TY - JOUR ID - 81893 TI - رابطه نگرش مذهبی با رفتار تغذیه ای در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان زرین دشت JO - طب و تزکیه JA - JMSC LA - fa SN - 1608-2397 AU - عیسی زاده, نیکزاد AU - برزگران, مهران AU - رحمانیان, وحید AU - دلاوری, سمانه AU - مرزبان, آمنه AD - دانشیار مرکز تحقیقات علوم قرآن،حدیث و طب، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران AD - دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی فسا AD - دانشگاه علوم پزشکی جهرم AD - دانشگاه علوم پزشکی البرز AD - دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 27 IS - ویژنامه علوم انسانی سلامت SP - 23 EP - 33 KW - نگرش مذهبی KW - رفتار تغذیه ای KW - دانش آموزان KW - زرین دشت DO - N2 - زمینه و هدف: تغذیه از جمله عوامل دخیل در تأمین سلامت و ایجاد بیماری است. به طوری که ارتباط تغذیه و رفتار تغذیه ای باسلامت افراد جامعه مورد تأیید و تاکید است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه نگرش مذهبی با رفتار تغذیه ای در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان زرین دشت انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه مقطعی تحلیلی در سال 1397 صورت گرفت. 800 نفر (400دختر و 400پسر) به روش نمونه گیری بصورت تصادفی و به نسبت تعداد دانشجوی هر مدرسه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و سنجه ی دینداری سراج زاده و رفتار تغذیه ای بود. داده ها در نرم افزار SPSS24 با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های تی تست مستقل، آنوا و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: به ترتیب میانگین و انحراف معیار نمره نگرش مذهبی و رفتار تغذیه ای دانش آموزان 92/7±12/74 و 52/26±4/70 بود. نتایج نشان داد بین نمره نگرش مذهبی و رفتار تغذیه ای دانش آموزان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد(01/0 P=و 81/0R=). همچنین بین متغیر جنس با نگرش مذهبی (00/0) و رفتار تغذیه ای (02/0) رابطه آماری معنی داری مشاهده شد. نتیجه گیری: با توجه به ارتباط نگرش مذهبی با رفتار تغذیه ای، مسئولین سازمان آموزش و پرورش باید در جهت تقویت جاذبه های دینی و نگرش مذهبی دانش آموزان تلاش نمایند و همچنین در آموزش های تغذیه بر جنبه های مذهبی و اسلامی آن توجه نمایند. کلمات کلیدی: نگرش مذهبی، رفتار تغذیه ای، دانش آموزان، زرین دشت UR - https://www.tebvatazkiye.ir/article_81893.html L1 - https://www.tebvatazkiye.ir/article_81893_b393ff14e23d94332e8435a4e38cdb95.pdf ER -