معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
29
2
2020
09
21
نقش مرجعیت علمی و آینده نگری در توسعه دانشگاه های نسل چهارم به منظور ارایه مدل (مطالعه موردی: دانشگاه های علوم پزشکی مازندران)
76
87
FA
سمیه
بیک زاده
0000-0002-3792-1159
دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
somayehbeygzadeh068@gmail.com
رضا
یوسفی سعیدآبادی
0000-0003-4418-7359
استادیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی،ساری، ایران
ruosefi@yahoo.com
سعید
صفاریان همدانی
0000-0003-3819-0316
استادیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی،ساری، ایران
snhrm3000@yahoo.com
زمینه و هدف: هدف کلی پژوهش حاضر، نقش مرجعیت علمی و آینده نگری در توسعه دانشگاه های نسل چهارم به منظور ارایه مدل در دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود. <br /> روش بررسی: این پژوهش از نظر هدف، کاریردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را کلیه مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تعداد 465 نفر تشکیل دادند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 210 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه مرجعیت علمی با 60 سوال، پرسش نامه آینده نگری با 56 سوال و پرسش نامه توسعه دانشگاه نسل چهارم با 40 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان رسید و پایایی آن ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش نامه مرجعیت علمی 88/0، آینده نگری 95/0 و توسعه دانشگاه نسل چهارم 91/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد.<br /> یافتهها: نتایج نشان داد که آینده نگری با ضریب استاندارد (686/0) بیشترین تاثیر را در توسعه دانشگاه نسل چهارم دارد.<br /> نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که نقش مرجعیت علمی و آینده نگری در توسعه دانشگاه های نسل چهارم در دانشگاه علوم پزشکی مازندران مثبت و معنادار می باشد و همچنین مدل ارائه شده دارای برازش مناسب می باشد.
مرجعیت علمی,آینده نگری,توسعه دانشگاه نسل چهارم,دانشگاه علوم پزشکی
https://www.tebvatazkiye.ir/article_120399.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_120399_a8cd155f38b39ed51a50b2fd87d8f510.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
29
2
2020
09
21
طراحی و روان سنجی ابزار سنجش ابعاد محتوایی و ساختاری دانشگاههای علوم پزشکی و موسسات آموزش عالی سلامت (با رویکرد به تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت در قرن 21)
88
103
FA
جمیله
آقاتبار رودباری
دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی بابل،بابل،ایران،
j.aghatabar@yahoo.com
ترانه
عنایتی
0000000346426464
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
tenayati@yahoo.com
زمینهوهدف: ابعاد محتواییوساختاری دانشگاههای علومپزشکی و موسسات آموزشعالی سلامت، از عوامل حیاتی برای موفقیت این سازمان ها میباشند. حرکت دانشگاهها از ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺳﻨﺘﻲ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی نوین داﻧﺶﻣﺤﻮر نیازمند بررسی وضعیت این ابعاد است. این پژوهش جهت طراحی و روان سنجی ابزار سنجش ابعاد محتواییوساختاری سازمان دانشگاههای علومپزشکی و موسسات آموزش عالیسلامت انجام شد.<br /> روش بررسی: این ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ در ﺳﺎل تحصیلی 1398-1397 و طی دو مرحله ﻃﺮاﺣﯽ و اﻧﺠﺎم گردید. در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮐﯿﻔﯽ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻃﺮاحی ﮔﻮیهﻫﺎ و در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮐﻤﯽ روانسنجی ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ. ابزار اولیه با 139گویه طراحی گردید و پس از دو مرحله دلفی به124گویه تقلیل یافت. روایی صوری کمی و کیفی بررسی و پایایی آن به روش آلفایکرونباخ و پایاییترکیبی تعیین و ابزارمذکور با تحلیل عامل تأییدی با استفاده از نرمافزار Smart pls3 مورد تایید قرار گرفت.<br /> یافتهها: پس از مراحل تعیین رواییوپایایی، پرسشنامهای با 16 بعد و 86 گویه طراحی شد. مقدار شاخص روایی محتوایی همه گویهها بالای 7/0به دست آمد. در بررسی رواییسازه، مقدار بارعاملی تمام گویهها، مقادیر مناسبی عمدتا بالاتر از 7/0، پایایی هر دو ملاک(آلفایکرونباخ، پایاییترکیبی) تمام ابعاد بالای 7/0، میانگین واریانساستخراجشده((AVE را در همه ابعاد بیشتر از 5/0 نشان داد.<br /> نتیجهگیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار سنجش ابعاد محتواییوساختاری دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک است. توسعه این ابزار میتواند جهت سنجش ابعاد محتواییوساختاری درسایر دانشگاههای علومپزشکی و موسسات آموزشعالی سلامت مورد توجه و استفاده پژوهشگران قرار گیرد.
روان سنجی,ابعادساختاری,ابعادمحتوایی,دانشگاه علومپزشکی
https://www.tebvatazkiye.ir/article_120400.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_120400_62eebd22ca59121eba096ab14cf0f18f.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
29
2
2020
09
21
بررسی تطبیقی سیاستهای جذب اعضای هیات علمی در دانشگاههای برتر دنیا و ایران
104
116
FA
سعید
غیاثی ندوشن
دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
ghiasi.saeed@gmail.com
مریم
صفرنواده
دانشیار معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
dr.safarnavadeh@gmail.com
فهیمه
ربانی خواه
0000-0002-6539-8377
دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
f_rabbani@yahoo.com
چکیده:<br /> زمینه و هدف: امروزه آموزش عالی به عنوان نهاد پرورش دهنده ی نیروی انسانی متخصص ازجایگاه ویژه ای در جامعه برخوردار است. یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر کیفیت خروجی های نظام آموزش عالی، اعضای هیات علمی آن می باشد. بهره گیری از تجارب کشورهای توسعه یافته و مطالعات تطبیقی دراین زمینه می تواند یکی از روشهای مناسب در راستای تدوین سیاستهای جذب اعضای هیات علمی باشد. با توجه به اهمیت و ضرورت این موضوع، پژوهش حاضر به مقایسه سیاستهای جذب اعضای هیات علمی در نظام آموزش عالی دانشگاههای برتر دنیا و ایران پرداخت. <br /> روش بررسی: این پژوهش،کیفی بوده و مطالعه ای توصیفی- تحلیلی به شمارمی رود. یافته های حاصل از مطالعه اسناد 9 دانشگاه برتر بر اساس سیاست های جذب اعضای هیات علمی شان با این فرآیند در کشورمان مقایسه شد.<br /> یافته ها: از بررسی سیاستهای جذب اعضای هیات علمی کشورهای منتخب و تحلیل آن، هشت مقوله استخراج گردید: تنوع، عدالت، برابری، شفافیت، اولویت گروههای خاص، فراخوان بین المللی، تنوع و پاسخگویی.<br /> نتیجه گیری: هر چند سیاستهای تدوین شده در هر کشور متناسب با ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی و ویژگیهای نظام خاص آموزش عالی همان کشور می باشد، اما توجه به آنها، افق های جدید و دیدگاه های نوینی را پیش روی سیاستگذاران آموزش عالی قرار می دهد تا بتوان از آنها برای بهبود نظام آموزش عالی ایران استقاده نمود.
"سیاستگذاری آموزش عالی","جذب هیات علمی","مطالعه تطبیقی"
https://www.tebvatazkiye.ir/article_120401.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_120401_1c404b3f07824022691d738ced7faf43.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
29
2
2020
09
21
ارائه مدلی مبتنی بر تاثیر ارشادگری بر آموزش پاسخگو در دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک با رویکرد دانشگاههای نسل چهارم
117
127
FA
نسا
گلپایگانی
0000-0002-0151-0374
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد ساری، ایران
nesagolpayegani@gmail.com
فرشیده
ضامنی
0000-0001-9228-3527
دانشیار دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
f_zameni@yahoo.com
رضا
یوسفی سعیدآبادی
0000-0003-4418-7359
استادیارگروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی،ساری، ایران
ruosefi@yahoo.com
زمینه و هدف: اساتید نقش مهم و غیر قابل انکاری در تحقق اهداف آموزشی و ایجاد موفقیت ایفا می کنند. لذا هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی مبتنی بر تاثیر ارشادگری بر آموزش پاسخگو در دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک با رویکرد دانشگاههای نسل چهارم است .<br /> روش بررسی: پژوهش کاربردی حاضر در سال1398-99 با رویکرد ترکیبی (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد.. جامعه آماری در بخش کیفی به تعداد 14 نفر از اساتید هیات علمی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی از 1851 نفر از اعضای هیات علمی و حق التدریس دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس فرمول کوکران تعداد 320 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها ازدو پرسش نامه محقق ساخته منتورینگ با رویکرد توسعه دانشگاه های نسل چهارم و آموزش پاسخگو استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل مسیر و معادلات ساختاری در قالب نرم افزار های SPSS21 و PLS3.2 استفاده شد. <br /> یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که براساس ضرایب مسیر، بار عاملی 0/520 بین منتورینگ و آموزش پاسخگو برقرار است و مقدار آماره تی (11/204) در خارج بازه (2/58 و 2/58-) قرار دارد ، تاثیر منتورینگ بر آموزش پاسخگو در سطح 0/99 معنی دار شده است. <br /> نتبجه گیری: نتایج نشان داد رابطه بین منتورینگ و آموزش پاسخگو تأیید و تاثیر منتورینگ بر آموزش پاسخگو در دانشگاه علوم پزشکی کلان منطقه یک بارویکرد توسعه دانشگاه های نسل چهارم مثبت و معنادار میباشد.
ارشادگری,آموزش پاسخگو,دانشگاه علوم پزشکی,منطقه 1
https://www.tebvatazkiye.ir/article_120402.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_120402_c54060451c28aae899cf12a6046e1e4a.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
29
2
2020
09
21
توانمندسازی مدیران آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی: تحلیل محتوای متون
128
142
FA
مهدی
باقری
https://orcid.org/00
دانشجوی دکتری آموزش پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، شبکه بهداشت و درمان شهرستان فریدونکنار، دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، ساری ، ایران
mehdi.bagheri59@yahoo.com
شهرام
شایان
استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گروه آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
shayan@edc.mui.ac.ir
فریبا
جوکار
استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گروه آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
faribajokar@yahoo.com
مقدمه : توانمندسازی، کلید اثربخشی مدیران و سازمان است که از بین انواع توانمندسازی، "ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزیﭘﻮﻳﺎ" ﻧﻘﺶ راهبردی در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ اﻳﻔﺎ می کند. بر این اساس توانمندسازی مدیران نیز باید با در نظر گرفتن پویایی نقش مدیران طراحی گردد. بویژه در مورد سازمان هایی همچون دانشگاه علوم پزشکی که بر طبق راهبردهای آموزشی، توانمندسازی در آموزش عالی، عاملی مهم در رویکرد بهبود و بازسازی مؤسسات آموزشی است. بر اساس این ضرورت پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های توانمندسازی پویا در مدیران آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفت. <br /> روش بررسی: این مطالعه به صورت مروری با رویکرد کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مقالات مرتبط با کلید واژه های توانمندی های پویا و توانمندسازی پویا به زبان انگلیسی و فارسی بود که در فاصله زمانی سال های 2020 تا2000، در قالب مقالات مروری، تحقیقی اصیل در بانک های اطلاعاتی الکترونیکی منتشر شده بودند. بر طبق جستجوهای پژوهشگر و بعد از بررسی تناسب آنها با کلیدواژها ، 10 مدل، 10 مقاله مروری، 10 مقاله پژوهشی و 10 تعریف از کتاب های مرتبط مورد تحلیل محتوا به روش مرسوم قرار گرفت.<br /> نتایج: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که مؤلفه های توانمندسازی پویا در مدیران در قالب 12 طبقه و 22 زیرطبقه جمع بندی می شود که از 64 کد اصلی و 226 کد باز استخراج شدند. دوازده طبقه توانمندسازی پویا شامل: مهارت ها و توانمندی ها، منابع انسانی، توانمندی های مدیریتی، رهبری، ساختاری، اجرایی، فرایندی، فرایندهای پویا، آموزشی، ارتباطی، عملکردی و ارزیابی بودند. شدند. <br /> نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان به یک جمع بندی مفهومی در مورد مؤلفه های تشکیل دهنده برنامه توانمندسازی پویا مدیران رسید که از طریق تدوین مدل آن بر روی مدیران دانشگاه های علوم پزشکی ایران می توان به طراحی مدل توانمندسازی پویا برای مدیران آموزش علوم پزشکی دست یافت.
توانمندسازی پویا,توانمندی های پویا,مدیران آموزش علوم پزشکی,روش کیفی تحلیل محتوا
https://www.tebvatazkiye.ir/article_120403.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_120403_88e76f5fccf82c755d4f9c7efea46698.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
29
2
2020
09
21
تلهفارماسی در ایران از منظر اخلاق در داروسازی: امکان سنجی، فرصتها و چالشها
143
156
FA
عاطفه
تیموری
دکترا حرفه ای، داروسازی، گروه داروسازی بالینی، دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران،
a.teimoury1371@gmail.com
مصطفی
جعفری
دکترا، حقوق عمومی، دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران،
mosjafari@yahoo.com
هادی
اسماعیلی
0000-0001-6915-6028
گروه داروسازی بالینی، دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
esmaily_hadi@sbmu.ac.ir
زمینه و هدف: تلهفارماسی به معنای به کار گیری فناوری ارتباطات جهت ارائه خدمات دارویی به بیماران است، که با اهداف متفاوت و در شرایط مختلف مانند شرایط اپیدمی، بیماران ناتوان و یا کسانی که دسترسی به خدمات دارویی ندارند، مورد استفاده قرار بگیرد. این سرویس در زمان همه گیری بیماری کرونا ویروس 2019، اهمیت ویژهای یافته است. با توجه به اثرات مثبت این تکنولوژی در کنترل اپیدمیها، ضروریست مزایا و معایب و پیامدهای مطلوب یا نامطلوب حاصل از اجرای آن در سیستم سلامت کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد. <br /> روش بررسی: جستجو در پایگاههای داده Pubmed، Scopus، Cochrane و SID با کلید واژههای مناسب انجام گرفت، از 346 مقاله پیدا شده، مقالات تکراری، خارج و 225 مطالعه باقیماندند، بعد از مطالعه متن کامل مقالات و حذف مقالات غیر مرتبط، 65 مقاله شرایط ورود به مطالعه را داشتند. <br /> یافتهها: نتایج بدست آمده نشان میدهند، تلهفارماسی تعاملات بین رشتهای، میزان رضایت شغلی داروسازان و مستندسازی را افزایش میدهد. صرفه جویی در وقت و هزینه، کاهش وقوع خطاهای دارویی، عوارض دارویی، بهبود ارتباط بین بیمار، داروساز و کاهش مرگ و میر متعاقب مصرف دارو از اثرات مثبت تله فارماسی گزارش شدهاند. صرف هزینههای بالا جهت تأمین زیرساخت و تجهیزات، اختصاص زمان و هزینه برای آموزش پرسنل و مصرفکنندگان، نیاز به تدوین و بازبینی سیاستهای جاری و احتمال بروز اختلال در روند دارودرمانی فعلی از جمله اثرات منفی آن است که لزوم بررسی و به کارگیری راه حلهای مناسب را ایجاب میکند. <br /> نتیجه گیری: تلهفارماسی میتواند پیامدهای مطلوبی برای نظام سلامت، پرسنل کادر درمان، و مصرفکنندگان دارو به همراه داشته باشد، همچنین ایمنی دسترسی به دارو را افزایش خواهد داد. در کل نیاز به انجام مطالعات گستردهتری که ابعاد مختلف و پیامدهای گوناگون تلهفارماسی را مورد بحث، آزمون و بررسی قرار دهند احساس میشود.
تلهفارماسی,تله مدیسن,اخلاق,داروسازی,تکنولوژی
https://www.tebvatazkiye.ir/article_120404.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_120404_5cde436d9c8256613175c54733a33ba4.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
29
2
2020
09
21
شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر انتخاب دانشگاه آزاد از نظر دانشجویان مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
157
170
FA
حمید
جمال الدینی
استادیار، دانشکده علوم و فناوری نوین، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، گروه ژنتیک
hjam1358@yahoo.co.uk
فاطمه
نارنجی ثانی
استادیار، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
fnarenji@ut.ac.ir
زینب السادات
مصطفوی
دانشجوی دکتری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
mostafavi60@yahoo.com
چکیده:<br /> زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر برانتخاب دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران انجام شده است.<br /> روش بررسی: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر برانتخاب دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی به تعداد 3723 در سال تحصیلی( 99-1398) نفر بود که به صورت در دسترس، حجم نمونهای به تعداد 1985 نفر به شیوهی نمونهگیری طبقهای ای و در دسترس انتخاب گردید. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته 23 گویه ای استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ برای عاملهای زیربنایی ابزار 05/95 به دست آمد. جهت بررسی روایی پرسشنامه علاوه بر نظر متخصصان از تحلیل عاملی تأییدی نیز استفاده شد.<br /> یافته ها: جهت شناسایی عوامل موثر بر انتخاب دانشگاه از طریق پیشینه پژوهشهای انجامشده ومبانی نظری در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی نه عامل(ارتباطات بین المللی، عامل اجتماعی، امکانات، شهرت، ارتباط با بازار کار، عامل فردی،کیفیت، دانشجویی- فرهنگی و عامل اقتصادی) شناسایی شد.<br /> نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد: 1- مدل کلی پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی با نه عامل مورد برازش قرار گرفت. 2- همه نشانگرها به طور معنیداری با عامل زیربنایی خود مرتبط هستند و مدل اندازهگیری طی ارزیابی شاخصهای جزئی مطلوب است. 3- جهت رتبهبندی عوامل موثر بر انتخاب دانشگاه از آزمون فریدمن استفاده شد. آماره خی دو نشان میدهد که بین میانگینهای رتبهای تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود دارد.
کلمات کلیدی: دلایل انتخاب دانشگاه,دانشجویان,دانشگاه آزاد اسلامی,عوامل مؤثر
https://www.tebvatazkiye.ir/article_120384.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_120384_23e6428c9da65bb4b3fb27d3992f55a5.pdf