امکان‌سنجی تدریس تفسیر موضوعی قرآن کریم با رویکرد سلامت‌محور در دانشگاه‌های علوم پزشکی

نوع مقاله : پژوهشی (Original Research)

نویسندگان

1 استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

2 استادیار، مدیریت مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

چکیده

زمینه و هدف: ازجمله مباحث علوم بشری که در قرآن کریم به آن توجه شده مباحث مرتبط با حوزه سلامت و دانش پزشکی است. هدف این مطالعه، بررسی امکان پذیری تدریس تفسیر موضوعی قرآن با رویکرد سلامت محور در دانشگاه های علوم پزشکی و ارائه چارچوب کلی برای تدوین سرفصل‌های این درس می‌باشد.

روش بررسی: این پژوهش کاربردی و با رویکرد ترکیبی کمی و کیفی در سال تحصیلی 99-98 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت، جامعه آماری 24نفر از مدرسان درس تفسیر موضوعی قرآن، کارشناسان حوزه معارف اسلامی و متخصصان حوزه سلامت و آشنا به مباحث حوزه معارف بودند. ابزار مطالعه، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید کارشناسان قرار گرفت.

یافته ها: مشارکت‌کنندگان(100درصد) ارائه درس تفسیر موضوعی قرآن کریم با رویکرد سلامت‌محور را نه ‌تنها امری ممکن بلکه مفید و ضروری دانستند. اکثر مشارکت‌کنندگان (75درصد) معتقد بودند سرفصل‌های درس قابلیت ارائه با این رویکرد را دارند. 100درصد مشارکت‌کنندگان، ارائه این رویکرد را درابعاد چهارگانه سلامت (معنوی، اجتماعی، روانی و جسمی) ممکن دانستند امّا منابع موجود را برای تحقق این رویکرد کافی ندانستند.

نتیجه گیری: ارائه درس تفسیر موضوعی قرآن کریم با رویکرد سلامت‌محور در ابعاد چهارگانه (معنوی، اجتماعی، روانی و جسمی) امری ممکن بلکه مفید و ضروری و منشأ پویایی و کارآمدی این درس خواهد بود. سرفصلهای پیشنهادی سلامت محور نیز راهگشای مناسبی برای تحقق عینی این رویکرد خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


  1. Bagheri KH. Internalization guide of moral values through the curriculum. Journal of Curriculum Studies. 2008; 8: 86-105. [Persian]
  2. Shafiepore Motlagh F, Khodadadi H. Attracting to Islamic studies classes in universities. Proceedings of the conference on science and technology and software in the field of Islamic Studies. 2010; 1. [Persian]
  3. Majidi MR, Fatehi A. Students' attitudes towards Islamic timetabling. Journal of Research and Planning in Higher education. 2007; 41:34-50. [Persian]
  4. Amini M, Rahimi H, Samadian Z. An Analysis and Assessment of Obstacles to Effectiveness of Islamic lessons (Case Study in Kashan University Medical Sciences). J Med Educ Dev. 2013; 6 (10) :13-21. [Persian]
  5. Kashani M. Analysis of strategies for higher education approved the realization of university environment. Journal of the Islamic University.2005; 25:11-46. [Persian]
  6. Liyaghatdar MJ, Shanazari J, Moslemi M. Evaluation of student satisfaction of public courses in the city of Kerman. Journal of the Islamic Revolution. 2008; 14(7): 1-22. [Persian]
  7. UsefiyeLoye V. The Effect of Islamic lessons on student’s religious attitude. Journal of Education. 2007; 5(30):184-153. [Persian]
  8. Rostami B, Safavi Z, Fakour E, Faghihzadeh S, Ayattollahi F. Satisfaction of students from the Quality of Educational Services of Islamic Education Department of Zanjan University of Medical Sciences. DSME. 2018; 5 (1) :1-14. [Persian]
  9. Gholami Ganjavi A, Shamsai, M. Recognizing the harms and effective strategies of Islamic education courses in Shiraz University of Medical Sciences. Epistemological studies in Islamic University. 2019; 23(80): 415-428. [Persian]
  10. Firoozi, R. Pathology of courses and Urmia in professional doctoral courses the position of professors of Islamic education according to the views of medical students. Epistemological studies in Islamic University. 2018; 19 (63): 151-172. [Persian]
  11. Aziai F. salamate manavi. 1nd ed. Tehran: published by hoghoghi; 2014.
  12. Yadollahpour MH, Seyed Andy J, Rezaei R, Borhani M, Bakhtiari A. Examining the verses of the Holy Quran in the context of the three main dimensions of health (physical, mental and social). Journal of Islam and Health. 2015; 3: 48-56. [Persian]
  13. Deputy for the Affairs of Professors and Courses of Islamic Education. New Titles and Topics of Courses of Islamic Education approved by the 542nd session dated 13/07/2004 of the Supreme Council of the Cultural Revolution. 1nd ed. Qom: published by Bada'a al-Rasool; 2005. [Persian]
  14. Ghavami, S. Thematic commentary   of the Holy Quran, Management Knowledge in the Quran. 1nd ed. Qom: Maaref Publishing; 2014. [Persian]
  15. Khadem A. Thematic Interpretation of the Holy Quran with an Economic Approach. 1nd ed. Qom: Maaref Publishing; 2013. [Persian]
  16. Ebrahimi M. Thematic Interpretation of the Holy Quran, for Medical Sciences.1nd ed. Qom: Maaref Publishing; 2013. [Persian]