TY - JOUR ID - 83479 TI - سیاستگذاری آموزش عالی سلامت در ایران؛ مروری بر تجربیات 40 ساله JO - طب و تزکیه JA - JMSC LA - fa SN - 1608-2397 AU - پورعباسی, عطااله AU - خیری, زهرا AU - نقوی الحسینی, سلمازسادات AU - اکبری, حمید AU - لاریجانی, باقر AD - استادیار، مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران AD - سایر، مرکز ایده پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران AD - دانشیار، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران AD - استاد، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 27 IS - 4 ویژه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی SP - 215 EP - 223 KW - آموزش علوم پزشکی KW - سیاستگذاری KW - سیاستگذاری آینده نگارانه DO - N2 - باتوجه به پیچیدگی محیط های تصمیم گیری در جهان، سیاستگذاری علم و فناوری چندی است که مورد توجه قرار گرفته است. آموزش عالی سلامت از جمله زیرمجموعه های نظام های علم و فناوری است که به دلیل محیط در حال تغییر نظام های سلامت و لزوم پاسخگویی آموزش به این محیط متغیر، سیاستگذاری آینده نگارانه این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از زمان تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران، تلاش هایی در زمینه سیاستگذاری آموزش عالی سلامت صورت گرفته که غالبا با رویکرد واکنشی بوده و به مرحله اجرا نرسیده است. برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان اولین تجربه سیاستگذاری آینده نگارانه حوزه آموزش عالی سلامت از سال 1394 آغاز گردید و با بهره گیری از بستر آمایش سرزمینی و یک نظام چند سطحی در دست اجرا می باشد. نوشته حاضر به بررسی ابعاد و الگوهای سیاستگذاری در آموزش عالی و تجارب سیاستگذاری آموزش عالی سلامت در ایران می پردازد. UR - https://www.tebvatazkiye.ir/article_83479.html L1 - https://www.tebvatazkiye.ir/article_83479_95d3c20d904d4bf0fc3127490b3ca956.pdf ER -