بررسی رفتارهای مدیریت عملکرد مدیران گروه‌های آموزشی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با ابزار PMBQ درسال 1395

نویسندگان

1 دانشیار گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران

2 دانشیار گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداست، دانشگاه علوم پزشکی ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران

چکیده

زمینه و هدف : مدیریت عملکرد گروه های آموزشی منجر به شناخت بهتر نقاط ضعف و قوت عملکرد آنان شده که ریشه یابی آن م یتواند منجر به بهبود و ارتقاء نظام آموزشی گردد.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی در سال ۱۳۹۵ در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت. افراد شرکت کننده در این مطالعه ۲۷۰ عضو هیات علمی بودند که در روند ارزیابی مدیران گرو ههای آموزشی خود با استفاده پرسشنامه کینگ شامل تعیین تعیین اهداف، ارتباط، بازخورد، مربی گری، تدارک نتایج و ایجاد یا پایش انتظارات عملکرد، شرکت نمودند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگانو تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ۲۷۰ نفر ( ۱۱۷ مرد و ۱۵۳ زن) تعیین گردید.داده های این مطالعه با استفاده از آزمون های آماری تی تت، کای دو ، آنالوا و انالیزر/ریون مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: نتایج آنالیز واریانس نشان داد که بین مدیران گروه های آموزشی دانشکده های مختلف تفاوت معنی داری در ارزیابی رفتارهای مدیریت عملکرد وجود دارد( ۰/۰۰۱ >P)در مولفه تعیین اهداف دانشکده بهداشت (۰/۲۱ ±۴/۵۲ ) و مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی( ۳۳ / ۰± ۰۵ / ۴)، در مولفه ارتباط دانشکده علوم رفتاری و سالمت روان(۳۳ / ۰ ± ۶۷ / ۴) و دانشکده علوم توانبخشی (۴۳ / ۰± ۳۲ / ۴)، در مولفه مربیگری دانشکده پرستاری و مامائی (۲۸ / ۰± ۲۰ / ۴ )، در مولفه تدارک نتایج دانشکده پیراپزشکی( ۲۳ / ۰± ۴۳ / ۴)، در مولفه پایش انتظارات دانشکده پزشکی (۴/ ۰± ۱۷ / ۴) از سایر مدیران گروه های آموزشی دانشکده ها بالاتر است و در مولفه بازخورد دانشکد ههای مختلف از سطح یکسان برخوردار بوده و در حد متوسط است.
نتیجه گیری: اختلاف اماری معنی دار بین مدیران گروههای آموزشی از نظر رفتار مدیریت عمکلرد موجود داشت . نتایج این مطالعه شاهد تجربی جهت انجام مدخلات بهبود مدیریت عملکرد در میان مدیران گروههای آموزشی است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Compare Behavior management training managers IRAN University of Medical Sciences departments with PMBQ tool

نویسندگان [English]

  • zohre sohrabi 1
  • hamidreza baradaran 2
  • abbas darzi 3
1 Vice Director for Educational Research in Medical Sciences(CERMS), Associate professor, Department of Medical Education, Faculty Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Epidemiology, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
3 MSc Medical Education Department, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background: Behavior management of training managers leading to better understanding of strength and limitation of behavior among them. This process can improve educational system.
method: This cross sectional study was conducted to compare behavior management among training managers of IRAN University of Medical Sciences. The subjects were 270 faculty members (117 male, 153 female) recruited with using Kinic questionnaire compromised goal setting, communication ,feedback, coaching, providing consequences, monitoring performance expectation. Sample size was determined by using Morgan schedule.
Results: Based on analysis regression results , there was significant statistical difference among training managers regarding performance management .The public health school and school of health management and information science had higher score in goal setting ,higher level of scores in communication was showed in the training managers of school of behavioral science and mental health and rehabilitation school, coaching was higher in nursing and midwifery school, regarding providing consequences , it was higher in allied medical sciences and medicine school had better performance in performance monitoring. All the manger training had equally scores in feedback section at middle level.
Conclusion: there are significant statistical differences among training managers in performance Behavior management in Iran University of medical sciences. This study provides empirical to intervention to improve performance management in training managers

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance Management
  • training manager
  • Performance management behavior questionnaire

 

1.    عزتی. بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد آموزشی گروههای آموزشی دانشگاهی: مطالعه کیفی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 2012;18(3):23-45.

2.    آذر ع, عادل, دانشور, خدادادحسینی, عزیزی, شهریار. طراحی مدل ارزیابی عملکرد گروههای کاری: رویکرد تحلیل پوششی داده های چندسطحی. مجله پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 2012;2(3):1-22.

3.    R. PFaN. trans ferable skills: ohio state. 2013.

4.    Gunaratne KA, Du Plessis AJ. Performance Management System: A Powerful Tool to Achieve Organisational Goals. Journal of Global Business and Technology. 2007;3(1):17.

5.    de Andrés R, García-Lapresta JL, Martínez L. A multi-granular linguistic model for management decision-making in performance appraisal. Soft Computing. 2010;14(1):21-34.

6.    Biron M, Farndale E, Paauwe J. Performance management effectiveness: lessons from world-leading firms. The International Journal of Human Resource Management. 2011;22(06):1294-311.

7.    Mone E, Eisinger C, Guggenheim K, Price B, Stine C. Performance management at the wheel: Driving employee engagement in organizations. Journal of Business and Psychology. 2011;26(2):205-12.

8.    Dewettinck K, van Dijk H. Linking Belgian employee performance management system characteristics with performance management system effectiveness: exploring the mediating role of fairness. The International Journal of Human Resource Management. 2013;24(4):806-25.

9.    Haines III VY, St-Onge S. Performance management effectiveness: practices or context? The International Journal of Human Resource Management. 2012;23(6):1158-75.

10.  Malik MAR, Butt AN, Choi JN. Rewards and employee creative performance: Moderating effects of creative self‐efficacy, reward importance, and locus of control. Journal of Organizational Behavior. 2015;36(1):59-74.

11.  Feng T, Wang D, Prajogo D. Incorporating human resource management initiatives into customer services: Empirical evidence from Chinese manufacturing firms. Industrial Marketing Management. 2014;43(1):126-35.

12.  Lucifora C, Origo F. Performance-Related Pay and Firm Productivity Evidence from a Reform in the Structure of Collective Bargaining. ILR Review. 2015:0019793915570876.

13.  Türk K. Performance Management of Academic Staff and Its Effectiveness to Teaching and Research-Based on the Example of Estonian Universities. Trames: A Journal of the Humanities and Social Sciences. 2016;20(1):17.

14.  آهنچیان, بابادی, امین. تهیه و اعتباریابی پرسشنامه ارزیابی عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه: کاربرد روش آمیخته در عمل. پژوهش های آموزش و یادگیری. 2014;20.

15.  ترک‌زاده ج, جعفری س. امکان سنجی کاربرد مدیریت عملکرد در گروههای آموزشی دانشگاه شیراز از دیدگاه مدیران. فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 2012;3(11):63-88.

16.  Goudarzi G, Khosravi S, Askari R. Performance Appraisal of Selected Departments in Kerman University of Medical Sciences: A Quantitative Study. Iranian Journal of Medical Education. 2012;12(3):193-201.

17.  Mingers J, Willmott H. Taylorizing business school research: On the ‘one best way’performative effects of journal ranking lists. Human Relations. 2013;66(8):1051-73.

18.  Heidmets M, Vilgats B. „Control, freedom and trust: seeking for a higher education model in a post-communist country “. Problems of Education in the 21st Century. 2012;40:88-96.

19.  Bryman A. Effective leadership in higher education: A literature review. Studies in higher education. 2007;32(6):693-710.

20.  Braun S, Nazlic T, Weisweiler S, Pawlowska B, Peus C, Frey D. Effective leadership development in higher education: Individual and group level approaches. Journal of Leadership Education. 2009;8(1):195-206.

21.  Keshavarz M. Management development of internal evaluation in the Islamic Republic of Iran(case study). Educational Research and Reviews. 2011;Vol. 6(14):804-11.

22.  Hamdhaidari S, Agahi H, Papzan A. Higher education during the Islamic government of Iran (1979–2004). International Journal of Educational Development. 2008;28(3):231-45.

23.  حکیمی و, وجیه, مهرام, بهروز, آهنچیان. آسیب‌شناسی طرح‌های ارزیابی درونی و راه‌های توسعه‌ اثربخشی آن (مطالعه‌ موردی: دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات برنامه ریزی آموزشی. 2014;2(3):5-34.

24.  Mohamadi N, Hasanian M, Borzou S, Amini R. The Comparison of Internal Evaluation of 4 Nursing Departments in Nursing and Midwifery Faculty of Hamedan University of Medical Sciences. Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty. 2013;21(1):66-76.

25.  Ghosh S, Das N. New Model of Performance Management and Measurement in Higher Education Sector. Management. 2013;2(8).

26.  Kerzner HR. Project management: a systems approach to planning, scheduling, and controlling: John Wiley & Sons; 2013.

27.  Hodges BC, Videto DM. Assessment and planning in health programs: Jones & Bartlett Publishers; 2011.

28.  Ittner CD, Larcker DF, Meyer MW. Subjectivity and the weighting of performance measures: Evidence from a balanced scorecard. The Accounting Review. 2003;78(3):725-58.

29.  Burney LL, Henle CA, Widener SK. A path model examining the relations among strategic performance measurement system characteristics, organizational justice, and extra-and in-role performance. Accounting, organizations and society. 2009;34(3):305-21.

30.  Franco-Santos M, Lucianetti L, Bourne M. Contemporary performance measurement systems: A review of their consequences and a framework for research. Management Accounting Research. 2012;23(2):79-119.

31.  Sharifirad GR, Rezaeian M, Jazini A, Etemadi ZS. Knowledge, attitude and performance of academic members regarding effective communication skills in education. Journal of education and health promotion. 2012;1.

32.  MACKENZIE B. Coach & Web Master [2003:[Available from: https://www.brianmac.co.uk/aboutme.htm.

33.  Kinicki AJ, Jacobson KJ, Peterson SJ, Prussia GE. Development and validation of the performance management behavior questionnaire. Personnel psychology. 2013;66(1):1-45.

34.  Ahmed Z, Shields F, White R, Wilbert J. Managerial communication: The link between frontline leadership and organizational performance. Journal of Organizational Culture, Communication and Conflict. 2010;14(1):107.

35.  زاده ع, طاهری, حیرانی, یوسفی. تأثیر روشهای ارائه بازخورد افزوده (پس از کوششهای موفق و ناموفق) بر یادگیری و قابلیت شناسایی خطا در تکلیف تولید نیرو. سامانه نشریات علمی. 2012;2(3):99-110.

36.  Providing feedback and addressing performance Concerns [Internet]. 2008 [cited 17 Sep 2016]. Available from: https://www.skills.sa.gov.au/dmx?Command=Core.

37.  Burgess A, Mellis C. Feedback and assessment for clinical placements: achieving the right balance. Adv Med Educ Pract. 2015;6:373-81.

38.  Burgess AW, Roberts C, Black KI, Mellis C. Senior medical student perceived ability and experience in giving peer feedback in formative long case examinations. BMC medical education. 2013;13(1):1.

39.  Burgess A, Clark T, Chapman R, Mellis C. Senior medical students as peer examiners in an OSCE. Medical teacher. 2013;35(1):58-62.

40.  Veloski J, Boex JR, Grasberger MJ, Evans A, Wolfson DB. Systematic review of the literature on assessment, feedback and physicians’ clinical performance: BEME Guide No. 7. Medical teacher. 2006;28(2):117-28.

41.  Showers B, Joyce B. The evolution of peer coaching. Educational leadership. 1996;53:12-6.

42.  Goff P, Goldring E, Guthrie JE, Bickman L. Changing Principals' Leadership through Feedback and Coaching. CPRE Policy Brief. PB# 15-3. Consortium for Policy Research in Education. 2015.

43.  Liu X, Batt R. HOW SUPERVISORS INFLUENCE PERFORMANCE: A MULTILEVEL STUDY OF COACHING AND GROUP MANAGEMENT IN TECHNOLOGY‐MEDIATED SERVICES. Personnel Psychology. 2010;63(2):265-98.

44.  Mehmood S, Ramzan M, Akbar M. Managing performance through reward system. Journal of Education & Research for Sustainable Development (JERS). 2013;1.

45.  علیرضا سسما. مدیریت عملکرد و تاثیر آن بر افزایش بهره وری نیروی انسانی. دو ماهنامه یادمان. 1388.

46.  Pulakos ED. Performance management: A new approach for driving business results: John Wiley & Sons; 2009.

47.  Reviews R. Training. 2010;47,7.

48.  Mumford TV. Developing Performance Management Competence An Exercise Leveraging Video Technology and Multisource Feedback. Journal of Management Education. 2009;33(5):617-44.

49.  Murphy KS, Murrmann S. The research design used to develop a high performance management system construct for US restaurant managers. International Journal of Hospitality Management. 2009;28(4):547-55.

50.  Aguinis H. Performance management: Pearson Prentice Hall Upper Saddle River, NJ; 2009.

51.  Siabani S, Moradi MR, Siabani H, Rezaei M, Siabani S, Amolaei K, et al. Students’ view points on the educational problems in medical school of Kermanshah University of Medcial Sciences (2007). 2009. 2009;13(2).