@article { author = {احمدی, سلیمان and معصومیان حسینی, تکتم and نیک اندیش, ملیحه and طاهری, احمد رضا}, title = {طراحی، اجرا و ارزشیابی کلاس وارونه مجازی"تشخیص و درمان بیماری های شایع پوست" برای کارورزان پزشکی}, journal = {طب و تزکیه}, volume = {31}, number = {1}, pages = {52-37}, year = {2022}, publisher = {معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی}, issn = {1608-2397}, eissn = {2251-6239}, doi = {}, abstract = {زمینه و هدف: استفاده از کلاس وارونه با طراحی مناسب، باعث ارتقا یادگیری و تقویت توانمندی ها می شود. هدف از این مطالعه بررسی تأثیرات کلاس وارونه در آموزش درس بیماری های پوست برای دانشجویان مقطع کارورزی پزشکی است.روش‌ بررسی: یک مطالعه نیمه تجربی با طراحی یک گروهه پیش آزمون- پس آزمون است که روی 38 دانشجوی پزشکی مقطع کارورزی پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نیمسال دوم تحصیلی 1400-1399 انجام شد. مراحل مطالعه عبارت بودند از: انجام پیش آزمون در ابتدای دوره، ارایه محتوای الکترونیکی در زمینه بیماری های پوست، شرکت در کلاس های وارونه آنلاین، و در نهایت انجام پس آزمون. برای دستیابی به تعیین میزان رضایت مندی پرسشنامه ای در اختیار دانشجویان قرار گرفت و میانگین نمره سوالات پرسشنامه با استفاده از آزمون تی یک نمونه ای با مقدار متوسط صفر مقایسه شد. تاثیر بر روی دانش فراگیران با مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون تی زوجی بررسی شد. یافته‌ ها: سی و هشت کارورز شامل 17 مرد و 21 زن با میانگین سنی 57/0 ± 8/24 سال و میانگین معدل 3/8 ±0/88 (از 100 نمره) وارد مطالعه شدند. میانگین نمره همه سوالات پرسشنامه رضایت مندی به صورت معناداری بالاتر از صفر بود. افزایش نمره‌ پس-آزمون نسبت به پیش-آزمون از لحاظ آماری معنی‌دار بود (2.82= t ؛ 0.009= P). بین جنس، سن و معدل با رضایت مندی و یادگیری ارتباط معناداری وجود نداشت.نتیجه گیری: کارورزان نگرش مثبتی نسبت به روش کلاس وارونه مجازی دارند. کلاس وارونه مجازی بیماری های پوست می تواند سطح دانش کارورزان را در حد معناداری بهبود بخشد.}, keywords = {پوست,کلاس وارونه,مجازی,وب ماژول,یادگیری آنلاین}, url = {https://www.tebvatazkiye.ir/article_159164.html}, eprint = {https://www.tebvatazkiye.ir/article_159164_4cdc75aeba34f77c82a5af63eab316eb.pdf} }