معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
13
2
2017
11
22
مطالعه ویژگی های روان سنجی پرسشنامه سبک هویت
9
52463
FA
Journal Article
2017
11
22
نمونه تحقیق شامل 803 دانشجو 360) پسر و 443 دختر با میانگین سنی (20.92 که با روش نمونه گیری چند مرحله ای از جامعه آماری (دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاههای دولتی شهر تهران) انتخاب شده بودند و پرسشنامه سبک هویت وایت، وامپلر و وین (1998) را تکمیل کردند.روایی آزمون با سه روش محاسبه شد: الف) تحلیل عاملی، ب) روایی افتراقی ج) روایی همزمان.تحلیل عاملی: 1( چهار عامل (سبک هویت اطلاعاتی، سبک هویت هنجاری، سبک هویت سردرگمی اجتنابی و تعهد) بدست آمد. (2 روایی افتراقی: از طریق محاسبه ضریب همبستگی بین عامل های متضاد بررسی شد که همبستگی بدست آمده منفی و در سطح خطاپذیری کوچکتر از α=0.01 معنادار بود. (3 برای روایی همزمان: پرسشنامه هویت شغلی دیلاس (1981) به کار رفت، نتایج نشان داد که افراد با وضعیت هویت موفق و دیر رس بیشتر از سبک هویت اطلاعاتی، افراد با وضعیت زودرس بیشتر از سبک هویت هنجاری و افراد با وضعیت سردرگم بیشتر از سبک هویت سردرگمی/ اجتنابی استفاده می کنند.پایایی: (1 محاسبه همسانی درونی (آلفای کرونباخ): همسانی درونی آزمون نشان داد که آزمون از همسانی درونی مناسبی برخوردار است (کمترین ضریب مربوط به سبک هویت سردرگمی/ اجتنابی با 0.69 و بالاترین ضریب مربوط به تعهد با 0.76 برآورد شد. (2 بازآزمایی: از طریق بازآزمایی بر روی 68 دانشجو با فاصله سه هفته ضرایب همبستگی نسبتا بالایی بین نمرات در اجرای اول و دوم بدست آمد )حداقل همبستگی بین دو اجرا برای تعهد با 0.52 و حداکثر سبک هویت هنجاری با 0.71 محاسبه شد که همه در سطح خطاپذیری کوچکتر از α=0.01معنادار بودند(.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52463_7204f6912f498064dc3f01114fdc845e.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
13
2
2017
11
22
ارزشیابی مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان در سال 1380
20
52464
FA
Journal Article
2017
11
22
مطالعه حاضر به روش توصیفی مقطعی با هدف ارزشیابی مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان در سال 1380 انجام گردید. برای این منظور 136 نفر دانشجو 112) دختر، 24 پسر( بوسیله آزمون مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که هیچکدام از دانشجویان در این آزمون نمره قبولی بدست نیاوردند. میانگین کلی نمره این دانشجویان 8.88 با انحراف معیار 2.7 است. در دسته بندی نمرات بیشترین فراوانی در میانگین نمره بین 7-9 دیده شد. بین میانگین نمره کسب شده در این آزمون و عواملی مانند ترم تحصیلی، سن، جنس، سابقه کار بالینی ارتباط معنی دار مشاهده نشد. همچنین بین معدل نیمسال های قبل دانشجو و رتبه وی در کنکور سراسری با نمره آزمون همبستگی ضعیف وجود داشته اما ارتباط معنی دار بدست نیامد.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52464_a3b68b37e26d024e94da7bebee29b30b.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
13
2
2017
11
22
ADHD علتی رایج برای دشواری های یادگیری و ناهنجاری های رفتاری در دانشجویان
25
52465
FA
Journal Article
2017
11
22
اختلال کم توجهی و بیش فعالی (ADHD) یک اختلال عصبی و ارثی است که مطالعات اخیر نشان داده اند، برخلاف آنچه تاکنون تصور می شد در بزرگسالان عمدتا از بین نمی رود و در بزرگسالان شیوع زیادی دارد، اما غالبا تشخیص داده نمی شود. این اختلال برای افراد مبتلا، مخصوصا دانشجویان و کسانی که نیازمند تمرکز حواس هستند، مشکلات بسیاری را در زمینه های عاطفی، اجتماعی، تحصیلی و شغلی ایجاد می نماید و در صورت تشخیص، به سادگی قابل درمان است.برای تالیف این مقاله تمام مقاله های مرتبط از طریق اینترنت بررسی شده و به بسیاری از کتابهای معتبر نیز استناد شده است. در تحقیقات مذکور، مشاهده شده که یکی از مشکلات اصلی ADHD، افت تحصیلی است و هم چنین دیده شده که بسیاری از دانشجویانی که برای شان تشخیص ADHD مطرح شده است. قبلا هم به مراکز درمانی و مشاوره دانشگاهها مراجعه کرده بوده اند، اما ADHD در آنها تشخیص داده نمی شده است. در صورتی که دانشجویان مبتلا به ADHD، با داروهای محرک و روش های دیگر درمان بشوند، کمک بسیار زیادی به وضعیت تحصیلی و سایر جنبه های زندگی آنها می شود.مطالعات متعددی در زمینه تشخیص ADHD در بزرگسالان انجام شده است. ملاک تشخیصی «وندریوتا» خصوصیات افراد بزرگسال مبتلا به ADHD را ذکر نموده است و در مصاحبه های بالینی با توجه به این به این ملاک می توان در افراد بزرگسال ADHD را تشخیص داد.موثرترین راه درمان ADHD در بزرگسالان، تجویز «داروهای محرک» است. استفاده از انواع روشهای روان درمانی نیز همزمان با دارو سودمند است. همچنین باید به فکر تشخیص اختلالات همراه با ADHD از قبیل اختلالات یادگیری، اختلالات خلقی و یا اضطرابی نیز بود و به درمان آنها نیز پرداخت.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52465_4f2bc5e001ee62020e2d110b81ab945b.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
13
2
2017
11
22
بررسی کیفیت زندگی و رابطه آن با نگرش دینی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب تهران
32
52466
FA
Journal Article
2017
11
22
دانشگاه ها علاوه بر تولید و انتقال دانش، مهارت و فن آوری وظیفه کمک به تسهیل رشد عمومی شخصیت دانشجو و ایجاد کفایت لازم برای زندگی مستقل و کارآمدتر آنها را نیز بر عهده دارند. معاونت دانشجویی دانشگاه ها به عنوان متولیان اصلی زمینه سازی رشد عمومی شخصیت و توسعه سازگاری دانشجو در طی دوران تحصیل همواره به دنبال شناسایی عوامل موثر بر سازگاری عمومی و توسعه کارآمدی دانشجویان بوده و خواهند بود. هر ساله بخش عظیمی از بودجه محدود دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ها صرف تدوین و اجرای برنامه هایی می شود که حتی اگر فرض را بر موفقیت آنها بگذاریم، باز هم هیچ مبنای عینی برای ارزیابی محتوای برنامه ها، نحوه اجرای آنها، کیفیت و کمیت تاثیر آنها بر جنبه های مورد نظر زندگی دانشجویان در اختیار نداریم. این پژوهش در صدد آن بوده است که پرسش هایی را پاسخ گوید که در آنها وضعیت کیفیت زندگی دانشجویان و نیز رابطه اش با نگرش دینی و عملکرد تحصیلی مشخص شود.جامعه آماری 28 هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در 4 دانشکده زیر گروه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در سال تحصیلی 79-80 بوده است. واحد نمونه گیری یک دانشجو شاغل به تحصیل در یکی از دانشکده های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بوده است. تعداد گروه نمونه 400 دانشجو )حدود %2 جمعیت آماری( در نظر گرفته شد و نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیرها از پرسش نامه کیفیت زندگی استفاده شده است. داده های نیز با استفاده از نرم افزار spss9 پردازش شد. یافته های این گزارش، حاصل تحلیل اطلاعات پرسشنامه های تکمیل شده توسط گروه نمونه ای متشکل از 372 دانشجو است که در طی سال تحصیلی 80-81 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب تهران مشغول به تحصیل بوده اند. از این تعداد %50.4 زن، %99.2 مسلمان بوده اند. به لحاظ سنی %42.9 آنها تا 22 سال و %86 تا 27 سال سن داشته اند. 40.2% از گروه نمونه خود را شاغل معرفی کرده اند. نتایج مقدماتی این بررسی نشان داده اند که کیفیت زندگی حدود نیمی از دانشجویان در حد متوسط و یا کمی بهتر از آن است. لیکن حدود %25 از آنها شرایط نامطلوب تری دارند که نیازمند تغییر جدی در وضعیت فعلی آنها است. عوامل جنس، سن، نوع مذهب در کیفیت زندگی گروه نمونه بی تاثیر و عوامل تاهل، اشتغال، برخی از سطوح تحصیلی و شغلی والدین بر کیفیت زندگی دانشجویان مورد نظر، تاثیر داشته است. نگرش دینی نیز متوسط بوده و نمرات حاکی از نگرش دینی «بسیار قوی» و «بسیار ضعیف» نسبت ناچیزی از کل توزیع را تشکیل داده است. به لحاظ عملکرد تحصیلی %12.9 از آنها معدل «الف» %27.9 از آنها معدل «ب» و حدود %42 از آنها معدل «ج» و کمتر از آن داشته اند. معدل حدود %70 از دانشجویان «ب» و «ج» بوده و حدود %8 از آنها نیز معدل «د» داشته اند.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52466_229b0aa6d9ae185f14a72ffa691925bd.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
13
2
2017
11
22
خوابگاه های دانشجویی به مثابه جوامعی برای یادگیری
45
52467
FA
Journal Article
2017
11
22
متخصصان آموزش عالی بر این باورند که ایجاد ارتباط میان برنامه درسی و تجربیات فوق برنامه دانشجویان، برای ایجاد یک محیط آموزشی پویا مفید است و خوابگاههای دانشجویی، به عنوان جوامع یادگیرنده، ابزاری برای بهبود فرآیند یادگیری محسوب می شوند. تحقیقات نشان می دهد که رشد دانشجویانی که در خوابگاهها سکونت دارند، نسبت به افرادی که خارج از اینگونه جوامع به کسب علم مشغولند، بیشتر است. بعلاوه، دانشجویان مقیم در خوابگاهها به طور فعال تری در یادگیری مشارکت می ورزند. این تحقیق پیشنهاد می کند که خوابگاههای دانشجویی با هدف ایجاد جوامع کوچک یادگیری در رشته های یکسان مورد بازنگری ساختاری قرار گیرند و به مواردی چون ایجاد محیطی ایمن و حمایتی، افزایش گفتمان، فعالیت های فوق برنامه، تقویت مهارتهای زندگی، سازگاری با محیط دانشگاهی و مشارکت دانشجویان در اداره امور خوابگاهها نیز اهمیت داده شود. در این تحقیق از تحلیل محتوا به عنوان تکنیکی پژوهشی استفاده شده است.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52467_e61f8b1f75f37cea87daa82ceda81cef.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
13
2
2017
11
22
روابط قبل از خواستگاری : آسیب ها و سلامت آن
55
52468
FA
Journal Article
2017
11
22
در این مقاله کوشیده شده است تا به بحث درباره روابط قبل از خواستگاری با تاکید بر روابط انسانی پرداخته شود. مقاله با مقدمه ای درباره اهمیت رابطه آغاز شده، سپس درباره ویژگی های روابط قبل از خواستگاری در حد حوصله مقاله بحث می شود. آنگاه انگیزه های موثر بر رابطه قبل از خواستگاری مطرح می شود و درباره عوامل موثر بر رابطه سخن به میان آمده است. در ادامه تلاش شده است که پرتگاههای رابطه قبل از خواستگاری مطرح شود، آنگاه درباره سلامت «رابطه» مذکور به اختصار بحث می شود و سرانجام به اختصار درباره نقش مشاوره قبل از ازدواج در امکان یک انتخاب مناسب بحث شده است.حریم عشق را درگه بسی بالاتر از عقل است کسی آن آستان بوسد، که جان در آستین دارد(حافظ)
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52468_704c28ab9991418a5083a79a5c94b250.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
13
2
2017
11
22
بررسی ارتباط بین اعتقادات مذهبی و افسردگی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
62
52469
FA
Journal Article
2017
11
22
علت شناسی بیماری افسردگی و نیز سایر اختلالات روانی در ابعاد مختلف بیولوژیک، روانی و اجتماعی، فرهنگی همواره مورد بحث و تحقیق قرار گرفته است. اگر به علائم محوری این اختلال که شامل احساس ناامیدی، احساس تنهائی و عزت نفس بیمارگونه می باشد توجه کنیم در می یابیم که بیماران افسرده به ویژه دسته ای که کمتر عوامل بیولوژیک در بروز افسردگی آنان دخالت دارند در دیدگاه جهان بینی توحیدی به درجات مختلف از رب العالمین دور افتاده اند و در غرقاب وابستگی های دنیوی و باورهای مذهبی نادرست غوطه ور شده اند.پژوهش حاضر، از نوع همبستگی - توصیفی است که ارتباط بین اعتقادات مذهبی و افسردگی را در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت بررسی قرار می دهد. در این پژوهش، کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت بررسی قرار می دهد. در این پژوهش، کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به عنوان نمونه انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه های سنجش اعتقادات مذهبی و افسردگی، میزان اعتقادات و شدت افسردگی دانشجویان تعیین شد.نتایج نشان داد که 73.42 درصد واحدهای مورد پژوهش از سطح اعتقادی بالا برخوردار بوده و اکثریت با 44.31 درصد دارای روحیه طبیعی بودند. ارتباط بین اعتقادات مذهبی و افسردگی با استفاده از آزمون آماری کای دو و با ضریب اطمینان 95 درصد معنی دار مشاهده شد. از بین مشخصات دموگرافیک، فقط بین جنس و اعتقادات مذهبی و سن و دوره تحصیلی با افسردگی ارتباط معنی دار وجود داشت.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52469_068fb901bf423454c3288156301d5c60.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
13
2
2017
11
22
بررسی سوء مصرف مواد در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
66
52470
FA
Journal Article
2017
11
22
سو مصرف مواد و وابستگی به مواد یکی از مشکلاتی است که جامعه بشری را مورد تهدید قرار می دهد و موجب نگرانی های روزافزونی در این زمینه گردیده است. چرا که خطری جدی و همه جانبه بشر را هدف آماج خویش قرار داده است. با توجه به نقش نیروهای تحصیل کرده هر جامعه در فرآیند سازندگی و اداره آن جامعه و اهمیت سلامت در بازدهی و کارآیی افراد و با توجه به کمبود تحقیقات در این زمینه بر آن شدیم تا به بررسی میزان شیوع سو مصرف مواد (سیگار، الکل، تریاک، حشیش، هروئین و داروهای آرام بخش و ضد اضطراب غیر نسخه شده توسط پزشک) در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بپردازیم. در این پژوهش 565 نفر از دانشجویان از هفت دانشکده دانشگاه فوق با استفاده از پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که در این بررسی 68 درصد خانم ها و 32 درصد آقایان شرکت کرده اند. دامنه سنی آنان بین 20-24 سال و 92 درصد آنها مجرد بودند. 50 درصد ساکن خوابگاه یعنی غیربومی بودند. در بین افراد مورد مطالعه 82 درصد آقایان و 15 درصد خانمها حداقل یکبار از ماده مصرف کرده اند. در حدود 24.3 درصد آقایان و 1.8 درصد خانمها حداقل یکبار سیگار مصرف کرده اند و این رقم در مورد الکل آقایان 27.6 درصد و خانمها 1.1 درصد، در مورد حشیش آقایان 6.6 درصد و خانمها 0.3 درصد، در مورد تریاک آقایان 7.8 درصد و خانمها 0.3 درصد، در مورد هروئین آقایان 1.1 درصد و خانمها صفر درصد و در مورد داروهای آرام بخش و ضد اضطراب غیر نسخه شده توسط پزشک آقایان 14.4 درصد و خانمها 10.6 درصد. همچنین 1.7 درصد آقایان مصرف روزانه الکل دارند و در مورد داروهای آرام بخش و ضد اضطراب غیر نسخه شده توسط پزشکی مصرف روزانه در آقایان 0.6 درصد و خانمها 0.3 درصد بوده است. انگیزه گرایش به سو مصرف مواد به ترتیب شامل اضطراب 34.42 درصد، کسب لذت 32.78 درصد، کنجکاوی 19.67 درصد، تسکین دردهای جسمانی 13.11 درصد بوده است.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52470_5e2bf28667fac99544196f317db16919.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
13
2
2017
11
22
بررسی همه گیر شناسی علائم اختلالات روانی در دانشجویان جدید الورود دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
84
52471
FA
Journal Article
2017
11
22
این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع علایم اختلالات روانی در میان دانشجویان پذیرفته شده در سال 78-79 دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام گردید. برای این منظور 491 دانشجو 374) دختر و 144 پسر( بوسیله پرسشنامه شامل آزمون تشخیص SCl-90-R و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که %15.5 دانشجویان مورد بررسی مشکوک به اختلال روانی بوده که شیوع آن در دانشجویان دختر %17.3 و در دانشجویان پسر %11.1 می باشد.شایعترین علایم ترس مرضی %3.1 و روان پریشی %2.7 می باشد. سایر علایم شامل اختلال پرخاشگری و حساسیت بین فردی %1.8 اختلال وسواس- اجبار و اضطراب %1.6 و افسردگی %0.4 است. ارتباط معنی دار بین جنس و GSI، اضطراب، ترس مرضی وجود دارد که در دانشجویان دختر بیش از دانشجویان پسر می باشد (P < 0.05).همچنین نتایج نشان داد که ارتباط معنی دار بین موارد مشکوک به اختلالات روانی و بومی و غیر بومی، وضعیت تاهل، وضعیت اجتماعی و اقتصادی والدین و نوع سهمیه قبولی وجود ندارد.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52471_a1f3e8355fea0dd7613d9fd8014fde48.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
13
2
2017
11
22
پیش بینی میزان سلامت روانی دانشجویان علوم پزشکی مبتنی بر استرس ها و شیوه های مقابله با آنان
89
52472
FA
Journal Article
2017
11
22
هدف از مقاله حاضر بررسی میزان تاثیر استرس ها و شیوه های مقابله ای دانشجویان علوم پزشکی بر سلامت روانی آنان است. در این رابطه، از نتایج پژوهشی با بررسی عوامل فشارزا، شیوه های مقابله ای و میزان سلامت روانی 2005 دانشجوی علوم پزشکی در 10 دانشگاه داخل کشور استفاده شد. بر اساس این نتایج دانشجویان به ترتیب بیشتر تحت فشار عوامل آموزشی، محیط خوابگاه، شغلی- اقتصادی، فردی و درسی- یادگیری هستند. دانشجویان مورد بررسی در مقابله با عوامل فشارزا از شیوه های مقابله ای عقلانی و در مراتب بعدی از شیوه های هیجانی و انفصالی- اجتنابی استفاده می کنند.بطور کلی نتایج این بررسی نشان می دهد که استفاده از روش مقابله ای هیجانی با استرسها، بالاترین همبستگی را با وضعیت سلامت روانی دانشجویان دارد و به تنهایی %51 واریانس اختلال در سلامت روانی دانشجویان را پیش بینی می کند. دومین متغیر موثر در این پیش بینی، میزان استفاده از روش مقابله عقلانی است. سومین متغیر پیش بینی، وجود استرسهای درسی- یادگیری می باشد و نهایتا چهارمین متغیر، وجود استرس های فردی است.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52472_9db9f7cb7fef84c20c12bd6ea8ce303a.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
13
2
2017
11
22
بررسی اپیدمیولوژیک افسردگی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
99
52473
FA
Journal Article
2017
11
22
افسردگی یکی از شایعترین بیماریهای اعصاب و روان است. که محدود به زمان و مکان خاصی نبوده و هر فردی را ممکن است گرفتار نماید. این مطالعه در 452 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد به وسیله دو تست که یکی از آنها تست 21 سئوالی بک (Beck) و پرسشنامه دیگر شامل اطلاعات شخصی از قبیل سن، جنس، وضعیت تاهل ... می باشد. تجزیه و تحلیل با کمک رایانه و از برنامه نرم افزاری SPSS انجام گردیده است. نتایج بدست آمده: %62 دانشجویان از افسردگی خفیف تا شدید در رنج بوده که %21 آنها از افسردگی متوسط تا شدید رنج می برند. میزان شیوع افسردگی در مجردها بیشتر از متاهلین، در غیر بومیها بیشتر از بومیها، در کسانی که به اجبار خانواده رشته تحصیلی را انتخاب نموده اند بیشتر از کسانی است که با اختیار خود انتخاب رشته نموده اند. در دانشجویانی که فعالیت فوق برنامه داشته، اعتقاد قوی مذهبی داشته و نماز می خوانند میزان افسردگی بیشتر از کسانی است که فعالیت فوق برنامه نداشته، نماز نمی خوانند. شیوع افسردگی در دانشجویانی که مادرشان فوت نموده بیشتر از دانشجویانی است که مادرشان در قید حیات است. که تمام این موارد از نظر آماری تفاوت معنی داری وجود دارد.تفاوت آماری معنی داری بین افسردگی و شغل پدر و مادر، باسواد و بیسواد بودن پدر و مادر، در قید حیات بودن پدر، دیده نشد.پذیرش دانشجویان بومی در دانشگاهها، تشویق به دارا بودن فعالیت فوق برنامه اعم از مطالعه؛ ورزش، تفریح سالم ... شرکت در مراسمات مذهبی و انجام فرایض دینی، بالا بردن آگاهی والدین جهت اختیار دادن به فرزندان برای انتخاب رشته تحصیلی پیشنهاد می گردد.
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52473_45c273c842cd2fb1e60e2a57d3812317.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
13
2
2017
11
22
راهبردهایی برای تحقق بخشیدن به صلاحیت های تکنیکی و حرفه ای مشاوران
103
52474
FA
Journal Article
2017
11
22
یکی از سخت ترین جنبه های ارزیابی مشاوران سنجش نقش مشاور است، زیرا مشاوره مواجهه مراجع با مشاور در ارتباط مشاوره ای است، و هر ارتباطی بنابر طبیعت خود استثنایی و منحصر به فرد می باشد. در عین حال لازمه دریافت و مشاهده جنبه های رشد هر فعالیتی، توان ارزیابی شیوه ها، مهارتها و تکنیکهای موثر در آن فعالیت می باشد، لذا لازم است که مشاوران پیشرفت فرایند مشاوره خود را با استفاده از موارد ذکر شده شامل:1- مهارتهای نشان دهنده توانایی استفاده مناسب از مقدمات جلسه و مدیریت محیط بطور موثر.2- استفاده مناسب از زبان بدن و پاسخ مناسب دادن به زبان بدن مراجع.3- با دقت شنیدن، انعکاس احساسات، رفتار و تجربیات مراجع.4- بکارگیری مهارتهای تفسیر و خلاصه کردن.5- توجه داشتن به اهمیت خودآگاهی و در نتیجه بکارگیری آن.6- شناخت فرصتها برای ارائه پاسخهای مناسب.7- اثبات توانایی در مراقبت از فرصتهای رشدی مراجعین و آفرینش و بررسی اهداف و استراتژی هایشان.8- اثبات توانایی نظری و کاربردی از دیدگاه های مشاوره ای و دفاع از آن.9- استفاده از شیوه های نظارتی بر کار به عنوان وسیله خود رشدی و پس خوراند فردی - حرفه ایبطور مستمر ارزیابی، بازبینی و اصلاح قرار دهند تا همواره تاثیر مثبتی بر مراجعان خود داشته باشند
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52474_2499dbccce7e3b0e8740fb5237059b4c.pdf
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طب و تزکیه
1608-2397
13
2
2017
11
22
دارو و بارداری ( مقاله باز آموزی )
113
52475
FA
Journal Article
2017
11
22
در دنیای امروز تنها دانستن علوم و آگاهی از علوم راه موفقیت و رسیدن به نتایج عالیه نیست، بلکه طریقه صحیح انجام دادن و تطبیق آن با مزایا و معایب عملکردی آن علوم ضروری می باشد. در یک بانوی حامله علاوه بر رعایت ضوابط علوم پزشکی می بایست ضوابط دیگری از جمله اثر منفی درمانها بر روی جنین و مادر را بررسی کرد که خود یکی از خطیرترین احکام پزشکی است. چرا که می توان با یک اقدام سریع و صحیح به تطبیق مزایا و معایب تجویز داروها که اثر مستقیمی در نتیجه نزدیک یا دور در مادر و جنین خواهد داشت، پرداخت. لذا بازآموزی شناخت تجویز حداقل داروهای روتین در هنگام مواجهه شدن با یک بانوی باردار برای کلیه کارآموزان، کارورزان، پزشکان عمومی، دستیاران و متخصصین رشته های جراحی توصیه می شود. در این راستا نکات کلیدی ذیل مطرح است:1- تنها دانستن علوم و آگاهی ذهنی از آنها برای رسیدن به نتایج بهینه کافی نیست بلکه شناخت روی عملکرد آن و طریقه صحیح به انجام رساندن در کمترین زمان رمز موفقیت می باشد.2- افزایش آگاهی به اهمیت شناخت دارویی و پیامد بارداری
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52475_f60a25184704921328a0ecc9fcf38327.pdf