معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
26
3
2017
11
22
تاثیر آموزش اصول اخلاقی با روش ایفای نقش در کارآموزی بر مهارتهای اخلاقی دانشجویان پرستاری
159
170
FA
راحله
ثابت سروستانی
دکتری تخصصی پرستاری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
rahelehsabet88@gmail.com
علی
خانی جیحونی
دکتری آموزش بهداشت، استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
khani_1512@yahoo.com
ژیلا
فریدونی
دکتری تخصصی پرستاری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
زهرا
مرادی
کارشناسی ارشد مامایی، مربی دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
مهدی
امیرخانی
کارشناس ارشد پرستاری، مربی دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
شهناز
کریمی
دکتری آموزش پزشکی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
<strong>زمینه و هدف:</strong> پیشرفتهای روزافزون در حیطه مراقبتهای سلامت جنبه های اخالقی را نیز دستخوش تغییراتی کرده است به طوریکه نگرانی های عمومی در ارتباط با چالشهای اخالقی در این حیطه درحال افزایش است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش اصول اخالقی با روش ایفای نقش در کارآموزی بر مهارتهای اخالقی دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی فسا انجام گردید.<br /> <strong>روش بررسی:</strong> در یک مطالعه شبه تجربی 31 نفر از دانشجویان ترم 6 پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی فسا بصورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. در ابتدا 3 کارگاه آموزشی آشنایی با اصول اخالقی برای گروه آزمون برگزار گردید سپس این دانشجویان به مدت 6 هفته در کارآموزی های خود با روش ایفای نقش و با کمک سناریوهای مشخص اصول اخالقی را تمرین کردند. قبل و بعد از پایان دوره نمرههای مهارتهای اخالقی کل دانشجویان با استفاده از پرسشنامه مهارتهای اخالقی ارزیابی گردید. سطح معنی داری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.<br /> <strong> یافته ها:</strong> در کل 9 پسر و 22 دختر در این مطالعه بودند. میانگین سنی دانشجویان 21/35 سال، با حداقل 19 سال و حدا کثر 28 سال بود. اختالف معنا داری بین مشخصات دموگرافیک (سن، معدل) و نمرات مهارت های اخالقی در حیطه های مختلف پرسشنامه بین گروه آزمون و کنترل قبل از مطالعه وجود نداشت و همسان بودن دو گروه مورد تایید قرار گرفت. بعد از مطالعه نتایج آزمون ویلکوکسون و من ویتنی در تمامی ابعاد پرسشنامه اختالف معنادار آماری را بین نمرات دانشجویان گروه آزمون و کنترل نشان داد.<br /> <strong> نتیجه گیری:</strong> نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش اصول اخالقی با استفاده از روش ایفای نقش به مدت طوالنی و در حین کارآموزی میتواند باعث ارتقای مهارتهای اخالقی در دانشجویان پرستاری گردد.
اخلاق حرفه ای,کارآموزی,یادگیری,ایفای نقش
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60229.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60229_ac16b5753bfa0a2411ce1d8b4ff26b7b.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
26
3
2017
11
22
ارزیابی تاثیر برگزاری دوره شبیه سازی بر نحوه عملکرد دستیاران طب اورژانس در تصمیم گیری در مورد اقدامات بحرانی
171
178
FA
امیر
حسین جهانشیر
استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان کارگر شمالی، جلا لآ لاحمد، بیمارستان شریعتی، بخش اورژانس،
مریم
بحرینی
استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان حس نآباد، بیمارستان سینا، بخش اورژانس
محسن
بنایی
استاد تمام طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، انتهای بلوار کشاورز، بیمارستان اما مخمینی، بخش اورژانس،
محمد
جلیلی
استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، انتهای بلوار کشاورز، بیمارستان اما مخمینی، بخش اورژانس
شهرام
باقری حریری
استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، انتهای بلوار کشاورز، بیمارستان اما مخمینی، بخش اورژانس،
فاطمه
رسولی
استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان حس نآباد، بیمارستان سینا، بخش اورژانس،
مهران
ستوده نیا
استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان حس نآباد، بیمارستان سینا،
سید جواد
سید حسینی
استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان کارگر شمالی، جلا لآ لاحمد، بیمارستان شریعتی، بخش اورژانس،
آرش
صفایی
استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان حس نآباد، بیمارستان سینا،
احسان
کریمی
. استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان کارگر شمالی، جلا لآ لاحمد، بیمارستان شریعتی، بخش اورژانس،
علی
لباف
دانشیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، انتهای بلوار کشاورز، بیمارستان اما مخمینی، بخش اورژانس
هادی
میرفضایلیان
استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، انتهای بلوار کشاورز، بیمارستان اما مخمینی، بخش اورژانس،
الناز
وحیدی
استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران، تهران، خیابان کارگر شمالی، جلا لآ لاحمد، بیمارستان شریعتی، بخش اورژانس،
evahidi62@yahoo.com
<strong>زمینه و هدف:</strong> زمینه استفاده از شبیه سازی به عنوان یک روش آموزشی مفید در آموزش پزشکی روز به روز بیشتر می شود. با توجه به شلوغی محیط اورژانس و عدم امکان آموزش بهینه در بالین، استفاده از شبیه سازی در رشته طب اورژانس می تواند در ارتقای سطح کیفی آموزش دستیاران مفید باشد.هدف بررسی و ارزیابی تاثیر دوره شبیه سازی بر نحوه عملکرد دستیاران طب اورژانس در تصمیم گیری در موارد اقدامات بحرانی در محیط اورژانس<br /><strong>روش بررسی:</strong> دوره شبیه سازی بالینی از ابتدای سال ۱۳۹۳ به عنوان بخشی ضروری در کوریکولوم دستیاری طب اورژانس دانشگاه تهران برگزار شد. در ابتدا جمعی متشکل از ۱۰ عضو هیئت علمی به عنوان expert panel گرد هم آمدند. طی ۴۸ جلسه منظم ۳۰ سناریو طراحی شد. در سال ۱۳۹۴ عملکرد دستیاران در تصمیم گیری در مورد اقدامات بحرانی و پروسیجرهای بحرانی توسط اساتید برگزارکننده دوره شبیه سازی از طریق چک لیست های از پیش طراحی شده ارزیابی شد. برای هر سناریو لیستی از اقدامات و پروسیجرهای بحرانی تنظیم شد. تعداد ۱۰ سناریو از مجموع سناریوهای اجرا شده انتخاب شد. نحوه عملکرد دستیاران توسط اساتید برگزارکننده در یک مقیاس لیکرت از ۱ تا ۵ (خیلی بد تا خیلی خوب) در<br />این چک لیست ها در هر جلسه بررسی و ثبت شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> در مجموع اساتید معتقد بودند دستیاران در مورد تصمی مگیری در اقدامات و پروسیجرهای بحرانی، خوب<br />عمل کردند(4/ 45 ٪).<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> شبیه سازی م یتواند باعث بهبود عملکرد دستیاران در تصمیم گیری در اقدامات بحرانی شود.
شبیه سازی,طب اورژانس,اقدامات بحرانی,ارزیابی عملکرد
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60245.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60245_275fb15c6e1c06429cadba24cb0c0f46.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
26
3
2017
11
22
تجارب اساتید پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مشکلات مرتبط با مدیریت کلاس
179
196
FA
حبیب الله
رضایی
دکتری تخصصی آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
زهرا
مقصودی
دکتری تخصصی تغذیه، مرکز تحقیقات امنیت غذایی و گروه تغذیه جامعه، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
فریبا
حقانی
دانشیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
haghani@edc.mui.ac.ir
<strong>زمینه و هدف:</strong> اداره صحیح کلاس درس از مسائل مهم آموزشی است زیرا مدرس از این راه می تواند رفتارهای مخرب و<br />مزاحم را اصلاح کند. هدف از انجام این پژوهش تبیین تجارب اساتید پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مشکلات<br />مرتبط با مدیریت کلاس می باشد.<br /><strong>رو ش بررسی:</strong> این مطالعه به شیوه تحلیل محتوای کیفی انجام شد. 7 مشارکت کننده به صورت نمونه گیری هدفمند<br />و گلوله برفی انتخاب شدند. داد هها با روش ضبط مصاحبه فردی و به صورت نیمه ساختار یافته جمع آوری و با استفاده از<br />نرم افزار MaxQdata نسخه 10 مورد تحلیل قرار گرفتند.<br /><strong>یافته ها:</strong> 210 کد، 80 زیر طبقه، 7 طبقه فرعی و 3 درون مایه اصلی شامل مشکلات آموزشی، مشکلات مربوط به محیط<br />فیزیکی و مشکلات مرتبط با فرا گیر استخراج گردید.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> مشکلات متعددی روند مناسب مدیریت کلاس را تحت تأثیر قرار می دهد. ا گر بخواهید مداخل های در زمینه<br />بهبود مدیریت کلاس درس انجام شود باید به هر سه مولفه اصلی فرا گیر، محیط فیزیکی و عوامل آموزشی توجه شود.
مدیریت کلاس,انگیزش,انضباط,قوانین کلاسی,استاد پزشکی,مطالعه کیفی,تحلیل محتوا
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60246.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60246_714eaaa05cecce288bdefd80016a9f9f.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
26
3
2017
11
22
تحلیل عاملی تأییدی راهکارهای تأثیرگذار در بین المللی سازی برنامه های درسی علوم پزشکی:دیدگاه اعضای هیئت علمی
197
212
FA
حامد
زمانی منش
دانش آموخته دکتری تخصصی، برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید رجایی، تهران،
hzm64@yahoo.com
<strong>زمینه و هدف:</strong> امروزه بین المللی سازی برنامه های درسی دانشگاهی به یکی از اهداف راهبردی دانشگاههای معتبر بدل<br />شده است و در این زمینه تلاش های گسترده ای در سطح جهانی صورت گرفته است. با توجه به این شرایط هدف اصلی این<br />پژوهش، تحلیل عاملی تأییدی راهکارهای تأثیرگذار در بین المللی سازی برنامه های درسی علوم پزشکی از دیدگاه اعضای<br />هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.<br /><strong>رو ش بررسی:</strong> این پژوهش به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی<br />دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که با استفاده از فرمول ل هوی و لم یشو 132 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب<br />شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت بوده که در هفت حیطه طراحی شده<br />است. روایی پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 891 / 0به دست آمد و داده های<br />جمع آوری شده به وسیله نر م افزار SPSS24 و نر م افزار Smart-PLS3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.<br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج تحلیل عاملی حکایت از آن داشت که نشانگرها از دقت لازم برای اندازه گیری راهکارهای مربوط به<br />خود برخوردار هستند و هفت متغیر محتوایی/آموزشی، انگیزشی/انسانی، ساختاری/دانشگاهی، اطلاع رسانی/ارتباطی،<br />فرهنگی/اجتماعی، سیاسی/دیپلماتیک و تجهیزاتی/تکنولوژیک در سطح 05 / 0 می توانند به عنوان راهکارهای زیربنایی<br />بین المللی سازی برنامه های درسی حوزه پزشکی به کاررفته و آن را پیش بینی نمایند.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> به نظر م یرسد که به ترتیب راهکارهای سیاسی/دیپلماتیک، ساختاری/دانشگاهی، فرهنگی/اجتماعی،<br />اطلاع رسانی/ارتباطی، محتوایی/آموزشی، انگیزشی/انسانی و راهکارهای تجهیزاتی/تکنولوژیک در بین المللی سازی<br />برنامه های درسی حوزه پزشکی اثرگذار هستند.
بین المللی سازی,برنامه های درسی,علوم پزشکی
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60247.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60247_4ee334a34c196a68c9857070b1bf7086.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
26
3
2017
11
22
بکارگیری روش تدریس کلاس وارونه(flip classroom ) جهت ارتقا دانش ورضایتمندی دانشجویان دندانپزشکی در دروس پری کلینیک بیمار یهای لثه وکودکان
213
218
FA
الهام
فخاری
استادیار گروه پریودنتیکس، مرکز تحقیقات دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
نسیم
سیفی
0000-0002-6485-0835
استادیار گروه دندانپزشکی کودکان، مرکز تحقیقات دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
drnasimseyfi@gmail.com
محمد
نجفی
استادیار گروه پریودنتیکس، مرکز تحقیقات دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
محمد
علی وکیلی
دانشیار گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
<strong>زمینه و هدف:</strong> هدف از این مطالعه بکارگیری روش تدریس کلاس وارونه (flip classroom ) جهت ارتقا دانش و رضایتمندی<br />دانشجویان دندانپزشکی در دروس پری کلینیک بیمار یهای لثه وکودکان می باشد.<br /><strong>روش بررسی:</strong> دانشجویان( 28 نفردر هر درس) به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول دانشجویان به<br />صورت روش سنتی سخنرانی و demonstration مورد تدریس قرار گرفتند. در گروه دیگر روش کلاس وارونه مورد استفاده<br />قرارگرفت، بطوریکه قبل از جلسه کلاس، از دانشجویان خواسته شد فیلم مربوط به مبحث درسی را مشاهده نمایند.<br />درنتیجه کلاس درس به صورت وارونه و به عنوان محلی برای بحث و رفع اشکال برگزار گردید.<br /><strong>یافته ها:</strong> ارزیابی در هر گروه با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت. نتایج نشان داد که دانش دانشجویان در<br />روش تدریس کلاس وارونه افزایش یافته، ا گرچه اختلاف معن یداری بین دو گروه وجود نداشت. همچنین همه دانشجویان<br />این روش تدریس را ترجیح دادند.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج این تحقیق نشان داد که دانشجویان روش کلاس وارونه را به روش سخنرانی ترجیح داده و در بسیاری<br />موارد آن را موثرتر دانست هاند.
دندانپزشکی,روش تدریس,دانشجو
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60248.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60248_99ef09b5ead878fc712ff1f5e5a8e718.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
26
3
2017
11
22
طراحی و اجرای روش یادگیری تلفیقی در آموزش پرستاری:تلفیق رو شهای یادگیری مبتنی بر حل مسئله و ایفای نقش در بخش عملی فرآیند آموزش به بیمار
219
227
FA
سارا
شهسواری اصفهانی
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
shahsavari1592@gmail.com
<strong>زمینه و هدف:</strong> با توجه به پیشرفت روزافزون علم در رشته پرستاری و با توجه به این که رشته پرستاری ترکیبی از علوم<br />نظری و بالینی به صورت توأم می باشد نیاز به استفاده از رو شهای نوین آموزشی در این رشته احساس می شود. هدف از<br />انجام این مطالعه نیز طراحی و اجرای روش آموزش تلفیقی و تاثیر آن بر یادگیری و رضایتمندی دانشجویان پرستاری بود.<br /><strong>روش بررسی:</strong> این مطالعه شبه تجربی با طراحی قبل و بعد بر روی 50 نفر از دانشجویان ترم اول پرستاری دانشگاه<br />علوم پزشکی جهرم که در سال تحصیلی 96 - 1395 واحد درسی فرایند آموزش به بیمار را انتخاب کرده بودند انجام شد.<br />روش آموزش تلفیقی در شش مرحله به اجرا در آمد. قبل از اجرای رو شهای آموزشی از دانشجویان پیش آزمون گرفته شد،<br />سپس دانشجویان به 10 گروه 5 نفره تقسیم شدند. برای هر گروه یک نماینده انتخاب شد و یک گایدلاین که در آن وظایف<br />دانشجویان در هر یک از گا مهای شش گانه با ذکر تاریخ مشخص شده بود در اختیار آنان قرار گرفت. چهار گام اول شامل<br />استفاده از روش حل مسئله تعدیل شده، گام پنجم آموزش به بیمار با استفاده از روش ایفای نقش و گام ششم ارزشیابی<br />برنامه بود. در پایان آموزش نیز دانشجویان در پس آزمون شرکت کردند و فرم پرسشنامه رضایتمندی از روش آموزش تلفیقی<br />را تکمیل نمودند.<br /><strong>یافته ها:</strong> از 50 دانشجوی پرستاری شرکت کننده در مطالعه 26 نفر ( 52 %)مذکر ، 24 نفر( 48 %) مونث و میانگین سنی آنها<br />(±4/84 21/47 )بود. نتایج مطالعه با استفاده از آزمون تی زوجی اختلاف معنی داری را بین نمرات پیش آزمون (64 / 1± 52 / 12 )<br />و پس آزمون( 67 / 1± 09 / 14) دانشجویان نشان داد (001 / P =0 ) که این امر بیانگر موثر بودن روش آموزش تلفیقی بر یادگیری<br />دانشجویان می باشد .طبق نتایج به دست آمده از پرسشنامه نیز آموزش تلفیقی موجب افزایش رضایتمندی دانشجویان<br />( %93 ) شده بود. بررسی پاسخ های دانشجویان به فرم رضایتمندی از آموزش تلفیقی نشان داد روش ایفای نقش موجب<br />برانگیختگی عاطفی دانشجویان(85 %)، نزدیک تراحساس کردن خود به صحنه نمایش و به کار گیری همه حواس آنها برای<br />مشاهده( 87 %) شده است. علاوه بر این، روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله منجر به ارتقاء مهارت های فردی( 90 %)، ومدیریت<br />انگیز هها (92 %) و روش یادگیری تلفیقی نیز موجب افزایش اعتماد به نفس( 95 %) و یادگیری تجربی آنان شده است(89 %) .<br />نتیج هگیری: با توجه به نتایج مطالعه و باتوجه به اینکه روش یادگیری تلفیقی موجب افزایش یادگیری و رضایتمندی<br />دانشجویان م یگردد م یتوان از این روش در تدریس بخش عملی فرآیند آموزش به بیمار استفاده نمود.
روش آموزش تلفیقی,روش حل مسئله تعدیل شده,روش ایفای نقش,درس فرایند آموزش به بیمار
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60250.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60250_2f84f68a5de2a6d214039f24d57fef81.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
26
3
2017
11
22
طراحی و ساماندهی طرح منتورینگ در دانشکده پزشکی شیراز و تقویت آموزش مبتنی بر دانش عمقی از طریق این طرح
228
236
FA
محمد امین
ضرابی
دانشجو پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
aminz487@gmail.com
محمد هادی
ایمانیه
استاد فوق تخصصی گوارش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز
خلیل
ضرابی
استادیار فوق تخصصی جراحی قلب دانشکده پزشکی شیراز دانشگاه علوم پزشکی شیراز
منصور
مسجدی
استادیار و هیئت علمی گروه بیهوشی دانشکده شیراز دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جواد
کجوری
استاد گروه قلب و عروق مدیر مرکز توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
میترا
امینی
استاد پزشکی اجتماعی مدیر مرگز تحقیقات ارتقای کیفیت بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
هانیه
غلام پور
کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دفتر توسعه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
gholampoor800@yahoo.com
پریسا
بی کینه
کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دفتر توسعه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
راضیه
نشاط آور
کارشناس ارشد اقتصاد سلامت، دفتر توسعه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
<strong>زمینه و مقدمه:</strong> در طرح منتورینگ یک فرد با تجربه و قابل اعتماد (منتور) یک شخص دیگر(منتی) را در تمام زمینه های<br />پیشرفت تحصیلی راهنمایی می کند. هدف از این پژوهش، طراحی، اجرا و ارزشیابی طرح منتورینگ برای دانشجویان<br />پزشکی ورودی های بهمن 93 و پس از آن می باشد.<br /><strong>روش بررسی:</strong> در طرح منتورینگ از دانشجویان سال بالاتر فیزیوپات و بالینی به عنوان منتور سطح دو و اساتید الگو و<br />مرجع بعنوان منتور سطح عالی و الگو و از تعدادی از اساتید به عنوان منتور پشتیبان استفاده می شود.مراحل طرح منتورینگ شامل موارد زیر م یباشد:نیازسنجی و بررسی امکانات، برنام هریزی، آماد هسازی، اجرای کار، ارزشیابی<br /><strong>یافته ها:</strong> در این پژوهش به منظور سنجش میزان رضایتمندی منتورها و منت یها مصاحبه صورت گرفت. در پایان<br />معد لهای دانشجویان ارزیابی شد همچنین نتایج حاصل از نظرسنجی طرح مبتنی بر دانش SBD) 1 ) نشان می دهد که<br />میزان افزایش انگیزه برای مطالعه ی دروس پزشکی، تمایل به ادامه ی شرکت در جلسات و رضایت کلی دانشجویان بالا<br />می باشد.<br /><strong>نتیحه گیری:</strong> میزان سازگاری و انگیزه تحصیلی دانشجویانی که وارد فرآیند منتورینگ شدند در مقایسه با سایر دانشجویان<br />تفاوت قابل ملاحظ های داشت و افراد شرک تکننده سازگاری بیشتری با محیط دانشگاه داشتند یکی از وظایف منتورها<br />در تحقق این هدف معرفی رفرنس های مناسب و آشنا کردن دانشجویان با رو شهای صحیح مطالعه بوده است. در کل<br />میانگین معدل های دانشجویان منتی بالاتر از غیر منتی بود.
منتورینگ,دانشجویان پزشکی,بحث مبتنی بر دانش
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60252.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60252_ae2d7b1c2e50618ecf88d4facd13bb3d.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
26
3
2017
11
22
خود ارزشیابی صلاحیت بالینی کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 95 -94
237
246
FA
سید احمد
محمدی کیا
کارشناس ارشد آموزش پزشکی، شبکه بهداشت قائمشهر، ایران، قائمشهر: شبکه بهداشت و درمان
a.mohammadikia11@yahoo.com
مهدی
باقری
دانشجوی دکترای آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،شبکه بهداشت فریدونکنار، ایران
ایمان
جهانیان
عضو هیئت علمی مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه علوم پزشکی بابل،بابل،ایران
فرزاد
بزرگی
استادیار، گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
<strong>زمینه و هدف:</strong>خودارزشیابی یک مهارت تکاملی و قسمت مهمی از فرایند ارزشیابی است که فرد عملکرد خود را در ارتباط<br />با استانداردها،بررسی و تجزیه و تحلیل می نماید، به علاوه به فرد فرصت می دهد تا عقاید خود را در زمینه عملکردهایش<br />ابراز دارد. هدف از این مطالعه تعیین میزان خود ارزشیابی صلاحیت بالینی کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی<br />مازندران بوده که در سال تحصیلی 95 - 94 انجام شده است.<br /><strong>روش بررسی:</strong> در این پژوهش توصیفی 67 نفر از دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی مازندران خود را بر اساس یک<br />فرم ارزشیابی 91 موردی با مقیاس لیکرت 6 رتبه ای در ده قابلیت عمومی پزشکی مورد ارزشیابی قرار دادند.با محاسبه<br />میانگین رتبه های داده شده به مجموع موارد مربوط به هر یک از قابلیت ها، نمره آ نها در هر قابلیت تعیین گردید.<br /><strong>یافته ها:</strong> دانش آموختگان پزشکی این دانشگاه از میانگین رتبه ای میانگین رتبه ای بیشتر از 94 / 4 برخوردار بودند که<br />بالاترین میانگین رتب هها به پزشکی سالمندی (X=5/38 ، SD=/067 ) و کمترین میانگین رتبه ها به مهار تهای پروسیجرال<br />(X=2/48، SD=2/14) اختصاص داشت.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> در مطالعه حاضر نشان داده شد که میزان صلاحیت بالینی دانش آموختگان پزشکی بر اساس ارزیابی<br />خودشان در سطح قابل قبولی بوده است.خود ارزشیابی به عنوان یکی از را ههای دریافت بازخورد از یادگیرندگان می تواند<br />بازتاب مفیدی را در زمینه میزان موفقیت برنامه پزشکی در ایجاد قابلیت های عمومی برای دست اندرکاران برنامه از نظر<br />طراحی و اجراء فراهم کند.
خودارزشیابی,صلاحیت بالینی,کارورزان پزشکی,مازندران
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60254.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_60254_65441429719fc9e87a3f99c29209f8b6.pdf