معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239723120171122The current stance of Continuous Medical Education and Continuous Professional Development in the world, a review articleجایگاه و وضعیت آموزش مداوم پزشکی و توسعه مداوم حرفه ای در جهان، یک مقاله مروری52262FAآیین محمدیدانشگاه علوم پزشکی تهراننوشین کهندانشگاه علوم پزشکی تهرانفرشید منجمیوزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیعلی بیداریدانشگاه علوم پزشکی ایرانJournal Article20171122Background and Objectives: The goal of Continuous Medical Education (CME) is to maintain and develop health professionals, knowledge, skill and performance. In this study, we reviewed the current stance of CME activities in the world.
Methods: We searched Science Direct, Blackwell, Proquest, CINAHL and PubMed databases from January 2010 till May 2014 using the key words “Continuous Medical Education” and “Continuous Professional Development”. 57 articles were found from which 23 were included in the study.
Results: In this article we reviewed and introduced the concept and current stance of CME in European countries, practice-based CME, accreditation of CME programs, related challenges and proposed suggestions in the literature.
Conclusion: CME is an ongoing professional learning process. This comprehensive approach is a point of focus in many developed and developing countries and there are various applied models. Determining appropriate model in Iran needs further research.زمینه و هدف: آموزش مداوم پزشکی فعالیت هایی است که با هدف حفظ و توسعه دانش، مهارت و عملکرد حرفه ای اعضای تیم سلامت صورت می گیرد و در راستای ارائه خدمات بهتر به بیماران، جامعه و یا حرفه است. این مطالعه با هدف آشنایی با تعاریف و مفاهیم جدید، وضعیت موجود آموزش مداوم در جهان و چالش های پیش رو انجام شد.
روش بررسی: ابتدا مقالات مرتبط از طریق پایگاه های اطلاعاتی Science Direct، Blackwell، Proquest، CINAHL و PubMed از ژانویه سال 2010 تا می 2014 و با استفاده از کلید واژه های آموزش مداوم پزشکی و توسعه مداوم حرفه ای جستجو شد. در نهایت تعداد 57 مقاله در متون مربوطه یافت شد که از این تعداد بیست و سه مطالعه مرتبط با موضوع وارد مطالعه شدند.
یافته ها: در این مقاله به مباحثی همچون آموزش مادام العمر، نظام های آموزش مداوم پزشکی مبتنی بر امتیاز، اعتباربخشی، مدل های مختلف آموزش مداوم پزشکی در کشورهای اروپایی، اعتباربخشی برنامه های آموزش مداوم، آموزش مداوم پزشکی مبتنی بر ارتقای عملکرد، موانع آموزش مداوم پزشکی و توسعه مداوم حرفه ای و راه حل های پیشنهادی در متون، و.. پرداخته شده است.
نتیجه گیری: آموزش مداوم پزشکان فرایند یادگیری مداوم با هدف به روز رسانی صلاحیت حرفه ای است. این مفهوم رویکردی جامع در راستای توسعه مداوم حرفه ای است و مورد توجه بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته جهان قرار دارد و تنوع بسیار زیادی بین سیستم های آنها مشاهده می شود که برای انتخاب مدل مناسب و راهکارهای موثر در کشور باید مورد توجه قرار گیرند.https://www.tebvatazkiye.ir/article_52262_b8bf2aeb6a5c0a1d5de6770ac93e6e2d.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239723120171122The relationship between achievement and satisfaction of students of final year medical, dental and pharmacyTehran University of Medical Sciencesرابطه بین انگیزه پیشرفت و رضایت تحصیلی دانشجویان سال آخر پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران213452263FAحمید آتشکاروزارت بهداشتJournal Article20171122 abstract: Background and Objective : field medical, dental and
pharmaceutical treatments are effective in the field according to the manpower
training requirements in this field to provide health services in the community
is of utmost importance.This study aimed to determine the relationship between
achievement and satisfaction of students of final year medical, dental and
pharmacy took. Methods: This descriptive - correlational analysis of the medical student
population, Dentistry and Pharmacy, Tehran University of Medical Sciences were.
The sample consisted of 361 students who were selected at random. Student
satisfaction questionnaire was used for data collection. Data using Pearson and
Spearman correlation coefficients, analysis of variance and Tukey's test were
analyzed. Results: Results showed that % 58.5 of students were female and the rest
male. Between age and satisfaction with medical students, there is a
significant correlation (p < 0.05), but the other demographic variables and
student satisfaction, there is no significant relationship (p>0.05). Also,
the mean scores of students' achievement and satisfaction that there was a
significant positive correlation (p < 0.001,R=0.398). Similarly, significant
differences between medical and dental students' satisfaction (p < 0.05) and
the incentive rate of progression of dental and pharmacy students, there was
also a significant difference (p < 0.05). Between students' academic
motivation and satisfaction, there was no difference according to gender and
field of study. Students study in the field of dentistry, motivation and
satisfaction than did other disciplines such as medicine and pharmacy. Conclusions: These results indicate that the majority of medical, dental and
pharmaceutical their field of interest. As an important factor in education, having
the satisfaction and motivation. Recommended considering these two variables in
educational planning should be a top priority. چکیده: زمینه: رشته های پزشکی، دندان پزشکی
و داروسازی از رشته های موثر درمانی هستند
و توجه به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در این رشته ها برای ارایه خدمات بهداشتی،
درمانی در جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف: این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین انگیزه
پیشرفت و رضایت تحصیلی دانشجویان سال آخر پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی صورت گرفت. روش ها: مطالعه حاضر توصیفی-
تحلیلی از نوع همبستگی و مقایسه ای بود که جامعه آن را دانشجویان پزشکی، دندان پزشکی
و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل می دادند. نمونه آماری شامل 361 نفر از دانشجویان رشته های
مذکور بود که به روش تصادفی و در دسترس انتخاب شدند. جهت گرد آوری داده ها از
پرسشنامه رضایت تحصیلی استفاده گردید. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون
و اسپیرمن، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیقبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار
گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد 5/58
درصد دانشجویان مورد مطالعه زن و بقیه مرد بودند. بین سن و میزان رضایت تحصیلی
دانشجویان علوم پزشکی ارتباط معنی دار وجود دارد (05/0p < )،
لیکن بین سایر متغیرهای جمعیت شناختی و رضایت تحصیلی رابطه معنی داری وجود ندارد
(05/0p>). همچنین، بین
میانگین نمرات انگیزه پیشرفت و رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت معنی دار وجود
داشت (398/0R =، 001/0 >P < /span>). همین طور، بین رضایت
تحصیلی دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی تفاوت معنی دار (05/0Phttps://www.tebvatazkiye.ir/article_52263_66b82baa8d420c3f0e7c4a6d59347f4f.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239723120171122Evaluation of the Postgraduate Medical Education progress and Foresight: A necessity for purposeful development of postgraduate medical education in IR.IRANارزیابی دستاوردهای آموزش پزشکی تخصصی/فوق تخصصی ایران وآیندهنگاری : لازمه توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در آینده455652264FAشیما طباطباییدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیJournal Article20171122 ABSTARCT:
Purpose: The research focus is on the study of clinical post graduate education achievements since 1979, and considering the importance of future studies and regional foresight in purposeful development of postgraduate medical education.
Method: The present study was a National practical Study for describing Iran significant post graduate medical education progresses, and also emphasizing on the necessity of land use planning to improve future development. Data were obtained from Medical Council of IRAN and Council on Medical Education & Specialty Training of Ministry of Health and medical education.
Results: Clinical postgraduate programs are offered in 28 specialty fields, 25 subspecialties. Our study confirms rapid rise in the number of medical institute followed by increase in the medical faculty numbers and the annual admission numbers. Also, there has been a significant rise in the number of papers published by Iranian scientists in Health-related journals in last 3 decades. According to the latest educational programs being used around the world, the curriculums were reviewed by council members and Updated.
Conclusion: The current clinical postgraduate training is successful to improve community health care. Expansion of subspecialty and fellowship training should be goal oriented. Territorial or regional foresight is an effective step to achieve educational equity, and Equity of access to medical service.خلاصه :
هدف: این مطالعه به منظور بررسی دستاوردهای آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی از سال 1357 تاکنون و اهمیت آینده نگاری و آمایش سرزمین در توسعه هدفمند آموزش پزشکی در کشور صورت پذیرفته است.
روش: در این تحقیق کاربردی ملی وضعیت موجود و پیشرفتهای چشم گیر آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در جمهوری اسلامی ایران در دهه های گذشته بررسی و تحلیل شد . سپس به بررسی اهمیت این شواهد در آمایش سرزمین و برنامه ریزی های آینده در توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی پرداخته شده است.
یافته ها : در حال حاضربیش از ده هزار دستیار در 28 رشته تخصصی و 25 رشته فوق تخصصی آموزش های تخصصی لازم را دریافت می دارند. برنامه های آموزشی تخصصی وفوق تخصصی ، تعداد دانشگاه های علوم پزشکی و تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی چند برابر شده است. همچنین رشد علمی کشور و تعداد مقالات چاپ شده در بخش پزشکی و تحقیقات سلامت و گسترش درمانهای تخصصی وفوق تخصصی در سه دهه گذشته رشد چشم گیری داشته است. همچنین مطابق با آخرین پیشرفتهای علمی دنیا کریکولوم و برنامه درسی توسط کمیسیونهای برنامه ریزی آموزشی تدوین و به روز رسانی شده است.
نتیجه گیری: از آنجایی که پیشرفتهای آموزش پزشکی سبب بهبود مراقبتهای سلامت جامعه می گردد، لذا ،توسعه برنامه های تخصصی ، فوق تخصصی پزشکی باید بر اساس آینده نگاری و هدفمند باشد. آمایش سرزمین گامی موثردر توسعه عدالت آموزشی و توسعه عدالت در دسترسی به خدمات پزشکی و بومی سازی آموزش پزشکی است .
https://www.tebvatazkiye.ir/article_52264_ae54c977fe86139b927ecafb8380a98f.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239723120171122Patientsâ Satisfaction from Hospital staff Communication: a Case Study in Sina Hospitalمیزان رضایت بیماران از نحوه ارتباط کارکنان بیمارستان با آنها؛ مطالعه موردی بیمارستان سینا576652265FAفرشته فرزیان پورعلوم پزشکی تهرانلیلا گودرزیوزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکیJournal Article20171122Background
& Aims :Communication with patients has a vital role in nursing and medical
profession that health care planning is deponding on it. Patieint relationship
management is an approach with a view of organizational and strategic change
process which an organization attempt to
achive patients satisfaction.
Materials &
Methods: In this
analytical-descriptive cross-sectional study a sample of 100 patients were
selected through simple random method that consisted of the patients being
discharged from a teaching hospital during a 15-day period. The patients were
interviewed at discharge time.
Results : The data were gathered using a valid questionnaire which was
approved by the experts in this field. The reliability of the questionnaire was
determined to be 82% using the method test-retest and Cronbach’s alpha test. To
determine the association between each variable and satisfaction status Fisher
test and T test analyses were carried out .patients’ satisfaction with hospital
services concerning medical, nursing, paraclinical and discharge services, selection
and Patients’ general satisfaction with hospital services were in general,
13.2, 45, 20.1, 7.6 and 2.8% were quiet satisfied, satisfied, rather satisfied
and quiet dissatisfied respectively. The results showed that there was a
significant statistical relation between the age of the patients and the degree
of their satisfaction with the nursing staff treatment (p = 0.012) and that of
service staff (p = 0.009).
Conclusion: In order to increase patient satisfaction with hospital
services, should improve hospital services.Also, using a model based on patient
relationship management, in order to increase patient satisfaction seems to be
essential in hospitalsمقدمه: قدرت برقراری ارتباط با بیمـار یکی
از ضروریات حرفه پرستاری و پزشکی بوده که به استناد آن مشکلات بیماران تعیین و به
استنـاد آن برنامـه ریزی مراقبتـی درمانـی تنظیـم می گردد . مدیریت ارتباط با
بیمار یک نگرش همراه با تغییر استراتژیک فرایندی سازمانی و تکنیکی است که به واسطه
آن یک سازمان درمانی می کوشد کسب و کارش را حول رفتار رضایت بیماران به صورت بهتری
مدیریت کند.
مواد و روش ها : این پژوهش یک مطالعه توصیفی
- تحلیلی است که به روش مقطعی انجام شده است. جامعه مورد پژوهش شامل بیماران در
حال ترخیص در بیمارستان های آموزشی- درمانی با دوره بستری 15 روزه بوده است که به هنگام ترخیص مورد
مصاحبه و پرسشگری قرار گرفته اند.حجم نمونه
با استفاده از روابط نمونه گیری تصادفی 100 بیمار انتخاب شد.
یافته ها:
روش گرد آوری داده ها استفاده از پرسشنامه معتبر بوده که توسط اساتید
مدیریت مورد تائید قرار گرفت ، که با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روش Test-Retest پایایی
پرسشنامه به اندازه82% محاسبه شد. برای تعیین رابطه بین هر متغیر و وضعیت رضایت
بیماران از تست های آماری فیشر و آزمون t استفاده شد.رضایت بیماران از خدمات
بیمارستانی شامل خدمات پزشکی، پرستاری ، پاراکلینیک ،محیط و خدمات بخش ها و ترخیص
در حالت کلی به ترتیب کاملاًً راضی، راضی ، تاحدی راضی ، ناراضی و کاملاً ناراضی
به میزان 2 /13 ، 45 ، 1/20 ، 6/7 و 8/2 بوده است.همچنین مشاهده گردیدکه رابطه
آماری معنا داری بین سن بیماران و میزان رضایت آنان از خدمات پرسنل پرستاری (012/0 p=) و پرسنل محیط و خدمات بخش ها (009/0p=) وجود دارد.
نتیجه گیری:
به منظور افزایش میزان رضایت بیماران از خدمات بیمارستانی ، لازم است که خدمات
بیمارستانی را بهبود و ارتقا داد. همچنین استفاده از مدلی بر پایه مدیریت ارتباط
با بیماران به منظور افزایش میزان رضایت بیماران در بیمارستان های آموزشی ضروری به
نظر می آید.https://www.tebvatazkiye.ir/article_52265_b41a2afb3a73f71675cfe1fd92d3f9b5.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239723120171122Health related aspects of coenzyme Q10خواص سلامتبخش کوآنزیم Q10677652266FAسارا سهراب وندیزهرا گودرزیمهناز هاشمی روانمهدی شادنوشJournal Article20171122Coenzyme Q10 plays a vital role in cellular energy production and with its antioxidant activity can increase the body's immune system. This coenzyme has the highest density in tissues with high energy turnover such as the heart, brain, liver and kidney.
Reports suggest that coenzyme Q10 is effective in improves Exercise performance, Reducing Exercise-Induced Muscular Injury, Hypertension, Cardiac Failure, interact with statins, endothelial function, interactions with extracellular superoxide dismutase, Sperm motility, migraine and Parkinson's disease. Also this coenzyme is effective in other diseases such as AIDS, burns, cancer, drug addiction, dyspepsia, multiple organs failure, surgery infection, chronic fatigue syndrome, autism and other known cognitive disorders. The role of coenzyme Q10 also have been proven in the treatment of periodontal disease, gastric ulceration, obesity, muscular dystrophy and allergy. Also, coenzyme Q10 supplement has good effects on patients with diabetes and deafness. According to the aforementioned benefits, coenzyme Q10 supplementation is recommended for the prevention and treatment of many other diseases that people are not able to produce enough coenzyme Q10.کوآنزیم Q10 نقش حیاتی در تولید انرژی سلولی دارد و با فعالیت آنتیاکسیدانی خود موجب افزایش سیستم ایمنی بدن میشود. این کوآنزیم در بافتهایی با گردش زیاد انرژی مانند قلب، مغز، کبد و کلیه بالاترین غلظت را دارد. گزارشات حاکی از آن است که کوآنزیم Q10 در بهبود عملکرد ورزش، کاهش آسیب ناشی از ورزش عضلانی، فشار خون بالا، نارسایی قلب، تعامل با استاتینها، عملکرد اندوتلیال، تعامل با سوپر اکسید دسموتاز خارج سلولی، تحرک اسپرم، میگرن و بیماری پارکینسون موثر است. نیز این کوآنزیم در بیماریهایی مانند ایدز، سوختگی، سرطان، اعتیاد به مواد مخدر، سوءهاضمه، نارسایی اندامهای متعدد، عفونت جراحی، سندرم خستگی مزمن، اوتیسم و دیگر اختلالات شناختی مفید شناخته شده است. نقش کوآنزیم Q10 در درمان سرطان، بیماریهای دندان و لثه، معده، عفونت، چاقی، دیستروفی عضلانی و آلرژی نیز ثابت شده است. همچنین مکمل کوآنزیم Q10 در بیماران مبتلا به دیابت و ناشنوایی اثر مطلوبی داشته است. با توجه به مزایای یاد شده، مصرف مکمل کوآنزیم Q10 برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریهایی که افراد قادر به تولید کافی کوآنزیم Q10 نیستند توصیه میشود.https://www.tebvatazkiye.ir/article_52266_c19c3236325bd211cbb43f7563aba7b1.pdf