معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239727120180522Monitoring and Evaluation of Packages for Reform and Innovation in Medical Education; Methodology and preliminary resultsپایش و ارزیابی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی؛ روش شناسی و نتایج اولیه1864881FAعطااله پورعباسیاستادیار، مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانعلی اکبر حق دوستاستاد، مرکز تحقیقات آینده پژوهشی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان0000-0003-4628-4849مجید فصیحی هرندیدانشیار، مرکز تحقیقات بیمار یهای هیداتیک، دانشگاه علوم پزشکی کرمان،محمودرضا دهقانیمربی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان،ایمان حلاوتیسایر، دانشگاه علوم پزشکی کرمانحمید اکبریاستادیار، دانشکده داروسازی، دانشگاه تهران، ایرانزهرا خیریسایر، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیباقر لاریجانیاستاد، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهرانJournal Article20180404Background and objective: Health labor training is the main mission of medical education system in order to improve accountability of education in community. Accordingly, the program on the development and innovation of medical education as strategic guidelines for health education in the Islamic Republic of Iran has been developed in the form of 11 operational packages. one of the things that actually ensures the correct implementation of the organizational policies is the regular and proportionate evaluation of the programs, the Plan for Monitoring and Evaluating these programs has been developed in the phase of development of Packages for Reform and Innovation in Medical Education and the evaluation of Packages, simultaneously with its implementation, is underway. <br />Methods and Materials: The Plan of Monitoring and Evaluation of Packages for Reform and was designed and implemented concurrent with the launch of these Packages. The steps include Formation of Evaluation Committees, Development of Indicators for Monitoring and Evaluation, Designing ATNA; a Platform for Collecting Indicators, Process Evaluation and Output Evaluation. <br /> <br />Results and Conclusion: Monitoring and evaluation of Packages for Reform and Innovation in Medical Education has been carried out in different stages and in evaluating these Packages, a combination of scientific patterns has been used. <br /> Since February 2016 two evaluation phases were implemented in the field of medical education.زمینه و هدف: تامین نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت به منظور پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه ماموریت اصلی حوزه آموزش علوم پزشکی می باشد. بر این اساس برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان سیاست های راهبردی حوزه آموزش سلامت جمهوری اسلامی ایران در قالب 11 بسته عملیاتی تدوین شده است. یکی از مواردی که در واقع تضمین اجرای صحیح برنامه های سازمانی است ارزیابی منظم و متناسب برنامه ها است. لذا پایش و ارزیابی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در مرحله تدوین برنامه ریزی و ارزیابی بسته ها، همزمان با اجرای آن، در حال انجام است.<br /> <br />روش بررسی: طرح پایش و ارزیابی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی همزمان با راه اندازی این بسته ها طراحی و اجرا شد. مراحلی که در این خصوص طی شده است شامل تشکیل کمیته های ارزیابی، تدوین شاخص ها برای پایش و ارزیابی، طراحی سامانه آتنا (یک سامانه برای جمع آوری شاخص ها)، ارزیابی فرآیندمحور و ارزیابی خروجی محور می باشد. <br /> <br />یافته ها و نتیجه گیری: پایش و ارزیابی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در مراحل مختلف انجام شده و در ارزیابی این بسته ها، ترکیبی از الگوهای علمی مورد استفاده قرار گرفته است. از بهمن ماه 1394 دو مرحله ارزیابی در زمینه آموزش پزشکی اجرا شد.https://www.tebvatazkiye.ir/article_64881_f7488d4d06a51d5952b7bba0d1dc5b58.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239727120180522A Comparative Study of Social Capital View Points of Managers and Staffs in Medical Educational Centers in Iran Medical Science Universitiesمقایسه وضعیت سرمایه اجتماعی از دیدگاه مدیران و کارشناسان مراکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه های علوم پزشکی کشور92264897FAویدا رشمیکارشناس ارشد آموزش پزشکی دانشکده آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیمحمد علی حسینیدانشیار گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایرانمینو یغماییدانشیار علوم پزشکی شهید بهشتی متخصص زنانمهتاب شریف محسنیکارشناس ارشد پرستاری سالمند، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیJournal Article20180219Background and objective: Today, social capital has much more important role than physical and human<br />capital in organizations and societies. In absence of social capital, all other capitals will lose their effectiveness.<br />This study aims to determine and compare social capital status of education development & studies centers from<br />the viewpoint of managers and personnel of these centers in the Universities of Medical Sciences of the country.<br />Methods and Materials: This descriptive – analytical study was a comparative and cross-sectional one that<br />was performed since Oct. 2015 afterwards, and moreover a census sampling was applied.<br />Research tool was questionnaire based on Nahapiet and Ghoshal Model (1998) and studied different aspects of<br />social capital in three different dimensions of cognitive, relational and structural; and it was marked according to<br />5-point Likert scale. The validity and reliability [90%] of the questionnaire were approved by many researchers.<br />Results: According to the present study, social capital mean between managers and personnel was<br />average”[mean:0/08 – sd:0/12 ]; social capital mean of managers was slightly more [ mean:3/57 – sd:0/05] than<br />the personnel’s [ mean:3/56- sd:0/11]; however, there was no significant difference between social capital of the<br />managers and the personnel of education development and studies centers in Universities of Medical Sciences<br />of the country.<br />Conclusion: The results show that the relational capital has the most mean among social capital dimensions<br />between personnel and managers; also commitments and expectations dimensions from among other relational<br />capital dimensions with emphasis on the obligation of cooperation inside the organization has the highest score<br />among the experts; and for managers under study, trust dimension out of relational capital dimensions with<br />emphasis on mutual trust and honesty in available relations of the organization, has the highest score among<br />social capital dimensions. Moreover, it is distinguished that there is no significant difference between none of<br />the social capital among managers and personnel of education development & studies centers in Universities of<br />Medical Sciences of the countryزمینه و هدف: امروز سرمایه اجتماعی، نقشی بسیار مهم تر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمان ها و جوامع ایفا می کند<br />و در غیاب سرمایه اجتماعی سایر سرمایه ها اثربخشی خود را از دست می دهند. مطالعه با هدف تعیین و مقایسه وضعیت<br />سرمایه اجتماعی از دیدگاه مدیران و کارکنان مرا کز مطالعات و توسعه آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور اجرا گردید.<br /> روش بررسی: مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقایسه ای و مقطعی است .در نیمه دوم سال 1394 انجام شد، روش<br />نمونه گیری در این پژوهش از نوع سرشماری بود. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه مبتنی بر مدل ناهاپیت و گوشال( 1998) که<br />سرمایه اجتماعی را در سه طبقه شناختی - رابطه ای و ساختاری بررسی می نماید. نمره گذاری مبتنی بر طیف 5 درجه ای<br />لیکرت بوده و روایی با نظر خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ( 90 %) مورد تایید قرار گرفت.<br /> یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین سرمایه اجتماعی بین مدیران و کارشناسان متوسط( میانگین 08 / 0 انحراف معیار 12 / 0)،<br />میانگین سرمایه اجتماعی مدیران اندکی بیشتر( میانگین 57 / 3 انحراف معیار 05 / 0) از میانگین سرمایه اجتماعی کارکنان( میانگین<br />3/65 انحراف معیار 11 / 0) بود ولی آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون تفاوت آماری معن یداری( 05 / 0) بین متغیر سرمایه<br />اجتماعی در بین کارکنان و مدیران مرا کز مطالعات و توسعه آموزش دانشگا ههای علوم پزشکی کشور نشان نداد.<br /> نتیجه گیری: نتایج نشان داد تفاوت معنی داری بین هیچکدام از ابعاد سرمایه اجتماعی در بین کارکنان و مدیران مرا کز مطالعات<br />و توسعه آموزش دانشگاه های علوم پزشکی کشور وجود ندارد و سرمایه اجتماعی یکی از شاخص های رشد و توسعه جوامع به شمار<br />می آید، بنابراین باید انگیزه و فرهنگ سازی بیشتری دراین زمینه دربین مدیران و کارکنان سازمان ها صورت پذیرد و ارزش های مورد<br />قبول جامعه در هر سازمانی مشخص و معرفی گردند تا بتوان از آن برای افزایش میزان سرمایه اجتماعی بهره جست.https://www.tebvatazkiye.ir/article_64897_87d8afa274a80773e615ec6ea10a75db.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239727120180522Study of The Status on Iran's Higher Education Knowledge Market (Case study of universities under the Ministry of Science and Technology, Ministry of Health and Medical Education in Mazandaran province)بررسی وضعیت بازار دانش آموزش عالی ایران (مطالعه موردی دانشگاههای زیرمجموعهی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری در استان مازندران)233764868FAخدیجه بریمانیدانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، واحد امور دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.جمیله آقاتبار رودباریدانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.طاهره آقامیرزایی محلیدانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، مدیر مرکز آموز شهای آزاد، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران.رضا یوسفی سعیدآبادیاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.0000-0003-4418-7359Journal Article20180409Background and objective: Participation in the knowledge-based global market has become an important policy in developing countries. This research was conducted to identify the current status of the knowledge market in Iran.<br /> Methods and Materials: The present study is descriptive-survey. The statistical population consists of 50 experts of governmental and non-governmental universities (subsection of Ministry of Science and Health) of Mazandaran province. To collect data, two researcher-made questionnaires (existing and desirable knowledge market) were used including 39 pairs of corresponding questions based on the five-point Likert scale with seven dimensions. Its validity was confirmed by experts and for the reliability, the Cronbach's alpha coefficient was 0.94. Data analysis was done by Wilcoxon test using 24 SPSS software.<br /> Results: From the academic experts' point of view, there was a gap in all aspects of the knowledge market. Dimensions of the largest to the smallest gap includes Knowledge commercialization(-2.3),internationalization(-2.2),commodification(-2.1), standardization (-2.1), participation (-2.1), inclusiveness (-1.8), and compete (-1.7).<br /> Conclusion: The current status of the market for higher education knowledge is not favorable to academic experts and does not meet expectations. Accordingly, policy review in higher education based on the requirements of the knowledge market, matching curricula to the needs of the community and industry and more attention to university social responsibility and provide educational and motivational programs for professors, students, and staff and university administrators in relation to globalization requirements and The components of the knowledge market and their empowerment are more essential.زمینه و هدف: مشارکت در بازار جهانی مبتنی بر دانش به یک خطمشی مهم و ضروری در کشورهای درحال توسعه تبدیل شده است. این پژوهش به منظورشناسایی وضعیت موجود و مطلوب بازار دانش آموزش عالی ایران انجام شد.<br /> روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری خبرگان دانشگاههای زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی استان مازندران به تعداد 50 نفر میباشند. جهت جمعآوری دادهها از دو پرسشنامهی محققساخته(وضعیت موجود و مطلوب بازار دانش)مشتمل بر 39جفت سوال متناظر بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت با هفت بعد استفاده شد. روایی پرسشنامه مورد تایید صاحبنظران قرار گرفت و جهت پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ 94/0 بدست آمد. تجزیه تحلیل دادهها با آزمون ویلکاکسون با بهرهگیری از نرمافزار24 spss انجام شد.<br /> یافتهها: از دیدگاه خبرگان دانشگاهی، در تمامی ابعاد و گویههای بازار دانش شکاف وجود دارد. ابعاد از بیشترین تا کمترین شکاف شامل تجاریشدن دانش(3/2-)، بینالمللیشدن (2/2-)، کالاییشدن (1/2-)، استانداردشدن (1/2-)، شرکتیشدن (1/2-)، فراگیرشدن (8/1-) و رقابتیشدن (7/1) بوده است.<br /> نتیجهگیری: وضعیت موجود بازار دانش آموزش عالی از نظر خبرگان دانشگاهی مطلوب نبوده و برآوردهکنندهی انتظارات نمیباشد. بر این اساس، بازنگری در سیاستگذاری در آموزش عالی مبتنی بر الزامات بازار دانش، متناسبسازی برنامههای درسی با نیازهای جامعه و صنعت و توجه بیشتر به مسئولیت اجتماعی دانشگاه و ارایه برنامههای آموزشی و انگیزشی برای اساتید، دانشجویان و کارکنان و مدیران دانشگاه در ارتباط با الزامات جهانیشدن و مولفههای بازار دانش و توانمندسازی ایشان ضرورت دارد.https://www.tebvatazkiye.ir/article_64868_44cba5b3a32b0c573232976cac7af233.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239727120180522Comparison of Satisfaction with Electronic and Traditional Students' Tests in Tabriz University of Medical Sciencesمقایسه میزان رضایتمندی از برگزاری آزمونهای الکترونیکی و سنتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز385564900FAشهرام رنجدوستدکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، دانشگاه علوم و تحقیقات ،تهران،ایران0000-0002-6359-8770Journal Article20180223Background and objective:This study intended to survey and to compare the level of student's satisfaction from holding the electronically and traditionally tests .<br /> Methods and Materials This study is an objectively applied one; it is a descriptive one methodology, and it is a survey typically. The statistical population of this study consisted of all active students of Tabriz University of Medical Sciences of East Azerbaijan (N= 38651) which among them, 380 people were selected as sample using random cluster sampling. The research data was gathered using a questionnaire that its validity was achieved by contently and also using factorial analysis. Also, its reliability was evaluated by Cronbach Alpha and because the Alpha was more than 7.0 (standard value) for all variables, the related questions have required reliability. To test hypothesis, we used from paired-sample sign and Chi-Square tests. <br /> ResultsThe results indicated that there is difference between student's satisfaction from holding electronically and traditionally tests. Also, there is difference among students satisfaction from test anxiety, awareness of test results, perceived ease of used in electronically and traditionally tests at the end of each half-year. But, there is no difference between students satisfaction from environment condition of electronically and traditionally tests at the end of each half-year. The results of Chi-square indicated that the students satisfy from the quality of accountability of the system, technical properties and basic knowledge about the electronically tests.<br /> Conclusion: Considering the role of effective electronic tests on students, other effective components should be examined by electronic testsزمینه و هدف :هدف کلی تحقیق حاضر مقایسه میزان رضایتمندی دانشجویان از برگزاری آزمونهای الکترونیکی و سنتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.<br /> روش ها و مواد:این پژوهش از حیث هدف، کاربردی از نظر ماهیت روش، توصیفی و از نظر نوع، پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی دانشجویان فعال دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تعداد 380 نفر به عنوان نمونه آماری و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده است. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید که روایی پرسشنامه به صورت محتوایی و با استفاده از تحلیل عاملی مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته است. برای آزمون فرضیهها از آزمون علامت زوج نمونهای و آزمون کای اسکوئر استفاده شد.<br /> یافته ها تحقیق نشان داد که بین رضایتمندی دانشجویان از برگزاری آزمونهای الکترونیکی و سنتی در پایان هر نیمسال تفاوت وجود دارد: نتایج و همچنین بین رضایتمندی دانشجویان از اضطراب امتحان، آگاهی از نتیجه آزمون، سهولت کاربری ادراک شده در آزمونهای الکترونیکی و سنتی در پایان هر نیمسال تفاوت وجود دارد ولی بین رضایتمندی دانشجویان از شرایط محیطی آزمونهای الکترونیکی و سنتی در پایان هر نیمسال تفاوت وجود نداشت.<br /> نتیجه گیری :با توجه به نقش اثرگذارآزمون های الکترونیکی بر دانشجویان پیشنهاد میشود سایر مولفه های اثرگذار به آزمون های الکترونیکی بررسی شود و تمامی آثار مستقیم و غیرمستقیم آزمون های الکترونیکی بر دانشجویان مورد مداقه بررسی قرار گیرد.https://www.tebvatazkiye.ir/article_64900_72cd8490d30c01d2f16db8fb47e9c184.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239727120180522A plan for spiritual health services in Iranian hospitalsالگوی ارائه خدمات سلامت معنوی در بیمارستانهای ایران566664904FAعلیرضا حیدریاستادیار، دکترای تخصصی سیاستگذاری سلامت، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایراناحمد حاجبیدانشیار، روانپزشک، گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات اعتیاد و رفتارهای پرخطر، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانجعفر بوالهریاستاد، روانپزشک، مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانبهزاد دماریدانشیار، پزشکی اجتماعی، پژوهشکده علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.Journal Article20180225Background and Objective: In recent years, spiritual health has been considered by health professionals as an important dimension in individual and group life, and as defined by the World Health Organization, spiritual care is a major component of palliative care. However, it is often neglected in clinical practice, and hospitals need to move toward promoting spiritual care. The aim of this study was to design a model for providing spiritual health services in Iranian hospitals.<br /> Methods and Materials: The present study was conducted in two parts of the review study and qualitative study. In the review section, articles related to the topic were selected and studied using appropriate keywords from valid sites. In a qualitative study, scientific and executive experts were selected using purposeful sampling approach. The data were collected during focused group discussions and individual in-depth interviews and were analyzed using content analysis method and thematic analysis.<br /> Results: The spiritual health services of hospitals include the assessment of the mental status and referral by the physician, the spiritual care of the nurse, the spiritual counseling by the spiritual counselor and the provision of spiritual conditions by the hospital manager. A set of skills for spiritual care and counseling by nurses include communication, supportive, knowledge, attitude and executive skills of spiritual care and referral to religious specialists.<br /> Conclusion: According to the proposed model and the necessity of its implementation in hospitals of the country, it is suggested to set the required skills for spiritual evaluation of patients and relevant interventions in the form of skills training packages and capabilitiesزمینه و هدف: در سال های اخیر، سلامت معنوی توسط متخصصان سلامت به عنوان یک بعد مهم در زندگی فردی و گروهی مورد توجه قرار گرفته است و طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی مراقبت معنوی جزء اصلی مراقبت تسکین دهنده است. با این حال، اغلب در عملکرد بالینی از آن غفلت می شود و بیمارستانها نیاز به حرکت در راستای ارتقای مراقبت معنوی دارند. هدف از انجام این مطالعه طراحی الگوی ارائه خدمات سلامت معنوی در بیمارستانهای ایران بود.<br /> روش بررسی: پژوهش حاضر در دو قسمت مطالعه مروری و مطالعه کیفی انجام شد. در قسمت مطالعه مروری مقالات مرتبط با موضوع با استفاده از کلیدواژه های مناسب از سایت های معتبر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. در قسمت مطالعه کیفی صاحب نظران علمی و اجرایی با استفاده از رویکرد نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها در طی جلسات بحث گروهی متمرکز و مصاحبه های عمیق فردی جمع آوری شد و با استفاده از روش تحلیل محتوا و با بهره گیری از آنالیز درون مایه ای تحلیل گردید.<br /> یافته ها: خدمات سلامت معنوی بیمارستانها شامل ارزیابی وضع معنوی و ارجاع توسط پزشک، مراقبت معنوی توسط پرستار، مشاوره معنوی توسط مشاور معنوی و فراهم آوردن شرایط محیطی رشد معنوی توسط مدیر بیمارستان می باشد. مجموعه مهارتهای لازم برای مراقبت و مشاوره معنوی جهت پرستاران شامل مهارتهای ارتباطی، حمایتی، دانشی، نگرشی، اجرای مراقبت معنوی و ارجاع به متخصصان می باشد.<br /> نتیجه گیری: با توجه به ارائه الگوی پیشنهادی و لزوم پیاده سازی آن در بیمارستانهای کشور، پیشنهاد می گردد مجموعه مهارت های لازم برای ارزیابی معنوی از بیماران و مداخلات مربوطه در قالب بسته های آموزش مهارت ها و ایجاد توانمندی طراحی و اجرایی گردد .https://www.tebvatazkiye.ir/article_64904_b3f785ad6cf954398ba903a38942458a.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239727120180522Need assessment and development of the educational goals of spiritual care delivery by the nursesنیازسنجی و تدوین اهداف آموزشی برنامه ارائه مراقبت معنوی در پرستاران678264905FAمریم رسولیدانشیار ، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران. ایراننیر سلمانیاستادیار، دانشکده پرستاری میبد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد . ایرانJournal Article20180409Introduction:From the Professional and ethical viewpoint nurses are required to provide spiritual care as part of holistic care to the patients.this study aimed to determine the nurses’ educational needs for delivering the spiritual care and formulating the educational need-based goals.<br /> Methods:This study was conducted on the basis of the Delphi technique using the experts’ opinions in two phases.30nurses were selected through the purposive sampling method.A questionnaire consisting of an open-ended question which evaluate the educational needs concerning the provision of spiritual care was filled out by each nurse then,the needs with higher frequency were listed and returned to the nurses in two separate rounds to determine their degrees of importance and priority.In the second phase of the study,the educational goals for the needs with more than 80%agreement coefficient were set through literature review and were sent to 20 experts.After the data were analyzed general, partial and behavioral educational objectives were determined.<br /> Results:25 needs were selected as the final needs and three main goals including “The development of self-awareness concerning the spiritual dimension”,"The explanation of spirituality in nursing profession and its importance in nursing care"and"Preparing the nurses for provision of the spiritual care"were identified as general goals of the spiritual care curriculum. <br /> Conclusion:The findings can be beneficial as a practical guide for development of a spiritual care educational curriculum in nursing profession in order to enhance the nurses’knowledge and skills in the provision of spiritual care to the patients.Furthermore,these findings appear to provide basic information for further research in this context.<br />زمینه و هدف:پرستاران از لحاظ حرفه ای و اخلاقی موظف به ارایه مراقبت معنوی، به عنوان بخشی از مراقبت جامع به بیماران هستند مطالعه ی حاضر با هدف تعیین نیازهای آموزشی پرستاران برای ارایه مراقت معنوی و تدوین اهداف آموزشی مبتنی بر این نیازها انجام شده است.<br />روش بررسی:این مطالعه با رویکرد بهره گیری از نظرات متخصصان طی دو مرحله و با استفاده از تکنیک دلفی انجام شد. در مرحله نخست،30نفر از پرستاران به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و به پرسشنامه با یک سوال باز جهت تعیین نیازهای آموزشی مرتبط با ارایه مراقبت معنوی پاسخ دادند.پس از جمع آوری نظرات پرستاران برای نیازهایی که ضریب توافق بیش از 80 درصد بودند، از طریق مرور متون، اهداف آموزشی مرتبط طراحی شده و برای 20 نفر از صاحبنظران ارسال گردید. پس ازآنالیزاطلاعات اجماع نظر متخصصین، اهداف اموزشی کلی،جزئی و رفتاری تعیین شد.<br />یافته ها :در راند اول نیازسنجی،25 نیاز به عنوان نیازهایی نهایی انتخاب و منجر به شکل گیری سه هدف شامل "تکامل خوداگاهی فرد از بعد معنوی"،"تبیین معنویت در حرفه پرستاری و جایگاه آن در مراقبت پرستاری" و"آماده سازی پرستاران جهت ارائه ی مراقبت معنوی"بعنوان اهداف کلی برنامه آموزشی مراقبت معنوی شدند. <br /> نتیجه گیری:از نتایج این مطالعه می توان در طراحی برنامه ی اموزشی مراقبت معنوی در پرستاران به عنوان یک راهنمای عملی جهت افزایش دانش و مهارت و توانمندسازی پرستاران در ارایه مراقبت معنوی به بیماران و نیز به عنوان زمینه ای برای پژوهش های بعدی در این زمینه استفاده کردhttps://www.tebvatazkiye.ir/article_64905_21bb3237f10cb1e38107c64ae5f4855f.pdf