معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
27
1
2018
05
22
پایش و ارزیابی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی؛ روش شناسی و نتایج اولیه
1
8
FA
عطااله
پورعباسی
استادیار، مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
atapoura@gmail.com
علی اکبر
حق دوست
0000-0003-4628-4849
استاد، مرکز تحقیقات آینده پژوهشی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
ahaghdoost@gmail.com
مجید
فصیحی هرندی
دانشیار، مرکز تحقیقات بیمار یهای هیداتیک، دانشگاه علوم پزشکی کرمان،
majid.fasihi@gmail.com
محمودرضا
دهقانی
مربی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان،
m.dehghani436@gmail.com
ایمان
حلاوتی
سایر، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
iman.halavati@hotmail.com
حمید
اکبری
استادیار، دانشکده داروسازی، دانشگاه تهران، ایران
hamidakbari44@yahoo.com
زهرا
خیری
سایر، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
elham.kheiry@gmail.com
باقر
لاریجانی
استاد، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
larijanib@tums.ac.ir
زمینه و هدف: تامین نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت به منظور پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه ماموریت اصلی حوزه آموزش علوم پزشکی می باشد. بر این اساس برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان سیاست های راهبردی حوزه آموزش سلامت جمهوری اسلامی ایران در قالب 11 بسته عملیاتی تدوین شده است. یکی از مواردی که در واقع تضمین اجرای صحیح برنامه های سازمانی است ارزیابی منظم و متناسب برنامه ها است. لذا پایش و ارزیابی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در مرحله تدوین برنامه ریزی و ارزیابی بسته ها، همزمان با اجرای آن، در حال انجام است.<br /> <br />روش بررسی: طرح پایش و ارزیابی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی همزمان با راه اندازی این بسته ها طراحی و اجرا شد. مراحلی که در این خصوص طی شده است شامل تشکیل کمیته های ارزیابی، تدوین شاخص ها برای پایش و ارزیابی، طراحی سامانه آتنا (یک سامانه برای جمع آوری شاخص ها)، ارزیابی فرآیندمحور و ارزیابی خروجی محور می باشد. <br /> <br />یافته ها و نتیجه گیری: پایش و ارزیابی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در مراحل مختلف انجام شده و در ارزیابی این بسته ها، ترکیبی از الگوهای علمی مورد استفاده قرار گرفته است. از بهمن ماه 1394 دو مرحله ارزیابی در زمینه آموزش پزشکی اجرا شد.
سیاستگذاری,ارزیابی,تحول و نوآوری,آموزش پزشکی
https://www.tebvatazkiye.ir/article_64881.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_64881_f7488d4d06a51d5952b7bba0d1dc5b58.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
27
1
2018
05
22
مقایسه وضعیت سرمایه اجتماعی از دیدگاه مدیران و کارشناسان مراکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه های علوم پزشکی کشور
9
22
FA
ویدا
رشمی
کارشناس ارشد آموزش پزشکی دانشکده آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
v_rashmei@yahoo.com
محمد علی
حسینی
دانشیار گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
mahmaimy2020@gmail.com
مینو
یغمایی
دانشیار علوم پزشکی شهید بهشتی متخصص زنان
yaghmaeim@yahoo.com
مهتاب
شریف محسنی
کارشناس ارشد پرستاری سالمند، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
mb.shfmi@gmail.com
زمینه و هدف: امروز سرمایه اجتماعی، نقشی بسیار مهم تر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمان ها و جوامع ایفا می کند<br />و در غیاب سرمایه اجتماعی سایر سرمایه ها اثربخشی خود را از دست می دهند. مطالعه با هدف تعیین و مقایسه وضعیت<br />سرمایه اجتماعی از دیدگاه مدیران و کارکنان مرا کز مطالعات و توسعه آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور اجرا گردید.<br /> روش بررسی: مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقایسه ای و مقطعی است .در نیمه دوم سال 1394 انجام شد، روش<br />نمونه گیری در این پژوهش از نوع سرشماری بود. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه مبتنی بر مدل ناهاپیت و گوشال( 1998) که<br />سرمایه اجتماعی را در سه طبقه شناختی - رابطه ای و ساختاری بررسی می نماید. نمره گذاری مبتنی بر طیف 5 درجه ای<br />لیکرت بوده و روایی با نظر خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ( 90 %) مورد تایید قرار گرفت.<br /> یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین سرمایه اجتماعی بین مدیران و کارشناسان متوسط( میانگین 08 / 0 انحراف معیار 12 / 0)،<br />میانگین سرمایه اجتماعی مدیران اندکی بیشتر( میانگین 57 / 3 انحراف معیار 05 / 0) از میانگین سرمایه اجتماعی کارکنان( میانگین<br />3/65 انحراف معیار 11 / 0) بود ولی آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون تفاوت آماری معن یداری( 05 / 0) بین متغیر سرمایه<br />اجتماعی در بین کارکنان و مدیران مرا کز مطالعات و توسعه آموزش دانشگا ههای علوم پزشکی کشور نشان نداد.<br /> نتیجه گیری: نتایج نشان داد تفاوت معنی داری بین هیچکدام از ابعاد سرمایه اجتماعی در بین کارکنان و مدیران مرا کز مطالعات<br />و توسعه آموزش دانشگاه های علوم پزشکی کشور وجود ندارد و سرمایه اجتماعی یکی از شاخص های رشد و توسعه جوامع به شمار<br />می آید، بنابراین باید انگیزه و فرهنگ سازی بیشتری دراین زمینه دربین مدیران و کارکنان سازمان ها صورت پذیرد و ارزش های مورد<br />قبول جامعه در هر سازمانی مشخص و معرفی گردند تا بتوان از آن برای افزایش میزان سرمایه اجتماعی بهره جست.
سرمایه اجتماعی,مدیران و کارشناسان,مراکز مطالعات و توسعه آموزش
https://www.tebvatazkiye.ir/article_64897.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_64897_87d8afa274a80773e615ec6ea10a75db.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
27
1
2018
05
22
بررسی وضعیت بازار دانش آموزش عالی ایران (مطالعه موردی دانشگاههای زیرمجموعهی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری در استان مازندران)
23
37
FA
خدیجه
بریمانی
دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، واحد امور دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
kh_barimani@yahoo.com
جمیله
آقاتبار رودباری
دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
j.aghatabar@yahoo.com
طاهره
آقامیرزایی محلی
دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، مدیر مرکز آموز شهای آزاد، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران.
taghamirzaee@yahoo.com
رضا
یوسفی سعیدآبادی
0000-0003-4418-7359
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
ruosefi@yahoo.com
زمینه و هدف: مشارکت در بازار جهانی مبتنی بر دانش به یک خطمشی مهم و ضروری در کشورهای درحال توسعه تبدیل شده است. این پژوهش به منظورشناسایی وضعیت موجود و مطلوب بازار دانش آموزش عالی ایران انجام شد.<br /> روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری خبرگان دانشگاههای زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی استان مازندران به تعداد 50 نفر میباشند. جهت جمعآوری دادهها از دو پرسشنامهی محققساخته(وضعیت موجود و مطلوب بازار دانش)مشتمل بر 39جفت سوال متناظر بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت با هفت بعد استفاده شد. روایی پرسشنامه مورد تایید صاحبنظران قرار گرفت و جهت پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ 94/0 بدست آمد. تجزیه تحلیل دادهها با آزمون ویلکاکسون با بهرهگیری از نرمافزار24 spss انجام شد.<br /> یافتهها: از دیدگاه خبرگان دانشگاهی، در تمامی ابعاد و گویههای بازار دانش شکاف وجود دارد. ابعاد از بیشترین تا کمترین شکاف شامل تجاریشدن دانش(3/2-)، بینالمللیشدن (2/2-)، کالاییشدن (1/2-)، استانداردشدن (1/2-)، شرکتیشدن (1/2-)، فراگیرشدن (8/1-) و رقابتیشدن (7/1) بوده است.<br /> نتیجهگیری: وضعیت موجود بازار دانش آموزش عالی از نظر خبرگان دانشگاهی مطلوب نبوده و برآوردهکنندهی انتظارات نمیباشد. بر این اساس، بازنگری در سیاستگذاری در آموزش عالی مبتنی بر الزامات بازار دانش، متناسبسازی برنامههای درسی با نیازهای جامعه و صنعت و توجه بیشتر به مسئولیت اجتماعی دانشگاه و ارایه برنامههای آموزشی و انگیزشی برای اساتید، دانشجویان و کارکنان و مدیران دانشگاه در ارتباط با الزامات جهانیشدن و مولفههای بازار دانش و توانمندسازی ایشان ضرورت دارد.
ابعاد بازار دانش,آموزش عالی,شکاف
https://www.tebvatazkiye.ir/article_64868.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_64868_44cba5b3a32b0c573232976cac7af233.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
27
1
2018
05
22
مقایسه میزان رضایتمندی از برگزاری آزمونهای الکترونیکی و سنتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز
38
55
FA
شهرام
رنجدوست
0000-0002-6359-8770
دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، دانشگاه علوم و تحقیقات ،تهران،ایران
dr.ranjdoust@gmail.com
زمینه و هدف :هدف کلی تحقیق حاضر مقایسه میزان رضایتمندی دانشجویان از برگزاری آزمونهای الکترونیکی و سنتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.<br /> روش ها و مواد:این پژوهش از حیث هدف، کاربردی از نظر ماهیت روش، توصیفی و از نظر نوع، پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی دانشجویان فعال دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تعداد 380 نفر به عنوان نمونه آماری و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده است. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید که روایی پرسشنامه به صورت محتوایی و با استفاده از تحلیل عاملی مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته است. برای آزمون فرضیهها از آزمون علامت زوج نمونهای و آزمون کای اسکوئر استفاده شد.<br /> یافته ها تحقیق نشان داد که بین رضایتمندی دانشجویان از برگزاری آزمونهای الکترونیکی و سنتی در پایان هر نیمسال تفاوت وجود دارد: نتایج و همچنین بین رضایتمندی دانشجویان از اضطراب امتحان، آگاهی از نتیجه آزمون، سهولت کاربری ادراک شده در آزمونهای الکترونیکی و سنتی در پایان هر نیمسال تفاوت وجود دارد ولی بین رضایتمندی دانشجویان از شرایط محیطی آزمونهای الکترونیکی و سنتی در پایان هر نیمسال تفاوت وجود نداشت.<br /> نتیجه گیری :با توجه به نقش اثرگذارآزمون های الکترونیکی بر دانشجویان پیشنهاد میشود سایر مولفه های اثرگذار به آزمون های الکترونیکی بررسی شود و تمامی آثار مستقیم و غیرمستقیم آزمون های الکترونیکی بر دانشجویان مورد مداقه بررسی قرار گیرد.
رضایتمندی,آزمون الکترونیکی,آزمون سنتی
https://www.tebvatazkiye.ir/article_64900.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_64900_72cd8490d30c01d2f16db8fb47e9c184.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
27
1
2018
05
22
الگوی ارائه خدمات سلامت معنوی در بیمارستانهای ایران
56
66
FA
علیرضا
حیدری
استادیار، دکترای تخصصی سیاستگذاری سلامت، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
alirezaheidari7@gmail.com
احمد
حاجبی
دانشیار، روانپزشک، گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات اعتیاد و رفتارهای پرخطر، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
hajebi.ahmad@gmail.com
جعفر
بوالهری
استاد، روانپزشک، مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
bolharij@yahoo.com
بهزاد
دماری
دانشیار، پزشکی اجتماعی، پژوهشکده علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
bdamari@gmail.com
زمینه و هدف: در سال های اخیر، سلامت معنوی توسط متخصصان سلامت به عنوان یک بعد مهم در زندگی فردی و گروهی مورد توجه قرار گرفته است و طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی مراقبت معنوی جزء اصلی مراقبت تسکین دهنده است. با این حال، اغلب در عملکرد بالینی از آن غفلت می شود و بیمارستانها نیاز به حرکت در راستای ارتقای مراقبت معنوی دارند. هدف از انجام این مطالعه طراحی الگوی ارائه خدمات سلامت معنوی در بیمارستانهای ایران بود.<br /> روش بررسی: پژوهش حاضر در دو قسمت مطالعه مروری و مطالعه کیفی انجام شد. در قسمت مطالعه مروری مقالات مرتبط با موضوع با استفاده از کلیدواژه های مناسب از سایت های معتبر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. در قسمت مطالعه کیفی صاحب نظران علمی و اجرایی با استفاده از رویکرد نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها در طی جلسات بحث گروهی متمرکز و مصاحبه های عمیق فردی جمع آوری شد و با استفاده از روش تحلیل محتوا و با بهره گیری از آنالیز درون مایه ای تحلیل گردید.<br /> یافته ها: خدمات سلامت معنوی بیمارستانها شامل ارزیابی وضع معنوی و ارجاع توسط پزشک، مراقبت معنوی توسط پرستار، مشاوره معنوی توسط مشاور معنوی و فراهم آوردن شرایط محیطی رشد معنوی توسط مدیر بیمارستان می باشد. مجموعه مهارتهای لازم برای مراقبت و مشاوره معنوی جهت پرستاران شامل مهارتهای ارتباطی، حمایتی، دانشی، نگرشی، اجرای مراقبت معنوی و ارجاع به متخصصان می باشد.<br /> نتیجه گیری: با توجه به ارائه الگوی پیشنهادی و لزوم پیاده سازی آن در بیمارستانهای کشور، پیشنهاد می گردد مجموعه مهارت های لازم برای ارزیابی معنوی از بیماران و مداخلات مربوطه در قالب بسته های آموزش مهارت ها و ایجاد توانمندی طراحی و اجرایی گردد .
الگو,سلامت معنوی,مراقبت معنوی,بیمارستان
https://www.tebvatazkiye.ir/article_64904.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_64904_b3f785ad6cf954398ba903a38942458a.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
2251-6239
27
1
2018
05
22
نیازسنجی و تدوین اهداف آموزشی برنامه ارائه مراقبت معنوی در پرستاران
67
82
FA
مریم
رسولی
دانشیار ، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران. ایران
rassouli.m@gmail.com
نیر
سلمانی
استادیار، دانشکده پرستاری میبد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد . ایران
n.salmani@ssu.ac.ir
<br />زمینه و هدف:پرستاران از لحاظ حرفه ای و اخلاقی موظف به ارایه مراقبت معنوی، به عنوان بخشی از مراقبت جامع به بیماران هستند مطالعه ی حاضر با هدف تعیین نیازهای آموزشی پرستاران برای ارایه مراقت معنوی و تدوین اهداف آموزشی مبتنی بر این نیازها انجام شده است.<br />روش بررسی:این مطالعه با رویکرد بهره گیری از نظرات متخصصان طی دو مرحله و با استفاده از تکنیک دلفی انجام شد. در مرحله نخست،30نفر از پرستاران به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و به پرسشنامه با یک سوال باز جهت تعیین نیازهای آموزشی مرتبط با ارایه مراقبت معنوی پاسخ دادند.پس از جمع آوری نظرات پرستاران برای نیازهایی که ضریب توافق بیش از 80 درصد بودند، از طریق مرور متون، اهداف آموزشی مرتبط طراحی شده و برای 20 نفر از صاحبنظران ارسال گردید. پس ازآنالیزاطلاعات اجماع نظر متخصصین، اهداف اموزشی کلی،جزئی و رفتاری تعیین شد.<br />یافته ها :در راند اول نیازسنجی،25 نیاز به عنوان نیازهایی نهایی انتخاب و منجر به شکل گیری سه هدف شامل "تکامل خوداگاهی فرد از بعد معنوی"،"تبیین معنویت در حرفه پرستاری و جایگاه آن در مراقبت پرستاری" و"آماده سازی پرستاران جهت ارائه ی مراقبت معنوی"بعنوان اهداف کلی برنامه آموزشی مراقبت معنوی شدند. <br /> نتیجه گیری:از نتایج این مطالعه می توان در طراحی برنامه ی اموزشی مراقبت معنوی در پرستاران به عنوان یک راهنمای عملی جهت افزایش دانش و مهارت و توانمندسازی پرستاران در ارایه مراقبت معنوی به بیماران و نیز به عنوان زمینه ای برای پژوهش های بعدی در این زمینه استفاده کرد
کلید واژه ها :نیاز,اهداف,مراقبت معنوی,پرستاران
https://www.tebvatazkiye.ir/article_64905.html
https://www.tebvatazkiye.ir/article_64905_21bb3237f10cb1e38107c64ae5f4855f.pdf