معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239731320221122بررسی سلامت جسم و روان در آموزههای دینی از منظر شهید مطهری172184168589FAرسول محمدجعفریدانشیار علوم قرآن و حدیث، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، ایران.مهدیه حیدری نسبدانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، ایران.Journal Article20211109<strong>زمینه و هدف:</strong> شهید مطهری از برجستهترین دانشمندان معاصر است. آثار وی مجموعهای ارزشمند هستند که در آنها علوم مختلف اسلامی، مانند: فقه، اصول، فلسفه، اخلاق، تاریخ و جامعهشناسی به صورت دقیق و عمیق مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفتهاند. یکی از موضوعات پردامنه در آثار وی، مسئله سلامت است. نظر به اهمیت موضوع، هدف پژوهش حاضر بررسی سلامت جسم و روان در آموزههای دینی از منظر شهید مطهری است.<br /><strong>روش بررسی: </strong>این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی از نوع تحلیل مفهومی و اسنادی، با بهرهگیری از مجموعه آثار و یادداشتهای شهید مطهری و استناد به آیات و روایات صورت گرفته است. از جامعه تحقیق، نمونهها به صورت هدفمند و با توجه به هدف پژوهش، در برگهیادداشتها نوشته شدهاند، آنگاه برگهیادداشتها در جدول تحقیق قرار گرفته و سپس تبیین گردیدهاند.<br /><strong>یافتهها:</strong> یافتههای تحقیق حکایت از آن داشت که استاد مطهری سلامتی را عدم بیماری و وجود تعادل در بدن تعریف کرده است که مطابق با تعریف سلامتی در طب سنتی است. وی سلامتی را به جسم و بدن محدود نمیداند. در این پژوهش مباحث مرتبط با سلامت جسمی و روانی در آثار شهید مطهری، استخراج و تبیین شده است. <br /><strong>نتیجه گیری:</strong> به باور شهید مطهری، مبنای احکام پنجگانه در اموری مانند خوراکیها و آشامیدنیها بر اساس سود و زیان آنها برای بدن انسان است و بر پایه آموزههای اسلامی رعایت بهداشت از نظر اسلام واجب است. همچنین از منظر وی، اخلاق، سلامت روان، قویپروری و میانهروی در تغذیه از عوامل مؤثر در سلامت جسم هستند و ایمان، اخلاق، عبادت و کار از عوامل مؤثر در سلامت روان میباشند.https://www.tebvatazkiye.ir/article_168589_e648a63098a570008c40fe986427683f.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239731320221122تنشهای اخلاقی در بخش ارتوپدی بیمارستان امام خمینی: یک مطالعه کیفی.198185168586FAفاطمه حسن شیریاستادیار گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان.محسن کریمیدکتری پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران.0000-0002-3911-238Xامیر احمد شجاعیمرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. استادیار گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران.Journal Article20220730<strong>زمینه و هدف:</strong> تنش اخلاقی از جمله مسائل گریبانگیر کادر درمان است. تنش اخلاقی به معنی ناتوانی فرد در عمل براساس ارزشهای درونی و حرفهای به دلایل فشارهای درونی و بیرونی است.<strong> </strong>متخصصین مراقبتهای بهداشتی ممکن است با شرایط چالشبرانگیزی مواجه شوند که از نظر اخلاقی در مورد درست یا غلطبودن تصمیمات یا اقدامات درمانی تردید داشته باشند؛ درحالیکه در برابر تغییر شرایطی که آن را غیراخلاقی میپندارند، احساس ناتوانی کنند. امروزه تنش اخلاقی به عنوان یکی از علل اصلی سندرم فرسودگی شغلی درمیان کادر درمان شناخته میشود.<strong> </strong>این مطالعه به منظور بررسی تنشهای اخلاقی کادر درمان بخش ارتوپدی بیمارستان امام خمینی انجام شد.<br /><strong>روش بررسی: </strong>مطالعه به صورت کیفی به روش تحلیل محتوا از طریق مصاحبههای حضوری نیمه ساختارمند با مشارکت پزشکان، دستیاران و پرستاران بخش ارتوپدی بیمارستان امام خمینی انجام شد. مصاحبهها در نرمافزار ورد پیادهسازی، کدگذاری و دستهبندی گردید. سپس کدهای مشابه در طبقات و زیرطبقات مشابه قرار گرفت.<br /><strong>یافتهها: </strong>23 مصاحبه انجام و 18 زیرطبقه، 7 طبقه و 3 درونمایه چالشهای مراقبتی، تنشهای ارتباطی تیم درمان و چالشهای آموزشی شکل گرفت.<br /><strong>نتیجهگیری: </strong>نتایج از وجود چالشهای مختلف و تنشهای اخلاقی حکایت میکرد که نتایج آن بیمار و کادردرمانی را تحت تاثیر قرار داده و موجب دیسترس، ناامیدی و عدم رضایت میشد. مدیریت این چالشها نیاز به تدابیر جدی در تعیین مقررات سیستم درمانی، وظایف شغلی و اصلاح روابط بینفردی را مطرح نمود. شناخت تنشهای اخلاقی در سیستم مراقبتی و درمانی میتواند در برنامهریزی و اصلاح ساختار مدیریتی، ارتباطی و در نهایت بهبود کیفیت خدمات و پیامدهای بیماران کمک موثری باشد.https://www.tebvatazkiye.ir/article_168586_230fa4f1c5a629113d8bd89a254e1385.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239731320221122ارائه مدل ارتقای اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی215199164997FAزهرا یوسفیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.محمدنقی ایمانیاستادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایرانحسینعلی جاهداستادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایرانJournal Article20221114<strong>زمینه و هدف:</strong> اساسیترین مشکلات در حوزه آموزش ضمن خدمت کارکنان ستاد مرکزی وزارت بهداشت را میتوان در مواردی نظیر بهرهوری آموزش، ارتقای عملکرد کارکنان به واسطه آموزش، برنامهریزی دورههای آموزشی و عدم همراهی محتوای دورهها با نیازهای آموزشی کارکنان دانست. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل ارتقای اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میباشد. <br /><br /><strong>روش بررسی:</strong> روش تحقیق، توصیفی پیمایشی است. از نظر هدف، در حیطه تحقیق کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری داده ها، در گروه «تحقیق آمیخته اکتشافی» قرار میگیرد. دادههای کیفی و کمی از طریق کتابخانهای و میدانی جمعآوری شدند. جامعه آماری در بخش کیفی 10 نفر از صاحبنظران و خبرگان دانشگاهی بودند که به شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی، کدگذاری متن بود. بعد از استخراج ابعاد، مولفهها و شاخصها، در بخش کمی پرسشنامهای طراحی و 351 پرسشنامه بین کارکنان ستاد مرکزی وزارت بهداشت به روش نمونهگیری تصادفی ساده توزیع شد. از مدلسازی معادلات ساختاری روش الگویابی معادلات ساختاری(SEM) با کمک نرمافزارهایSmartPLS2 و SPSS24 برای تحلیل دادهها استفاده شد. <br /><br /><strong>یافتهها:</strong> در راستای ارائه مدل ارتقای اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت، در مجموع 5 بُعد، 16 مولفه و 80 شاخص استخراج گردید.<br /><br /><strong>نتیجهگیری:</strong> یافتههای تحقیق اینکه از بین ابعاد و مولفههای استخراجشده، به بُعد مسئولیتپذیری به جای احساس وظیفه و به مولفه جلوگیری از انزوای شغلی بیشترین توجه وجود داشت.https://www.tebvatazkiye.ir/article_164997_c6f550d7e3c2a4fb51f5fb4266cc9b9d.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239731320221122تعیین حوزهها،عوامل بازدارنده و عوامل پیشران در تعاملات حرفهای بین دانشکده پزشکی و بیمارستانهای آموزشی، ازدیدگاه خبرگان،مورد:دانشگاه علومپزشکی وخدمات بهداشتی درمانی ایران231216168516FAعبدالله جوادی نژاددانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی،دانشکده مدیریت و اقتصاد ،واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایراننادرقلی قورچیاناستاد گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات، تهران،ایران نویسنده مسئولاختر جمالیاستادیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران،تهران،ایرانJournal Article20220712<strong>زمینه وهدف: </strong>دانشکدههای پزشکی و بیمارستانهای آموزشی همواره در مسیر تحقق اهداف مشترک آموزش،پژوهش و ارائه خدمات سلامت، همکاری نزدیکی دارند که در قالب سیاستها،قوانین و مقررات، تفاهمنامهها میباشد.انجام شایسته مسئولیتهای هر دو موسسه گام بلندی در جهت تحقق اهداف مشترک خواهد داشت.هدف این مطالعه تعیین حوزههای تعاملات حرفهای بین دانشکدهپزشکی و بیمارستانهای آموزشی، تعیین عوامل پیشران و عوامل بازدارنده این تعاملات در دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.<br /><br /><strong>روش بررسی:</strong> مطالعه حاضر با بهرهگیری از رویکرد کیفی در سال 1400 انجام شد.مشارکتکنندگان این پژوهش 16 نفر از خبرگان دانشگاه علوم پزشکی ایران بودند که اغلب دارای سابقه مدیریت در دانشگاه(رئیس دانشگاه،معاون دانشگاه،رئیس دانشکده پزشکی،رئیس بیمارستان،مدیربیمارستان ،معاون بیمارستان و مدیرگروه) بودند.جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته انجام شد و از روش تحلیل مضمون به منظور تجزیه و تحلیل مصاحبهها استفاده شد.<br /><br /><strong>یافتهها:</strong> با مرور پژوهشهای پیشین و تجزیه و تحلیل مصاحبهها،تعاملات حرفهای بین دانشکده پزشکی و بیمارستان-های آموزشی در 7 حوزه اصلی شامل آموزش و پژوهش،حکمرانی،بودجه و امورمالی،منابع انسانی،ارائه خدمات سلامت،فضاو تجهیزات فیزیکی و زنجیرهتامین ،با 17 مولفه، 22 عامل بازدارنده و 22 عامل پیشران استخراج وجمع-بندی نتایج انجام گرفت.<br /><br /><strong>نتیجهگیری: </strong>یافتههای پژوهش بیانگر این بود که دانشکدهپزشکی و بیمارستانهایآموزشی درحوزه آموزش و پژوهش از طریق برنامهریزی آموزشی،آموزش بالینی و برنامهریزی و توسعه پژوهش،در حوزه حکمرانی در مولفههای نظارت،پاسخگویی وساختار،درحوزه بودجه و امورمالی در زمینه تخصیص بودجه آموزشی و هزینههای آموزش،در حوزه منابع انسانی درخصوص اعضای هیئت علمی،کارکنان و فراگیران، در حوزه ارائه خدمات سلامت در مورد پروتکلهای درمانی ودرمان بیماران، درحوزه منابع فیزیکی وتجهیزات در بخش فضای آموزشی و تجهیزات آموزشی و درحوزه زنجیره تامین در خصوص تامین اقلام آموزشی و تامین خدمات آموزشی دارای تعاملات حرفهای میباشند که در صورت وجود هریک از عوامل بازدارنده و یا عوامل پیشران در انجام تعاملات امکان اختلال و یا بهبود در تعاملات حرفهای بین این دو موسسه وجوددارد.https://www.tebvatazkiye.ir/article_168516_76f7ef68ae714618ac23d576cb174322.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239731320221122مسئولیت کیفری ناشی از انتقال ویروس کرونا از منظر فقه و حقوق242232168517FAحسین اسماعیلیاستادیارگروه فقه دانشگاه پیام نورJournal Article20220219<strong>زمینه وهدف:</strong> هدف این پژوهش، جرم انگاری انتشار دهندگان ویروس کرونا می باشد، شیوع بیماری کرونا و نبود قانونی مشخص در این خصوص جهت جرمانگاری وکیفر دادن رفتارهای سرایت دهنده آن باعث شده است تا پناه بردن به قوانین کیفری موجود مورد توجه قرار گیرد. این پژوهش در این زمینه تنظیم شده که به بررسی جرم انتشار دهندگان ویروس کرونا بپردازد.<br /> <strong>روش بررسی:</strong> پژوهش حاضر به صورت توصیفی تحلیلی و اجتهادی انجام شده است. موضوعاتی مانند انتقال بیماریهای واگیردار، قتل عمد، شبه عمد و محاربه قابل استناد به نظر میرسد، بعد از پذیرفتن جرمانگاری رفتارهای انتقال دهنده کرونا، این پرسش مورد واکاوی گرفته است که آیا در این حوزه نیازمند قانون خاصی میباشیم یا آنکه استفاده از عناوین حقوق جزای فعلی کفایت میکند؟<br /><strong> </strong><strong>یافته </strong><strong></strong><strong>ها: </strong>آنچه که از متون دینی استخراج شده است نشان میدهد که اگر انتقال عمدی کرونا باعث مرگ مجنی علیه شود، قابل تعقیب خواهد بود و میتوان انتقال عمدی کرونا را مصداقی از عنوان کیفری ذیل ماده 183 ق.م.ا - محاربه وافساد فی الارض- به شمار آورد. به نظرمی<sub></sub>آید تصویب قانون مشخص میتواند بر واضح شدن عمل کرد حقوقی آن، بیافزاید. این پژوهش به بررسی عناوین کیفری متفاوتی پرداخته.<br /><strong>بحث و نتیجه </strong><strong></strong><strong>گیری: </strong>یافته های این پژوهش نشان داد اگر کرونا به عنوان ابزاری جهت کشتن دیگری مورد استفاده قرار گیرد، استفاده ازعنوان کیفری قتل عمد میسر است. اگر بدون قصد کشتن و بدون آگاهی از وضعیت مسری بودن فرد صورت پذیرفته باشد، ولی وضعیت شخص به گونهی است که توجه دارد حامل بیماری کرونا میباشد، ماده قانونی راه جلوگیری از بیماریهای واگیردار مصوب مجلس رعایت میشود.https://www.tebvatazkiye.ir/article_168517_d83595b7d0e059b2c39e8303fb44405a.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239731320221122طراحی الگوی بهبود سیاست های توسعه بیمه های بهداشتی و درمانی در ایران259243168518FAفاطمه اسدنژاددانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانکرم الله دانش فرداستاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانرضا نجف بیگیاستاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20220704<strong>زمینه و هدف:</strong> امروزه، بیمه های بهداشت و درمان نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه و سطح رفاه افراد دارند. در کشور ما، بیمه های بهداشت و درمان دارای کاستی هایی هستند که بسیاری از آن ها به مسائل سیاستگذاری مربوط می شود. از این رو، هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی بهبود سیاست های توسعه بیمه های بهداشتی و درمانی در ایران است. <br /><br /><strong>روش بررسی: </strong>تحقیق حاضر از نظر هدف، توسعه ای- کاربردی و در گروه تحقیقات آمیخته اکتشافی قرار می گیرد. در مرحله کیفی این تحقیق، از روش تحلیل تم و در مرحله کمی از مدل سازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. در مرحله کیفی به منظور طراحی الگوی تحقیق، با 26 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی در زمینه بیمه های بهداشت و درمان که به صورت هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه شد. همچنین، در مرحله کمی از 186 نفر از مدیران و متخصصان در زمینه بیمه های بهداشت و درمان که به شکل تصادفی انتخاب شدند، با پرسشنامه نظرخواهی شد.<br /><br /><strong>یافته ها:</strong> براساس یافتهها، 5 راهبرد شامل ارتقای مدیریت کلان در بیمه بهداشت و درمان، بهبود خدمات بیمه، ارتقای عدالت بیمه ای، مدیریت منابع و بهره گیری از رویکرد پایداری شناسایی شدند. همچنین، الگوی طراحی شده شامل متغیرهای مربوط به پیشران ها، عوامل زمینه ای، راهبردها و پیامدها است. یافته های تحلیل داده ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که اجزای الگوی تحقیق مورد تایید هستند و کلیه ضرایب مسیر برآورد شده معنادار است.<br /><br /><strong>نتیجه گیری:</strong> نهایتا، نتایج تحقیق نشان داد که با تامین منافع ذینفعان و همچنین درنظرگرفتن کلیه متغیرهای تاثیرگذار بر سیاستگذاری، می توان مسیری رو به بهبود در فرآیند سیاستگذاری بیمه های بهداشت و درمان طی نمود.https://www.tebvatazkiye.ir/article_168518_fcd8ce187729fa98ddcdc5b1fbd223ff.pdf