2024-03-29T12:47:27Z
https://www.tebvatazkiye.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6443
طب و تزکیه
1608-2397
1608-2397
1384
14
1
سازمان های مراقبت بهداشتی و کیفیت اطلاعات
اگرچه صنعت مراقبت بهداشتی نسبتا دیرتر از سایر سازمان ها در خط بی پایان مسابقه کیفیت شروع به حرکت کرده است ولی خوشبختانه این قاعده کلی وجود دارد که آغاز کنندگان با تاخیر، از آموخته های پیشگامان که با قیمت گزاف فراهم شده درس می آموزند و می توانند از چاله هایی که پیشروان در آن افتاده اند اجتناب ورزند. تمایل صنعت مراقبت بهداشتی به مقوله های کیفیت و مدیریت کیفیت فراگیر بطور خود جوش در دهه 1980 آشکار شده است و نیز با در هم ادغام شدن و پیچیده تر شدن سازمان های مراقبت بهداشتی در کشورهای پیشرفته، لزوم برنامه ریزی استراتژیک مبتنی بر کیفیت وجود دارد. ازدید اقتصادی، مراقبت بهداشتی یک کالاست و ارزش آن در خلال فعالیت خریداران و فروشندگان آن در محل بازار مشخص شده است. کارایی بازارهای مراقبت بهداشتی مانند سایر بازارها بستگی به سه پارامتر دارد تعادل مقداری طرفین داد و ستد، عوامل خارجی، قابلیت استفاده اطلاعات برای تمام شرکت کنندگان در جریان داد و ستد.صرفنظر از اینکه مرکزیت هر فعالیت حرفه ای، تلاش مداوم برای بهبود عملکرد است و بر این اساس موسسات مراقبت بهداشتی نیز همچون سایر سازمان ها از چنین تلاشی فروگذاری نکرده اند؛ فلسفه توجه به امر کیفیت مراقبت، وجود مسایل و مشکلات در قلمرو مراقبت بهداشتی ه سریعتر آنکه بتوان آن ها را مشخص نمود بوجود می آیند. مراقبت بیمار بر حرف کلینیکی متعددی تمرکز دارد از آن جمله: پزشکی، پرستاری، داروسازی، تغذیه تنفس درمانی، فیزیوتراپی شغل درمانی و در تمام این رده های شغلی، کیفیت تصمیمات کلینیکی وابسته به کیفیت اطلاعات قابل استفاده برای تصمیم گیرندگان است و لذا آن سیستمی که اطلاعات را جهت مراقبت بیمار اراده می کند بسیار ضروری و حیاتی می باشد.وجود ارتباط کامل میان تصمیم گیری پزشکی تجمع داده های کلینیکی، هزینه های مراقبت بهداشتی، دست اوردهای بیمار از مراقبت، و کیفیت مراقبت بوضوح مشخص است و عرضه مراقبت با کیفیت و هزینه اثربخش، مستلزم بکارگیری ابزارهای موثر در پشتیبانی تصمیم گیری مبتنی بر سیستم اطلاعات مراقبتی با کیفیت است. نتیجه آنکه: کیفیت مراقبت در گرو عوامل عدیده از آن جمله کیفیت اطلاعات است، و در هر حال افزایش کیفیت منجر به کاهش هزینه ها خواهد شد.
سازمان های مراقبت بهداشتی
کیفیت اطلاعات کیفیت
کیفیت مراقبت بیمار
2017
11
22
8
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52444_b0b77ccfcdafa1391229a2732d1c455a.pdf
طب و تزکیه
1608-2397
1608-2397
1384
14
1
بررسی وضعیت سلامت روان نمونه ای از کارکنان مراکز روانپزشکی
روش بررسی: به منظور بررسی سلامت روان در میان کارکنان بهداشت روان مرکز روانپزشکی، نمونه ای متشکل از 120 نفر از پرستارانا روانشناسان، مددکاران و کار درمانگران سه مرکز عمده روانپزشکی انتخاب و با استفاده از آزمون GHQ فرم 28 سوالی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که 9/34% کل افراد نمونه نمره ای بالاتر از خط برش جمعیت ایران برای GHQ دارند.یافته ها : میزان شیوع مشکلات بهداشت روان بر اساس گروه های حرفه ای ارایه دهنده خدمات عبارت است از: روان شناسی 7/25% پرستاری 5/35% کار درمانی 7/16% و مددکاری اجتماعی 5/66% با توجه به یافته های فوق و با ملاحظه شیوع بالی مشکلات مربوط به سلامت در گروه مددکاران اجتماعی و با نظر به اینکه سابقه کار این گروه نسبت به گروه های دیگر چندان زیاد نمی باشد (میانگین سابقه کار گروه مددکاران نمونه تحقیق 9/0 سال بود. در حالی که در مورد روانشناسان، پرستاران و کار درمانگران این سابقه به ترتیب عبارت بود از 4/2 سال 3/2 سال و 1/2 سالَ، این فرضیه مطرح شد که ایا بین میزان کار (یا سابقه شغلی) با داشتن مشکلات بهداشتی ارتباط وجود دارد؟نتیجه گیری: نتایج حاصل از بررسی این موضوع نشان داد که سابقه کار با وضعیت سلامت روان کارکنان مراکز روانپزشکی ارتباط معنی داری ندارد (80/0 P < و 02/0 r= -) و لذا شرایطت سلامت کمتر گروه مددکاران اجتماعی در مراکز روانپزشکی را باید به عوامل دیگری نسبت داد.
سلامت
سلامت روان
اضطراب افسردگی
GHQ
2017
11
22
18
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52445_264f3146bbbd636cf3e6e9da5a6cdd86.pdf
طب و تزکیه
1608-2397
1608-2397
1384
14
1
ارزیابی وضعیت تغذیه زنان یائسه
2017
11
22
24
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52446_b1ae5acfa73e31bebc58306eb0e89b9c.pdf
طب و تزکیه
1608-2397
1608-2397
1384
14
1
برسی وضعیت بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 81
2017
11
22
30
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52447_74211b6079b1c9d498ef002fd1046cb2.pdf