TY - JOUR ID - 138912 TI - امکان‌سنجی تدریس تفسیر موضوعی قرآن کریم با رویکرد سلامت‌محور در دانشگاه‌های علوم پزشکی JO - طب و تزکیه JA - JMSC LA - fa SN - 1608-2397 AU - ایوبی, محمود AU - آویژگان, مریم AD - استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان AD - استادیار، مدیریت مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 30 IS - 1 SP - 23 EP - 32 KW - امکان‌سنجی KW - تدریس KW - تفسیر موضوعی قرآن کریم KW - رویکرد سلامت‌محوری DO - N2 - چکیدهزمینه و هدف: ازجمله مباحث علوم بشری که در قرآن کریم به آن توجه شده مباحث مرتبط با حوزه سلامت و دانش پزشکی است. هدف این مطالعه، بررسی امکان پذیری تدریس تفسیر موضوعی قرآن با رویکرد سلامت محور در دانشگاه های علوم پزشکی و ارائه چارچوب کلی برای تدوین سرفصل‌های این درس می‌باشد.روش بررسی: این پژوهش کاربردی و با رویکرد ترکیبی کمی و کیفی در سال تحصیلی 99-98 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت، جامعه آماری 24نفر از مدرسان درس تفسیر موضوعی قرآن، کارشناسان حوزه معارف اسلامی و متخصصان حوزه سلامت و آشنا به مباحث حوزه معارف بودند. ابزار مطالعه، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید کارشناسان قرار گرفت.یافته ها: مشارکت‌کنندگان(100درصد) ارائه درس تفسیر موضوعی قرآن کریم با رویکرد سلامت‌محور را نه ‌تنها امری ممکن بلکه مفید و ضروری دانستند. اکثر مشارکت‌کنندگان (75درصد) معتقد بودند سرفصل‌های درس قابلیت ارائه با این رویکرد را دارند. 100درصد مشارکت‌کنندگان، ارائه این رویکرد را درابعاد چهارگانه سلامت (معنوی، اجتماعی، روانی و جسمی) ممکن دانستند امّا منابع موجود را برای تحقق این رویکرد کافی ندانستند. نتیجه گیری: ارائه درس تفسیر موضوعی قرآن کریم با رویکرد سلامت‌محور در ابعاد چهارگانه (معنوی، اجتماعی، روانی و جسمی) امری ممکن بلکه مفید و ضروری و منشأ پویایی و کارآمدی این درس خواهد بود. سرفصلهای پیشنهادی سلامت محور نیز راهگشای مناسبی برای تحقق عینی این رویکرد خواهد بود. UR - https://www.tebvatazkiye.ir/article_138912.html L1 - https://www.tebvatazkiye.ir/article_138912_1e5c6e97faaa9da4346f88b25dec426e.pdf ER -