TY - JOUR ID - 89807 TI - تدوین و اعتبار یابی الگوی بازاریابی آموزشی در آموزش فنی و حرفه‌ای JO - طب و تزکیه JA - JMSC LA - fa SN - 1608-2397 AU - علی حاجی اکبری, ندا AU - سلیمانی, نادر AU - شفیع زاده, حمید AU - طباطبایی, سید موسی AD - دانشجوی دکترا، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران. AD - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار ، ایران. AD - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران. AD - استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 28 IS - 1 SP - 37 EP - 64 KW - بازاریابی KW - بازاریابی آموزشی KW - فنی و حرفه ای DO - N2 - زمینه و هدف: هدف از مطالعه حاضر تدوین و اعتبار یابی الگوی بازاریابی آموزشی در آموزش فنی و حرفه‌ای بود. روش بررسی: جهت دستیابی به هدف تحقیق از روش آمیخته متوالی استفاده شده است که شامل دو بخش کیفی و کمی است. اطلاعات و داده‌های لازم از مدیران و معاونین دانشگاه‌های علمی و کاربردی و مراکز فنی و حرفه‌ای شهر تهران جمع‌آوری گردیده و سپس الگوی بازاریابی آموزشی در آموزش فنی و حرفه‌ای اعتبارسنجی شده است. الگوی بازاریابی آموزشی در آموزش فنی و حرفه‌ای دارای 11 عامل اصلی عوامل فردی، عوامل ساختاری سازمان، بازاریابی خدمات، منابع مالی، خدمات و محصول آموزشی، رویه و سیاستهای آموزشی، فراگیر محوری و توجه به انتظارات، عوامل حقوقی و قانونی، همسویی سیاستهای بازاریابی و سازمان، عوامل اجتماعی و فرهنگی و پیامدها است که شامل 63 شاخص تشکیل دهنده آنها می باشد. یافته‌ها: یافته های تحقیق نشان داد که ضرایب مسیر همه متغیرهای تحقیق در سطح 01/0 مثبت و معنادار است. اثر مستقیم عوامل فردی (41/0 =β)، عوامل ساختاری سازمان (53/0 =β)، بازاریابی خدمات (41/0 =β)، منابع مالی (50/0 =β)، خدمات و محصول آموزشی (48/0 =β)، رویه و سیاستهای آموزشی (45/0 =β)، فراگیر محوری و توجه به انتظارات (39/0 =β)، عوامل حقوقی و قانونی (45/0- =β)، همسویی سیاستهای بازاریابی و سازمان (35/0 =β)، عوامل اجتماعی و فرهنگی (46/0- =β) و پیامدها (45/0 =β) بر بازاریابی آموزشی در سطح (01/0>P) مثبت و معنادار است. براساس یافته های تحقیق میزان 99/0 از بازاریابی آموزشی توسط مدل پژوهش تبیین می‌شود. نتیجه‌گیری: براساس محاسبه بارهای عاملی عوامل ساختاری سازمان (53/0) بیشتریت اثرگذاری را بر بازاریابی آموزشی در آموزش فنی و حرفه‌ای دارد و متغیرهای منابع مالی (50/0)، خدمات و محصول آموزشی (48/0) و رویه و سیاستهای آموزشی (45/0) در اولویتهای بعدی قرار می گیرند. UR - https://www.tebvatazkiye.ir/article_89807.html L1 - https://www.tebvatazkiye.ir/article_89807_e98b2d459e48cc54ffe448913afd2c12.pdf ER -