معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
29
3
2020
11
29
الگوی شش وجهی تعالی دانشگاهها؛ ضامن اعتلای نظام سلامت در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی
171
182
FA
عطااله
پورعباسی
استادیار ، مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم ، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ، ایران، تهران، خیابان
atapoura@gmail.com
زهرا
خیری
دانشجوی دکترای تخصصی، مرکز نوآوری و ایده پروری، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ، ایران، تهران، خیابان
elham.kheiry@gmail.com
سید حسن
امامی رضوی
0000-0003-1870-3540
استاد، گروه جراحی، مرکز تحقیقات ضایعات مغزی و نخاعی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، بیمارستان امام خمینی (ره)، تهران، ایران
shemamirazavi@gmail.com
شهرام
یزدانی
0000-0002-9193-7557
استاد، گروه آموزش پزشکی و مدیریت، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
shahram.yazdani@yahoo.com
حسین
قنبری آلانق
0000-0001-7639-995X
دانشیار، گروه نانوفناوری پزشکی، دانشکده فناوریهای نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
hghanbari@tums.ac.ir
علی اکبر
حق دوست
0000-0003-4628-4849
استاد، مرکز تحقیقات نظارت بر HIV / STI ، مرکز دانش منطقه ای و مرکز همکاری WHO برای نظارت بر HIV ، موسسه آینده پژوهی در بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی کرمان ،ایران، کرمان ، پردیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان
ahaghdoost@gmail.com
مقدمه: تحول در نظام آموزش عالی در راستای دستیابی به مرجعیت علمی از جمله تکالیفی است که در اسناد بالادستی برای نهادهای متولی آموزش عالی کشور تعیین شده است. طی سالیان گذشته تلاش های زیادی برای سیاستگذاری تحول در آموزش علوم پزشکی کشور صورت گرفته که از آن جمله می توان به برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد. باتوجه به تجربیات کسب شده در این برنامه ها و به منظور رفع چالش هایی که در اجرای این برنامه ها وجود داشت، الگوی شش وجهی تعالی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با تاکید بر نقش دانشگاه به عنوان نهاد اصلی آموزش عالی سلامت و با هدف توسعه نقش این نهادها در تحول آموزش علوم پزشکی کشور طراحی شده است. <br /> روش بررسی: در این مطالعه مراحل زیر طی شده است: <br /> 1. مرور متون علمی<br /> 2. بررسی و تحلیل اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران<br /> 3. بررسی تجارب سیاستگذاری در آموزش علوم پزشکی و نقاط قوتو ضعف سیاست های قبلی <br /> 4. تشکیل پانل نخبگان و طبقه بندی مولفه ها و طراحی مدل <br /> یافته ها و نتیجه گیری: در این الگو ورودی ها و خروجی های سیستم آموزش عالی سلامت در هریک از ارکان نظام سیاستگذاری شامل سیاستگذاری، اجرا و ارزیابی استخراج شده است. ورودی های این الگو که عبارتند از دانشجو، اعضای هیات علمی، منابع، قوانین و مقررات، داده ها و اطلاعات و محتوای دانشی با ورود به نظام آموزش عالی سلامت بسترهای لازم برای کسب خروجی های این نظام، شامل مرجعیت علمی، همگرایی علوم، درخشش بین المللی، پاسخگویی اجتماعی، اعتلای خردورزی و ماموریت گرایی را در دانشگاههای علوم پزشکی کشور فراهم می آورند. <br /> بدون شک باتوجه به بسترهای موجود در نظام آموزش عالی کشور، تحقق این الگو منجر به اعتلای جایگاه دانشگاههای علوم پزشکی در سطوح مختلف ملی و جهانی خواهد شد.
آموزش علوم پزشکی,الگوی تعالی دانشگاه,تحول در آموزش عالی,پاسخگویی اجتماعی,مرجعیت علمی
https://www.tebvatazkiye.ir/article_127500.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_127500_65d210bb476b83fdc910d1c1cc88ebc2.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
29
3
2020
12
03
تحلیل گفتمان مرجعیت علمی در ایران
183
195
FA
شهرام
یزدانی
0000-0002-9193-7557
(استاد) گروه آموزشی آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
shahram.yazdani@yahoo.com
مریم
سیاه تیر
0000-0003-2354-1355
(دانشجوی کارشناسی ارشد) گروه آموزشی آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
msiahtir@gmail.com
مریم
حسینی ابرده
0000-0003-3829-2435
(استادیار) مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی ، تهران، ایران.
hoseiniabardeh.maryam@gmail.com
زمینه و هدف: اصطلاح «مرجعیت علمی» اولین بار توسط مقام معظم رهبری (دام ظله) مطرح شد و پس از آن بارها در دیدار با دانشگاهیان مورد تبیین قرار گرفت. پس از آن دستیابی به این هدف بزرگ در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران و سند نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت و پژوهشگران مختلف پیرامون مفهوم مرجعیت علمی به تعریف، تفسیر و تبیین این مفهوم پرداختند؛ به طوریکه تعریف و مصادیق این مفهوم در طول زمان توسعه پیدا کرد و علاوه بر معنای مستقیم مفاهیم موازی با آن شکل گرفت و توسعه یافت از این رو به دلیل نیازی که به تبیین ریشه های این مفهوم در طول زمان وجود داشت این مطالعه با هدف تحلیل گفتمان مرجعیت علمی در ایران انجام شد.<br /> روش بررسی: این مطالعه به صورت کیفی و به روش تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف با تمرکز بر سه مقوله متن، کنش گفتمانی و کنش اجتماعی انجام شده است. بدین منظور، گفتمان معاصر کشور ایران در زمینه مرجعیت علمی طبق مراحل روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. <br /> یافته ها: یافته های این مطالعه مشتمل بر 1232 کد (ساده و مرکب) بود که منجر به انتزاع 40 تم گفتمانی و پیکره بندی گفتمانی شد. <br /> نتیجهگیری: شناسایی بستر گفتمانی مرجعیت علمی در کشور در این مطالعه به تعریف دقیق تر، اندازه گیری علمی و برنامه ریزی مناسب تر برای نیل به مرجعیت کمک خواهد کرد.
مرجعیت علمی,تحلیل گفتمان انتقادی,نورمن فرکلاف,ایران
https://www.tebvatazkiye.ir/article_127504.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_127504_119a1aedf982140691a5ab1681ce845d.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
29
3
2020
11
25
تاثیر شیوع کووید 19 بر ابعاد مدیریتی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران از دیدگاه خبرگان
196
211
FA
فهیمه
ربانی خواه
0000-0002-6539-8377
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبایی
f_rabbani@yahoo.com
ولی
خانبابایی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبایی
valdian2001@yahoo.com
غلامرضا
ذاکرصالحی
0000-0002-7043-3098
دانشیار موسسه پژوهش وبرنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران
zakersalehi@irphe.ir
زمینه و هدف: شیوع فراگیر جهانی کووید 19 ، موجب پیدائی و پویایی" بحران کرونا " در ابعاد گوناگون شده است و تجربه ای نوین در مدیریت و مناسبات اجتماعی وامنیت انسانی را رقم زده و سبب بروز تحولات گسترده گردیده است. نهاد آموزش عالی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در چنــد مــاه گذشــته آموزش عالی جهانــی بــه دلیــل گســترش ویــروس کرونــا شــدیداً دســتخوش تغییــر شــده اســت. هدف این مطالعه تعیین تاثیر شیوع کووید 19 بر ابعاد مدیریتی دانشگاهها از دیدگاه خبرگان دانشگاهی بود.<br /> روش بررسی : مطالعه حاضر با بهرهگیری از رویکرد کیفی در سال 1399 انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش 18 نفراز خبرگان دانشگاههای شهر تهران بودندکه اغلب دارای سابقه مدیریت در دانشگاه (رییس دانشگاه، رییس دانشکده، معاون آموزشی و مدیرگروه) بودند. جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبة نیمه ساختار یافته انجام شد و از روش تحلیل مضمون به منظور تجزیه و تحلیل مصاحبه ها استفاده شد.<br /> یافته ها : از تجزیه و تحلیل مصاحبه ها چهارتم اصلی تاثیر بر ابعاد و فعالیتهای آموزشی، ابعاد و فعالیتهای پژوهشی، خدمات اجتماعی و حکمرانی و مدیریت دانشگاهی آموزش عالی و 18 تم فرعی استخراج شد و جمع بندی نتایج انجام گرفت.<br /> نتیجه گیری:یافته های پژوهش بیانگر این بودکه شیوع کووید 19 در بعد آموزش بر بین المللی و جهانی شدن، بومی و محلی شدن، تحول دیجیتال، نابرابری در دسترسی به آموزش عالی وکیفیت آموزش، در بعد پژوهش بر رواج پژوهش مجازی، پارک های علم و فناوری، کیفیت پژوهش و بودجه پژوهش، در بعد خدمات اجتماعی بر ارتباط دانشگاه با صنعت، شبکه سازی اجتماعات محلی و مسئولیت پذیری اجتماعی، در بعد حکمرانی و مدیریت دانشگاهی بر مدیریت و رهبری، قوانین و اسناد بالادستی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع مالی، مدیریت بحران و مدیریت تغییر در دانشگاهها تاثیر گذاشته است.
مدیریت دانشگاه ها,ویرویس کووید,آموزش عالی,آینده آموزش عالی,تحلیل محتوا
https://www.tebvatazkiye.ir/article_127505.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_127505_dfa3ca32b3adb8c67f12317737611f97.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
29
3
2020
11
25
ارائه مدل تصمیم گیری برای مدیران دانشگاه های علوم پزشکی در شرایط عدم اطمینان مطالعه موردی:دانشگاه علوم پزشکی مازندران
235
244
FA
میترا
هاشمی امریی
0000-0003-3010-0769
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
m.h.baran@gmail.com
ترانه
عنایتی
0000000346426464
دانشیار، مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ایران
tenayati@yahoo.com
محمد
صالحی
0000-0001-8127-8570
دانشیار، مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
drsalehi@iausari.ac.ir
زمینه و هدف: هدف پژوهش، ارائه مدل تصمیم گیری برای مدیران دانشگاه های علوم پزشکی می باشد که از نظر هدف، کاربردی و با تلفیق روش های کیفی و کمی مبتنی بر اساس نظریه داده بنیاد (گرندد تئوری) بوده است.<br /> روشها: در بخش کیفی جامعه آماری، مدیران اداره بحران و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، نمونه گیری به روش هدفمند و جمع آوری داده ها با مصاحبه نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع نظری و روش تجزیه و تحلیل، کد گذاری بوده است. در بخش کمی جامعه آماری مدیران دانشگاه علوم پزشکی مازندران، روش نمونه گیری تصادفی ساده بر اساس حجم نمونه تعیین شده از روش کوکران، جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته و برای تجزیه و تحلیل از آزمون های آماری ناپارامتریک، کولموگروف اسمیرنوف و روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی بوده است. <br /> یافته ها: ضریب مسیر هر یک از چهار بعد استخراج شده از مرحله کیفی در تبیین تصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان موثر و معنیدار بود و در بررسی کلی مدل نیز مقدار SRMR ریشه میانگین مربعات باقیمانده استاندارد شده که یک مقدار تقریبی از نیکویی برازش مدل است برابر با ۱۳۷/۰بوده که مقدار مناسب و قابل قبولی بوده است.<br /> نتیجه: اجرای این مدل تحولی در تصمیم گیری های مربوط به نظام سلامت در شرایط عدم اطمینان است و افزایش توانایی مدیران دانشگاههای علوم پزشکی و تاب آوری نظام سلامت را بدنبال خواهد داشت.
"مدل تصمیم گیری","عدم اطمینان","گرندد تئوری","دانشگاه علوم پزشکی مازندران"
https://www.tebvatazkiye.ir/article_127514.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_127514_77282087979426bfad93886efb4c56e6.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
29
3
2020
11
25
برنامهریزی در دانشگاه علوم پزشکی: چالشها و راهکارها
212
234
FA
علی محمد
مصدق راد
0000-0002-7955-6292
دانشیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
mosadeghrad@gmail.com
حسین
درگاهی
استاد، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
hdargahi@tums.ac.ir
مهتاب
روزبهانی
کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
mahtab.rouzbahani@yahoo.com
زمینه و هدف: برنامهریزی شامل انتخاب اهداف درست و روش مناسب برای دستیابی به اهداف است. مدیران دانشگاه با چالشهای در برنامهریزی برای دستیابی اثربخش و کارآمد به اهدافشان مواجه هستند. این مطالعه با هدف شناسایی چالشهای برنامهریزی مدیران دانشگاه علوم پزشکی و ارائه راهکارها انجام شد.<br /> روش بررسی: این مطالعه موردی در سال 1398 به صورت کیفی در 11 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. جامعه پژوهش شامل مدیران ارشد، میانی و عملیاتی دانشگاه بودند. نمونهگیری به صورت هدفمند و با حداکثر تنوع انجام شد و تا اشباع دادهها ادامه یافت (91 مصاحبه). برای جمعآوری دادهها، از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق به انضمام بررسی مستندات استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل موضوعی با نرم افزار MAXQDA11 استفاده شد.<br /> یافتهها: جابجایی مدیران ارشد، عدم اعتقاد به برنامهریزی، اختیارات کم، سابقه شکست برنامههای مدیریتی، شعاری بودن برنامهها، غیر قابل پیش بینی بودن برنامهها، عدم تناسب اهداف با فعالیتها، نداشتن مدل مناسب برنامهریزی، مقاومت افراد در برابر برنامهها، فرهنگ کارگروهی ضعیف، نداشتن نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده، ارتباطات ضعیف سازمانی، کمبود بودجه، نداشتن فرآیند کاری مشخص برای برنامهریزی و نداشتن ناظر خارج از دانشکده از جمله مهمترین چالشهای برنامهریزی در دانشگاه بود. تقویت تعهد مدیران و کارکنان، توسعه فرهنگ مدیریت مشارکتی، آموزش مستمر کارکنان، بهبود ارتباطات بین مدیران و کارکنان، ارزیابی منظم برنامه، الگوبرداری از سازمانهای موفق، تأمین منابع مالی و گسترش تعاملات با بخش صنعت راهکارهای مناسبی برای رفع این چالشها هستند. <br /> نتیجهگیری: مدیریت و رهبری ضعیف، برنامهریزی نادرست، فرهنگ نامناسب سازمانی، عدم توجه به یادگیری سازمانی و مدیریت ضعیف کارکنان، منابع و فرآیندهای کاری از موانع عمده برنامهریزی مدیران دانشگاه هستند.
برنامه,برنامهریزی,چالش,دانشگاه علوم پزشکی تهران,مطالعه موردی
https://www.tebvatazkiye.ir/article_127511.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_127511_d86f2aea09e0f2748db8a2b9cb7c0f0a.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
29
3
2020
11
25
تاثیر کمالگرایی پیشرفتدهنده بر یادگیری سازمانی و اخلاق سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی(مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی مازندران)
245
255
FA
طاهره
اقامیرزایی محلی
دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی، واحد تحصیلات تکمیلی، دانشگاه علوم و فنون مازندران،بابل،ایران
taghamirzaee@yahoo.com
مریم
تقوایی یزدی
7078-0066-0003-0000
. دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران،
m_taghvaeeyazdi@yahoo.com
جمیله
آقاتبار رودباری
دکتریتخصصی مدیریتآموزشعالی، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی بابل،بابل،ایران
j.aghatabar@yahoo.com
زمینهوهدف: یکی ازمولفه های شخصیتی که به درجات متفاوت در کارکنان وجود دارد و میتواند در نوع و میزان پیشرفت و موفقیت کارکنان تأثیرگذار باشد،کمالگرایی است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه کمالگرایی پیشرفتدهنده با یادگیری سازمانی و اخلاق سازمانی در دانشگاه علومپزشکی بوده است.<br /> روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی بوده، جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه علومپزشکی مازندران به تعداد 2941 نفر، که بر اساس جدول مورگان به تعداد 341 نفر به روش تصادفیطبقهای بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآورىدادهها شامل پرسشنامههای: کمالگرایی پیشرفتدهنده اسدپور و همکاران(1397)، یادگیری سازمانی نیفه(۲۰۰۱) و اخلاقسازمانیامیدی (1390) بوده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، مدل معادلاتساختاری با استفاده از نرم افزار Spss21 و LISREL8.5 انجام گرفت.<br /> یافتهها: کمالگرایی پیشرفتدهنده دارای میانگین 63/3 و از میان مولفههای آن، میل به نظموترتیب دارای بیشترین میانگین و هدفمندی دارای کمترین میانگین میباشد. یادگیریسازمانی دارای میانگین 58/3 و از میان مولفههای آن، چشمانداز مشترک دارای بیشترین میانگین و تفکرسیستمی دارای کمترین میانگین میباشد. اخلاقسازمانی دارای میانگین 6/3 و از میان مولفههای آن، انصافوبرابری دارای بیشترین میانگین و صداقتوراستگویی دارای کمترین میانگین میباشد. کمالگرایی پیشرفتدهنده با یادگیریسازمانی با ضریب استاندارد(65/0) و با اخلاقسازمانی با ضریب استاندارد(58/0) رابطه مثبت و معناداری دارد.<br /> نتیجهگیری: کمالگرایی پیشرفتدهنده بر یادگیریسازمانی و اخلاقسازمانی کارکنان دانشگاه علومپزشکی مازندران تاثیر دارد. با توجه به ارتباط یادگیری و اخلاقسازمانی با اثربخشی، بهرهوریوبهبود عملکردسازمان، انتظار میرود، مدیران و مسئولان دانشگاهی با برنامهریزی-های علمی و منسجم نسبت به پرورش و ارتقای جنبههای مثبت و پیشرفتدهنده کمالگرایی در کارکنان همت گمارند.
کمال گرایی پیشرفت دهنده,یادگیری سازمانی,اخلاق سازمانی
https://www.tebvatazkiye.ir/article_127517.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_127517_a9b3db67d9242d5d7dc8693c9645ef78.pdf