TY - JOUR ID - 93272 TI - فرایند بازنگری برنامه های آموزشی در دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه ، بهداشت و تخصصی JO - طب و تزکیه JA - JMSC LA - fa SN - 1608-2397 AU - خواجه نصیری, فرحناز AU - خسروی, شهلا AU - خیرخواه, معصومه AU - حاجتی, جمشید AU - اکبری لاکه, مریم AD - استادیار، گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو کارگروه بازنگری دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مسئول کارگروه بازنگری دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، عضو کارگروه بازنگری دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، تهران، ایران AD - استاد، گروه ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی تهران، ایران AD - استادیار، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 28 IS - 2 SP - 1 EP - 9 KW - فرایند KW - بازنگری KW - برنامه آموزشی DO - N2 - زمینه و هدف: بازنگری برنامه های آموزشی بخشی از برنامه اصلاحات آموزشی است که سبب انطباق برنامه های آموزشی با پیشرفت های سریع تحقیقات و فناوری شده و موجب کارآفرینی، اشتغال مولد و تولید ثروت می شود. ماموریت آموزش عالی در حوزه سلامت تربیت منابع انسانی متعهد، متخصص، کار آمد مبتنی بر نیازهای بومی و ملی است. دراین مقاله تلاش شده است نقشه راه ( فرایند ) بازنگری برنامه های آموزشی اقدامی درجهت اجرایی نمودن بسته های تحول و نو آوری آموزش علوم پزشکی تدوین گردد . روش کار:بررسی متون وتجربیات صاحب نظران مشخص و از طریق برگزاری جلسات با گروه های بازنگری و اعضای هیِت های ممتحنه و یا کارگاه، تشریح گردید . یافته ها : پس از تشکیل گروه بازنگری و تعیین الگوی آن در مرحله اول، نیازسنجی از اعضای هیئت‌علمی، مدیران محترم گروه، کارشناسان واحدهای آموزش، دانش‌آموختگان و در صورت لزوم نظرسنجی موردی از اساتید مجرب سایر رشته‌های ارتباطات، کارآفرینی و ..... مورد تاکید قرار گرفت. سپس مقایسه کوریکولوم موجود با برنامه های ان رشته در سطح بین‌المللی و یا رشته‌های مشابه باید صورت گیرد . در مرحله سوم ضمن سامان‌دهی اطلاعات، با تمرکز بر کاربردی‌تر نمودن سرفصل‌های دروس و رویکرد جامعه‌محوری رشته موضوعات برنامه‌های درسی رشته تعیین می شود . سپس با اینده نگاری رشته، پیش‌نویس اولیه با بازخوانی دروس قبلی در کارگروه های هیئت ممتحنه، تهیه سیلابس جدید درسی بر اساس مهارت‌های عملی ونقش های حرفه‌ای دانش‌آموختگان تدوین می گردد . در آخرین مرحله با اعمال نظرات و دیدگاه‌های اصلاحی و رفت و برگشت از نظرات صاحب نظران، بازبینی نهائی برنامه آموزشی و ویرایشی برنامه صورت می گیرد . نتیجه گیری : اجرای صحیح فرایندهای فوق می تواند نقش مهمی در دستیابی به اهداف بازنگری در جهت تحول اموزش داشته باشد . UR - https://www.tebvatazkiye.ir/article_93272.html L1 - https://www.tebvatazkiye.ir/article_93272_bfbeaf2e437485780a3b3f8869ad4989.pdf ER -