TY - JOUR ID - 127500 TI - الگوی شش وجهی تعالی دانشگاهها؛ ضامن اعتلای نظام سلامت در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی JO - طب و تزکیه JA - JMSC LA - fa SN - 1608-2397 AU - پورعباسی, عطااله AU - خیری, زهرا AU - امامی رضوی, سید حسن AU - یزدانی, شهرام AU - قنبری آلانق, حسین AU - حق دوست, علی اکبر AD - استادیار ، مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم ، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ، ایران، تهران، خیابان AD - دانشجوی دکترای تخصصی، مرکز نوآوری و ایده پروری، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ، ایران، تهران، خیابان AD - استاد، گروه جراحی، مرکز تحقیقات ضایعات مغزی و نخاعی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، بیمارستان امام خمینی (ره)، تهران، ایران AD - استاد، گروه آموزش پزشکی و مدیریت، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. AD - دانشیار، گروه نانوفناوری پزشکی، دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران AD - استاد، مرکز تحقیقات نظارت بر HIV / STI ، مرکز دانش منطقه ای و مرکز همکاری WHO برای نظارت بر HIV ، موسسه آینده پژوهی در بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی کرمان ،ایران، کرمان ، پردیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 29 IS - 3 SP - 171 EP - 182 KW - آموزش علوم پزشکی KW - الگوی تعالی دانشگاه KW - تحول در آموزش عالی KW - پاسخگویی اجتماعی KW - مرجعیت علمی DO - N2 - مقدمه: تحول در نظام آموزش عالی در راستای دستیابی به مرجعیت علمی از جمله تکالیفی است که در اسناد بالادستی برای نهادهای متولی آموزش عالی کشور تعیین شده است. طی سالیان گذشته تلاش های زیادی برای سیاستگذاری تحول در آموزش علوم پزشکی کشور صورت گرفته که از آن جمله می توان به برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد. باتوجه به تجربیات کسب شده در این برنامه ها و به منظور رفع چالش هایی که در اجرای این برنامه ها وجود داشت، الگوی شش وجهی تعالی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با تاکید بر نقش دانشگاه به عنوان نهاد اصلی آموزش عالی سلامت و با هدف توسعه نقش این نهادها در تحول آموزش علوم پزشکی کشور طراحی شده است. روش بررسی: در این مطالعه مراحل زیر طی شده است: 1. مرور متون علمی 2. بررسی و تحلیل اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران 3. بررسی تجارب سیاستگذاری در آموزش علوم پزشکی و نقاط قوتو ضعف سیاست های قبلی 4. تشکیل پانل نخبگان و طبقه بندی مولفه ها و طراحی مدل یافته ها و نتیجه گیری: در این الگو ورودی ها و خروجی های سیستم آموزش عالی سلامت در هریک از ارکان نظام سیاستگذاری شامل سیاستگذاری، اجرا و ارزیابی استخراج شده است. ورودی های این الگو که عبارتند از دانشجو، اعضای هیات علمی، منابع، قوانین و مقررات، داده ها و اطلاعات و محتوای دانشی با ورود به نظام آموزش عالی سلامت بسترهای لازم برای کسب خروجی های این نظام، شامل مرجعیت علمی، همگرایی علوم، درخشش بین المللی، پاسخگویی اجتماعی، اعتلای خردورزی و ماموریت گرایی را در دانشگاههای علوم پزشکی کشور فراهم می آورند. بدون شک باتوجه به بسترهای موجود در نظام آموزش عالی کشور، تحقق این الگو منجر به اعتلای جایگاه دانشگاههای علوم پزشکی در سطوح مختلف ملی و جهانی خواهد شد. UR - https://www.tebvatazkiye.ir/article_127500.html L1 - https://www.tebvatazkiye.ir/article_127500_65d210bb476b83fdc910d1c1cc88ebc2.pdf ER -