TY - JOUR ID - 83327 TI - طراحی و استقرار سیستم ملی اعتباربخشی و ارزشیابی مراکز آموزش مجازی دانشگاه های علوم پزشکی کشور JO - طب و تزکیه JA - JMSC LA - fa SN - 1608-2397 AU - محمدی, آیین AU - مجتهدزاده, ریتا AU - اسدزندی, شادی AU - استاد, سید ناصر AD - گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده مجازی، قطب علمی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون زیر ساخت دانشگاه علوم پزشکی مجازی، تهران، ایران AD - گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده مجازی، قطب علمی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر کارگروه LMS-MOOCs کشوری دانشگاه علوم پزشکی مجازی، تهران، ایران AD - کارشناس دانشکده مجازی، قطب علمی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران AD - گروه فارماکولوژی و توکسیکولوژی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 27 IS - 4 ویژه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی SP - 260 EP - 270 KW - اعتباربخشی KW - ارزشیابی KW - دلفی KW - مرکز آموزش مجازی KW - یادگیری الکترونیکی DO - N2 - مقدمه: با توجه به سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر توسعه و تقویت آموزش مجازی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و لزوم برنامه‌ریزی و هدایت دانشکده‌ها و مراکز آموزش مجازی در این دانشگاه‌ها، سیستم ملی اعتباربخشی و ارزشیابی مراکز آموزش مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طراحی و مستقر شد. روش کار: در این طرح برای ارزشیابی مراکز آموزش مجازی از رویکرد ارزشیابی مبتنی بر نظر خبرگان و الگوی اعتباربخشی استفاده شد. ابتدا با مطالعات کتابخانه‌ای وضعیت و ساختار سیستم‌های اعتباربخشی در یادگیری الکترونیکی در جهان بررسی شد. سپس کمیته‌ای تخصصی متشکل از صاحب‌نظران و متخصصان یادگیری الکترونیکی تشکیل شده و پیش‌نویس استانداردهای اعتباربخشی طراحی شدند. استانداردهای نهایی با استفاده از تکنیک دلفی با نظرات صاحب نظران کشور نهایی گردید. در مرحله بعد ساختار و روند اجرایی اعتباربخشی طراحی شده و در مراجع مربوطه مصوب شد. دستورالعمل‌های اعتباربخشی مراکز آموزش مجازی نیز تدوین شده و برنامه عملیاتی برای اجرای آن تهیه و ارائه گردید. نتایج: آیین نامه چگونگی اجرا و ساختار اعتباربخشی مراکز آموزش مجازی و مجموعه استانداردهای اعتباربخشی در نشست 258 شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بهمن ماه 1395به تصویب رسید. مجموعه استانداردها شامل چهار حیطه حاکمیتی (5 استاندارد)، زیرساخت (6 استاندارد)، فرآیندهای آموزشی (5 استاندارد) و مشاوره و حمایت (3 استاندارد) می‌باشد. نتیجه‌گیری: هم اکنون از این مجموعه استاندارد برای ارزشیابی مراکز آموزش مجازی کشور استفاده می‌شود و دانشگاه‌ها از آنها به عنوان یک راهنما برای توسعه کمی و کیفی بهره می‌برند. UR - https://www.tebvatazkiye.ir/article_83327.html L1 - https://www.tebvatazkiye.ir/article_83327_31783a8c8438eeea912c516d1ffcf6aa.pdf ER -