تکریم دانشجو از منظر اسلام

نوع مقاله : پژوهشی (Original Research)

نویسنده

پژوهشگر-مرکز مطالعات زنان- دانشگاه خوارزمی

چکیده

زمینه و هدف: به دلیل ماهیت تحصیل در دانشگاه، ارتباط میان استاد و دانشجو بسیار بیشتر و نزدیکتر از سایر مقاطع تحصیلی است و اهمیت خاصی دارد. ماهیت رابطة استاد و دانشجو، تحقیقات متنوعی را می‌طلبد. در بررسی مقالات چاپ شده در مجلات علمی-پژوهشی معتبر، مطالعۀ متمرکزی در خصوص بررسی مصادیق عملی تکریم دانشجو از منظر اسلام یافته نشد. هدف پژوهش حاضر، تبیین مهمترین مصادیق عملی تکریم دانشجو از منظر اسلام است.
روش بررسی: پژوهش حاضر، با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی قرآن مجید، نهج‌البلاغه‌، نهج‌الفصاحه، منیه‌المرید فی آداب‌المفید و المستفید، غررالحکم و دررالکلم آمدی و غیره، و همچنین تحقیقات و مستندات تربیتی اخیر پرداخته است.
یافته‌ها: بنابر تحقیق حاضر، از دیدگاه اسلام، دانشجو حرمت دارد و شایستة تکریم است. مهمترین مصادیق عملی تکریم دانشجو از منظر اسلام تبیین شد.
نتیجه‌گیری: استادان و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت، با توجه بیشتر به تکریم دانشجویان، موجب شکل‌گیری، پرورش و شکوفا شدن قابلیت‌های بالقوة آنان خواهند شد .

کلیدواژه‌ها