معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239726320171122The Effect of Teaching Ethical Principles through Role Playing on Nursing Students Internship Skillsتاثیر آموزش اصول اخلاقی با روش ایفای نقش در کارآموزی بر مهارتهای اخلاقی دانشجویان پرستاری15917060229FAراحله ثابت سروستانیدکتری تخصصی پرستاری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.علی خانی جیحونیدکتری آموزش بهداشت، استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.ژیلا فریدونیدکتری تخصصی پرستاری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایرانزهرا مرادیکارشناسی ارشد مامایی، مربی دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایرانمهدی امیرخانیکارشناس ارشد پرستاری، مربی دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایرانشهناز کریمیدکتری آموزش پزشکی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.Journal Article20170408<strong>Background and Objective:</strong> Directing attention to ethics and sublimity of students› academic and professional<br />development is deemed to be more and more essential in health care and students training. The aim of this study<br />was to investigate the effect of teaching ethical principles through role playing approach on nursing students›<br />internship skills at Fasa University of Medical Sciences.<br /><strong>Method and Materials:</strong> In a semi-experimental study, 31 nursing students of Fasa University of Medical<br />Sciences, being at 6th semester, were selected and were randomly divided into two experimental and control<br />groups. At first, 3 teaching workshops entitled «Familiarity with Ethical Principles» were held for the students in<br />the experimental group. Then, along with the help of specific scenarios, they practiced ethical principles through<br />role-playing techniques in their internship courses for 6 weeks. The scores on ethical skills of all students were<br />assessed by using an ethical skills questionnaire.<br /><strong>Results:</strong> The mean age of the students was 21.35 years; the youngest was 19 and the oldest was 28 years.<br />There was no significant difference between the demographic characteristics (age, GPA) and the scores on ethical<br />skills of different areas in the experimental and the control groups before performing the study; homogeneity of<br />the two groups was verified. After examining the results of Wilcoxon and Mann-Whitney tests in all dimensions<br />of the questionnaire, a significant difference was found between the scores of the students in the experimental<br />and control groups.<br /><strong>Conclusion:</strong> The findings of this study showed that teaching ethical principles through role playing in the long<br />run and during internship can lead to promoting and internalizing ethical skills in nursing students<strong>زمینه و هدف:</strong> پیشرفتهای روزافزون در حیطه مراقبتهای سلامت جنبه های اخالقی را نیز دستخوش تغییراتی کرده است به طوریکه نگرانی های عمومی در ارتباط با چالشهای اخالقی در این حیطه درحال افزایش است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش اصول اخالقی با روش ایفای نقش در کارآموزی بر مهارتهای اخالقی دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی فسا انجام گردید.<br /> <strong>روش بررسی:</strong> در یک مطالعه شبه تجربی 31 نفر از دانشجویان ترم 6 پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی فسا بصورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. در ابتدا 3 کارگاه آموزشی آشنایی با اصول اخالقی برای گروه آزمون برگزار گردید سپس این دانشجویان به مدت 6 هفته در کارآموزی های خود با روش ایفای نقش و با کمک سناریوهای مشخص اصول اخالقی را تمرین کردند. قبل و بعد از پایان دوره نمرههای مهارتهای اخالقی کل دانشجویان با استفاده از پرسشنامه مهارتهای اخالقی ارزیابی گردید. سطح معنی داری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.<br /> <strong> یافته ها:</strong> در کل 9 پسر و 22 دختر در این مطالعه بودند. میانگین سنی دانشجویان 21/35 سال، با حداقل 19 سال و حدا کثر 28 سال بود. اختالف معنا داری بین مشخصات دموگرافیک (سن، معدل) و نمرات مهارت های اخالقی در حیطه های مختلف پرسشنامه بین گروه آزمون و کنترل قبل از مطالعه وجود نداشت و همسان بودن دو گروه مورد تایید قرار گرفت. بعد از مطالعه نتایج آزمون ویلکوکسون و من ویتنی در تمامی ابعاد پرسشنامه اختالف معنادار آماری را بین نمرات دانشجویان گروه آزمون و کنترل نشان داد.<br /> <strong> نتیجه گیری:</strong> نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش اصول اخالقی با استفاده از روش ایفای نقش به مدت طوالنی و در حین کارآموزی میتواند باعث ارتقای مهارتهای اخالقی در دانشجویان پرستاری گردد.https://www.tebvatazkiye.ir/article_60229_ac16b5753bfa0a2411ce1d8b4ff26b7b.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239726320171122Evaluation of the effectiveness of simulation program on emergency Medicine residents’ performance in taking critical actionsارزیابی تاثیر برگزاری دوره شبیه سازی بر نحوه عملکرد دستیاران طب اورژانس در تصمیم گیری در مورد اقدامات بحرانی17117860245FAامیر حسین جهانشیراستادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان کارگر شمالی، جلا لآ لاحمد، بیمارستان شریعتی، بخش اورژانس،مریم بحرینیاستادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان حس نآباد، بیمارستان سینا، بخش اورژانسمحسن بناییاستاد تمام طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، انتهای بلوار کشاورز، بیمارستان اما مخمینی، بخش اورژانس،محمد جلیلیاستادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، انتهای بلوار کشاورز، بیمارستان اما مخمینی، بخش اورژانسشهرام باقری حریریاستادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، انتهای بلوار کشاورز، بیمارستان اما مخمینی، بخش اورژانس،فاطمه رسولیاستادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان حس نآباد، بیمارستان سینا، بخش اورژانس،مهران ستوده نیااستادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان حس نآباد، بیمارستان سینا،سید جواد سید حسینیاستادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان کارگر شمالی، جلا لآ لاحمد، بیمارستان شریعتی، بخش اورژانس،آرش صفاییاستادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان حس نآباد، بیمارستان سینا،احسان کریمی. استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان کارگر شمالی، جلا لآ لاحمد، بیمارستان شریعتی، بخش اورژانس،علی لبافدانشیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، انتهای بلوار کشاورز، بیمارستان اما مخمینی، بخش اورژانسهادی میرفضایلیاناستادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، انتهای بلوار کشاورز، بیمارستان اما مخمینی، بخش اورژانس،الناز وحیدیاستادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران، تهران، خیابان کارگر شمالی، جلا لآ لاحمد، بیمارستان شریعتی، بخش اورژانس،Journal Article20170409<strong>Background and Objective:</strong> Holding simulation courses in medical education is becoming more and more<br />popular. Simulation appliance in medical training has led to more effective learning and safer care for patients.<br />Simulation can ameliorate our defects in clinical bed-side training in a busy environment like an Emergency<br />department (ED).<br />Objective To evaluate the effectiveness of simulation program on emergency medicine (EM) residents’<br />performance in critical actions<br /><strong>Methods and Materials:</strong> We implemented a mandatory simulation program in EM residency curriculum in<br />2014. Ten of the EM faculties, gathered voluntarily and they peer reviewed the critical elementary topics and<br />wrote scenarios during 48 regular sessions. In this study, we designed the peer reviewed checklists containing<br />critical actions and procedures specified for each scenario. All faculty member attending simulation courses,<br />rated residents and fulfilled checklists in a Likert scale from 1 to 5 (very bad to very good). We evaluated<br />residents’ performance through these checklists.<br /><strong>Results</strong>: EM faculties’ evaluation showed that in general, residents had quite a good performance in taking<br />critical actions and procedures (45.4%).<br /><strong>Conclusion:</strong> Simulation can effectively improve medical performance in ED<strong>زمینه و هدف:</strong> زمینه استفاده از شبیه سازی به عنوان یک روش آموزشی مفید در آموزش پزشکی روز به روز بیشتر می شود. با توجه به شلوغی محیط اورژانس و عدم امکان آموزش بهینه در بالین، استفاده از شبیه سازی در رشته طب اورژانس می تواند در ارتقای سطح کیفی آموزش دستیاران مفید باشد.هدف بررسی و ارزیابی تاثیر دوره شبیه سازی بر نحوه عملکرد دستیاران طب اورژانس در تصمیم گیری در موارد اقدامات بحرانی در محیط اورژانس<br /><strong>روش بررسی:</strong> دوره شبیه سازی بالینی از ابتدای سال ۱۳۹۳ به عنوان بخشی ضروری در کوریکولوم دستیاری طب اورژانس دانشگاه تهران برگزار شد. در ابتدا جمعی متشکل از ۱۰ عضو هیئت علمی به عنوان expert panel گرد هم آمدند. طی ۴۸ جلسه منظم ۳۰ سناریو طراحی شد. در سال ۱۳۹۴ عملکرد دستیاران در تصمیم گیری در مورد اقدامات بحرانی و پروسیجرهای بحرانی توسط اساتید برگزارکننده دوره شبیه سازی از طریق چک لیست های از پیش طراحی شده ارزیابی شد. برای هر سناریو لیستی از اقدامات و پروسیجرهای بحرانی تنظیم شد. تعداد ۱۰ سناریو از مجموع سناریوهای اجرا شده انتخاب شد. نحوه عملکرد دستیاران توسط اساتید برگزارکننده در یک مقیاس لیکرت از ۱ تا ۵ (خیلی بد تا خیلی خوب) در<br />این چک لیست ها در هر جلسه بررسی و ثبت شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> در مجموع اساتید معتقد بودند دستیاران در مورد تصمی مگیری در اقدامات و پروسیجرهای بحرانی، خوب<br />عمل کردند(4/ 45 ٪).<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> شبیه سازی م یتواند باعث بهبود عملکرد دستیاران در تصمیم گیری در اقدامات بحرانی شود.https://www.tebvatazkiye.ir/article_60245_275fb15c6e1c06429cadba24cb0c0f46.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239726320171122Experiences of medical teacher of Isfahan University of medical science about problems associated with the classroom managementتجارب اساتید پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مشکلات مرتبط با مدیریت کلاس17919660246FAحبیب الله رضاییدکتری تخصصی آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانزهرا مقصودیدکتری تخصصی تغذیه، مرکز تحقیقات امنیت غذایی و گروه تغذیه جامعه، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.فریبا حقانیدانشیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20170510<strong>Background and Objective:</strong> Management of classroom is one of the important educational issues because of<br />the way the teacher reform destructive and annoying behaviors. The aim of this study is determined experiences<br />of the medical teacher of Isfahan University of medical science about problems associated with the classroom<br />management.<br /><strong>Methods and Materials:</strong> This study was conducted using qualitative content analysis. Seven participants<br />were selected by purposive sampling and snowball. Semi-structured individual interviews carried out and data<br />recording. The data analyzed with MaxQdata version 10 software.<br /><strong>Results:</strong> Two hundred ten inferential code, 83 sub-themes, and 3 themes including educational problems,<br />problems related to physical environment and problems related to the learner were extracted.<br /><strong>Conclusion:</strong> The numerous problems affecting the classroom management. You must be considered the<br />three main components of classroom management including educational problems, problems related to physical<br />environment and problems related to the learner if you want to carry out intervention to improve classroom<br />management.<strong>زمینه و هدف:</strong> اداره صحیح کلاس درس از مسائل مهم آموزشی است زیرا مدرس از این راه می تواند رفتارهای مخرب و<br />مزاحم را اصلاح کند. هدف از انجام این پژوهش تبیین تجارب اساتید پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مشکلات<br />مرتبط با مدیریت کلاس می باشد.<br /><strong>رو ش بررسی:</strong> این مطالعه به شیوه تحلیل محتوای کیفی انجام شد. 7 مشارکت کننده به صورت نمونه گیری هدفمند<br />و گلوله برفی انتخاب شدند. داد هها با روش ضبط مصاحبه فردی و به صورت نیمه ساختار یافته جمع آوری و با استفاده از<br />نرم افزار MaxQdata نسخه 10 مورد تحلیل قرار گرفتند.<br /><strong>یافته ها:</strong> 210 کد، 80 زیر طبقه، 7 طبقه فرعی و 3 درون مایه اصلی شامل مشکلات آموزشی، مشکلات مربوط به محیط<br />فیزیکی و مشکلات مرتبط با فرا گیر استخراج گردید.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> مشکلات متعددی روند مناسب مدیریت کلاس را تحت تأثیر قرار می دهد. ا گر بخواهید مداخل های در زمینه<br />بهبود مدیریت کلاس درس انجام شود باید به هر سه مولفه اصلی فرا گیر، محیط فیزیکی و عوامل آموزشی توجه شود.https://www.tebvatazkiye.ir/article_60246_714eaaa05cecce288bdefd80016a9f9f.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239726320171122A Confirmatory Factor Analysis of Effective Solutions for Internationalization of Medical Sciences Curriculum: Faculty’s Viewpointتحلیل عاملی تأییدی راهکارهای تأثیرگذار در بین المللی سازی برنامه های درسی علوم پزشکی:دیدگاه اعضای هیئت علمی19721260247FAحامد زمانی منشدانش آموخته دکتری تخصصی، برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید رجایی، تهران،Journal Article20170610<strong>Background and Objective:</strong> Today, internationalizing the academic curricula has become one of the strategic<br />purposes of academic curricula for high-ranked universities; in this context, wide attempts are done across the<br />world. So, the purpose of this study is to investigate effective ways in internationalizing the medical science’s<br />curricula from the faculty’s viewpoint at Shahid Beheshti University.<br /><strong>Methods and Materials:</strong> This study carried out in a descriptive and cross-sectional method. The statistical<br />population included faculty members at medical college at Shahid Beheshti University, 132 members were<br />selected as the research sample by using levy and lemeshow formula. The research instrument was a developed<br />by the researcher using the 5 parts Likert Scale which is designed in eight areas. Its validity was determined<br />using content validity and, and its reliability was 0/891 Using Cronbach’s alpha coefficients, the collected data<br />analyzed by SPSS24 and Smart-PLS3 soft wares.<br /><strong>Results:</strong> the results of factor analysis suggests that the markers have required precision for measuring their<br />own solutions and seven variable include content/ educational, motivational/humanistic, structural/academic,<br />information/communication, cultural/social, political/diplomatic and equipment/technologic can be used at 0/05<br />level as infrastructure solutions for internationalization of curriculum in the domain of medicine and anticipate it.<br /><strong>Conclusion:</strong> It seems that the solutions include the political/diplomatic, structural/academic, cultural/social,<br />information/communications, content/ educational, motivational/humanistic and equipment/technology are<br />effective in internationalization of curriculum in domain of medicine.<strong>زمینه و هدف:</strong> امروزه بین المللی سازی برنامه های درسی دانشگاهی به یکی از اهداف راهبردی دانشگاههای معتبر بدل<br />شده است و در این زمینه تلاش های گسترده ای در سطح جهانی صورت گرفته است. با توجه به این شرایط هدف اصلی این<br />پژوهش، تحلیل عاملی تأییدی راهکارهای تأثیرگذار در بین المللی سازی برنامه های درسی علوم پزشکی از دیدگاه اعضای<br />هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.<br /><strong>رو ش بررسی:</strong> این پژوهش به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی<br />دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که با استفاده از فرمول ل هوی و لم یشو 132 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب<br />شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت بوده که در هفت حیطه طراحی شده<br />است. روایی پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 891 / 0به دست آمد و داده های<br />جمع آوری شده به وسیله نر م افزار SPSS24 و نر م افزار Smart-PLS3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.<br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج تحلیل عاملی حکایت از آن داشت که نشانگرها از دقت لازم برای اندازه گیری راهکارهای مربوط به<br />خود برخوردار هستند و هفت متغیر محتوایی/آموزشی، انگیزشی/انسانی، ساختاری/دانشگاهی، اطلاع رسانی/ارتباطی،<br />فرهنگی/اجتماعی، سیاسی/دیپلماتیک و تجهیزاتی/تکنولوژیک در سطح 05 / 0 می توانند به عنوان راهکارهای زیربنایی<br />بین المللی سازی برنامه های درسی حوزه پزشکی به کاررفته و آن را پیش بینی نمایند.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> به نظر م یرسد که به ترتیب راهکارهای سیاسی/دیپلماتیک، ساختاری/دانشگاهی، فرهنگی/اجتماعی،<br />اطلاع رسانی/ارتباطی، محتوایی/آموزشی، انگیزشی/انسانی و راهکارهای تجهیزاتی/تکنولوژیک در بین المللی سازی<br />برنامه های درسی حوزه پزشکی اثرگذار هستند.https://www.tebvatazkiye.ir/article_60247_4ee334a34c196a68c9857070b1bf7086.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239726320171122Process of the utilizing of flipped classroom for knowledge and satisfaction improvement of dental students in the periodontal and pediatric per clinical coursesبکارگیری روش تدریس کلاس وارونه(flip classroom ) جهت ارتقا دانش ورضایتمندی دانشجویان دندانپزشکی در دروس پری کلینیک بیمار یهای لثه وکودکان21321860248FAالهام فخاریاستادیار گروه پریودنتیکس، مرکز تحقیقات دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستاننسیم سیفیاستادیار گروه دندانپزشکی کودکان، مرکز تحقیقات دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان0000-0002-6485-0835محمد نجفیاستادیار گروه پریودنتیکس، مرکز تحقیقات دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستانمحمد علی وکیلیدانشیار گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایرانJournal Article20170610<strong>Background and Objective:</strong> The purpose of this process was to utilize the flipped classroom for the knowledge<br />and satisfaction improvment of dental students in the preclinical courses of periodontics and pediatric dentistry.<br /><strong>Methods and Materials:</strong> Students (n=28 in each course) were divided into two groups randomly . In one<br />group the students were instructed by the traditional method (lecture and demonstration),in the other one the<br />students were asked to watch the prerecorded films and the classroom was converted to a place for discussion.<br /><strong>Results:</strong> Evaluation was done using pre-test and post-test in each group. Results have shown that the<br />knowledge of the students was improved in both groups, but there were not statistically differences between<br />them. All of the students preferred flipped classroom to the lecture one, and were satisfied.<br /><strong>Conclusion:</strong> This article demonstrates that learners seem to prefer a flipped classroom method. Certainly ,it<br />was rated more positively than the traditional classroom on many different characteristics.<strong>زمینه و هدف:</strong> هدف از این مطالعه بکارگیری روش تدریس کلاس وارونه (flip classroom ) جهت ارتقا دانش و رضایتمندی<br />دانشجویان دندانپزشکی در دروس پری کلینیک بیمار یهای لثه وکودکان می باشد.<br /><strong>روش بررسی:</strong> دانشجویان( 28 نفردر هر درس) به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول دانشجویان به<br />صورت روش سنتی سخنرانی و demonstration مورد تدریس قرار گرفتند. در گروه دیگر روش کلاس وارونه مورد استفاده<br />قرارگرفت، بطوریکه قبل از جلسه کلاس، از دانشجویان خواسته شد فیلم مربوط به مبحث درسی را مشاهده نمایند.<br />درنتیجه کلاس درس به صورت وارونه و به عنوان محلی برای بحث و رفع اشکال برگزار گردید.<br /><strong>یافته ها:</strong> ارزیابی در هر گروه با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت. نتایج نشان داد که دانش دانشجویان در<br />روش تدریس کلاس وارونه افزایش یافته، ا گرچه اختلاف معن یداری بین دو گروه وجود نداشت. همچنین همه دانشجویان<br />این روش تدریس را ترجیح دادند.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج این تحقیق نشان داد که دانشجویان روش کلاس وارونه را به روش سخنرانی ترجیح داده و در بسیاری<br />موارد آن را موثرتر دانست هاند.https://www.tebvatazkiye.ir/article_60248_99ef09b5ead878fc712ff1f5e5a8e718.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239726320171122Designing and implementing the integrated learning program in nursing education: The integration of problem- based learning and role playing methods in teaching the practical part of patient educationطراحی و اجرای روش یادگیری تلفیقی در آموزش پرستاری:تلفیق رو شهای یادگیری مبتنی بر حل مسئله و ایفای نقش در بخش عملی فرآیند آموزش به بیمار21922760250FAسارا شهسواری اصفهانیدانشگاه علوم پزشکی جهرمJournal Article20170502<strong>Background and Objective:</strong> According to increasingly progress of science in nursing and as well as nursing is<br />a combination of theoretical and clinical sciences simultaneously, so it is felt to use new approaches of teaching<br />in the field of nursing. This study aimed to design and implement the integrated teaching method and evaluate<br />students’ learning and satisfaction.<br /><strong>Methods and Materials:</strong> This quasi-experimental study with before-and-after design was conducted on 50 first<br />year nursing students of Jahrom University of Medical Sciences who had selected the process of patient education<br />course in the academic year 2016. The integrated teaching method was done in six steps. Before the implementation<br />of educational methods, students were pre-tested, then they were divided in 10 groups of 5 people. A representative<br />was elected for each group and a guideline was given to them that their tasks had marked in six steps . The first<br />four steps were implemented by modified problem-solving method, fifth step was patient education by role playing<br />method and sixth step was about evaluation of the program. At the end of the training, students participated in the<br />post-test and completed the satisfaction questionnaire of the integrated training method.<br /><strong>Results:</strong> Of the 50 nursing students participated in this study, 26 (52%) were male, 24 (48%) were female<br />and their mean age was (21.47± 4.84). The results of the study using paired sample t-test indicated a significant<br />difference between the pre-test (12.52 ± 1.64) and the post-test (14.09 ± 1.67) scores of the students (P = 0.001).<br />It shows the effectiveness of the integrated teaching method on students learning. According to the results of the<br />satisfaction questionnaire, integrated teaching method leads to high satisfaction of students (93%). Also, student<br />responses to the satisfaction questionnaire indicated that the role playing method increased their emotional<br />arousal (85%), and they felt themselves more closely to the show scene, and used all their senses to observe<br />(87%). In addition, the problem-based learning method leads to the improvement of their individual skills (90%),<br />and the management of motivations (92%), and the integrated teaching method, resulted to high self-esteem<br />(95%) and empirical learning (89%).<br /><strong>Conclusion:</strong> According to the results of this study integrated learning program increased students’ satisfaction<br />and this method can be used in teaching the process of patient education course<strong>زمینه و هدف:</strong> با توجه به پیشرفت روزافزون علم در رشته پرستاری و با توجه به این که رشته پرستاری ترکیبی از علوم<br />نظری و بالینی به صورت توأم می باشد نیاز به استفاده از رو شهای نوین آموزشی در این رشته احساس می شود. هدف از<br />انجام این مطالعه نیز طراحی و اجرای روش آموزش تلفیقی و تاثیر آن بر یادگیری و رضایتمندی دانشجویان پرستاری بود.<br /><strong>روش بررسی:</strong> این مطالعه شبه تجربی با طراحی قبل و بعد بر روی 50 نفر از دانشجویان ترم اول پرستاری دانشگاه<br />علوم پزشکی جهرم که در سال تحصیلی 96 - 1395 واحد درسی فرایند آموزش به بیمار را انتخاب کرده بودند انجام شد.<br />روش آموزش تلفیقی در شش مرحله به اجرا در آمد. قبل از اجرای رو شهای آموزشی از دانشجویان پیش آزمون گرفته شد،<br />سپس دانشجویان به 10 گروه 5 نفره تقسیم شدند. برای هر گروه یک نماینده انتخاب شد و یک گایدلاین که در آن وظایف<br />دانشجویان در هر یک از گا مهای شش گانه با ذکر تاریخ مشخص شده بود در اختیار آنان قرار گرفت. چهار گام اول شامل<br />استفاده از روش حل مسئله تعدیل شده، گام پنجم آموزش به بیمار با استفاده از روش ایفای نقش و گام ششم ارزشیابی<br />برنامه بود. در پایان آموزش نیز دانشجویان در پس آزمون شرکت کردند و فرم پرسشنامه رضایتمندی از روش آموزش تلفیقی<br />را تکمیل نمودند.<br /><strong>یافته ها:</strong> از 50 دانشجوی پرستاری شرکت کننده در مطالعه 26 نفر ( 52 %)مذکر ، 24 نفر( 48 %) مونث و میانگین سنی آنها<br />(±4/84 21/47 )بود. نتایج مطالعه با استفاده از آزمون تی زوجی اختلاف معنی داری را بین نمرات پیش آزمون (64 / 1± 52 / 12 )<br />و پس آزمون( 67 / 1± 09 / 14) دانشجویان نشان داد (001 / P =0 ) که این امر بیانگر موثر بودن روش آموزش تلفیقی بر یادگیری<br />دانشجویان می باشد .طبق نتایج به دست آمده از پرسشنامه نیز آموزش تلفیقی موجب افزایش رضایتمندی دانشجویان<br />( %93 ) شده بود. بررسی پاسخ های دانشجویان به فرم رضایتمندی از آموزش تلفیقی نشان داد روش ایفای نقش موجب<br />برانگیختگی عاطفی دانشجویان(85 %)، نزدیک تراحساس کردن خود به صحنه نمایش و به کار گیری همه حواس آنها برای<br />مشاهده( 87 %) شده است. علاوه بر این، روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله منجر به ارتقاء مهارت های فردی( 90 %)، ومدیریت<br />انگیز هها (92 %) و روش یادگیری تلفیقی نیز موجب افزایش اعتماد به نفس( 95 %) و یادگیری تجربی آنان شده است(89 %) .<br />نتیج هگیری: با توجه به نتایج مطالعه و باتوجه به اینکه روش یادگیری تلفیقی موجب افزایش یادگیری و رضایتمندی<br />دانشجویان م یگردد م یتوان از این روش در تدریس بخش عملی فرآیند آموزش به بیمار استفاده نمود.https://www.tebvatazkiye.ir/article_60250_2f84f68a5de2a6d214039f24d57fef81.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239726320171122Designing and Organizing Mentoring at Shiraz Medical School and Reinforcing Deep Knowledge –based Education using Mentoringطراحی و ساماندهی طرح منتورینگ در دانشکده پزشکی شیراز و تقویت آموزش مبتنی بر دانش عمقی از طریق این طرح22823660252FAمحمد امین ضرابیدانشجو پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیرازمحمد هادی ایمانیهاستاد فوق تخصصی گوارش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیرازخلیل ضرابیاستادیار فوق تخصصی جراحی قلب دانشکده پزشکی شیراز دانشگاه علوم پزشکی شیرازمنصور مسجدیاستادیار و هیئت علمی گروه بیهوشی دانشکده شیراز دانشگاه علوم پزشکی شیرازجواد کجوریاستاد گروه قلب و عروق مدیر مرکز توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیرازمیترا امینیاستاد پزشکی اجتماعی مدیر مرگز تحقیقات ارتقای کیفیت بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیرازهانیه غلام پورکارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دفتر توسعه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیرازپریسا بی کینهکارشناس ارشد آموزش پزشکی، دفتر توسعه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیرازراضیه نشاط آورکارشناس ارشد اقتصاد سلامت، دفتر توسعه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیرازJournal Article20170605<strong>Background and Objective:</strong> In mentorship project, a wise and reliable person (mentor) guide another person<br />(mentee) in all areas of academic achievements. The purpose of this study, is designe, perform and evaluate<br />mentoring project for medical students whom entrance was the second half-year of 1393 and then.<br /><strong>Methods and Materials:</strong> In mentoring project, pathophysiology and clinical students was second level<br />mentors, and reference teachers was excellent level and sample mentors and some of teachers was supporter<br />mentors.<br />Mentoring schemes include the following steps:<br />Need assessment, explore the facilities, programming, preparation, performing the project, evaluation.<br /><strong>Results:</strong> Interview was done for testing the satisfaction of mentors and mentees in this study. Finally averages<br />of students has been evaluated. The results of SBD survey test also showed that the motivation of students for<br />studying medical courses, the desire to continue to participate in meetings and students’ overall satisfaction was<br />high.<br /><strong>Conclusion:</strong> The adaptability and motivation of students who enter the Mentoring Project in comparison with<br />the other students had significant differences; participants were more compatible with university campus. One of<br />the tasks of mentors for achieving this goal was introduction of appropriate references and to familiarize students<br />with the correct methods of study. Overall, the average of mentee students was higher than that of non-mentee<br />students<strong>زمینه و مقدمه:</strong> در طرح منتورینگ یک فرد با تجربه و قابل اعتماد (منتور) یک شخص دیگر(منتی) را در تمام زمینه های<br />پیشرفت تحصیلی راهنمایی می کند. هدف از این پژوهش، طراحی، اجرا و ارزشیابی طرح منتورینگ برای دانشجویان<br />پزشکی ورودی های بهمن 93 و پس از آن می باشد.<br /><strong>روش بررسی:</strong> در طرح منتورینگ از دانشجویان سال بالاتر فیزیوپات و بالینی به عنوان منتور سطح دو و اساتید الگو و<br />مرجع بعنوان منتور سطح عالی و الگو و از تعدادی از اساتید به عنوان منتور پشتیبان استفاده می شود.مراحل طرح منتورینگ شامل موارد زیر م یباشد:نیازسنجی و بررسی امکانات، برنام هریزی، آماد هسازی، اجرای کار، ارزشیابی<br /><strong>یافته ها:</strong> در این پژوهش به منظور سنجش میزان رضایتمندی منتورها و منت یها مصاحبه صورت گرفت. در پایان<br />معد لهای دانشجویان ارزیابی شد همچنین نتایج حاصل از نظرسنجی طرح مبتنی بر دانش SBD) 1 ) نشان می دهد که<br />میزان افزایش انگیزه برای مطالعه ی دروس پزشکی، تمایل به ادامه ی شرکت در جلسات و رضایت کلی دانشجویان بالا<br />می باشد.<br /><strong>نتیحه گیری:</strong> میزان سازگاری و انگیزه تحصیلی دانشجویانی که وارد فرآیند منتورینگ شدند در مقایسه با سایر دانشجویان<br />تفاوت قابل ملاحظ های داشت و افراد شرک تکننده سازگاری بیشتری با محیط دانشگاه داشتند یکی از وظایف منتورها<br />در تحقق این هدف معرفی رفرنس های مناسب و آشنا کردن دانشجویان با رو شهای صحیح مطالعه بوده است. در کل<br />میانگین معدل های دانشجویان منتی بالاتر از غیر منتی بود.https://www.tebvatazkiye.ir/article_60252_ae2d7b1c2e50618ecf88d4facd13bb3d.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239726320171122Self-evaluation of clinical capability of medical practitioners in Mazandaran University of Medical Sciences in the year 2015-2016خود ارزشیابی صلاحیت بالینی کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 95 -9423724660254FAسید احمد محمدی کیاکارشناس ارشد آموزش پزشکی، شبکه بهداشت قائمشهر، ایران، قائمشهر: شبکه بهداشت و درمانمهدی باقریدانشجوی دکترای آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،شبکه بهداشت فریدونکنار، ایرانایمان جهانیانعضو هیئت علمی مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه علوم پزشکی بابل،بابل،ایرانفرزاد بزرگیاستادیار، گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایرانJournal Article20170610<strong>Background and Objective:</strong> Evaluation is an evolutionary skills and is an important part of the evaluation<br />process that performance in connection with the standards , and analysis , in addition to Fred gives the opportunity<br />to his ideas for its performance in the field. The aim of this study was to determine the clinical competency selfassessment<br />interns Mazandaran University of Medical Sciences was conducted conducted in 2015-2016 years.<br /><strong>Methods and Materials:</strong> In this descriptive study 67 person Graduates from the University of Medical Sciences<br />mazandaran based on an evaluation form 65 case with six - point Likert scale rating evaluate in 10 medical public<br />capability. with the mean ratings were given to the total cases related to each of their capabilities,their marks<br />deteimined in any competence.<br /><strong>Results:</strong> The medical interns of this university had an average rating of over 4.94 in all qualifications. The<br />highest rating average medical aging (X = 5/38, SD= 0/67) and the lowest rating average skills procedural<br />average (X = 2/48, SD = 2/14).<br /><strong>Conclusion:</strong> According to the results mean rating of 8 capability is more 5. Self evaluation as one of the ways<br />to receive feedback from learners can be useful reflection in the field of medical programe success in public<br />capability programmer in terms of the design and implementation<strong>زمینه و هدف:</strong>خودارزشیابی یک مهارت تکاملی و قسمت مهمی از فرایند ارزشیابی است که فرد عملکرد خود را در ارتباط<br />با استانداردها،بررسی و تجزیه و تحلیل می نماید، به علاوه به فرد فرصت می دهد تا عقاید خود را در زمینه عملکردهایش<br />ابراز دارد. هدف از این مطالعه تعیین میزان خود ارزشیابی صلاحیت بالینی کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی<br />مازندران بوده که در سال تحصیلی 95 - 94 انجام شده است.<br /><strong>روش بررسی:</strong> در این پژوهش توصیفی 67 نفر از دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی مازندران خود را بر اساس یک<br />فرم ارزشیابی 91 موردی با مقیاس لیکرت 6 رتبه ای در ده قابلیت عمومی پزشکی مورد ارزشیابی قرار دادند.با محاسبه<br />میانگین رتبه های داده شده به مجموع موارد مربوط به هر یک از قابلیت ها، نمره آ نها در هر قابلیت تعیین گردید.<br /><strong>یافته ها:</strong> دانش آموختگان پزشکی این دانشگاه از میانگین رتبه ای میانگین رتبه ای بیشتر از 94 / 4 برخوردار بودند که<br />بالاترین میانگین رتب هها به پزشکی سالمندی (X=5/38 ، SD=/067 ) و کمترین میانگین رتبه ها به مهار تهای پروسیجرال<br />(X=2/48، SD=2/14) اختصاص داشت.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> در مطالعه حاضر نشان داده شد که میزان صلاحیت بالینی دانش آموختگان پزشکی بر اساس ارزیابی<br />خودشان در سطح قابل قبولی بوده است.خود ارزشیابی به عنوان یکی از را ههای دریافت بازخورد از یادگیرندگان می تواند<br />بازتاب مفیدی را در زمینه میزان موفقیت برنامه پزشکی در ایجاد قابلیت های عمومی برای دست اندرکاران برنامه از نظر<br />طراحی و اجراء فراهم کند.https://www.tebvatazkiye.ir/article_60254_65441429719fc9e87a3f99c29209f8b6.pdf