2024-03-29T16:58:17Z
https://www.tebvatazkiye.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10773
طب و تزکیه
1608-2397
1608-2397
1397
27
4 ویژه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
سیاستگذاری آموزش عالی سلامت در ایران؛ مروری بر تجربیات 40 ساله
عطااله
پورعباسی
زهرا
خیری
سلمازسادات
نقوی الحسینی
حمید
اکبری
باقر
لاریجانی
باتوجه به پیچیدگی محیط های تصمیم گیری در جهان، سیاستگذاری علم و فناوری چندی است که مورد توجه قرار گرفته است. آموزش عالی سلامت از جمله زیرمجموعه های نظام های علم و فناوری است که به دلیل محیط در حال تغییر نظام های سلامت و لزوم پاسخگویی آموزش به این محیط متغیر، سیاستگذاری آینده نگارانه این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از زمان تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران، تلاش هایی در زمینه سیاستگذاری آموزش عالی سلامت صورت گرفته که غالبا با رویکرد واکنشی بوده و به مرحله اجرا نرسیده است. برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان اولین تجربه سیاستگذاری آینده نگارانه حوزه آموزش عالی سلامت از سال 1394 آغاز گردید و با بهره گیری از بستر آمایش سرزمینی و یک نظام چند سطحی در دست اجرا می باشد. نوشته حاضر به بررسی ابعاد و الگوهای سیاستگذاری در آموزش عالی و تجارب سیاستگذاری آموزش عالی سلامت در ایران می پردازد.
آموزش علوم پزشکی
سیاستگذاری
سیاستگذاری آینده نگارانه
2019
03
04
215
223
https://www.tebvatazkiye.ir/article_83479_95d3c20d904d4bf0fc3127490b3ca956.pdf
طب و تزکیه
1608-2397
1608-2397
1397
27
4 ویژه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
دستاوردهای 40 ساله توسعه آموزش تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی در ایران
امیر مهدی
طالب
جمشید
حاجتی
زمینه و هدف: شاخص آموزش عالی در حیطه تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی، به واسطه تأثیرگذاری همه جانبه آن در حوزه-های زندگی فردی و اجتماعی از جمله حفظ و ارتقاء سلامت و گسترش همکاریهای علمی نقش ویژهای دارد. با توجه به سابقه دیرینه آغاز آموزش عالی به ویژه در حوزه علوم پزشکی در نوشتار حاضر وضعیت آموزش عالی سلامت در حوزه رشتههای علوم پایه پزشکی در 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقایسه با دوران قبل از آن مورد بررسی قرار گرفته است. روش بررسی: اطلاعات لازم برای انجام این مطالعه با بهرهگیری از مجموعه مستندات حوزههای مسئول معاونت آموزشی وزارت متبوع که وظیفه نظارت بر آموزش تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی دارند از جمله شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی فراهم شده است. یافتهها: آموزش در رشتههای علوم پایه پزشکی تا پیش از انقلاب محدود به 17 رشته کارشناسی ارشد در تعداد معدودی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وقت کشور بوده است. در خصوص مقطع دکترای تخصصی نیز تنها آموزش 2 رشته ایمنیشناسی و اپیدمیولوژی آن هم فقط در دانشگاه تهران برپا بوده است. انقلاب اسلامی زمینه توسعه چشمگیر رشته- محلهای علوم پایه پزشکی در سراسر کشور را به گونهای فراهم نمود که در حال حاضر تعداد 81 برنامه آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد با 901 رشته- محل و 61 برنامه آموزشی در مقطع دکترای تخصصی با 388 رشته- محل فرایند آموزش در بخش تحصیلات علوم پایه پزشکی را به انجام میرسانند. نتیجهگیری: بررسی آماری وضعیت توسعه تحصیلات دانشگاهی رشتههای علوم پایه پزشکی در بازه زمانی 40 ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشاندهنده رشد قابل توجه کمی از لحاظ تعداد رشتهها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی و دانشگاههای پذیرنده میباشد. توجه جدی به الگوی توسعه رشتهها منطبق با نیازهای روز کشور و همچنین توجه جدیتر به کیفیت آموزش ضروری به نظر میرسد.
تحصیلات تکمیلی
علوم پایه پزشکی
انقلاب اسلامی ایران
2019
02
20
224
232
https://www.tebvatazkiye.ir/article_83336_9d05f997d375e5999f7adba54a8fed33.pdf
طب و تزکیه
1608-2397
1608-2397
1397
27
4 ویژه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
سیر تحولات یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران: تشکیل دانشگاه علوم پزشکی مجازی
سید ناصر
استاد
سلیمان
احمدی
آیین
محمدی
امید
سبزواری
ریتا
مجتهدزاده
مسعود
رضوی زاده
عبدالناصر
نوروززاده
مقدمه: از ابتدای هزاره سوم واژه یادگیری الکترونیکی به کار رفته و تاکنون در حال گسترش است. امروزه این واژه به طور عمده به استفاده از فناوریهای برخط برای تقویت فرآیند یاددهی-یادگیری و کسب دانش و مهارت اطلاق میشود. این مطالعه با هدف بررسی سیر تحولات یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران و معرفی دانشگاه علوم پزشکی مجازی انجام شده است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه موردی است که با استفاده از تحلیل اسنادی و بررسی متون شامل مجموعه مقالاتی که در زمینه یادگیری الکترونیکی در ایران منتشر شده و نیز مجموعه مصوبات شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی و شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مجازی انجام شده است. نتایج: دانشگاه علوم پزشکی مجازی به منظور ارتقای آموزش، پژوهش، تولید و ترویج علم و گسترش مرزهای دانش در حوزه فضای مجازی و در راستای تحقق اهداف طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در سال 1394 تأسیس شده است. این دانشگاه همچنین عهدهدار کمک به توسعه آموزش مجازی در دانشگاههای علوم پزشکی و توسعه زیرساختهای لازم به تمام دانشگاههای کشور است. بحث و نتیجهگیری: دانشگاه علوم پزشکی مجازی برای توسعه یادگیری الکترونیکی، تحقق عدالت آموزشی و ایجاد فرصت-های مختلف آموزشی به صورت مجازی گامهای موثری برداشته است. به نظر میرسد در صورت وجود حمایت و تحقق ماموریتهای این دانشگاه، شاهد توسعه بیش از پیشی در یادگیری الکترونیکی در سطح دانشگاههای علوم پزشکی کشور باشیم.
یادگیری الکترونیکی
آموزش مجازی
دانشگاه علوم پزشکی مجازی
2019
03
04
233
243
https://www.tebvatazkiye.ir/article_83481_cd104013ec8f61298e5ff2ec97397954.pdf
طب و تزکیه
1608-2397
1608-2397
1397
27
4 ویژه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
بررسی وضعیت آموزش دندانپزشکی ایران و عوامل مرتبط با آن در طی سال های ۱۳۹۷-۱۳۵۷
حسن
رزمی
معصومه
مهدی پور
زمینه و هدف :کمیت و کیفیت آموزش علم دندانپزشکی به منظور پاسخگویی به نیازهای درمانی آحاد جامعه دارای اهمیت فراوانی است. پیشرفتهای آموزشی این علم و رشد و توسعهدانشکده های دندان پزشکی بعد از پیروزی انقلاب٬ ضرورت تغییرروشهای منسوخ و قدیمی را یادآور گردید.این تحقیق جهت بررسی میزان تحقق اهداف برنامه آموزشی وهمچنین وجود خلاء اطلاعاتی در مورد آن ، از اطلاعات موجود کلیه دانشکده های دندانپزشکی کشوردرطی سال های ۱۳۹۷-۱۳۵۷ انجام گرفت . روش بررسی : روش شناسی پژوهش حاضر که به لحاظ هدف٬ از نوع مطالعات کاربردی واز نوع توصیفی-تحلیلی بود و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدارک و بروندادهای علمی وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش عالی و تمامی دانشکده های دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بود که عواملی مانند تعداد دانشکده ها٬ تعداد رشته های تخصصی٬ وضعیت تدوین کتاب و عواملی دیگر مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفتند. نتیجهگیری: به نظر می رسد برونداد علمی دانشکده های دندانپزشکی در طی ۴۰ سال گذشته رشد صعودی مناسبی داشته اند و در این زمینه جایگاه مناسبی را به خود اختصاص داده اند.
دندانپزشکی٬ برونداد علمی٬ آموزش عالی
2019
03
04
244
250
https://www.tebvatazkiye.ir/article_83456_d12d06e0fe7ef87b17751cd1ce29999d.pdf
طب و تزکیه
1608-2397
1608-2397
1397
27
4 ویژه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
تجربه چهل ساله نظام آموزش عالی سلامت جمهوری اسلامی ایران در توسعه انجمن های علمی علوم پزشکی
سید
جلیل حسینی
رضا
موقری
محبوبه
خرسند
نیلوفر
پیکری
منظر
امیرخانی
انجمن های علمی به عنوان «بنیان های جامعه مدنی» همانند پلی رابط تخصصی بین دولت و مردم به شمار می آیند. استفاده از ظرفیت نهادهای غیر رسمی مردمی و انجمن ها ، یکی از بارزترین ویژگی اغلب جوامع پیشرفته امروزی می باشد که در این میان انجمن های علمی جایگاه منحصربفردی دارد زیرا از یک سو بر نارسائی های دیگر نهادهای غیر علمی مشابه فائق می آیند و از طرفی دیگر نقاط ضعف موجود را تجمیع و با هم افزائی موارد، به تقویت کاستی ها می پردازد. از مهمترین اهداف و وظایف انجمن ها ایجاد ارتباط علمی، فنی ،تحقیقاتی ، آموزشی و ایجاد بستری مناسب برای شناخت، تشویق، هدایت و تبادل نظر بین محققان و اندیشمندان و متخصصانی که به طریقی با علوم گوناگون سر و کار دارند، می باشد. از جمله انجمن های علمی فعال موجود در دنیا و ایران، انجمن های عرصه علوم پزشکی و نظام سلامت است که عمده فعالیت آنها تحقق اهداف و برنامه های این حوزه می باشد و برای انجام این مهم با سازمان های مختلفی چون وزارت بهداشت، درمان و آموزشپزشکی، مؤسساتآموزشی ، پژوهشی و دانشگاهها به همکاری پرداخته و آنها را در برنامهریزی امورآموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی، ارزیابی و بازنگری برنامههای درسی، ارائه خدمات علمی و پژوهشی حمایت می نمایند. در همین راستا انجمن های پزشکی در ایران تا کنون نقش بسزائی در ارتقای نظام سلامت کشور ایفا نموده اند. مقاله حاضر مروری بر تجربه چهل ساله نظام آموزش عالی سلامت جمهوری اسلامی ایران در توسعه انجمنهای علمی علوم پزشکی ایران است.
انجمن علمی
کمیسیون پزشکی
ایران
2019
03
04
251
259
https://www.tebvatazkiye.ir/article_83441_353297c183fe6f4f7e37806a7afd9b64.pdf
طب و تزکیه
1608-2397
1608-2397
1397
27
4 ویژه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
طراحی و استقرار سیستم ملی اعتباربخشی و ارزشیابی مراکز آموزش مجازی دانشگاه های علوم پزشکی کشور
آیین
محمدی
ریتا
مجتهدزاده
شادی
اسدزندی
سید ناصر
استاد
مقدمه: با توجه به سیاستهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر توسعه و تقویت آموزش مجازی در سطح دانشگاههای علوم پزشکی کشور و لزوم برنامهریزی و هدایت دانشکدهها و مراکز آموزش مجازی در این دانشگاهها، سیستم ملی اعتباربخشی و ارزشیابی مراکز آموزش مجازی دانشگاههای علوم پزشکی کشور طراحی و مستقر شد. روش کار: در این طرح برای ارزشیابی مراکز آموزش مجازی از رویکرد ارزشیابی مبتنی بر نظر خبرگان و الگوی اعتباربخشی استفاده شد. ابتدا با مطالعات کتابخانهای وضعیت و ساختار سیستمهای اعتباربخشی در یادگیری الکترونیکی در جهان بررسی شد. سپس کمیتهای تخصصی متشکل از صاحبنظران و متخصصان یادگیری الکترونیکی تشکیل شده و پیشنویس استانداردهای اعتباربخشی طراحی شدند. استانداردهای نهایی با استفاده از تکنیک دلفی با نظرات صاحب نظران کشور نهایی گردید. در مرحله بعد ساختار و روند اجرایی اعتباربخشی طراحی شده و در مراجع مربوطه مصوب شد. دستورالعملهای اعتباربخشی مراکز آموزش مجازی نیز تدوین شده و برنامه عملیاتی برای اجرای آن تهیه و ارائه گردید. نتایج: آیین نامه چگونگی اجرا و ساختار اعتباربخشی مراکز آموزش مجازی و مجموعه استانداردهای اعتباربخشی در نشست 258 شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور در بهمن ماه 1395به تصویب رسید. مجموعه استانداردها شامل چهار حیطه حاکمیتی (5 استاندارد)، زیرساخت (6 استاندارد)، فرآیندهای آموزشی (5 استاندارد) و مشاوره و حمایت (3 استاندارد) میباشد. نتیجهگیری: هم اکنون از این مجموعه استاندارد برای ارزشیابی مراکز آموزش مجازی کشور استفاده میشود و دانشگاهها از آنها به عنوان یک راهنما برای توسعه کمی و کیفی بهره میبرند.
اعتباربخشی
ارزشیابی
دلفی
مرکز آموزش مجازی
یادگیری الکترونیکی
2019
02
20
260
270
https://www.tebvatazkiye.ir/article_83327_31783a8c8438eeea912c516d1ffcf6aa.pdf
طب و تزکیه
1608-2397
1608-2397
1397
27
4 ویژه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
طراحی و اجرای مصاحبه ساختارمند آزمون ورودی دوره دکتری تخصصی (Ph.D.) در دانشگاههای علوم پزشکی
حبیبه
عباسی
سلیمان
احمدی
شهلا
براتپور
فاطمه
کریم پور
شهلا
خسروی
زمینه و هدف: در راستای دستیابی به اهداف بسته های تحول و نوآوری درآموزش علوم پزشکی، از جمله ارتقای نظام ارزیابی و آزمونهای علوم پزشکی، تمرکز زدایی و گسترش عدالت در نظام آموزش عالی حوزه سلامت، تغییر روند برگزاری مرحله دوم آزمون ورودی دوره های دکتری تخصصی و برگزاری آن در دانشگاههای علوم پزشکی توسط دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی مورد توجه قرار گرفت. روش انجام: به منظور تعیین چارچوب برای اجرای مرحله دوم آزمون دکتری (مصاحبه)، نظرات اساتید آموزش پزشکی و دست اندرکاران و مجریان برگزاری آزمون ها در دانشگاههای علوم پزشکی طی جلساتی با استفاده از تکنیک پانل متخصصین اخذ و جمع بندی گردید. در مرحله بعد آزمون ﺳﺎﺧﺘﺎرﻣﻨﺪ به روش MMI طراحی و توانمندسازی اعضای تیم های مصاحبه گروه های آموزشی برای انجام مصاحبه های ساختارمند انجام گردید. سپس اقدامات ضروری قبل از مصاحبه از جمله تهیه پورتال درج سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلبان، تهیه چک لیستهای مصاحبه و همچنین جلسات هماهنگی پایش و کنترل عملیات اجرایی صورت گرفت. یافته ها و نتیجه گیری: جهت اجرای مرحله دوم آزمون دوره دکتری، پس از تعیین محل مصاحبه و همچنین تنظیم تقویم برگزاری، جهت پذیرش دانشجو به تعداد 953 نفر در 63 رشته، تعداد 3868 نفر داوطلب واجد شرایط که حدنصاب لازم را در مرحله اول آزمون کسب نموده بودند برای انجام مصاحبه به 24 دانشگاه در 10 منطقه آمایشی معرفی گردیدند. مصاحبه با مشارکت حدود 1800 نفر از اساتید دانشگاههای مناطق آمایشی، مصاحبه ساختارمند توسط دانشگاهها برگزار گردید.
آموزش عالی
مصاحبه ساختارمند
MMI
2019
03
04
271
281
https://www.tebvatazkiye.ir/article_83476_4344f482a238aab3dc1e0c595a1509f0.pdf
طب و تزکیه
1608-2397
1608-2397
1397
27
4 ویژه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
بررسی میزان آگاهی اعضای هیأت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از سیاستهای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف این سیاستها از نگاه ایشان
زهرا
خیری
منظر
امیرخانی
سلمازسادات
نقوی الحسینی
حمید
اکبری
عطااله
پورعباسی
بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان سیاست اصلی حوزه آموزش علوم پزشکی کشور از سال 1394 اجرا شده است. اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان ذینفعان اصلی این سیاست شناسایی و اطلاع رسانی لازم از طرق مختلف در خصوص این بسته ها به ایشان صورت گرفته است. مطالعه حاضر به منظور بررسی میزان اطلاع و بازخوردگیری از این ذینفعان صورت گرفته است. این مطالعه در سه مرحله نمونه گیری از بین جامعه آماری مطالعه، گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل اطلاعات انجام شد. بیش از 63 درصد از اعضای هیات علمی از اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اطلاع داشتند و عمده اطلاعات خود را از نشست های دانشگاهی کسب نموده بودند. بسته حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم برای شرکت کنندگان جالب تر بوده و باتوجه به کدگذاری اطلاعات کیفی، 34 گروه نقطه قوت و 53 گروه تقطه ضعف در محتوا و شیوه اجرای بسته ها ذکر گردیده است. بحث و نتیجه گیری: در مناطق آمایشی مختلف، تفاوتهای زیادی در میزان آگاهی اعضای هیأت علمی درخصوص بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دیده شده و در کل علیرغم اینکه فعالیتهای ترویجی در زمینه برنامه تحول و نوآوری در آموزش، تا کنون نیز دستاوردهای مثبتی را به همراه داشته است، ولیکن نیازمند تقویت و برنامه ریزی دقیقتر و عملی تر، از طریق روش های موثرتر مانند مشارکت اعضای هیات علمی در نشست های دانشگاهی می باشد.
آموزش
علوم پزشکی
عضو هیات علمی
تحول
نوآوری
2019
02
20
282
295
https://www.tebvatazkiye.ir/article_83341_f52c0d42c6e477a6aaeba98a21c492a5.pdf
طب و تزکیه
1608-2397
1608-2397
1397
27
4 ویژه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
مطالعه تطبیقی وضعیت دانشگاههای علوم پزشکی طبق نظام رتبه بندی آموزش عالی تایمز 2018 و 2019
اصغر
جهاندیده
حبیبه
عباسی
جبرائیل
نسل سراجی
اسماعیل
ایدنی
زهرا
ریاحی پور
زهرا
عباسی
زمینه و هدف: یک چشم انداز دراز مدت برای ایجاد دانشگاه های سطح جهانی و اجرای آن ضروری است. در محیط رقابتی کنونی، دانشگاهها باید به سطح بالایی از عملکرد دست یابند، که منجر به تولید محصولات نوآورانه و برآورده کردن نیازهای جامعه شود. برای اینکه بتوانیم استراتژی و برنامه درستی جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی داشته باشیم باید عملکرد دانشگاهها را ارزیابی کنیم. در این خصوص رتبه بندی می تواند مفید واقع شود. روش بررسی: در این پژوهش از روش تحلیلی و توصیفی استفاده شده است، به منظور تعیین وضعیت دانشگاهها، سوابق موجود از طریق جستجو در سایتهای معتبر اینترنتی و مطالعه جدیدترین مقالات و مستندات مرتبط بررسی شده است. سپس از آمارتوصیفی برای تطبیق و مقایسه دانشگاه برتر جهانی طبق رتبه بندی تایمز 2018 و 2019 استفاده شده است. یافته ها: طبق رتبه بندی 2018 تایمز 18 دانشگاه و 2019 تعداد 29 دانشگاه از ایران جز دانشگاههای برتر بوده اند. دانشگاه نوشیروانی بابل، رتبه اول ملی را به خود اختصاص داده است. از نظر آموزش، دانشگاه علوم پزشکی تهران، از نظر پژوهش، دانشگاههای امیرکبیر و صنعتی شریف، از نظر استناد، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، از نظر درآمد صنعتی، دانشگاه شریف و از نظر وجهه جهانی دانشگاههای فردوسی مشهد و دانشگاه تهران دارای رتبه اول ملی می باشند. از نظر شاخص نسبت دانشجو به استاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از نظر درصد دانشجویان بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه اول ملی قرار دارند. نتیجه گیری: ارزیابی هدفمند و ساختاریافته عملکرد دانشگاهها از اجزای لازم برای بقای سیستم آموزشی کشور و دانشگاههاست. لذا برای تعیین مسیر ، شناسایی نقاط قوت و ضعف و همچنین مزیت رقابتی بین دانشگاههای کشور و جهان، رتبه بندی ضرورت دارد.
رتبه بندی
ارزیابی عملکرد
دانشگاه
توسعه
رتبه بندی آموزش عالی تایمز
2019
03
04
296
310
https://www.tebvatazkiye.ir/article_83477_fd94e89715e6443e7727cd42f926bb85.pdf
طب و تزکیه
1608-2397
1608-2397
1397
27
4 ویژه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
بررسی وضعیت واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 96-95 با توجه به آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت
اصغر
جهاندیده
جبرائیل
نسل سراجی
زهرا
کاظمی
مرتضی
جبارزاده
الهام
قدردوست نخچی
زهرا
عبدلی
زهرا
ریاحی پور
مرضیه
جمعه ای
زمینه و هدف: بمنظور ارتقای بهره وری، توزیع عادلانه منابع، استفاده از مزیتهای منطقه ای، تمرکززدایی و جلوگیری از تجمیع امکانات، و همچنین توسعه هدفمند آموزش عالی سلامت در مناطق مختلف کشور، استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته، طرح آمایش سرزمین آموزش عالی سلامت بر اساس مطالعات انجام شده در وزارت بهداشت تنظیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی در1394 ارائه و پس از تصویب به وزارت بهداشت جهت اجراء ابلاغ گردید و سپس مقرر شد از سال 1395 دانشکده ها و واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مستقر درهر کلان منطقه با دبیر خانه مربوطه ملحق و هماهنگ شود ، انتظار میرود اثرات و نتایج عملکردی مثبت و کارا را بوجود آورد. روش بررسی: بررسی مقالات و متون مختلف از طریق جستجوی پایگاههای اینترنتی و ژورنالهای معتبر و گزارشهای مربوط به وضعیت موجود علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به فرمهای تکمیل شده (خود اظهاری) دانشگاه. یافته ها: بزرگترینبیمارستانهای در حال احداث و ملکی، بیشترین تعداد رشته های علوم پزشکی و دانشجوی شاغل به تحصیل و تعداد هیئت علمی و مقالات در کلان منطقه 10 ، بیشترین تعداد شهرهای دارای واحد آموزشی درکلان منطقه 1 ، کوچکترین بیمارستان ملکی، کمترین تعداد دانشجوی شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی ار شد درکلان منطقه1 ،کمترین تعداد رشته های علوم پزشکی، کمترین دانشجوی شاغل به تحصیل و کمترین تعداد هیئت علمی قراردادی و رسمی و پیمانی درکلان منطقه 3 می باشد. نتیجه گیری: ایجاد بستر مناسب جهت اجرای برنامه های هماهنگ بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، ضرورت برنامه ریزی و عملیاتی نمودن آمایش سرزمینی در راستای بومی گزینی، محیطی سازی، عدالت محوری، سازماندهی مجدد برنامه ها و فرآیندها و به روز رسانی آنها اجتناب ناپذیر است.
تمرکز زدایی
ماموریت گرایی
هم گرایی
هم افزایی
بهره وری
دانشگاه آزاد اسلامی
2019
02
20
311
323
https://www.tebvatazkiye.ir/article_83475_ae8b854454dde19bf192e2318ab28738.pdf