TY - JOUR ID - 80281 TI - بررسی نقش اعضای هیئت علمی در آموزش پزشکی پاسخگو JO - طب و تزکیه JA - JMSC LA - fa SN - 1608-2397 AU - تاتاری, فرین AU - حسینی, سیدعلی AU - برجی, اباصلت AD - دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور،ایران AD - وزارت بهداشت مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و گروه آموزشی کار درمانی ،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران،ایران AD - استادیار دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور،ایرا ن Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 27 IS - 3 SP - 147 EP - 156 KW - واژه های کلیدی:پاسخگویی KW - آموزش پزشکی پاسخگو KW - نقش KW - هیئت علمی DO - N2 - زمینه و هدف:آموزش پزشکی پاسخگو بایستی افرادی تربیت نماید که علاوه بر توانمندی در حرفه،توانایی پاسخگویی به چالشها و مشکلاتی که ناشی از تغییر نیاز های جامعه و مراقبتهای بهداشتی است را داشته باشند و بتوانند بر روی جامعه ای که در آن خدمت می کنند اثرات مثبت بگذارند. اعضای هیأت علمی مهمترین نقش را در نهادینه سازی آموزش پاسخگوایفا می نمایند. دراین مقاله تلاش شده نقش اعضای هیئت علمی درآموزش پزشکی پاسخگو مورد بررسی قرارگیرد. روش بررسی:این مطالعه مروری تحلیلی بوده وبا استفاده از متدولوژی مرور نقادانه طی سه مرحله الف-غربالگری اولیه یا عنوان ب-غربالگری ثانویه بر اساس مطالعه خلاصه و مقدمه مقالات ج-غربالگری ثالثیه:مطالعه اجمالی،اولویت بندی براساس غنای مفهومی ومطالعه کامل مقالات انجام گردید.از 98 مقاله بدست آمده 35مقاله بررسی گردید. یافته ها:اعضای هیئت علمی در راستای توسعه مسئولیت اجتماعی خود ،وظیفه دارنددر رشد اقتصادی و اجتماعی جامعه خود موثر باشند و در ارزش آفرینی ، کارآفرینی و نوآوری ایفای نقش نمایند.برای اجرای آموزش پاسخگو ضروری است اعضای هیئت علمی داﻧش آموختگانی ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﺗﺤﻮﻳـﻞ دﻫﻨـﺪ ﻛﻪ علاوه بردانش کافی خودتوامند ساز بوده و دارای توانمندیهای ﺣﻞ ﻣﺴـﺄﻟﻪ،تفکر نقادانه،اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻨﺎوری وﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ،برقراری ارﺗﺒﺎﻃ،ﻧﮕﺮش ﺟﺎﻣﻊ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﮕﺮ ﺑﻪ ﺳﻼﻣﺖ،طبابت مبتنی بر شواهد،یادگیری مادام العمرو استدلال بالینی بوده وﻣﺘﺨﻠﻖ ﺑﻪ اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪای ﺑﺎﺷﻨﺪ.لازمه این امر تغییر رویکردهاو استراتژیهای آموزشی، پژوهشی،ارائه خدمات و گذراز نقش های سنتی است. نتیجه گیری:در سایه تغییر رویکردها و پذیرش نقشهای جدید،اعضای هیئت علمی می توانند درنهادینه نمودن آموزش پزشکی پاسخگو نقش موثر خود راایفا نمایند. UR - https://www.tebvatazkiye.ir/article_80281.html L1 - https://www.tebvatazkiye.ir/article_80281_364689a16ff3fea3cd770aad284c124d.pdf ER -