظات اخلاقی جدی فوق، کمیته های اخلاق در پژوهش باید در بررسی های اخلاقی گام به گامو مرحله به مرحله پژوهش ها را به لحاظ رعایت موازین اخلاقی بررسی و به صرف مشاهده ای بودن مطالعه از مشکلاتاخلاقی آن غفلت ننمایند.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60299_9105543d692edd009d48b574938b11ff.pdf
2018-02-20
247
257
پژوهش های مشاهده ای
اخلاق در پژوهش
کمیته اخلاق در پژوهش
علیرضا
پارساپور
aliparsa@tums.ac.ir
1
مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
LEAD_AUTHOR
کیارش
آرامش
kiarasharamesh@tums.ac.ir
2
مرکز تحقیقات اخالق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
AUTHOR
1) Webster's Online Dictionary, available at:http://www.websters-online- /Observational+study, (accessed in Oct. 2011).
1
2) دکتر حسین ملک افضلی، دکتر سید رضا مجد زاده، دکتر اکبر فتوحی و همکاران، روششناسی پژوهشهای کاربردی در علوم پزشکی، چاپ اول، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ۱۳۸۳، ص ۱۸۳- ۹۷
2
3) National Ethics Advisory Committee. 2006. Ethical guidelines for observational studies: Published by the ministry of health, Wellington, New Zealand, available at: http://www.moh.govt.nz/moh.nsf/pagescm/520/$File/ethicalguidelines.pdf, (accessed in Oct. 2011)
3
4) Emanuel E.J, Grady C, Crouch R, Lie R, Miller F, Wendler D. The Oxford Textbook of Clinical Research Ethics. New York, NY, Oxford University Press 2008:325 -335.
4
5) John Orchard, For debate: Should observational clinical studies require ethics committee approval? Journal of Science and Medicine in Sport (2008) ۱۱, ۲۳۹—۲۴۲
5
6) Robert J. Ligthelm, Vito Borzì, JanuszGumprecht, RyuzoKawamori, Yang Wenying, Importance of Observational Studies in Clinical Practice, Clinical Therapeutics, Volume 29, Issue 6, Part 1, 2007, Pages 1284-1292
6
7) Good epidemiological practice (gep), iea guidelines for proper conduct in epidemiologic research, November, 2007
7
8) Benedetta S a n t a r l a s c i, Andrea Messori,et all. Heterogeneity in the evaluation of observational studies by Italian ethics committees, Pharm World Sci (2005) 27: 2–3
8
9) Fre´de´rique Claudot, Franc¸ois Alla,et al, Ethics and observational studies in medical research: various rules in a common framework, International Journal of Epidemiology 2009;38:1104–1108
9
10) ترور، اسمیت، اخلاق در پژوهشهای پزشکی، ترجمه محمد ضرغام (زیر نظر باقر لاریجانی)، برای فردا، چاپ اول، ۱۳۸۱.
10
11) Mason JK, Laurie GT, Aziz M, Mason and McCall Smith’s law and medical ethics, United State, Oxford University Press 2006:681 -683
11
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه بین اخلاق حرفه ای و جامعه پذیری سازمانی میان کارکنان معاونت آموزشی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی
زمینه و هدف: نقش راهبردی اخلاق حرفه ای در سازمان ها و ادارات دولتی مورد تا کید بسیاری از محققین می باشد.متخصصان مدیریت استراتژیک، اصول اخلاقی شایسته را به عنوان یکی از پیش شرط های مدیریت استراتژیک خوبدانسته اند. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت اخلاق حرفه ای در میان کارکنان معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و جامعه پذیر شدن آن می باشد.روش بررسی: تحقیق با هدف کاربردی، به شیوه گردآوری میدانی و به صورت توصیفی- همبستگی می باشد. حجمنمونه با توجه به جدول مورگان 153 نفر تعیین و نمونه ها به صورت تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها؛ دوپرسشنامه استاندارد جامعه پذیری سازمانی Ralph cutz و پرسشنامه اخلاق حرفه ای Murray بود که روایی آن تایید شدو پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و نرم افزار SPSS صورت گرفت. این تحقیق گردآوری شده به کمک رو ش هایآماری توصیفی و استنباطی همچون آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی ساده، آزمون کولموگروف- اسمیرنوف وشایپرو- ویلک از طریق نرم آفزار آماری SPSS و PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافته ها: یافته ها حکایت از وجود ارتباط معنی دار بین جامعه پذیری سازمانی با مسئولیت پذیری ( 01 / p < 0 وr = 0/517 ) و صداقت ( 01 / p < 0 و 526 / r = 0 ) داشت. بیشترین همبستگی جامعه پذیری با متغیر عدالت و انصاف(p < 0/01 و 538 / r =0 ) و کمترین همبستگی با فروتنی ( 01 / p < 0 و 483 / r = 0 ) بود.نتیجه گیری: وجود رابطه معنادار بین اخلاق حرفه ای و جامعه پذیری سازمانی در میان کارکنان معاونت آموزشی وزارتبهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیانگر همبستگی نزدیک این دو متغیر با هم بود. نتایج حا کی از آن است که وجود ارتباطمعنی دار می تواند در ارتقاء کیفیت عملکرد سازمان مؤثر و راهگشا باشد.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60306_6612f49e9b5ab586589a0f3518a404a8.pdf
2018-02-20
258
271
اخلاق حرفهای
جامعهپذیری سازمانی
معاونت آموزشی
وزارت بهداشت
الهام
طاهری
taheriel1355@gmail.com
1
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناس دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی، تهران، ایران
AUTHOR
امیرحسین
محمدداودی
adavoudi838@yahoo.com
2
دانشار،گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
LEAD_AUTHOR
پریوش
جعفری
pjaafari@yahoo.com
3
دانشیار ، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده اقتصاد و مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
AUTHOR
1- سلطانزاده، و، قلاوندی، ح، سید عباس زاده، م م. روابط ساده و ترکیبی بین جامعهپذیری سازمانی و مسئولیتپذیری اجتماعی کارکنان دانشگاه ارومیه، فصلنامه علمی- پژوهشی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، (1) 1393 .
1
2- علاقهبند، ع. جامعهشناسی آموزش و پرورش، چاپ نوزدهم، تهران: انتشارات روان.1376.
2
3- Maanen JV, Schein EH. Toward a theory of organizational socialization. Research in Organizational Behavior 1979. 1(1): 209-64.
3
4- قناعتی، ر. بررسی اخلاق فردی و اجتماعی در سیره علوی، دانشگاه بین المللی قزوین، پایاننامه کارشناسی ارشد. 1388.
4
5-رجبی، ح. ارزیابی اخلاق حرفه ای مدیران مدارس با تکیه بر آموزه های اخلاقی و مدیریتی سعدی در بوستان و گلستان، پایان نامه کارشناسی ارشد. 1392.
5
6- فرامرز قراملکی، ا. پژوهشنامه اخلاق، (3) 1383.
6
7- ایمانی پور، م. اصول اخلاق حرفه ای در آموزش، مجله ایرانی و تاریخ پزشکی، 38-25 .(6) 1391.
7
8- کریمی، ف. جامعهپذیری و نگهداشت نیروی انسانی در سازمان. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، (107) و (106) 1388.
8
9- شائمی برزکی، ع و اصغری، ژ. رابطه بین جامعهپذیری سازمانی و تعهد سازمانی در شرکت گاز کردستان، پژوهش نامه مدیریت تحول، 11-127. (3) 1389.
9
10- اسفندیاری مقدم، ع. اخلاق حرفه ای کتابداران و اطلاع رسانان، تهران : انتشارات کتابدار. 1386.
10
11- سرمد، ز، حجازی، ا و بازرگان، ع. روش تحقیق در علوم رفتاری، ویرایش تهران: انتشارات آگاه، 1390.
11
12- مرتضوی، س، پور آزاد، ن، امیر رضوی، پ و صادقی مقدم، م. بررسی نقش تعدیلگری متغیر اهمیت مسئولیت اجتماعی بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی شرکتهای صنایع غذایی شهر مشهد. مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. 217-193. 1389.
12
13- Takala, T. and Pallab, P. (2000): “Individual, Collective and Social Responsibility of the Firm”, Business Ethics: A European Review, Vol. 9, No.2, pp: 109-118.
13
14- نیاز آذری، ک، عنایتی، ت، بهنام فر، ر و کهرودی، ز . رابطه اخلاق حرفهای و تعهد سازمانی کارکنان، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران، نشریه پرستاری ایران، 42-34 (87).1390.
14
15- سلیمیان، م ع. رابطه اخلاق کاری و مسئولیت اجتماعی، پایاننامه ارشد مدیریت دولتی گرایش مدیریت تحول. 1392.
15
16- سلطان زاده، و، قنبری، س و بهشتی راد، ر. تاثیرپذیری روانشناختی محیط کار از آموزش ضمن خدمت؛ آموزش نقش میانجی جامعه پذیری کارکنان. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 123-103 (6) 1394.
16
17- اعتباریان، ع ا و خلیلی، م. رابطه کیفیت زندگی کاری و ابعاد آن با جامعهپذیری سازمانی : مطالعه موردی کارکنان سازمان تامین اجتماعی اصفهان. نشریه : دانش و پژوهش در روانشناسی.106-81 (36و35) 1387 .
17
18- صالحی، م و دادگر، ز. رابطه اخلاق حرفهای با تعهد سازمانی از دیدگاه پرستاران بیمارستان امام خمینی (ره) ساری، نشریه اخلاق زیستی، 46-33 (20) 1395.
18
19-Yozgata,U., Güngörmez,D. (2015). The Mediating Role of Social Integration on the Effect of Proactive Socialization Tactics Applied by Newcomers on Their Organizational Commitment Social and Behavioral Sciences 207, 462 – 471.
19
20-Taormina,R.J. (2009). Organizational socialization: the missing link between employee needs and organizational culture, Journal of Managerial Psychology,24(7), 650-676
20
21- عزیزی نژاد، ب. الگویابی ساختاری روابط بین کیفیت زندگی کاری، جامعهپذیری کارکنان و تهد سازمانی، نشریه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 94-75 (3) 1395.
21
22- اعتباریان، ع ا، رشیدپور، ع، شاه علی، م و کاووسی ا. الگوی پیادهسازی اخلاق حرفهای در سازمانهای ایران، نشریه : مدیریت شهری، 406-393 (39) 1394.
22
23- حسینی، ن و عباسی، ع. ارائه راهکارهایی جهت نهادینه کردن اخلاق حرفهای در سازمانها از دیدگاه آموزههای دینی، نشریه : اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 154-129 (1) 1394.
23
24- رییسی، ز، سلیمیان، ف، نجاری، ر و امیرخانی، اح. رابطه بین جامعهپذیری و تعهد سازمانی در پرستاران بیمارستان شریعتی اصفهان، مدیریت اطلاعات سلامت، ویژهنامه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، 104-111 (1390) .
24
ORIGINAL_ARTICLE
اخلاق حرفه ای در آموزش دانشگاهی: ابعاد و ساز هها
زمینه و هدف: مفهوم اخلاق حرفه ای یکی از مفاهیم انتزاعی و گنگ بوده و در متون تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است. آنالیز این مفهوم برای رسیدن به درک مشترک و تدوین استانداردهای رفتاری و طراحی سنجه های ارزشیابی اهمیت اساسی دارد. هدف این مطالعه ارائه تعریف جامعی از مفهوم اخلاق حرفه ای در آموزش دانشگاهی و شناسایی ابعاد و سازههای تشکیل دهنده آن بود. روش بررسی: به منظور تبیین مفهوم اخلاق حرفها ی در آموزش دانشگاهی از روش هشت مرحلهای تحلیل مفهوم والکر و اوانت استفاده شد. بدین ترتیب که بعد از مرور گسترده منابع و متون، 38 منبع مرتبط وارد مطالعه شدند که با مرور 21 منبع، اشباع داده حاصل شد و ویژگی ها، ابعاد، سازه ها، پیش آیندها و پی آیندهای مفهوم مورد نظر استخراج و آشکار شدند. یافته ها: نتایج بررسی متون و تحلیل مفهوم نشان داد اخلاق حرفه ای در آموزش دانشگاهی در راستای عمل به تعهدات حرفه ای اساتید شکل گرفته و دارای چهار ویژگی اساسی اتیکت حرفه ای، اخلاق در تعاملات اجتماعی حرفه ای، اخلاق در مسائل و کارکردهای تکنیکی حرفه ای، ارزش ها و باورهای درون فردی اختصاصی حرفه بوده و نیازمند برخورداری اساتید از توانمندی های اخلاقی شامل حساسیت اخلاقی، دانش اخلاقی، استدلال اخلاقی و خودتنظیمی اخلاقی است. نتیجه گیری: شناسایی مولفه ها و ویژگیهای اخلاق حرفه ای در آموزش دانشگاهی به ایجاد درک مشترک از این مفهوم منجر شده و به تدارک راهکارهای ارتقاء اخلاق حرفه ای اساتید که از الزامات تضمین کیفیت عملکرد حرفه ای اساتید است، کمک کرده و گام بنیادین در طراحی ابزارهای سنجش آن می باشد.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60307_7c23c339687b9cb8b95f0bc771dbba70.pdf
2018-02-20
272
284
اخلاق حرفه ای
تدریس
آموزش عالی
آنالیز مفهوم
شهرام
یزدانی
shahram.yazdani@yahoo.com
1
دانشکده آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
AUTHOR
معصومه
ایمانی پور
m_imanipour@tums.ac.ir
2
استادیار، گروه مراقبت های ویژه و مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران،
LEAD_AUTHOR
Derakhshani L. Professional Ethics in Libreries and Information Center. Tehran: Payame Noor University; 2010. [Persian]
1
Gharamaleki AF. Professional Ethics. 2 ed. Qom: Majnoon; 2006. [Persian]
2
Khazaei Z. Virtue Ethics. 1 ed. Tehran: Hekmat Publication; 2010. [Persian]
3
Collste G. Applied and Professional Ethics. Kemanusiaan. 2012;19(1):17-33.
4
Arasteh H, Jahed H. Observing Ethics in Universities and Higher Education Centers: An Alternative for Improving Behaviors. Science Cultivation. 2011;1(2):31-40. [Persian]
5
Farasatkhah M. Scientific Ethics: Survival Code of Higher Education. Ethics in Science & Technology. 2006(1):13-27. [Persian]
6
Nemati M, Mohseni H. Ethics in Higher Education: Indicators, Requirements, Strategies. Ethics in Higher Education. 2000;63:9-45. [Persian]
7
Birooni R. An Explanation of Code of Ethics in Teaching Based on Islamic Moral Philosophy. Tehran: Tehran University; 2005. [Persian]
8
Campbell E. Review of the literature; the ethics of teaching as a moral profession. Curriculum Inquiry. 2008;38(4):357-85.
9
Sockett H. Can Virtue Be Taught? The Educational Forum. 1996;60:124-9.
10
Campbell E. The Ethics of Teaching as a Moral Profession. Curriculum Inquiry. 2008;38(4):357-85.
11
Golmohammadi R, Motaharipour M, Cheraghi M, Miresmaeili A. Code of Ethics in Education Profession. Hamedan: Hamedan University of Medical Sciences; 2000. [Persian]
12
Glicken AD, Merenstein G. Addressing the Hidden Curriculum: Understanding Educator Professionalism. Medical Teacher. 2007;29(1):54-7.
13
Rodgers BL, Knafl KA. Concept development in nursing: Foundations, techniques, and applications. 2nd. ed. Philadelphia: W.B. Saunders Co.; 2000.
14
Baldwin MA. Concept analysis as a method of inquiry. Nurse Researcher. 2008;15:49-58.
15
Walker LO, Avant KC. Strategies for theory construction in nursing. 5th ed. the United States: Prentice Hall; 2011.
16
Nuopponen A. Methods of concept analysis– a comparative study. LSP Journal. 2010;1(1):4-12.
17
Dresscher E. Professional Ethics in Teaching and Professional Teachers Organisations 2007 [cited 2014 28.05]. www.ei.ie.org]. Available from: www.ei-ie.org/ethics/file/%282007%29%20Professional%20Ethics%20in%20Teaching%20and%20Professional%20Teachers%20Organisations%20by%20Eduard%20Dresscher.pdf.
18
Demirkasimoglu N. Defining “Teacher Professionalism” from different perspectives. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2010;9:2047-51.
19
Dee JR, Henkin AB. Assessing dispositions toward cultural diversity among preservice teachers. Urban Education. 2002;37(1):22-39.
20
Ary D, Jacobs LC, Sorensen C. Introduction to Research in Education. 8th ed. Australia: Wadsworth; 2010.
21
Rike CJ, Sharp LK. Assessing preservice teachers’ dispositions: A critical dimension of professional preparation. Childhood Education. 2008;84(3):150-3.
22
Tichenor MS, Tichenor JM. Understanding Teachers’ Perspectives on Professionalism. The Professional Educator. 2004-2005;XXVII(1-2):89-95.
23
Evans L. Professionalism, professionality and the development of education professionals. British Journal of Educational Studies. 2008;56(1):20-38.
24
McKenna H. Nursing Theories and Models. New York: Routledge; 1997.
25
Fallona C. Manner in teaching: a study in observing and interpreting teachers' moral virtues. Teaching and Teacher Education. 2000;16:681-95.
26
Hansen DT. The moral is in the practice. Teaching and Teacher Education. 1998;14(6):643-55.
27
Kasher A. Professional ethics and collective professional authonomy: a conceptual analysis. Ethical perspectives: Journal of the European Ethics Network. 2005;11(1):67-98.
28
Pring R. Education as a Moral Practice. Journal of Moral Education. 2001;30(2):101-12.
29
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین تجربه متخصصین تعلیم و تربیت و آموزش بهداشت در آموزش بهداشت مدارس با بحران های موجود آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در مدارس با تاکید بر شناسایی نیازها
زمینه و هدف: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت به عنوان یک منبع مهم در توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فردی مطرحمی شود، توجه به این امر خطیر از وظایف مهم دولت ها به شمار می رود. لذا برای همه ی انسان ها دستیابی به این هدفارزشمند، یعنی کسب سلامت و شناسایی بحرا ن های موجود نیازمند آموزش است.روش بررسی: مطالعه کیفی حاضر با رویکرد پدیدارشناسی در تابستان 1395 بر روی 15 متخصص تعلیم و تربیت و آموزشبهداشت به روش نمونه گیری هدفمند و تا اشباع داده ها ، با رعایت محرمانه بودن اطلاعات و امکان ترک مطالعه در هر زمانکه مایل بودند، ادامه یافت. روش جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه عمیق باز و نیمه ساختار یافته انجام گرفت. تماممصاحبه ها ضبط و سپس، کلمه به کلمه دست نویس شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: با تحلیل و ادغام مولفه های اصلی ، 2 مولفه اصلی شناسایی و با تحلیل مولفه های اصلی، 19 مولفه فرعی استخراجگردید. مولفه اصلی نیازها در سطح کلان شامل جامع بودن مطالب کتب درسی، عدم بیان صرف مشکلات بهداشتی در کتبدرسی، ایجاد علاقه به مسائل آموزش بهداشت، تربیت معلمان متخصص و علاقمند به آموزش بهداشت، درک وابستگیمتقابل بین وجوه اقتصادی، سیاسی و آموزش بهداشت توسط مسئولان، تدوین برنامه جامع آموزش بهداشت و ارتقایسلامت، اتخاذ رویکردهای جدید در آموزش بهداشت، فراهم کردن امکانات و تجهیزات آموزشی، فراهم کردن منابع علمیو اطلاعاتی در زمین هی آموزش بهداشت، تخصیص بودجه لازم و کافی، تجدید نظر در محتوای کتا بهای درسی، افزایشکیفیت چاپ کتا ب های درسی است و مولفه اصلی نیازها در سطح مدارس شامل رعایت استانداردهای بهداشتی در در محیطو ساختمان مدارس، آموزش بهداشت اولیا در کنار دانش آموزان، آموزش بهداشت معلمان، کارکنان و مسئولان مدارس،آموزش مفاهیم بهداشتی از طریق شیو ه های نوین تدریس، اتخاذ تدابیری برای حضور فعال دانش آموزان در طبیعت و لمسآن از نزدیک، علاقمند کردن دانش آموزان به آموزش بهداشت و ارتقای سلامت از طرق مختلف آموزش مفاهیم بهداشتی درخارج از کلاس استنتیجه گیری: از میان 19 محور به دست آمده از تحلیل پاسخ های مصاحبه شوندگان به پرسش اول، تربیت معلمانمتخصص و علاقمند به آموزش بهداشت از طرق مختلف از مه مترین نیازهایی است که نظام آموزشی باید پاسخگو باشد.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60308_37e16b3912ebe8199ec32a332e776b39.pdf
2018-02-20
285
300
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
شناسایی نیازها
متخصصین
مدارس
محمد
عظیمی
mohammadazimi1986@yahoo.com
1
گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ، تبریز
LEAD_AUTHOR
1- Ramezankhani, Ali, sayyari, A.. Training of life skills in the education system. Research reports.UNICEF Iran and the International Studies Office of the Ministry of Education. 2010 .(Persian).
1
2- Rogers, E. M.Diffusion of Innovation (3rd ed.) New York : Free Press. Rosenstock, I. M. 1966. Why People Use Health Services. Milbank Memorial Fund Quarterly. 2004 ؛ 44, 94-127.
2
3- Albertyn. R.M.; Kapp. C. A' Groenewald. C. patterns of a Life Skills programme in "Journal of studiese in the education of adults. . 2010 ؛21(2).33.
3
4- Doak, C. C., et al. Teaching Patients with Low Literacy Skills. Lippencott Raven Publishers.
4
Eng, E. 1997. Room With a View for a Change. Keynote Address to the Annual Meeting of the
5
National Society of Public Health Education, Indianapolis, IN. 2013.
6
5- Detels Roger. Holland Walter W., Mcewex Janes and Omex Gilberts. Oxford Textbook of Public Health . Third Edition Volume 1 ,New York, Oxford University Press, 2015؛ PP. 35.
7
6- lynn, Gyvrs and Pain. A comparative study of patients' rights, translation Bagher Larijani, Mahmoud Abbas, second left, Tehran, legal Abbasi,The theoretical foundations of fundamental change in the system of formal education General of the Islamic Republic of Iran (2015). (Persian).
8
7- World Health Organization. Diet, Nutrition and The Prevention of Chronic Diseases, WHO, Technical Report Series 2012؛ No. 916.
9
8- World Health Organization, individual health teacher resource book, a collection of books, school health education program with a focus on the practical aspects of .Translation Ramazankhani, Tamara Vskanyan, Ministry of Health, Treatment and Medical Education, Seal, Summer, 2009. (Persian).
10
9- Frankel, Jack R.; Wallen, Norman, E. How to design and evaluate research in education (7th ed.). New York: McGraw-Hill. 2009.
11
10- Vamos, S., & Zhou, M. Using focus group research to assess health education needs of pre-service and in-service teachers. American Journal of Health Education, 2009؛ 40(4), 196-206.
12
11- Safari, Mohsen Shojaei Zadeh, D. Health education and health promotion. Smat. Tehran. Constitution of the Islamic Republic of Iran (1790). Majlis Research Center. The achievement of http://rc.majlis.ir/fa/content/iran_constitution on 20 february 2013. (Persian).
13
12- Tehrani Bani Hashemi, Sydarsh; amirkhani, mohammad amir; hagh dost , Ali Akbar, Alavian , seyyed moyede ; Asghari fard , Homa, baradaran , Hamid, Barghamadi, Mojgan ; Parsynya, Saeed; Fathiye ranjbar, Sahar .Health Literacy in 5 provinces and the factors affecting it. Strides in Development of Medical Education. the first number. Fourth period. . 2007؛ 1-9. (Persian).
14
13- Salehi Omran, Ibrahim and Mr. Mohammadi, A. Knowledge, attitude and skills of teachers in elementary schools in the province environmental, education Journal, Issue, 2008؛ 95, 117-91. (Persian).
15
14- Creswell. W.H, Newman. M. Anderson. C. L. School Health Practice 10th Edition, Toronto, Santa, Clara. 2010.
16
15- Buschner، C. Teaching children movement concepts and skills: Becoming a master teacher. Champaign، IL: Human Kinetics. 2013.
17
16- Sarmad, zohreh, bazargan , Abbas and Hejazi, elahe. Research Methods in the Behavioral Sciences, Tehran, Cognizant. 2000. (Persian).
18
17- Glanz, K., et al. Health Behavior and Health Education : Theory, Research, and Practice.
19
New York: John Wily & Sons, Inc. 2015.
20
18- Bouclin R. Landry RG; Noreau G; The effects of smoking on periodontal structures: A
21
literature Review. Journal of Canadian Dental Association, 63 (5,;3;3-360, 356, 1997) May. 2009.
22
19- Belka، D. Teaching children games: Becoming a master teacher. Champaign، IL: Human. 2008.
23
20- Last John M .Wallace Robert B . Maxy-Rosenau-Last Public Health & Preventive Medicine . 13th Edition, Prentice-Hall International Inc. 2009؛ 687-98.
24
21- Randall, R. C. Principles and Foundations of Health Promotion and Education. New York:
25
Allyn Bacon Inc. . 2013.
26
22- Caryn Gee Morse and Kevin P. High. Nutrition, Immunity, and Infection, In: Mandell, Douglas, and Bennett’s Principles and Practice of Infectious Diseases, 6th edition, 2009. pp. 139-144.
27
23- Kerr Joanne. Community Health Promotion Changes for Practice. Bailliere Tindal, 2000. PP. 5-23. Naido Jennie and Wills Jane , Health Studies an Introduction . First Edition Antony Rowe Ltd
28
,Chippenham Wilts . 2014؛ PP. 47-9.
29
24- Sioban D. Harlow . "Menstruation and Menstrual Disorders : The Epidemiology of Menstruation and Menstrual dysfunction." in " Women & Health" by Marlene B. Goldman, Maureen C. Hatch, Section, .(2009)؛ 3,p.81 – 125.
30
ORIGINAL_ARTICLE
آگاهی مادران نسبت به احکام شرعی پس از زایمان و ارتباط آن با برخی موارد
زمینه و هدف: پس از زایمان دورانی مهم برای سلامت مادر و نوزاد است. عملکرد صحیح مادر درزمینهٔ احکام شرعی پس از زایمان علاوه بر تأثیر معنوی، باعث آرامش مادر و برقراری رابطه مناسبتری با همسر میشود. با توجه به اهمیت ارزیابی آگاهی، این مطالعه باهدف ارزیابی این موضوع در ارتباط با احکام شرعی پس از زایمان اجرا شد. روش بررسی:این مطالعه توصیفی تحلیلی پیمایشی در ۴۲۱ مادر بستری در بخشهای پس از زایمان بیمارستانهای شهر اصفهان به روش نمونهگیری سهمیهای آسان از دی تا اسفند ۹۲ انجام شد. پرسشنامه ۲ قسمتی توسط مادران تکمیل شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی تحلیلی و نرمافزار SPSS آنالیز شد. (p<0.05) یافتهها:نتایج مطالعه نشان داد که آگاهی اکثر شرکتکنندگان درزمینهٔ احکام شرعی پس از زایمان کم بود. میانگین نمره آگاهی کلی آنها ۳۸/۲۷ (از 100 نمره) با انحراف معیار 05/23 بود. میزان آگاهی باسن مادر، سن همسرش، تعداد حاملگی و زایمان. شغل همسر رابطه مثبت معنیداری داشت. (p<0/05) اما با شغل مادر و تحصیلات او و همسرش رابطه معنیداری مشاهده نشد (p>0/05). نتیجهگیری: با توجه به سطح آگاهی پایین واحدهای موردپژوهش در مورد احکام شرعی پس از زایمان، لازم است متولیان مذهبی کشور و نیز مسئولین امر بهداشت و درمان توجه ویژهای به آموزش این احکام جهت زنان باردار و زایمان کرده داشته باشند.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60309_55ea5ca9413a426f0a55aa2c3cfbbb4d.pdf
2018-02-20
301
309
آگاهی
مذهب
مراقبت بعد از زایمان
نفاس
نفیسه السادات
نکویی
nekuei@nm.mui.ac.ir
1
مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامائی، گروه مامائی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
LEAD_AUTHOR
مرجان
بیگی
beigi@nm.mui.ac.ir
2
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامائی، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
مهتاب
رضاپور
mtb.rezapour@gmail.com
3
کارشناس ارشد گروه مطالعات زنان دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و سایت پرسمان دانشجویی، مشاور خانواده مرکز مشاوره دینی نارون
AUTHOR
1-Moaseseh tanzim va nashre asare Emam Khomeiny. [The woman place in thought of Emam khomeiny], First edition,Tehran,Bonyan publication. 2005:124. (Persian)
1
2- Makarem Shirazy N. [Resaleeh of toziholmasael].59 edition, Gom, Ghods publication 2011.12 end question. (Persian)
2
3-Moaseseh tanzim va nashre asare Emam Khomeiny. [The woman place in thought of Emam Khomeini], First edition,Tehran, Bonyan publication. 2005:109. (Persian)
3
4- Yasemi MT, Razjuyan K. [Evaluation of correlation between psychosis, anxiety and depression with breast feeding withdrawal]. Medjour-gums. 10 (39-40). 2001:1-7. (Persian)
4
5- Rahimzadeh kivy M,Hoseiny M,Mahmudy M and et al. [Evaluation of some effective factors on duration of breast feeding in Mazandaran by Survival Analysis].Scientific journal of Semnan University of medical sciences. 8 (3), (serial 23), 2007: 161-170. (Persian)
5
6- Yekeh fallah L. [Patients knowledge in childbirth ward about Nefas religious orders in selective therapeutic centers in Iran University of medical sciences.]
6
HNMJ.GUMS. 16 (serial 56).2006: 41-46. (Persian)
7
7- Ahmary tehrany H,Seidy M, Abediny Z. [Evaluation of knowledge and attitude of pregnant women about Islam healthy orders in prenatal and breast feeding period in referrers to health and treatment centers of Iran university of medical sciences in 1384].SKUMS.9(1). 2006:29-37. (Persian)
8
8- Rostam nejad M,Morady A. [Evaluation of knowledge and attitude of midwifery students about women’s religious principles in nursing and midwifery school in Tabrize university of medical sciences].Teb Va Tazkieh.14,2005:9-10. (Persian)
9
9- Banaiyan Sh,Sereshty M. [Evaluation of knowledge of midwives in Chaharmahal Bakhtiyary about forensic and religious principles of midwifery and some related factors in 2005].SKUMS,3,2005:37-44. (Persian)
10
10- Fotuhy ardekany E,Salehy M,Bashardust N and et al. [Yazd medical students knowledge about religious and forensic principles in medicine].IJME. Summer 2010.10(2):180-185. (Persian)
11
11- Ghodsi Z, Hojjatoleslami.S. [A survey on use of methods & knowledge about contraceptive in married women]. Procedia Social and Behavioral Sciences, 46, (2012):3031 – 3035
12
12-Frahany H, Rahjunia M. [Knowledge of students in Arak university of medical sciences about medicine religious orders before and after of education2005-2006].AMUJ.winter 2009.12(4).sup:1: 63-72. (Persian)
13
13- Negarandeh R.Ghobady S. [Evaluation of knowledge and attitude of nursing and midwifery in Zanjan city about ethical subjects].summer 2000.scintific journal of ZUMS.Autumn 2001.vol 9.No 36:55-59. (Persian)
14
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین مدیریت دانش و اشتیاق شغلی با سکوت سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی
زمینه و هدف: سکوت سازمانی نقش مهمی در موفقیت و شکست سازمان دارد و جو منفی را بر علیه ابراز ایده های جدید وتسهیم اطلاعات فراهم می کند. از طرف دیگر امروزه اشتیاق کارکنان به شغل خود و مدیریت دانش موجود در ذهن این کارکناناز عوامل موثر بر موففقیت و بقای سازمانی محسوب می شوند که ضرورت مطالعه این دو متغیر را ایجاب می کند. هدف اینتحقیق بررسی رابطه بین مدیریت دانش و اشتیاق شغلی با سکوت سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود.روش بررسی: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود که با استفاده از روش نمونه گیریدر دسترس تعداد 130 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مدیریت دانش کنراد و نیومن( 1999 )، پرسشنامه اشتیاق شغلی سالانوا و شوفلی ( 2001 ) و پرسشنامه سکوت سازمانی ونداین ( 2003 ) استفاده شد. رواییمحتوایی پرسشنامه ها مورد تایید اساتید صاح بنظر قرار گرفته و پایایی آنها به ترتیب 0/89، 0/79 و 0/76 به دست آمدهاست. برای تحلیل داده ها از نر م افزار spss و از رو ش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد.یافته ها: میانگین مدیریت دانش 58/86 ، میانگین نمره اشتیاق شغلی کارکنان 79/ 53 و میانگین نمره سکوتسازمانی کارکنان 09/ 45 بود. نتایج تحلیل داده ها نشان داد بین متغیر مدیریت دانش با سکوت سازمانی همبستگیمنفی ( 727 / R= - 0 ) و بین متغیر اشتیاق شغلی با سکوت سازمانی همبستگی منفی و معنی دار(688 / R=-0)وجود دارد.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق حا کی از آن است که مدیریت دانش و اشتیاق شغلی کارکنان می تواند سکوت سازمانی دردانشگاه را کاهش دهد. یعنی مدیران دانشگاه می توانند با مدیریت دانش موجود در ذهن کارکنان و همچنین فراهم کردنزمینه لازم برای افزایش اشتیاق شغلی کارکنان نسبت به کاهش سکوت در دانشگاه نسبت به مسائل و مشکلات اقدام نمایند.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60310_946b616ab8868c5e0bc7d9296e6c2d42.pdf
2018-02-20
310
322
سکوت سازمانی
مدیریت دانش
اشتیاق شغلی
غفار
کریمیان پور
karimiangh@gmail.com
1
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،
LEAD_AUTHOR
مسعود
مرادی
massod67@yahoo.com
2
دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل
AUTHOR
1-Zareei matin, H. Tahery f, sayyar, A. nizational silence : concepts , causes and consequences. Journal of Iran Management Sciences. (2011). 21(6). 87-104. ( in persian).
1
2-Morrison E. Miliken, FJ. Organization silence: A barrier to change and devolepment in a pluraslistic world. Acad. Manage. (2011). Rev, 25(4); 706-725
2
3-Dayton E. Henriksen K. Communication failure: Basic components. Contributing factors, and the need for structure . Agency for heal for healthcare Research and quality patient safety and health IT conference(2011). june 4-7. Washington. D.C
3
4-Tan. C. Organization justics as a predictor of organizational silence. Educational. Reasearch and reviews. .(2014). Vol 9. 1190-1220.
4
5-Vakola M, Bouradas D. Antecedents ans consequences of organizational silence. An empirical investigation. Employee Relations. (2005). 27(5): 441-458
5
6- Danaeei fard, H, Ezzatiy, A, Baratiy. Clarifying the role of organizational culture on organizational silence in the public sector. governmental management View, (2011). 25(4). 61-82. ( in persian).
6
7-Hassanpour, A, Askariy, M. Organizational and practical solutions out of its silence. Monthly educational Management tadbir. (2012). 23(248). 59-64. ( in persian).
7
8-Zack, M. H. Developing a knowledge strategy. California Management Review, (1999) 41(3), 125-145.
8
9-DeTienne, K. B., Dyer, G., Hoopes, C., & Harris, S. Toward amodel of effective knowledge management and directions for future research: Culture, leadership & CKOs. Journal of Leadership & Organizational Studies, (2004). 10(4), 26- 43.
9
10- Ghlichliy, B, Eghtesad, B. The Role of knowledge management and innovation in small and medium enterprise business performance. Journal of Education and Human Resource Development. (2015). 2(5). 53-73. ( in persian)
10
11-Lai, Y., Hsu, M., Lin, F. J., Chen, M., & Lin, H. The effects of industry cluster knowledge management on innovation performance. Journal of Business Research, (67), 734-739.
11
12-Nonaka, I. (2007). Knowledge management: theoretical and methodological foundations in Smith, K.G. & Hit, M.A. (Eds), Great Minds in Management: The Process of Theory Development, Oxford University Press, (2014). New York, NY, 373-93.
12
13- Coleman, D. Groupware: collaboration and knowledge sharing. in Liebowitz (Ed.), Knowledge Management Handbook, CRC Press, (1999). Boca Raton, FL
13
14-Darroch, J. Knowledge management, innovation and firm performance. Journal of Knowledge Management, (2005). 9(3), 101-115.
14
15-Nikbakht A., Siadat S.A., Hoveida R., and Moghaddam A. The relationship between knowledge management and leadership educational managers styles in opinion of Isfahan Clinical University’s faculty members, Journal of Information Health Management, (2009). 7 (2),
15
16- Afraze, A. Knowledge management, concepts, models, measurement and implementation. Tehran. Amir kabir university. (2007). ( in persian)
16
17-Jennex M E., Olfman, L . "Knowledge Management Succsses Factores & Models" in “Knowledge Management in Modern organization. (2005. 190-210
17
18- Akbarpour Shirazi, M, Kazemi Sefat , D. A method for human driven knowledge acquisition (case study in a petrochemical company. Knowledge Management Conference , Tehran, Institute of Management Education and Research. (2007). ( in persian)
18
19-Nonaka, I. (2007). Knowledge management: theoretical and methodological foundations in Smith, K.G. & Hit, M.A. (Eds), Great Minds in Management: The Process of Theory Development, Oxford University Press, (2014). New York, NY, 373-93.
19
20-Hakanen, J., Hakanen, A., Bakker, B., & Demerouti, E. How dentists cope with their job demands and stay engaged: the moderating role of job resource. European journal of oral science, . (2005). 113. 479-487.
20
21-Bakker AB, Schaufeli WB, Leiter MP, Taris TW. Work engagement: An emerging concept in occupational health psychology. Work & Stress. (2008).22(3):187-200.
21
22-Schoufeli, W.B., Bakker, A.B. & Salanova, M. The measurement of work engagement with a short questionnaire. A cross-national study, Educational and Psychological Measurement. (2001). 66, 701-716
22
23-Hallberg, E.U., Schaufeli, B.W. Same but different? Same but different? Can work engagement be discriminated from job involvement and organizational commitment? Journal of Psychology, (2006). 11(2), 119-127.
23
24- Nazari, N, Riahiy, L, Baeiglariyan, A. The Relation beetwin organizational Silence and knowledge management at the hospital Tehran Firouzgar. Health Promotion Management. (2015). 4(3). 43-50. ( in persian).
24
25-Martinez, Marian Garcia . Solver engagement in knowledge sharing in crowdsourcing communities: Exploring the link to creativity. Research Policy, (2015). Volume 44, Issue 8, October, Pages 1419-1430. 26-Arnold B. Bakker, Evangelia Demerouti, Lieke L. ten Brummelhuis. Work engagement, performance, and active learning: The role of conscientiousness. Journal of Vocational Behavior, (2012). Volume 80, Issue 2, April , Pages 555-564 27-Abd Rahman S, Haslinda A, Jegak U, Zainal Abidin M. Relationship between Organizational Characteristics and Information Security Knowledge Management Implementation. Procedia - Social and Behavioral Sciences. (2013). 123 .433 – 443. 28-Susana, b, Teresa R, Francisco J. Graciac, and Inés T. Learning culture and knowledge management processes: To what extent are they effectively related?. Journal of Work and Organizational Psychology, (2014). 30 (2014) 113-121.
25
29- Mirhaidari, A, Siyadat, S, Hoyda, R, Abediy, M. The relationship between organizational learning and self- career executives with work Engagement. Journal of New approach in the Educational Administration. (2012). 3(2). 139-154. ( in persian).
26
30- Hatami, S, Saboonchiy, R, Sobhaniy, Y. Provide key elements to enhance creativity , knowledge management and organizational learning. Sport Management. (2015). 7(2). 253-263. ( in persian).
27
31- Ghalavand, Z, Bozorgiy, A. The relationship between organizational learning and knowledge management in the oil and gas exploitation in Masjed Soleyman. Journal of Information and Knowledge Management. . (2014). 1(2). 24-32. ( in persian)
28
32-Madhura,B. Deepika P. A study on the drivers of employee engagement impacting employee performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences. . (2014). 133 ( 2014 ) 106 – 115
29
33-Mine A, Fındıklıa, U, Yasin R. Examining Organizational Innovation and Knowledge Management Capacity. Procedia - Social and Behavioral Sciences. (2015). 181 ( 2015 ) 377 – 387
30
34-Maria, W.D. Brother Secret, Sister Silence: Sibling Conspiracies Against Managerial Integrity, Journal Of Business Ethics, (2006). pp. 219-234
31
35- Ziaadiniy, M, Ramezaniy Ghavvamabadiy, S. Pattern of Enrichment and work engagement to measure willingness to leave Staff. Journal of Strategic Management. (2013). 51(2). 177-199( in persian)
32
36- Haghighatmonfared. J, Hoshyar, A. The relationship between organizational culture and knowledge management .. Journal of Human Resource Management in the Oil Industry. (2010). 4(11). 12-19( in persian)
33
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه ی شایستگی های رهبری بالینی ماماهای شاغل در بیمارستا ن های دولتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با شاخص های بیمارستان دوستدار مادر
زمینه و هدف: شیوه ی رهبری از اساسی ترین عناصر مدیریتی مؤثر بر ارائه خدمات است و نقش رهبری بالینی به عنوانیک عامل مهم در بهبود کیفیت مراقبت و ایمنی بیمار به خوبی شناخته شده است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباطشایستگی های رهبری بالینی ماماها با شاخص های بیمارستان دوستدار مادر انجام شده است.روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی است که در 8 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شدهاست. جامعه ی پژوهش را کلیه ماماهای بیمارستا نهای مذکور(200 نفر)، تشکیل می دادند که به صورت سرشماری نمونه گیریشدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی خودارزیابی و فرم های اطلاعاتی بیمارستا ن ها بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار20SPSS استفاده گردید.یافته ها: بر اساس نتایج این بررسی 82.5 % افراد، سابقه ی پست مدیریتی نداشته و 1.87 % آنان هیچ دوره ی مدیریتینگذرانده بودند. ماماها شایستگی های رهبری بالینی خود را در سطح خیلی بالا (میانگین: 3.52) ارزیابی کردند. در سطوح 2 و3 بیمارستانی، تفاوتی در این خصوص دیده نشد. بین شایستگی های رهبری بالینی ماماها با میانگین شاخص های بیمارستاندوستدار مادر (شاخص سزارین، ایندا کشن، اپ یزیاتومی و استفاده از ب یدردی دارویی) همبستگی منفی وجود داشت.نتیجه گیری: سطح آمادگی و بلوغ سازمانی کارکنان در تعیین سبک رهبری سازمان مؤثر است و در صورت مناسب بودن آن،مدیران م یتوانند با حمایت و تشویق و برقراری ارتباط مناسب با کارکنان، از توانایی ایشان برای اخذ تصمیمات بهتر و ارتقاءکیفیت خدمات بهره ببرند.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60311_c3399c4b78d8c73c8206c05c2ec45bb5.pdf
2018-02-20
323
332
رهبری بالینی
ماما
بیمارستان دوستدار مادر
کیفیت خدمات
فریبا
عباسی خامنه
abbasi_fariba@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
کامران
حاجی نبی
hajinabi@srbiau.ac.ir
2
استادیار و عضو هئیت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،
LEAD_AUTHOR
لیلا
ریاحی
l.riahi@srbiau.ac.ir
3
گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
1- Arab M.,RavangardR. ,Vali L.,Kavoosi Z.,[What type of hospital organization and how it works]. Second edition.Tehran:Army Islamic Republic of Iran University of Medical Sciences.(2012),P.5-6 (Persian)
1
2- DalyJ.,Jacksond.,MannixJ.,DavidsonP.,HutchinonM., The importance of clinical leadership in the hospital setting, Journal of Healthcare Leadership.2014(6),p.75-83
2
3- NematiSH. ,Saberi E., Moghadas T., The Alphabet Clinical Leadership.Swanwick,T.,McKimm,J., First edition.Rasht:GAP Publishing (Department of Health and Medical Sciences), 2013,p.16,(persian)
3
4- RezaeianAR.,[F of organization and management].Fifteenth edition.Tehran:he Study and Compilation of Humanities Books Publishing(SAMT) , 2011.(Persian)
4
5- Arian Far,KH. NavidiNekoo,R., [Distributing leadership style and its impact on organizational citizenship behavior and self-efficacy of teachers (Case study: boys' school in Tehran)]. Journal of Management Research, 2012(94 and 95):P.67-77
5
6- Clinical Leadership Competency Framework. NHS Leadership Academy.(2012).Availablefrom: http://www.leadershipacademy.nhs.uk/wp
6
7- BehboodiMoghadam Z.,JahaniZ.,DehghanNiri N., [Study of Leadership Styles Tehran University of Medical Sciences indices midwifery services]. Journal of Payesh, 2015(3).P. 297-304.(Persian)
7
8- Ministry of Health and Medical Education, Bureau of Family Health and Population, Department Maternal Health.Natinal guide providing obstetric services in mother-friendly hospitals, second edition, Tehran:CharsooyeHonar Publishing.(2011).p. (Persian)
8
9- Iranian Maternal and Neonatal Network(IMaN Net) available from: www.iman.health.gov.ir(Persian)
9
10- clinical Leadership Competency Framework,Self assessment tools, NHS Leadership Academy,(2012),Availablefrom: http://www.leadershipacademy.nhs.uk/wp
10
11- Bennis W. B., Nanus, B., Leaders: The strategies for taking charge , New York: John Wiley and Sons, (1985)
11
12- DonaldD.U.,FA,O., Self-esteem and Extroversion as Predictors of Clinical Leadership Competency among Clinicians in Nigeria, Clinical and Experimental Psychology,2016(2), P:122
12
13-Stanley D.J., Clinical leadership and innovation, Journal of Nursing Education and Practice University of Western Australia,2012 . 2(2) .available from:URL:http// www.sciedu.ca/jnep
13
14-ArabM.,TajvarM., Akbari F.,The relationship between hospital managers and hospital administrators with performance indicators, Journal of Qazvin University of Medical Sciences,2006( 4).P.70-75.
14
15-Nasiri Pour AA. HelaliBonab M. RaeisiP.,Leadership style network health and performance indicators (East Azarbaijan province, 1386), Journal of Health Management, 2010(12) 36.P.17-24(Persian)
15
16-Mosadegh Rad AM.,The relationship between job satisfaction with management style managers of university hospitals in Isfahan in 2003. Jornal of Humanities and Social Sciences.2004(4)12,P:143-176.
16
ORIGINAL_ARTICLE
اصول و تکنی کهای جراحی اندا مهای کلیوی-ادراری در دوران اسلامی(از سوم تا قرن سیزدهم هجری)
زمینه و هدف: در مطالعات تاریخ پزشکی، شاخه جرّاحی در طبّ دوره اسلامی، کمتر موردبررسی همه جانبه و تخصصیقرارگرفته است؛ لذا هدف از این تحقیق نشان دادن برخی از ابتکارات و دستاوردهای مهم و تأثیرگذار جرّاحان عصر اسلامی دراین زمینه بوده است. با توجه به محدوده موضوعی گسترده، اندام کلیوی- ادراری انتخاب گردید تا ظرافت و حساسیت ایناندا م ها، زوایای بیشتری از نوآور ی های این دوره را به نمایش گذاشته است.روش بررسی: روش تحقیق کیفی و از نوع توصیفی- تحلیل بوده است و با این روش محتوای متون مرجع دانش جرّاحیدوره اسلامی موردبررسی نقادانه و تحلیل قرارگرفته است. بر این اساس، آثار شاخص و مرجع این دوره گلچین شده است بااین هدف بازه زمانی قرن سوم هجری، آغاز تألیفات اصیل در این حوزه تا قرن سیزدهم هجری که ورود طب نوین به جهاناسلام است، انتخاب گردید. سپس د اصول و تکنی کهای ثابت جرّاحان در زمینة جرّاحی کلیه، مثانه و مجرای ادراری، موردتجزی هوتحلیل قرارگرفته است؛ درنهایت با روش استقرایی اصول و تکنی کهای رایج در این حوزه مشخ صشده است.یافته ها: اصول ثابت و رایج جرّاحی شامل: تشخیص افتراقی، اصول احتیاطی، ممانعت از خونریزی: مانند داغ زدن،نشستن در آبزن، پاشیدن ترکیبات قابض، حجامت و بستن محل زخم بوده است؛ پس از جرّاحی، اصول بهداشتی در موضعجراح یشده نیز توسّط همه جرّاحان مورد تأ کید بوده است؛ یافته های تحقیق این تکنیک های جرّاحی اندام کلیوی-اداریرا مطرح کرده است: داغ میخی کلیه و مثانه، داغ مخصوص انواع مختلف فتق، شکافتن با تکنیک بَزل، سلاخ کردن، شکافزدن عرضی، البته در این دوره از تکنیک قطع کردن به دلیل خطرات بسیار استفاده نمی شده است.نتیجه گیری: نتایج تحقیق مؤید این فرض بوده است که برخی اصول و تکنیک های ثابت در این مقطع زمانی از شرقتا غرب جهان اسلام موردپذیرش و متداول بوده است. در زمینة تکنیک های جرّاحی سه روش عمده شامل: داغ کردن،شکافتن و قطع کردن بوده است و در زمینة اصول ثابت نیز شامل تشخیص افتراقی، رعایت اصل اخلاقی عدم آسی برسانیبه بیمار، جلوگیری از خونریزی، بخیه زدن و ضدعفونی کردن موضع زخم بوده است.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60312_03f1a42a456033fba3fbba2aed7a37f1.pdf
2018-02-20
333
350
جرّاحی
کلیه
مثانه
فتق
اصول
تکنیک
دوره اسلامی
سید ماهیار
شریعت پناهی
mahyar.shariatpanahi@gmail.com
1
استادیار، گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد،
LEAD_AUTHOR
ابنسینا، حسین بن عبدالله. قانون. ترجمه عبدالرحمن شرفکندی، تهران: سروش، 1389 ه.. ش. جلد دوم، صص 135-294؛ جلد پنجم صص 157-418؛ جلد هفتم، صص 433-434.
1
جرجانی، اسماعیل بن حسن. ذخیره خوارزمشاهی. چاپ عکسی از نسخهای خطی. تهران: چاپ علیاکبر سعیدی سیرجانی، 1355ش، جلد دوم، صص 821-961.
2
رازی، محمد بن زکریا. الحاوی فی الطب. محقق هیثم خلیفه طعمی. بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1422 ق، جلد سوم، صص 135-361.
3
شاه ارزانی. طب اکبری. قم: مؤسسه احیاء طب طبیعی، 1387 ه. ش. جلد اول، ص 335؛ جلد دوم، صص 809-1319.
4
شیرازی، محمدتقی، شرح و نگارش نو و روان از تسهیل العلاج و رساله حافظ الصحة، مصحح مؤسسه احیاء طب طبیعی، ، قم: جلالالدین 1387 ه. ش، صص 92-102.
5
کرمانی، محمد کریم بن ابراهیم، دقائق العلاج، مترجم: عیسی ضیاء ابراهیمی، کرمان: چاپخانه سعادت، 1362 ه. ش، جلد دوم، ص 165.
6
ابن قف، امینالدوله بن یعقوب. العمدة فی الجرّاحة. حیدرآباد: فی مجلس دائرةالمعارف العثمانیة الکائنة، 1356 ق، جلد دوم، صص 169-214.
7
ابن هبه الله، سعید. الم غنی فی الطب. بیروت: دارالنفائس، 1419 ه. ق، ص 247.
8
زهراوی، خلف بن عباس. الجرّاحة. المقالة الثلاثون من التصریف لمن عجز آن التألیف. تحقیق: عبدالعزیز ناصر الناص. علی بن سلیمان التویجری. ریاض: مطابع الفرزدق التجاریة، 1422 ق، صص 127-311.
9
علی بن عباس. کامل الصناعة الطبیة. قاهره: بولاق، 1294 ق، جلد چهارم، صص 257-278.
10
ابن هبل بغدادی، علی بن احمد. المختارات فی الطب. حیدرآباد: دائرةالمعارف العثمانیة، 1362 ق، جلد سوم، صص 340-441؛ جلد چهارم، صص 21-277.
11
اخوینی، ربیع بن احمد، هدایة المتعلمین فی الطب، مصحح: جلال متینی، مشهد: دانشگاه مشهد، ، 1371 ه. ش، صص 414-553.
12
بیرونی، ابوریحان، الصیدنة فی الطب داروشناسی در پزشکی مترجم: مظفر زاده، باقر، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گروه نشر آثار، 1383 ه. ش، صص 550-551.
13
هروی، موفق بن علی. الأبنیة عن حقائق الأدویة روضه الأنس و منفعت انفس. محقق / مصحح: احمد بهمنیار، تهران: دانشگاه تهران، 1346 ه. ش، ص 176.
14
طوسی، نصیرالدین، منسوخ نامه ایلخانی، تهران: اطلاعات، 1363 ه. ش، جلد اول، ص 184.
15
کاشانی، عبدالله بن علی، عرایس الجواهر و نفاس الأطائب، محقق / مصحح: ایرج افشار، تهران: المعی، 1386 ه. ش، ص 199.
16
حکیم مؤمن. تحفة المؤمنین. قم: نور وحی، 1390 ه. ش، جلد دوم، صص 261-262.
17
عقیلی علوی شیرازی، سید محمدحسین بن محمدهادی. قرابادین کبیر. تهران: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران- مؤسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل، بیتا صص 987-1212.
18
انطاکیه، داود بن عمرو. تذکر اولی الألباب- الجامع بلعجب اعجاب. بیروت: مؤسسه الا علمی للمطبوعات، بیتا ص 326.
19
ناظم جهان. محمد اعظم. اکسیر اعظم. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران- مؤسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل، 1387 ش، ص 314.
20
ابن هاشم، راشد بن عمیر. فاکهة ابن السبیل. عمان: وزارة التراث القومی و الثقافة، 1405 ه. ق، جلد دوم، صص 73-222.
21
زهراوی، خلف بن عباس، التصریف لمن عجز عن التالیف، ترجمه: احمد آرام- مهدی محقق، تهران: سلسله آنتشارات انجمن آثآر و مفآخر فرهنگی، 1374 ه. ش، صص 73-136.
22
شطشان، علی بن حسین، تاریخ الجرّاحة فی الطب العربی، بنغازی: منشورات جامعه قار یونس، 1999 م، جلد دوم، صص 211-330.
23
قادری، سید ابوالقاسم قدرت الله، فصول الأعراض شرح کتاب حدود الأمراض حکیم ارزانی، تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران، 1387 ه. ش، ص 253.
24
احمد، شمسالدین. خزائن الملوک. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران، 1387 ه. ش، جلد اول، صص 335-340.
25
کرمانی، نفیس بن عوض. شرح الأسباب و العلامات. قم: مؤسسه احیاء طبّ طبیعی، 1387 ش، جلد دوم، ص 220.
26
هروی، موفق بن علیالأبنیة عن حقائق الأدویة روضه الأنس و منفعت انفس. محقق / مصحح: احمد بهمنیار، تهران: دانشگاه تهران، 1346 ه. ش، ص 301.
27
عقیلی علوی شیرازی، سید محمدحسین بن محمدهادی. خلاص الحکمة، قم: اسماعیلیان، 1385 ش، جلد دوم، صص 487-488.
28