@article { author = {طهرانی مقدم, مهدیه and شاکرمی, امین and پورعباسی, عطااله}, title = {ملاحظات توانمندسازی نوجوانان در حوزه مفاهیم مرتبط با بلوغ از منظر آموزه‌های دینی و فرهنگی}, journal = {طب و تزکیه}, volume = {27}, number = {ویژنامه علوم انسانی سلامت}, pages = {12-22}, year = {2018}, publisher = {معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی}, issn = {1608-2397}, eissn = {2251-6239}, doi = {}, abstract = {زمینه و هدف: دوران بلوغ در نوجوانان با تغییرات جسمی، روانی و خلقی بسیاری همراه است و عدم آمادگی و کسب اطلاعات لازم در هر دو جنس ، گاهی سبب سردرگمی و ایجاد انواع بحران ها در نوجوانان می شود. از طرفی، خلا تحقیقاتی در این زمینه، تولید محتوای آموزشی جامع و ارائه اثربخش این آموزش برای نوجوانان را ضروری می سازد. مطالعه حاضر در صدد بررسی ابعاد مختلف تولید و ارائه محتوای آموزشی بلوغ با تکیه بر آموزه های دینی و فرهنگی کشورمان است. روش بررسی: در این مطالعه که با روش تحلیلی – کتابخانه ای انجام شده، از کتب و مقالات حوزه روانشناسی با موضوع بهداشت فیزیکی و روانی مسائل نوجوانی و نیز کتب روایی، احکام و منابع دینی و فرهنگی موجود در زمینه بلوغ استفاده شده است. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است؛ علاوه بر این نویسندگان مقاله هیچ گونه تضاد منافعی گزارش نکرده اند. یافته ها: پس از بررسی متون مورد استفاده، یافته ها نشان داد؛ تدوین محتوا و آموزش مسائل نوجوانی در سه سطح آگاهی بخشی، نهادینه سازی باور و بینش و باید ها و نباید های رفتاری مفید بوده و توجه به راهکارهایی برای توانمندسازی نوجوانان در این حوزه از جمله شروع آموزش، آموزش دهنده و نوع محتوا کمک کننده است. نتیجه گیری: برای تدوین محتوای آموزشی چند بعدی و همه جانبه مسائل نوجوانی، بهره مندی از آموزه های دینی و فرهنگی ضروری به نظر می رسد.}, keywords = {بلوغ,نوجوانی,آموزه های دینی- فرهنگی}, url = {https://www.tebvatazkiye.ir/article_81892.html}, eprint = {https://www.tebvatazkiye.ir/article_81892_d2b86ba37fae6b1d6bf9b5c3456d18c8.pdf} }