هدف: این مطالعه به منظور بررسی دستاوردهای آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی از سال 1357 تاکنون و اهمیت آینده نگاری و آمایش سرزمین در توسعه هدفمند آموزش پزشکی در کشور صورت پذیرفته است.
روش: در این تحقیق کاربردی ملی وضعیت موجود و پیشرفتهای چشم گیر آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در جمهوری اسلامی ایران در دهه های گذشته بررسی و تحلیل شد . سپس به بررسی اهمیت این شواهد در آمایش سرزمین و برنامه ریزی های آینده در توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی پرداخته شده است.
یافته ها : در حال حاضربیش از ده هزار دستیار در 28 رشته تخصصی و 25 رشته فوق تخصصی آموزش های تخصصی لازم را دریافت می دارند. برنامه های آموزشی تخصصی وفوق تخصصی ، تعداد دانشگاه های علوم پزشکی و تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی چند برابر شده است. همچنین رشد علمی کشور و تعداد مقالات چاپ شده در بخش پزشکی و تحقیقات سلامت و گسترش درمانهای تخصصی وفوق تخصصی در سه دهه گذشته رشد چشم گیری داشته است. همچنین مطابق با آخرین پیشرفتهای علمی دنیا کریکولوم و برنامه درسی توسط کمیسیونهای برنامه ریزی آموزشی تدوین و به روز رسانی شده است.
نتیجه گیری: از آنجایی که پیشرفتهای آموزش پزشکی سبب بهبود مراقبتهای سلامت جامعه می گردد، لذا ،توسعه برنامه های تخصصی ، فوق تخصصی پزشکی باید بر اساس آینده نگاری و هدفمند باشد. آمایش سرزمین گامی موثردر توسعه عدالت آموزشی و توسعه عدالت در دسترسی به خدمات پزشکی و بومی سازی آموزش پزشکی است .
طباطبایی, شیما. (1396). ارزیابی دستاوردهای آموزش پزشکی تخصصی/فوق تخصصی ایران وآیندهنگاری : لازمه توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در آینده. طب و تزکیه, 24(4), 59-68.
MLA
شیما طباطبایی. "ارزیابی دستاوردهای آموزش پزشکی تخصصی/فوق تخصصی ایران وآیندهنگاری : لازمه توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در آینده". طب و تزکیه, 24, 4, 1396, 59-68.
HARVARD
طباطبایی, شیما. (1396). 'ارزیابی دستاوردهای آموزش پزشکی تخصصی/فوق تخصصی ایران وآیندهنگاری : لازمه توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در آینده', طب و تزکیه, 24(4), pp. 59-68.
VANCOUVER
طباطبایی, شیما. ارزیابی دستاوردهای آموزش پزشکی تخصصی/فوق تخصصی ایران وآیندهنگاری : لازمه توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در آینده. طب و تزکیه, 1396; 24(4): 59-68.