TY - JOUR ID - 83477 TI - مطالعه تطبیقی وضعیت دانشگاههای علوم پزشکی طبق نظام رتبه بندی آموزش عالی تایمز 2018 و 2019 JO - طب و تزکیه JA - JMSC LA - fa SN - 1608-2397 AU - جهاندیده, اصغر AU - عباسی, حبیبه AU - نسل سراجی, جبرائیل AU - ایدنی, اسماعیل AU - ریاحی پور, زهرا AU - عباسی, زهرا AD - پزشک عمومی، کارشناس دبیرخانه آمایش سرزمینی، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، تهران، ایران. AD - دانشجوی دکترای ، دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. تهران، ایران AD - استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دبیرخانه آمایش سرزمینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران AD - دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی، معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران. AD - متخصص کودکان از دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران. AD - کارشناس سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 27 IS - 4 ویژه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی SP - 296 EP - 310 KW - رتبه بندی KW - ارزیابی عملکرد KW - دانشگاه KW - توسعه KW - رتبه بندی آموزش عالی تایمز DO - N2 -  زمینه و هدف: یک چشم انداز دراز مدت برای ایجاد دانشگاه های سطح جهانی و اجرای آن ضروری است. در محیط رقابتی کنونی، دانشگاهها باید به سطح بالایی از عملکرد دست یابند، که منجر به تولید محصولات نوآورانه و برآورده کردن نیازهای جامعه شود. برای اینکه بتوانیم استراتژی و برنامه درستی جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی داشته باشیم باید عملکرد دانشگاهها را ارزیابی کنیم. در این خصوص رتبه بندی می تواند مفید واقع شود. روش بررسی: در این پژوهش از روش تحلیلی و توصیفی استفاده شده است، به منظور تعیین وضعیت دانشگاهها، سوابق موجود از طریق جستجو در سایتهای معتبر اینترنتی و مطالعه جدیدترین مقالات و مستندات مرتبط بررسی شده است. سپس از آمارتوصیفی برای تطبیق و مقایسه دانشگاه برتر جهانی طبق رتبه بندی تایمز 2018 و 2019 استفاده شده است. یافته ها: طبق رتبه بندی 2018 تایمز  18 دانشگاه و 2019 تعداد 29 دانشگاه از ایران جز دانشگاههای برتر بوده اند. دانشگاه نوشیروانی بابل، رتبه اول ملی را به خود اختصاص داده است. از نظر آموزش، دانشگاه علوم پزشکی تهران، از نظر پژوهش، دانشگاههای امیرکبیر و صنعتی شریف، از نظر استناد، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، از نظر درآمد صنعتی، دانشگاه شریف و از نظر وجهه جهانی دانشگاههای فردوسی مشهد و دانشگاه تهران دارای رتبه اول ملی می باشند. از نظر شاخص نسبت دانشجو به استاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از نظر درصد دانشجویان بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه اول ملی قرار دارند. نتیجه گیری: ارزیابی هدفمند و ساختاریافته عملکرد دانشگاهها از اجزای لازم برای بقای سیستم آموزشی کشور و دانشگاههاست. لذا برای تعیین مسیر ، شناسایی نقاط قوت و ضعف و همچنین مزیت رقابتی بین دانشگاههای کشور و جهان، رتبه بندی ضرورت دارد. UR - https://www.tebvatazkiye.ir/article_83477.html L1 - https://www.tebvatazkiye.ir/article_83477_fd94e89715e6443e7727cd42f926bb85.pdf ER -