معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239729320201129Hexagonal Model of University Excellence; Guarantee the Promotion of Iran’s Health System on the Way of Implementation of Statement of the second step of the Islamic Revolutionالگوی شش وجهی تعالی دانشگاهها؛ ضامن اعتلای نظام سلامت در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی171182127500FAعطااله پورعباسیاستادیار ، مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم ، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ، ایران، تهران، خیابانزهرا خیریدانشجوی دکترای تخصصی، مرکز نوآوری و ایده پروری، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ، ایران، تهران، خیابانسید حسن امامی رضویاستاد، گروه جراحی، مرکز تحقیقات ضایعات مغزی و نخاعی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، بیمارستان امام خمینی (ره)، تهران، ایران0000-0003-1870-3540شهرام یزدانیاستاد، گروه آموزش پزشکی و مدیریت، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0002-9193-7557حسین قنبری آلانقدانشیار، گروه نانوفناوری پزشکی، دانشکده فناوریهای نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران0000-0001-7639-995Xعلی اکبر حق دوستاستاد، مرکز تحقیقات نظارت بر HIV / STI ، مرکز دانش منطقه ای و مرکز همکاری WHO برای نظارت بر HIV ، موسسه آینده پژوهی در بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی کرمان ،ایران، کرمان ، پردیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان0000-0003-4628-4849Journal Article20200827Introduction: Transformation in the higher education system has been emphasized in national mega policies in order to achieve scientific hegemony. During the past years, many efforts have been made to medical education transformation policy making in Iran, such as the program of transformation and innovation in medical education.<br /> Considering the experiences gained and in order to solve the challenges that existed in the implementation of these programs, the hexagonal model of university excellence are designed. This model designed to clarify and magnify the role of university in promotion of medical education system and also emphasizes on the role of the university as the main institution of medical education.<br /> <br /> Methods: In this study, the following steps have been taken:<br /> 1. Review of scientific documents <br /> 2. Review and analysis of Mega policies of the Islamic Republic of Iran<br /> 3. Review of policy making experiences in medical education system of Iran and preparing a list of strengths and weaknesses of previous policies<br /> 4. 4. Forming an elite panel and classifying components and designing the model <br /> <br /> Findings: In this model, the inputs and outputs of each component of medical education system including policy-making, implementation and evaluation have been extracted. <br /> The system inputs include Student, faculty members, resources, rules and regulations, data and information, and knowledge content. As well as output of this system including scientific hegemony, convergence of sciences, globalization, social accountability, the promotion of wisdom and mission-oriented universities. <br /> This article examines the components of the hexagonal model of university excellence in Iran. We hope that with the existing infrastructure in the medical education system, this model will be implemented well and provide the basis for improving the Iranian health system.مقدمه: تحول در نظام آموزش عالی در راستای دستیابی به مرجعیت علمی از جمله تکالیفی است که در اسناد بالادستی برای نهادهای متولی آموزش عالی کشور تعیین شده است. طی سالیان گذشته تلاش های زیادی برای سیاستگذاری تحول در آموزش علوم پزشکی کشور صورت گرفته که از آن جمله می توان به برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد. باتوجه به تجربیات کسب شده در این برنامه ها و به منظور رفع چالش هایی که در اجرای این برنامه ها وجود داشت، الگوی شش وجهی تعالی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با تاکید بر نقش دانشگاه به عنوان نهاد اصلی آموزش عالی سلامت و با هدف توسعه نقش این نهادها در تحول آموزش علوم پزشکی کشور طراحی شده است. <br /> روش بررسی: در این مطالعه مراحل زیر طی شده است: <br /> 1. مرور متون علمی<br /> 2. بررسی و تحلیل اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران<br /> 3. بررسی تجارب سیاستگذاری در آموزش علوم پزشکی و نقاط قوتو ضعف سیاست های قبلی <br /> 4. تشکیل پانل نخبگان و طبقه بندی مولفه ها و طراحی مدل <br /> یافته ها و نتیجه گیری: در این الگو ورودی ها و خروجی های سیستم آموزش عالی سلامت در هریک از ارکان نظام سیاستگذاری شامل سیاستگذاری، اجرا و ارزیابی استخراج شده است. ورودی های این الگو که عبارتند از دانشجو، اعضای هیات علمی، منابع، قوانین و مقررات، داده ها و اطلاعات و محتوای دانشی با ورود به نظام آموزش عالی سلامت بسترهای لازم برای کسب خروجی های این نظام، شامل مرجعیت علمی، همگرایی علوم، درخشش بین المللی، پاسخگویی اجتماعی، اعتلای خردورزی و ماموریت گرایی را در دانشگاههای علوم پزشکی کشور فراهم می آورند. <br /> بدون شک باتوجه به بسترهای موجود در نظام آموزش عالی کشور، تحقق این الگو منجر به اعتلای جایگاه دانشگاههای علوم پزشکی در سطوح مختلف ملی و جهانی خواهد شد.معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239729320201203Discourse analysis of scientific supremacy in Iranتحلیل گفتمان مرجعیت علمی در ایران183195127504FAشهرام یزدانی(استاد) گروه آموزشی آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0002-9193-7557مریم سیاه تیر(دانشجوی کارشناسی ارشد) گروه آموزشی آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0003-2354-1355مریم حسینی ابرده(استادیار) مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی ، تهران، ایران.0000-0003-3829-2435Journal Article20200814introduction: The term "scientific supremacy " was first introduced by Ayatollah Khamenei and had been explained many times in meetings with academic faculties. After that, achieving this great goal was included in the vision document of the Islamic Republic of Iran and the comprehensive scientific map of the country; and various researchers defined, interpreted and explained this concept; so the definition and examples of this concept developed over time and in addition to the direct meaning of this concept the parallel concepts were formed and developed, therefore, due to the need to explain the roots of this concept over time, this study aim was analyze the discourse of scientific supremacy in Iran.<br /> Methods: This qualitative study was conducted according to Norman Fairclough critical discourse analysis method, this method focused on three categories of text, discourse action and social action. For this purpose, the contemporary discourse of Iran in the field of scientific supremacy was examined and analyzed according to the Fairclough critical discourse analysis method.<br /> Results: The findings of this study consisted of 1232 codes (simple and compound) which led to the abstraction of 40 discourse themes.<br /> Conclusion: Identifying the discourse context of scientific supremacy in the country will help to define more accurately, scientific measurement and more appropriate planning to achieve supremacy.زمینه و هدف: اصطلاح «مرجعیت علمی» اولین بار توسط مقام معظم رهبری (دام ظله) مطرح شد و پس از آن بارها در دیدار با دانشگاهیان مورد تبیین قرار گرفت. پس از آن دستیابی به این هدف بزرگ در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران و سند نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت و پژوهشگران مختلف پیرامون مفهوم مرجعیت علمی به تعریف، تفسیر و تبیین این مفهوم پرداختند؛ به طوریکه تعریف و مصادیق این مفهوم در طول زمان توسعه پیدا کرد و علاوه بر معنای مستقیم مفاهیم موازی با آن شکل گرفت و توسعه یافت از این رو به دلیل نیازی که به تبیین ریشه های این مفهوم در طول زمان وجود داشت این مطالعه با هدف تحلیل گفتمان مرجعیت علمی در ایران انجام شد.<br /> روش بررسی: این مطالعه به صورت کیفی و به روش تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف با تمرکز بر سه مقوله متن، کنش گفتمانی و کنش اجتماعی انجام شده است. بدین منظور، گفتمان معاصر کشور ایران در زمینه مرجعیت علمی طبق مراحل روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. <br /> یافته ها: یافته های این مطالعه مشتمل بر 1232 کد (ساده و مرکب) بود که منجر به انتزاع 40 تم گفتمانی و پیکره بندی گفتمانی شد. <br /> نتیجهگیری: شناسایی بستر گفتمانی مرجعیت علمی در کشور در این مطالعه به تعریف دقیق تر، اندازه گیری علمی و برنامه ریزی مناسب تر برای نیل به مرجعیت کمک خواهد کرد.معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239729320201125The Impact of the Prevalence of Covid-19 on the Management Dimensions of Universities and Iran's Higher Education institute from the Perspective of Expertsتاثیر شیوع کووید 19 بر ابعاد مدیریتی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران از دیدگاه خبرگان196211127505FAفهیمه ربانی خواهدانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-6539-8377ولی خانباباییدانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطباییغلامرضا ذاکرصالحیدانشیار موسسه پژوهش وبرنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران0000-0002-7043-3098Journal Article20200901Background and purpose: The global Covid 19 pandemic has caused the dynamic emergence of the "corona crisis" at different educational, cultural, social, political, security, economic, legal and professional dimensions thereby leading to a novel experience in managing the social interactions and human security. In this respect, the Higher Educational system is not an exception; in the past few months, the higher educational systems in the world have changed drastically due to the Coronovirus pandemic. For this reason, the need felt to investigate the possible impact of the new situation on the educational system. The aim of this study was to investigate the effect of coronavirus outbreak on the different dimensions of university managements from the perspective of academic experts.<br /> Methods: The present study was conducted in 1399 using a qualitative approach. Participants in this study were 18 experts and administrators at different universities in Tehran (including dean, dean, vice chancellor and department manager) who had management experiences. Data were collected through semi-structured interviews and content analysis (thematic); method was used to analyze the interviews (coding and determining the main and secondary themes).<br /> Results: From the analysis of the interviews, four main themes of educational dimensions and activities, research dimensions and activities, social services and and governance and university management and 18 sub-themes were extracted and finally the results were summarized.<br /> Conclusion: The findings of this study indicated that the outbreak of Covid-19 have affected different aspects of internationalization, globalization, localization, digital transformation, inequality in access to higher education, educational quality, the prevalence of virtual research, science and technology parks , research quality, research budget, university-industry relationship, local community networking, social accountability, management and leadership, upstream laws and documents, human resource management, financial resource management, crisis management and change management at universities.زمینه و هدف: شیوع فراگیر جهانی کووید 19 ، موجب پیدائی و پویایی" بحران کرونا " در ابعاد گوناگون شده است و تجربه ای نوین در مدیریت و مناسبات اجتماعی وامنیت انسانی را رقم زده و سبب بروز تحولات گسترده گردیده است. نهاد آموزش عالی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در چنــد مــاه گذشــته آموزش عالی جهانــی بــه دلیــل گســترش ویــروس کرونــا شــدیداً دســتخوش تغییــر شــده اســت. هدف این مطالعه تعیین تاثیر شیوع کووید 19 بر ابعاد مدیریتی دانشگاهها از دیدگاه خبرگان دانشگاهی بود.<br /> روش بررسی : مطالعه حاضر با بهرهگیری از رویکرد کیفی در سال 1399 انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش 18 نفراز خبرگان دانشگاههای شهر تهران بودندکه اغلب دارای سابقه مدیریت در دانشگاه (رییس دانشگاه، رییس دانشکده، معاون آموزشی و مدیرگروه) بودند. جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبة نیمه ساختار یافته انجام شد و از روش تحلیل مضمون به منظور تجزیه و تحلیل مصاحبه ها استفاده شد.<br /> یافته ها : از تجزیه و تحلیل مصاحبه ها چهارتم اصلی تاثیر بر ابعاد و فعالیتهای آموزشی، ابعاد و فعالیتهای پژوهشی، خدمات اجتماعی و حکمرانی و مدیریت دانشگاهی آموزش عالی و 18 تم فرعی استخراج شد و جمع بندی نتایج انجام گرفت.<br /> نتیجه گیری:یافته های پژوهش بیانگر این بودکه شیوع کووید 19 در بعد آموزش بر بین المللی و جهانی شدن، بومی و محلی شدن، تحول دیجیتال، نابرابری در دسترسی به آموزش عالی وکیفیت آموزش، در بعد پژوهش بر رواج پژوهش مجازی، پارک های علم و فناوری، کیفیت پژوهش و بودجه پژوهش، در بعد خدمات اجتماعی بر ارتباط دانشگاه با صنعت، شبکه سازی اجتماعات محلی و مسئولیت پذیری اجتماعی، در بعد حکمرانی و مدیریت دانشگاهی بر مدیریت و رهبری، قوانین و اسناد بالادستی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع مالی، مدیریت بحران و مدیریت تغییر در دانشگاهها تاثیر گذاشته است.معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239729320201125Provide a decision-making model for medical university administrators in conditions of uncertainty
Case study of Mazandaran University of Medical Sciencesارائه مدل تصمیم گیری برای مدیران دانشگاه های علوم پزشکی در شرایط عدم اطمینان مطالعه موردی:دانشگاه علوم پزشکی مازندران235244127514FAمیترا هاشمی امرییدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران0000-0003-3010-0769ترانه عنایتیدانشیار، مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ایران0000000346426464محمد صالحیدانشیار، مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران0000-0001-8127-8570Journal Article20200913Background and purpose: The purpose of this research is to provide a decision model for the directors of medical universities, which in terms of purpose, is practical and with a combination of qualitative and quantitative methods based on data theory (grounded theory).<br /> Methods: In the qualitative part of the statistical population, including the managers of the Crisis Department and the faculty members of Mazandaran University of Medical Sciences, sampling by purposeful method and interviews were performed Semi-structured to theoretical saturation and analytical methods have been coding methods. In the quantitative section of the statistical population, including senior and middle managers of Mazandaran University of Medical Sciences, a simple random sampling method based on the sample size determined by Cochran's method, Data collection was made from a researcher-made questionnaire and analyzed for non parametric statistical experiments, Kolmogorov-Smirnov, SPSS software, SMARTPLS, Excel and structural equation modeling method with partial least squares approach.<br /> Results: The path coefficient of each of the four dimensions extracted from the qualitative stage was effective and significant in explaining the decision in conditions of uncertainty. It was 0.137, which was an appropriate and acceptable value.<br /> Conclusion: The implementation of this model is a change in decisions related to the health system in conditions of uncertainty and will increase the ability of medical university administrators and the resilience of the health system.زمینه و هدف: هدف پژوهش، ارائه مدل تصمیم گیری برای مدیران دانشگاه های علوم پزشکی می باشد که از نظر هدف، کاربردی و با تلفیق روش های کیفی و کمی مبتنی بر اساس نظریه داده بنیاد (گرندد تئوری) بوده است.<br /> روشها: در بخش کیفی جامعه آماری، مدیران اداره بحران و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، نمونه گیری به روش هدفمند و جمع آوری داده ها با مصاحبه نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع نظری و روش تجزیه و تحلیل، کد گذاری بوده است. در بخش کمی جامعه آماری مدیران دانشگاه علوم پزشکی مازندران، روش نمونه گیری تصادفی ساده بر اساس حجم نمونه تعیین شده از روش کوکران، جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته و برای تجزیه و تحلیل از آزمون های آماری ناپارامتریک، کولموگروف اسمیرنوف و روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی بوده است. <br /> یافته ها: ضریب مسیر هر یک از چهار بعد استخراج شده از مرحله کیفی در تبیین تصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان موثر و معنیدار بود و در بررسی کلی مدل نیز مقدار SRMR ریشه میانگین مربعات باقیمانده استاندارد شده که یک مقدار تقریبی از نیکویی برازش مدل است برابر با ۱۳۷/۰بوده که مقدار مناسب و قابل قبولی بوده است.<br /> نتیجه: اجرای این مدل تحولی در تصمیم گیری های مربوط به نظام سلامت در شرایط عدم اطمینان است و افزایش توانایی مدیران دانشگاههای علوم پزشکی و تاب آوری نظام سلامت را بدنبال خواهد داشت.معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239729320201125Planning in University of medical sciences: Challenges and solutionsبرنامهریزی در دانشگاه علوم پزشکی: چالشها و راهکارها212234127511FAعلی محمد مصدق راددانشیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.0000-0002-7955-6292حسین درگاهیاستاد، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.مهتاب روزبهانیکارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانJournal Article20201004Introduction: Planning involves choosing the right goals and the right way to achieve them goals. University managers face a number of challenges that prevent them from achieving their goals effectively and efficiently. This study aimed to identify planning challenges and their solutions in the university.<br /> <br /> Methods: This case study was conducted qualitatively in 2018 in 11 faculties of Tehran University of Medical Sciences. The research population included senior, middle and operational managers of the university. Sampling was done purposefully with maximum variety and continued until data saturation (91 interviews). In-depth semi-structured interview method was used along with document review for data collection. Thematic analysis method with MAXQDA11 software was used for data analysis.<br /> <br /> Results: Senior managers’ turnover, insufficient managers’ commitment, lack of belief in planning, lack of authority and power, failure history of previous plans, non-operational plans, incompatibility of goals with activities, lack of proper planning model, people resistance to plans, lack of a culture of teamwork, lack of effective communication between managers and employees, and lack of funds, were the most important challenges of planning. Solutions include strengthening managers’ and employees’ commitment, strengthening the culture of participation and teamwork, formulating the plans based on organizational needs, continuous training of staff, improving communication between managers and employees, and regular evaluation of the plans, internally and externally.<br /> <br /> Conclusion: Poor management and leadership, poor planning, weak organizational culture, lack of attention to organizational learning and poor management of staff, resources and working processes are the main obstacles to planning for university managers.زمینه و هدف: برنامهریزی شامل انتخاب اهداف درست و روش مناسب برای دستیابی به اهداف است. مدیران دانشگاه با چالشهای در برنامهریزی برای دستیابی اثربخش و کارآمد به اهدافشان مواجه هستند. این مطالعه با هدف شناسایی چالشهای برنامهریزی مدیران دانشگاه علوم پزشکی و ارائه راهکارها انجام شد.<br /> روش بررسی: این مطالعه موردی در سال 1398 به صورت کیفی در 11 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. جامعه پژوهش شامل مدیران ارشد، میانی و عملیاتی دانشگاه بودند. نمونهگیری به صورت هدفمند و با حداکثر تنوع انجام شد و تا اشباع دادهها ادامه یافت (91 مصاحبه). برای جمعآوری دادهها، از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق به انضمام بررسی مستندات استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل موضوعی با نرم افزار MAXQDA11 استفاده شد.<br /> یافتهها: جابجایی مدیران ارشد، عدم اعتقاد به برنامهریزی، اختیارات کم، سابقه شکست برنامههای مدیریتی، شعاری بودن برنامهها، غیر قابل پیش بینی بودن برنامهها، عدم تناسب اهداف با فعالیتها، نداشتن مدل مناسب برنامهریزی، مقاومت افراد در برابر برنامهها، فرهنگ کارگروهی ضعیف، نداشتن نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده، ارتباطات ضعیف سازمانی، کمبود بودجه، نداشتن فرآیند کاری مشخص برای برنامهریزی و نداشتن ناظر خارج از دانشکده از جمله مهمترین چالشهای برنامهریزی در دانشگاه بود. تقویت تعهد مدیران و کارکنان، توسعه فرهنگ مدیریت مشارکتی، آموزش مستمر کارکنان، بهبود ارتباطات بین مدیران و کارکنان، ارزیابی منظم برنامه، الگوبرداری از سازمانهای موفق، تأمین منابع مالی و گسترش تعاملات با بخش صنعت راهکارهای مناسبی برای رفع این چالشها هستند. <br /> نتیجهگیری: مدیریت و رهبری ضعیف، برنامهریزی نادرست، فرهنگ نامناسب سازمانی، عدم توجه به یادگیری سازمانی و مدیریت ضعیف کارکنان، منابع و فرآیندهای کاری از موانع عمده برنامهریزی مدیران دانشگاه هستند.معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239729320201125The Impact of Progressive Perfectionism on Organizational Learning and Organizational Ethics in Medical University (Case Study of Mazandaran University of Medical Sciences)تاثیر کمالگرایی پیشرفتدهنده بر یادگیری سازمانی و اخلاق سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی(مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی مازندران)245255127517FAطاهره اقامیرزایی محلیدکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی، واحد تحصیلات تکمیلی، دانشگاه علوم و فنون مازندران،بابل،ایرانمریم تقوایی یزدی. دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران،7078-0066-0003-0000جمیله آقاتبار رودباریدکتریتخصصی مدیریتآموزشعالی، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی بابل،بابل،ایرانJournal Article20201005Background and objective: One of the personality components that exists in different degrees in employees and can affect the type and level of progress and success of employees is perfectionism. The aim of this study was to investigate the relationship between progressive perfectionism and organizational learning and organizational ethics in medical university.<br /> Methods and Materials: The present study was descriptive-survey, the statistical population included all employees of Mazandaran University of Medical Sciences with 2941 people, which according to Morgan table 341 people were selected by stratified random sampling as a sample. Data collection tools included questionnaires: Asadpour et al.'s Advanced Perfectionism (1397), Neefe Organizational Learning (2001) and Omidi Organizational Ethics (2011). To analyze the data from Kolmogorov-Smirnov tests, structural equation modeling was performed using Spss21 and LISREL8.5 software.<br /> Results: Progressive perfectionism has an average of 3.63, and among its components, the desire for order has the highest average and the target has the lowest average. Organizational learning has an average of 3.85, and among its components, the shared perspective has the highest average and systemic thinking has the lowest average. Organizational ethics has an average of 3.6 and among its components, fairness and equality have the highest average and honesty and truthfulness have the lowest average. Progressive perfectionism has a positive and significant relationship with organizational learning with standard coefficient (0.65) and with organizational-ethics with standard coefficient (0.58).<br /> Conclusion: Progressive perfectionism has an impact on organizational learning and organizational ethics of Mazandaran University of Medical Sciences staff. Due to the relationship between learning and organizational ethics with the effectiveness, efficiency and improvement of the organization's performance, it is expected that university administrators and officials will work with scientific and coherent planning to nurture and promote the positive and progressive aspects of perfectionism in employees.زمینهوهدف: یکی ازمولفه های شخصیتی که به درجات متفاوت در کارکنان وجود دارد و میتواند در نوع و میزان پیشرفت و موفقیت کارکنان تأثیرگذار باشد،کمالگرایی است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه کمالگرایی پیشرفتدهنده با یادگیری سازمانی و اخلاق سازمانی در دانشگاه علومپزشکی بوده است.<br /> روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی بوده، جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه علومپزشکی مازندران به تعداد 2941 نفر، که بر اساس جدول مورگان به تعداد 341 نفر به روش تصادفیطبقهای بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآورىدادهها شامل پرسشنامههای: کمالگرایی پیشرفتدهنده اسدپور و همکاران(1397)، یادگیری سازمانی نیفه(۲۰۰۱) و اخلاقسازمانیامیدی (1390) بوده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، مدل معادلاتساختاری با استفاده از نرم افزار Spss21 و LISREL8.5 انجام گرفت.<br /> یافتهها: کمالگرایی پیشرفتدهنده دارای میانگین 63/3 و از میان مولفههای آن، میل به نظموترتیب دارای بیشترین میانگین و هدفمندی دارای کمترین میانگین میباشد. یادگیریسازمانی دارای میانگین 58/3 و از میان مولفههای آن، چشمانداز مشترک دارای بیشترین میانگین و تفکرسیستمی دارای کمترین میانگین میباشد. اخلاقسازمانی دارای میانگین 6/3 و از میان مولفههای آن، انصافوبرابری دارای بیشترین میانگین و صداقتوراستگویی دارای کمترین میانگین میباشد. کمالگرایی پیشرفتدهنده با یادگیریسازمانی با ضریب استاندارد(65/0) و با اخلاقسازمانی با ضریب استاندارد(58/0) رابطه مثبت و معناداری دارد.<br /> نتیجهگیری: کمالگرایی پیشرفتدهنده بر یادگیریسازمانی و اخلاقسازمانی کارکنان دانشگاه علومپزشکی مازندران تاثیر دارد. با توجه به ارتباط یادگیری و اخلاقسازمانی با اثربخشی، بهرهوریوبهبود عملکردسازمان، انتظار میرود، مدیران و مسئولان دانشگاهی با برنامهریزی-های علمی و منسجم نسبت به پرورش و ارتقای جنبههای مثبت و پیشرفتدهنده کمالگرایی در کارکنان همت گمارند.