TY - JOUR ID - 52265 TI - میزان رضایت بیماران از نحوه ارتباط کارکنان بیمارستان با آنها؛ مطالعه موردی بیمارستان سینا JO - طب و تزکیه JA - JMSC LA - fa SN - 1608-2397 AU - فرزیان پور, فرشته AU - گودرزی, لیلا AD - علوم پزشکی تهران AD - وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 23 IS - 1 SP - 57 EP - 66 KW - بیمارستان KW - مدیریت ارتباط با بیماران KW - رضایت بیماران DO - N2 - مقدمه: قدرت برقراری ارتباط با بیمـار یکی از ضروریات حرفه پرستاری و پزشکی بوده که به استناد آن مشکلات بیماران تعیین و به استنـاد آن برنامـه ریزی مراقبتـی درمانـی تنظیـم می گردد . مدیریت ارتباط با بیمار یک نگرش همراه با تغییر استراتژیک فرایندی سازمانی و تکنیکی است که به واسطه آن یک سازمان درمانی می کوشد کسب و کارش را حول رفتار رضایت بیماران به صورت بهتری مدیریت کند. مواد و روش ها : این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است که به روش مقطعی انجام شده است. جامعه مورد پژوهش شامل بیماران در حال ترخیص در بیمارستان های آموزشی- درمانی با دوره بستری  15 روزه بوده است که به هنگام ترخیص مورد مصاحبه و پرسشگری قرار گرفته اند.حجم نمونه  با استفاده از روابط نمونه گیری تصادفی 100 بیمار انتخاب شد. یافته ها:  روش گرد آوری داده ها استفاده از پرسشنامه معتبر بوده که توسط اساتید مدیریت مورد تائید قرار گرفت ، که با استفاده از ضریب  آلفای کرونباخ و روش Test-Retest پایایی پرسشنامه به اندازه82% محاسبه شد. برای تعیین رابطه بین هر متغیر و وضعیت رضایت بیماران از تست های آماری فیشر و آزمون t استفاده شد.رضایت بیماران از خدمات بیمارستانی شامل خدمات پزشکی، پرستاری ، پاراکلینیک ،محیط و خدمات بخش ها و ترخیص در حالت کلی به ترتیب کاملاًً راضی، راضی ، تاحدی راضی ، ناراضی و کاملاً ناراضی به میزان 2 /13 ، 45 ، 1/20 ، 6/7 و 8/2 بوده است.همچنین مشاهده گردیدکه رابطه آماری معنا داری بین سن بیماران و میزان رضایت آنان از خدمات پرسنل پرستاری (012/0 p=) و پرسنل محیط و خدمات بخش ها (009/0p=) وجود دارد. نتیجه گیری: به منظور افزایش میزان رضایت بیماران از خدمات بیمارستانی ، لازم است که خدمات بیمارستانی را بهبود و ارتقا داد. همچنین استفاده از مدلی بر پایه مدیریت ارتباط با بیماران به منظور افزایش میزان رضایت بیماران در بیمارستان های آموزشی ضروری به نظر می آید. UR - https://www.tebvatazkiye.ir/article_52265.html L1 - https://www.tebvatazkiye.ir/article_52265_b41a2afb3a73f71675cfe1fd92d3f9b5.pdf ER -