معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239726120171122Defining the Extent of Developing Postgraduate Degrees of Medical Sciences throughout the Countryتعیین حد گسترش رشته های علوم پزشکی درمقاطع تحصیلات تکمیلی درکشور92052319FAسید منصور رضوی-استاد گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی.احمد خالق نژاد طبریاستادگروه جراحی کودکان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، دبیر شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی.سید عبدالرضا مرتضوی طباطبائیدکتری تخصصی(PhD )پروتئومیکس، معاون دبیرخانه شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی.معصومه رجبیکارشناس دبیرخانههای شورای عالی برنامهریزی و گسترش علوم پزشکی.Journal Article20171122Background and Objectives: Offering a postgraduate degree not based on the present and future needs of the society, not only does not relieve any of existing innumerable problems, but may lead to loss of money and national wealth, dependency, craving for obtaining academic degrees, jobbery propagation, professional errors, unemployment of the university graduates, waste of energy and disappointment of those who undertake educational endeavor hoping for academic excellence. It seems not the objective criteria but rather regional rivalries have often been the main drive for offering postgraduate degrees. The main objective of this study has been to define the extent of developing postgraduate degrees of medical sciences throughout the country. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br />Methods and Procedure: Several of more than 60 input, procedural, output and outcome indicators with prospective data gathering the main of which being the course expenditure scale, local expenses scale, rate of the applicants to the capacity of each course, outcome (considering professional, managerial, knowledge-transferring and productive aspects) scale, the whole number of possible future full- or part-time positions or whether it is conceivable at all have been selected. Experts have mainly been consulted where data was not achievable. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br />Results: No limitation has been shown for 28 postgraduate degrees. Twenty postgraduate degrees are not required presently and their development may be limited (i.e. refusal of issuing new permit, reducing quota, every-other-year admissions or gradually getting on with other tasks). Twenty three postgraduate degrees may only be offered by one or two universities while 62 ones can be offered by up to 5 universities. Two of them should only be developed by the military authorities. Twenty three postgraduate degrees have been offered only recently (during 2013-2014) or no detailed data could be retrieved about them. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br />Conclusion: MScs in the Medical Education, Human Ecology, Medical Parasitology, Medical Entomology and Vector Control, Ageing health, Health and media, Toxicology, ّFood Sciences in Crisis and Disaster Midwifery, Physiology, Exercise Physiology, Medical Library and Information Science and Health Services Management as well as MScs and PhDs in Medical Ethics, Medical Histology, History of Medical Sciences, Molecular Medicine and Anatomical Sciences should not be developed up to 2020.زمینه و هدف: تاسیس یک رشته در دانشگاه اگر مبتنی بر نیازهای حال و آینده جامعه نباشد ، نه تنها باری را از مشکلات انبوه جامعه بر نمی دارد ، بلکه موجب اتلاف هزینه ها وسرمایه های ملی ، وابستگی ، رواج مدرک گرایی ، رواج سودجویی های اقتصادی ، رواج خطاهای تخصصی ، افزایش بیکاران تحصیل کرده در جامعه ، به هدر رفتن انرژی و سرخوردگی نیروهایی می شود که با امید تعالی فردی و اجتماعی وارد عرصه های علمی گوناگون می شوند تجربه نشان داده که در بیشتر مواقع ملاک های درستی برای تاسیس یک رشته علمی در یک منطقه وجود ندارد و رقابت های منطقه ای نسبت به نیاز های منطقی جامعه غلبه دارد.هدف از این مطالعه ، تعیین حدود گسترش رشته های علوم پزشکی درمقاطع تحصیلات تکمیلی دردانشگاه های علوم پزشکی کشوربوده است.<br /> <br /> روش: از میان بیش از 60 شاخص درون دادی ، فرایندی ، برون دادی و پیامدی ، تعدادی شاخص که دستیابی به اطلاعات آن ها میسر بود انتخاب شدند. شاخص های اصلی مورد بررسی عبارت بودند از : نمره هزینه دوره ها ، نمره هزینه محل، نسبت متقاضی ورود به رشته ها به ظرفیت پذیرش به تفکیک رشته ها، نمره بازدهی (نمره بعد خدمتی ، نمره بعد مدیریتی ، نمره بعد انتقال دانش و نمره بعد تولیدی)، تعداد کل محل های ممکن برای اشتغال و میزان امکان اشتغال.روش اصلی در باره داده هایی که به صورت عینی قابل دستیابی نبود ، استفاده از نظر خبرگان بود.<br /> <br /> نتایج: در تعداد 28 رشته مقطع مشکل محدودسازی وجود ندارد ، رشته مقاطعی که مورد نیاز نیستند و بهتر است برای 5 سال متوقف شوند 20 مورد بوده اند (منظور ازتوقف ، پرهیز از صدور مجوز جدید ، کاهش ظرفیت ، پذیرش یک سال در میان و یا تغییر تدریجی کاربری رشته است) ،رشته مقاطعی که می توان به یک تا 2 دانشگاه اجازه تاسیس داد 23 مورد ، تعداد رشته مقاطعی که می توان به تا 5 دانشگاه مجوز تاسیس داد 62 مورد و رشته هایی که فقط باید در مراکز نظامی گسترش یابند 2 مورد بودند ورشته های جدید و تازه تاسیس (در سال های 92 و 93) و یا رشته مقاطعی که اطلاعات کاملی از آن ها در دست نبود 23 مورد بودند.<br /> <br /> نتیجه گیری: گسترش رشته های آموزش پزشکی ، اکولوژی انسانی ، انگل شناسی پزشکی ، حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین ، سلامت سالمندی ، سلامت و رسانه ، سم شناسی ، علوم تغذیه در بحران و حوادث غیر مترقبه ، مامایی ، فیزیولوژی ، فیزیولوژی ورزشی ، کتابداری و اطلاع رسانی و مدیریت خدمات بهداشتی در مقطع کارشناسی ارشد و رشته های اخلاق پزشکی ، بافت شناسی پزشکی ، تاریخ علوم پزشکی ، پزشکی مولکولی ، علوم تشریحی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تا سال 1399در کشور محدود شوند.معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239726120171122SPATIAL PLANING OF EDUCATION HIGHER OF HEALTH IN REPUBLIC OF ISLAMIC OF IRANآمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت در جمهوری اسلامی ایران213252320FAجبرائیل نسل سراجیاستاد تمام بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر دبیرخانه ستاد سند آمایش آموزش عالی سالمت.اصغر جهاندیدهکارشناس خبرهی معاونت آموزشی و عضو علمی ستاد آمایش، ستاد مرکزی وزارت بهداشتعلی محمد اجاقیکارشناس معاونت آموزشی و عضو ستاد آمایش، ستاد مرکزی وزارت بهداشت.مرضیه جمعه ایکارشناس معاونت آموزشی و عضو ستاد آمایش، ستاد مرکزی وزارت بهداشت.Journal Article20171122(Background and Objective = To improve efficiency, equitable distribution of resources, equal opportunities, prevent the repetition of similar activities, the use of regional advantages, decentralization، the prevention of aggregation facilities ،persuade universities / faculties of Medical Sciences in the national participations and stable، as well as the development of targeted higher education in Different Regions of the country ، the transfer of some powers to the headquarters of the Ministry ، to use the experiences of developed countries, spatial planning Higher education health based on studies conducted in the Ministry of Health to the Supreme Council of the Cultural Revolution set and presented Given that، this kind of planning provides comprehensive process of regional planning ،therefore expected bring effects and results performance positive and efficiency <br /> <br />-Methods = review the latest events and definitions for information by searching online databases, and journals and published books, national and international official reports, news and reports from projects and related issues, and approvals of the Supreme Council of Cultural Revolution and Council of developer Medical universities <br /> <br />- Result - in section existent of spatial planning of higher education health findings revealed the following: <br /> <br />The Most people and number of universities and number of colleges affiliated to universities and disciplines and admissions postgraduate and most Assistant Professors and Associate Professors and Professors , number of articles indexed –number of beds active -all related to region 10 is) - Most admissions for PhD students - Most Instructor ,and number of available hospital are for region 5 <br /> <br />The least populated and available hospital is for Region 8 – The least number of universities and Instructor and of Associate Professor and of beds active is for Region 2 and 4) - the lowest students in different grades is for regions 4 , 6) - the lowest number of Assistant Professors is for regions 5) - the lowest number of Professors and of articles is for Region 6) <br /> <br />Conclusion = formation the number ten of the macro-region and the secretariats concerned -- infrastructure management for being programs coordinated packages of change and innovation in medical education - the focus of most facilities, software and hardware in areas of greater and centers province ,especially in the capital, the need for planning and operational of spatial planning ,for native province , decentralization, justice , infrastructure management for creativity and innovation, reorganization plans and processes and to update them, They are inevitable-چکیده=<br /> <br /> (زمینه و هدف = بمنظور ارتقائ بهره وری ، توزیع عادلانه منابع ، ایجاد فرصتهای برابر ، جلوگیری از تکرار فعالیتهای مشابه ، استفاده از مزیت های منطقه ای ، تمرکززدایی و جلوگیری از تجمیع امکانات، ترغیب دانشگاهها / دانشکده های علوم پزشکی در امر مشارکتهای ملی و پایدار و همچنین توسعه هدفمند آموزش عالی سلامت در مناطق مختلف کشور، واگذاری برخی از اختیارات ستادی وزارت، استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته ، طرح آمایش سرزمین آموزش عالی سلامت بر اساس مطالعات انجام شده در وزارت بهداشت تنظیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه گردید و با توجه به اینکه این نوع برنامه ریزی روند جامعی از برنامه ریزی منطقه ای را ارائه میکند لذا انتظار می رود اثرات و نتایج عملکردی مثبت و کارا را بوجود آورد<br /> <br /> –روش بررسی= مرور متون جهت آگاهی از جدیدترین رویدادها و تعاریف از طریق جستجوی پایگاههای اینترنتی ، و ژورنالهای معتبر و کتب منتشر شده ، گزارشهای رسمی ملی و بین المللی ،اخبار و گزارشها از طرحها و نشریات مرتبط، و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای گسترش علوم پزشکی<br /> <br /> -(10) یافته ها = در بخش وضعیت موجود مناطق آمایشی آموزش عالی سلامت ، یافته های ذیل بدست آمده است :<br /> <br /> بیشترین جمعیت و تعداد دانشگاه و تعداد دانشکده وابسته به دانشگاهها – بیشترین رشته های و پذیرش رشته های postgraduate و بیشترین تعداداستادیار و دانشیار و استاد و تعداد مقالات نمایه شده و تعداد بورسیه خارجی و بیشترین تعداد تخت فعال ( جملگی منطقه 10) - بیشترین تعداد موسسه آموزش عالی سلامت ( منطقه 2 با تعداد 9 عدد)– بیشترین پذیرش دانشجوی کاردانی ( منطقه 9 ) - بیشترین پذیرش دانشجوی دکترای عمومی و تعداد مربی و تعداد بیمارستانهای موجود( منطقه 5 )- بیشترین پذیرش دانشجویMPH ( منطقه 4 )- بیشترین تعداد بورسیه داخلی ( منطقه 1 و 3 )- بیشترین بیمارستانهای در حال احداث و تعداد تخت پیش بینی شده (منطقه 2)- بیشترین پذیرش دانشجوی کارشناسی و تعداد مراکز بهورزی ( منطقه1) <br /> <br /> کمترین جمعیت و تعداد بیمارستانهای موجود (منطقه 8 )- کمترین تعداددانشگاه ( منطقه 2و4 با 3 عدد )- ( مناطق 1و3و7و10 بدون دانشکده ستقل)- ( مناطق 3و6و7 بدون موسسه آموزش عالی) – کمترین دانشجو در مقاطع مختلف ( مناطق 4 و 6 ) - کمترین پذیرش دانشجوی در اکثر مقاطع ( مناطق 4 و 6 و برخی 8 )- کمترین تعداد مربی( منطقه 2 )-کمترین تعداداستادیار( منطقه 5 )-کمترین تعداد دانشیار( منطقه 4)- کمترین تعداداستاد و تعداد مقالات و تعداد بورسیه داخلی( منطقه 6 )- (ولی مناطق 1و2و5و7و8و9 بدون MPH ) - مناطق 1و3و 4 بدون بورسیه خارجی - کمترین تعداد تخت فعال و تعداد تخت پیش بینی شده ( منطقه 4)- کمترین بیمارستانهای در حال احداث (منطقه 4 و 10 )- کمترین تعداد مراکز بهورزی (منطقه 10)<br /> <br /> نتیجه گیری = تشکیل ده کلان منطقه و دبیرخانه های ذیربط - ایجاد بستر مناسب جهت اجرای برنامه های هماهنگ بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی – با توجه به تمرکز اکثر امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری در مناطق بیشتر برخوردار و مراکز استانها و خصوصا در پایتخت، ضرورت برنامه ریزی و عملیاتی نمودن آمایش سرزمینی در راستای بومی گزینی ، تمرکز زدایی، عدالت محوری ، بسترسازی خلاقیت و نوآوری ،سازماندهی مجدد برنامه ها و فرآیندها و به روز رسانی آنها ، و ... اجتناب ناپذیر است .معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239726120171122Evaluation of strategic risks in strategy execution of reform and innovation packages in medical education, a practical modelطراحی الگویی جهت شناسایی و ارزیابی ریسکهای استراتژیک اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی334452321FAوحید خاشعی-استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه عالمه طباطبایی، تهران، ایران.حسین حیدریدانشجوی دکتری تخصصی مدیریت سیاستگذاری بازرگانی، دانشگاه عالمه طباطبایی، تهران، ایران.عطااله پورعباسیدبیر کمیته تحقیق و توسعه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیJournal Article20171122Background and Objective: throughout the history of the business, there is no evidence to show that Words on paper make an organization improved. For progressing the strategic intentions into strategic outcomes, the way ahead is very long and complex. Strategic management scholars believe that implementation of strategies, is the most important part of strategic management process. But there are few studies have examined the practical model of the strategy execution and its risks. However, this study aims to address the research gaps and risks of strategy execution and try to use the grounded theory approach for the evaluation of evolution and innovation in medical education packs strategy execution risks. <br /> <br />Methods: To assess the risks of strategy execution of reform and innovation Packages in medical education we will use the mixed approach including qualitative (grounded theory) and quantitative (case study) research. <br /> <br />Results: reform and innovation Packages in medical education strategy execution is a national plan which its implement needs several considerations. Medical education system should have a theory (model) using a systematic approach for comprehensive analysis and planning an for proper strategy implementation in this regard. <br /> <br />Conclusion: The implementation of this study not only overcome some gaps in previous research, but also help policy makers achieve the noble objectives of reform and innovation Packages in medical education packages in the light of the theory arising from this study.زمینه و هدف: در طول تاریخ کسبوکار، هیچ گزارشی یافت نشده که نشان دهد واژههای روی کاغذ یک سازمان را متحول کرده باشند. برای آنکه نیات استراتژیک تبدیل به نتایج استراتژیک شود، راهی بسیار طولانی و پیچیده پیش روی سازمانها است. راهی که سازمانهای موفق آن را پیمودهاند و سازمانهای ناموفق یا گمراه شدهاند و یا درراه گمشدهاند. این بدان معناست که قالب اندیشمندان حوزه مدیریت استراتژیک بر این مسئله متفقالقولاند که اجرا، بزرگترین و درعینحال پیچیدهترین مشکل فرآیند مدیریت استراتژیک است. ولی تاکنون هیچ مطالعهای به شکل کارکردی به بحث اجرا و ریسکهای فراسوی آن نپرداخته است. لیکن این مطالعه جهت پرداختن به این خلأهای مطالعاتی- پژوهشی و باهدف طراحی مدل ریسکهای اجرای استراتژی شکل گرفت و در تلاش است تا با بهرهگیری از رویکرد نظریه داده بنیاد، به نظریه ریسکهای اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، دست یابد.<br /> <br /> روش بررسی: جهت سنجش ریسکهای اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری از روش ترکیبی استفاده خواهیم نمود یعنی دو پژوهش یکی با رویکرد کیفی و یکی با رویکرد کمی انجام میگیرد. درروش کیفی از استراتژی گراندد تئوری و درروش کمی از استراتژی مورد پژوهی استفاده میگردد.<br /> <br /> یافتهها: اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری مشکل است و به این سادگی نیست که تنها با ذکر چند نکتهی مدیریتی اجرای این استراتژی کلان کشوری را توصیف کرد. نظام آموزش علوم پزشکی کشور برای درک فرآیند اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری نیازمند نظریهای (مدل) جامع با رویکردی نظاممند است که تحلیل و عمل در برخورد با این بستهها را توصیف و تشریح نماید. موفقیت و شکست این بستهها زمانی بهدرستی درک میشوند که تصمیمات و اقدامات مربوط به اجرای استراتژی بستههای تحول و نوآوری نسبت به معیاری سنجیده و ارزیابی شوند. تنها در این صورت است که میتوان گفت استراتژی بستههای تحول و نوآوری موفق بودهاند یا شکستخوردهاند.<br /> <br /> نتیجهگیری: اجرای این مطالعه نهتنها کمبودهای تحقیقات پیشین را برطرف کرده، بلکه دستیابی به اهداف متعالی بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را در پرتو نظریه برخاسته از این مطالعه امکانپذیر و نظاممند خواهد کرد.معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239726120171122packages for reform and innovation in medical education in Islamic Republic of Iran; a conceptual frameworkبسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران؛ چارچوب مفهومی تدوین455052322FAعطاءاله پورعباسیدبیر کمیته تحقیق و توسعه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیعلی اکبر حق دوستدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان0000-0003-4628-4849حمید اکبریدانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهرانزهرا خیریدانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکزیرضا دهنویهدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان0000-0002-6456-1355سمیه نوری حکمتدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانسیدحامد رحیمیدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانباقر لاریجانیدانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهرانJournal Article20171122Background: In spite of notable achievements, medical education in Iran has faced some challenges during last years. Looking at these challenges and in line with upstream national policies in higher education, the packages for reform and innovation in medical education was designed by ministry of health and medical education. <br /> <br />Method: the national plan was drafted in three step: summarizing the national upstream documents in health care, writing comprehensive plan for higher health education, designing packages for reform and innovation in medical education. Authors were used expert panel method for data gathering in macro level. <br /> <br />Results: twelve policies, 68 strategies and their translation in health system were adopted in comprehensive plan for higher health education. Eleven practical packages were also developed in order to implementation of these policies as packages for reform and innovation in medical education. <br /> <br />Conclusion: Special attention to national upstream documents, cross relation between main policies, practical packages and translation of policies in health system are the main strength of this method. Of course, designing practical packages is not enough and achieving its main goals depends on implementation of policies by designing and running action plans and clear projects.زمینه: در کنار دستاوردهای بزرگ کشور در عرصه آموزش عالی سلامت، این نظام در طول سالهای گذشته با چالشهایی نیز مواجه میباشد. به منظور کاهش اثر چالشهای موجود و برنامهریزی برای تحقق سیاستها و راهبردهای کلان ملی در عرصه آموزش، بستههای تحول و نوآوری نظام آموزش عالی سلامت ایران تدوین گردید.<br /> <br /> روش اجرا: تدوین برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در سه گام زیر صورت گرفت: خلاصه سازی اسناد بالادستی نظام در حوزه آموزش، تدوین برنامه جامع آموزش عالی سلامت، و تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی. در کلیه مراحل این فرایند برای جمعآوری دادهها از روش پانل خبرگان در سطح ماکرو استفاده شد.<br /> <br /> یافته ها: در مجموع 12 سیاست و جهت گیری کلی در برنامه جامع آموزش عالی سلامت تدوین شد. راهبردهای کلان آموزش عالی حوزه سلامت برای هر سیاست (68 راهبرد) و همچنین ترجمان این سیاستها در برنامه تحول نظام سلامت تدوین شد. به منظور اجرایی سازی سیاستهای کلی نیز، 11 بسته تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشگی ب همراه یک برنامه پایش مستند گردید.<br /> <br /> بحث: مهمترین نقاط قوت روش تدوین برنامه تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی توجه ویژه به اسناد بالادستی حوزه سلامت ایران، ارتباط متقابل میان سیاستها و جهتگیریهای کلی برنامه جامع و بستههای عملیاتی و تدوین ترجمان سیاستهای دوازدهگانه در برنامه تحول نظام سلامت میباشد. بدیهی است تدوین بستههای عملیاتی پایان کار نیست و تحقق اهداف و سیاستهای کلان از طریق پیادهسازی بستهها، در گرو ترجمان بستههای عملیاتی در قالب پروژهها و اقدامات روشن است.معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239726120171122Using Media in Implementation of packages for reform and innovation in medical education; Practical experienceبهره مندی از ظرفیت رسانه در استقرار برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی؛ یک تجربه عملی515852323FAزهرا خیریدانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکزیحمید اکبریدانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهرانسلمازسادات نقوی الحسینیدانشگاه پیام نورعطاءاله پورعباسیکمیته تحقیق و توسعه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیJournal Article20171122Background: the packages for reform and innovation in medical education is running as the main national policy of Iran in the field of higher health education. Media is used as the powerful issue in implementing these policies during last 2 years. Author have tried to explain their experiences in this regard. <br /> <br /> <br /> <br />Method: key stakeholders were identified in the first step, the portal of education deputy of ministry of health was developed to make effective contact with them. Also digital newspaper and virtual social network were used for publishing news and event in the field of medical education. <br /> <br />Results: totally 851 news with average visiting rate of 500 were uploaded in portal since March 2015. Seventeen digital newspapers were published for about 20 thousand of faculty staff via email service. Each News also were shared in virtual social network with visiting rate of 1000 – 1500. <br /> <br />Conclusion: communication with stakeholders is one of the main factors in implementation of policies and acts. With this experience, it seems media can play a vital role in implementation of packages for reform and innovation in medical education. It is notable that contents of media should be more analytic in order to have more effectiveness in this regard.زمینه: بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان سیاست های کلی کشور در ارتقای آموزش علوم پزشکی تدوین و در حال اجرا است. در کلیه مراحل اجرای این برنامه بهره گیری از ظرفیت رسانه ها در راستای نهادینه سازی این بسته ها صورت گرفت. این مقاله به شرح تجربه بهره برداری از ظرفیت رسانه ها در اجرای این بسته ها می پردازد.<br /> <br /> روش اجرا: در گام اول ذینفعان کلیدی شناسایی و برای ارتباط با ایشان پورتال جامع معاونت آموزشی وزارت بهداشت ارتقاء پیدا کرد و همچنین از خبرنامه، شبکه های اجتماعی و ... برای اطلاع رسانی به ذینفعان این بسته ها بهره برداری شد.<br /> <br /> یافته ها: از ابتدای سال 1394 تاکنون تعداد 851 خبر در پورتال قرار گرفت که به طور متوسط هریک از این اخبار 500 بار بازدید شده است. تعداد 17 خبرنامه منتشر و برای حدود 20 هزار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها ارسال شد. اخبار در کانال تلگرام نیز قرار گرفت که به طور متوسط هر خبر بین 1000 تا 1500 بار بازدید شده است.<br /> <br /> نتیجه گیری: برقراری ارتباط و اطلاع رسانی به ذی نفعان اسناد سیاستی یکی از مهمترین عوامل دخیل در استقرار این اسناد است. باتوجه به اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، به نظر می رسد ابزارهای رسانه ای در دسترس نیازمند بازنگری و بهینه سازی و محتوای رسانه ای بیشتر با رویکرد جنبه تحلیلی و توجیهی مورد توجه قرار گیرد.معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239726120171122Ranking of Iranian Dental Schools with Postgraduate Coursesرتبه بندی گروههای تخصصی در دانشکدههای دندانپزشکی کشور597052324FAسعید عسگری-استاد رشته ی اندودانتیکس، مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانمعصومه مهدی پور-دانشیار گروه بیماریهای دهان، دانشکدهی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.شهرام یزدانیستاد و ریاست مرکز توسعهی آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0002-9193-7557مریم صفرنوادهاستادیار و عضو هئیت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی.Journal Article20171122Background and Objective: Improving educational quality is considered as one <br /> <br />of the priorities of higher educational system. From this point of view, ranking of <br /> <br />dental schools with postgraduate courses was done to evaluate and compare <br /> <br />scientific level and Strengths and weaknesses of these centres.The purpose of this <br /> <br />study was to evaluate and design a new pattern of ranking of dental schools <br /> <br />according to the level of their education, research and equipment. <br /> <br />Methods: An expertise committee was formed and ranking design was performed <br /> <br />with brainstorming method. A representative was chosen from each specialist’s <br /> <br />organization for observation of dental schools and completing the questionnaires <br /> <br />related to educational, research and equipment’s status. Data were collected and <br /> <br />scores were calculated in each index. For the final analysis of the data, a <br /> <br />specialized-designed software for ranking purpose was used. <br /> <br />Results: According to Analytical Hierarchy process the considered indices in <br /> <br />dental schools were assessed and compared. 395 criterions were determined and <br /> <br />the tree diagram was created and 16 dental schools with postgraduate course were <br /> <br />ranked. <br /> <br />Conclusion: Strengths and weaknesses of education, research and equipment were <br /> <br />determined in postgraduate courses in each dental school and were delivered to the <br /> <br />university rectors as a practical pattern for improving quality and quantity of <br /> <br />education.زمینه و هدف : بهبود کیفیت ارائه خدمات آموزشی به عنوان یکی از الویت های نظام آموزش عالی محسوب می شود.به همین منظور رتبه بندی دانشکده های دندانپزشکی واجد دوره های تخصصی جهت مقایسه وضعیت علمی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها با یکدیگر انجام شده است. هدف از این مطالعه طراحی الگوی جدید رتبه بندی بر حسب امتیازات ترازشده عملکرد فعالیتهای آموزشی ٬ پژوهشی ٬ وضعیت تجهیزات و امکانات بوده است.<br /> <br /> روش بررسی: با تشکیل یک کمیته تخصصی و با استفاده از روش های بارش افکار رتبه بندی طراحی شد. از هر انجمن تخصصی دندانپزشکی نماینده ای معرفی شد تا ضمن بازدید از هر دانشکده با تکمیل پرسشنامه هایی در زمینه بررسی وضعیت آموزشی ٬پژوهشی ٬تجهیزات و امکانات تخصصی ٬ اطلاعات لازم را جمع آوری نمایند.<br /> <br /> پس از جمع آوری اطلاعات امتیاز هر دانشکده در هر معیار محاسبه گردید.برای آنالیز نهایی نیز از یک نرم افزار کامپیوتری که به همین منظور طراحی شده بود استفاده شد.<br /> <br /> یافته ها: با تعیین وزن ٣٩٥ معیار در قالب نمودار شاخه درختی با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی٬ حیطه های مورد نظر در دانشکده های دندانپزشکی بررسی و مقایسه شدند که رتبه ١٦ دانشکده واجد دوره تخصصی تعیین گردید.<br /> <br /> نتیجه گیری: با انجام این طرح نقاط قوت و ضعف وضعیت آموزشی ٬پژوهشی ٬تجهیزات و امکانات در رشته های تخصصی دندانپزشکی مشخص شد و به عنوان الگویی عملی برای اصلاح و ارتقای کمی و کیفی، منتشر گردید و در اختیار مسئولین قرار گرفت.