TY - JOUR ID - 83476 TI - طراحی و اجرای مصاحبه ساختارمند آزمون ورودی دوره دکتری تخصصی (Ph.D.) در دانشگاههای علوم پزشکی JO - طب و تزکیه JA - JMSC LA - fa SN - 1608-2397 AU - عباسی, حبیبه AU - احمدی, سلیمان AU - براتپور, شهلا AU - کریم پور, فاطمه AU - خسروی, شهلا AD - دانشجوی دکترا، دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. تهران، ایران AD - دانشیار، گروه آموزش پزشکی، دانشکده مدیریت و آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران AD - کارشناس، دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. تهران، ایران AD - استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 27 IS - 4 ویژه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی SP - 271 EP - 281 KW - آموزش عالی KW - مصاحبه ساختارمند KW - MMI DO - N2 - زمینه و هدف: در راستای دستیابی به اهداف بسته های تحول و نوآوری درآموزش علوم پزشکی، از جمله ارتقای نظام ارزیابی و آزمونهای علوم پزشکی، تمرکز زدایی و گسترش عدالت در نظام آموزش عالی حوزه سلامت، تغییر روند برگزاری مرحله دوم آزمون ورودی دوره های دکتری تخصصی و برگزاری آن در دانشگاههای علوم پزشکی توسط دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی مورد توجه قرار گرفت. روش انجام: به منظور تعیین چارچوب برای اجرای مرحله دوم آزمون دکتری (مصاحبه)، نظرات اساتید آموزش پزشکی و دست اندرکاران و مجریان برگزاری آزمون ها در دانشگاههای علوم پزشکی طی جلساتی با استفاده از تکنیک پانل متخصصین اخذ و جمع بندی گردید. در مرحله بعد آزمون ﺳﺎﺧﺘﺎرﻣﻨﺪ به روش MMI طراحی و توانمندسازی اعضای تیم های مصاحبه گروه های آموزشی برای انجام مصاحبه های ساختارمند انجام گردید. سپس اقدامات ضروری قبل از مصاحبه از جمله تهیه پورتال درج سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلبان، تهیه چک لیستهای مصاحبه و همچنین جلسات هماهنگی پایش و کنترل عملیات اجرایی صورت گرفت. یافته ها و نتیجه گیری: جهت اجرای مرحله دوم آزمون دوره دکتری، پس از تعیین محل مصاحبه و همچنین تنظیم تقویم برگزاری، جهت پذیرش دانشجو به تعداد 953 نفر در 63 رشته، تعداد 3868 نفر داوطلب واجد شرایط که حدنصاب لازم را در مرحله اول آزمون کسب نموده بودند برای انجام مصاحبه به 24 دانشگاه در 10 منطقه آمایشی معرفی گردیدند. مصاحبه با مشارکت حدود 1800 نفر از اساتید دانشگاههای مناطق آمایشی، مصاحبه ساختارمند توسط دانشگاهها برگزار گردید. UR - https://www.tebvatazkiye.ir/article_83476.html L1 - https://www.tebvatazkiye.ir/article_83476_4344f482a238aab3dc1e0c595a1509f0.pdf ER -