معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239727220180823Designing An Intersectoral Collaboration Model for Implementing Spatial Planning policy of Medical Higher Education in Iran, Study Protocolارائه الگوی همکاری بین بخشی برای اجرای مصوبه سیاست ها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی سلامت در جمهوری اسلامی ایران؛ چارچوب مطالعه839069017FAزهرا خیریدانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران مرکزی،آبتین حیدرزادهدانشیار،گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان0000-0002-9360-2961عطاءاله پورعباسیاستادیار،مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم، پژوهشگاه علومم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانحسن گیوریاندانشیار،گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20180505Introduction: The concept of spatial planning has been raised in Iran for many years. The Spatial Planning directive of Medical Higher Education was approved as the first in Iran in 2015. Intersectoral collaboration is one of the important dimensions for implementation of this policy. So, we are trying to design an intersectoral collaboration model for implementing Spatial Planning policy of Medical Higher Education in Iran. <br /> <br /> Methods: This study will be carried out by use of synthetic method and grounded theory as qualitative strategy. The target population of this study is managers of Iran Ministry of Health and managers of medical universities. Sampling will be stopped whenever information is saturated. Data will be gathered by Library study, literature review, interview and questionnaire and analyzed using proper software. The result will be published in relevant journals. <br /> <br /> Conclusion: Eleven relative components have been extracted by literature reviews which are investigated in 3 groups of inputs, operations and outputs. This study will try to answer to the questions about some issues such as Strengths and Challenges in the collaboration of involved organizations and improving these intersectoral collaborations for better implementation of spatial planning policy in Iran.معرفی: موضوع آمایش سرزمینی از سال ها در ایران مطرح شده و در سال 1394 سند آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت به عنوان اولین سند آمایش در کشور مصوب شد. یکی از ابعادی که در اجرای این مصوبه باید مورد توجه قرار گیرد موضوع همکاری بین بخشی است. به همین منظور مطالعه ای جهت طراحی الگوی همکاری بین بخشی برای اجرای مصوبه سیاست ها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی سلامت در جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است. نوشته حاضر به بررسی چارچوب این مطالعه می پردازد. <br /> روش انجام کار: این پژوهش به روش ترکیبی و با استراتژی کیفی نظریه پردازی داده بنیاد انجام خواهد شد. جامعه آماری این مطالعه مدیران ارشد حوزه آموزش وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور می باشند و نمونه گیری تا حد اشباع اطلاعات انجام خواهد شد. داده های مطالعه با استفاده از مطالعه کتابخانه ای، بررسی اسناد، مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه گردآوری و پس از تحلیل داده ها نتایج آن در نشریات معتبر داخلی و بین المللی منتشر خواهد شد. <br /> بحث و نتیجه گیری: با استفاده از داده های حاصل از مطالعات گذشته 11 مولفه مرتبط با همکاری بین بخشی استخراج شده که در 3 گروه مولفه های ورودی، عملیاتی و خروجی مورد بررسی قرار میگیرد. این پژوهش به منظور تبیین الگویی بهینه برای همکاری بین بخشی در اجرای مصوبه آمایش سرزمینی به سوالاتی نظیر نهادهای مرتبط در اجرای مصوبه، ارتباط این نهادها، نقاط قوت و چالش های ارتباطی و راه حل های بهبود این ارتباط خواهد پرداخت.https://www.tebvatazkiye.ir/article_69017_2866c787f4c03909063fb043e19dd932.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239727220180823Investigating of the Innovative Organizational Climate from the viewpoint of the educational staff: A preliminary study in order to implementing of the Program of Evolution and Innovation in the Babol University of Medical Sciencesبررسی وضعیت جوسازمانی نوآورانه از دیدگاه کارکنان آموزشی: مطالعه مقدماتی در جهت اجرای برنامه تحول و نوآوری در دانشگاه علوم پزشکی بابل9110069003FAجمیله آقاتبار رودباریدبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایرانمصطفی جوانیانشهرستان بابل- دانشگاه علوم پزشکی بابل- معاونت آموزشی0000-0002-2771-4578سیده زهرا فغانیدانشگاه علوم پزشکی بابل-دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی0000-0001-9070-018XJournal Article20180529Abstract<br /> Background and objective: Organizational Climate is the most important source of educational innovation and expanding the culture of educational innovation requires a major focus on education. This preliminary study in order to implementing of the plan of evolution and innovation in medical education, has checked the status of Innovative organizational climate in the Babol University of Medical Sciences.<br /> <br /> Methods and Materials: The research is descriptive-cross sectional. The statistical population included all educational staff of Babol University of Medical Sciences and 94 cases have been selected as an available sample. Research tool was the questionnaire consisted of demographic characteristics and 14 items that purpose-based, were adapted from the Siegel and chimeric Innovative Organizational Climate questionnaire. Scoring is based on the scale Likert and the total scores of items as scores of innovative organizational climate, that changes in the range of 14-70, with an average of 42 . Validity and reliability verified by related experts and cronbach's alpha coefficient equal to 0/93. Description and analysis of information was performed using spss21 and descriptive statistics, independent t-test and ANOVA.<br /> <br /> Results: The average age was 41.9 years and 63.8 percent were women. The majority were less than 10 years of work experience in education department, half of them was staff of colleges and 66 percent were formal or contract. The average total score of innovative organizational climate was equal to 40.47 ± 9.86 and according to place of work and employment status, was significantly(p<0.05).<br /> Conclusion: In order to successful implementation of the program of evolution and innovation, Create a supportive mechanism in different parts of University especially colleges and participation of all employees with different employment status and discourse of change and innovation take place should be done .<br /> <br /> Keywords: Innovative Organizational Climate, University of Medical Sciences, Program of evolution and innovation.چکیده <br /> زمینه و هدف: جوسازمانی مهمترین منبع نوآوری آموزشی میباشد و گسترش فرهنگ نوآوری آموزشی نیازمند توجه اساسی به امر آموزش است. این مطالعه مقدماتی درجهت اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، وضعیت جوسازمانی نوآورانه دانشگاه علوم پزشکی بابل را بررسی کرده است.<br /> روش بررسی: پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بابل و 94 نفر بهعنوان نمونه دردسترس انتخابشدهاند. ابزار تحقیق پرسشنامهای مشتمل بر مشخصات دموگرافیک و 14 گویه بوده که مبتنی بر هدف، از پرسشنامه جوسازمانی نوآورانه سیگل و کایمر اقتباسشدهاند. نمرهگذاری بر مبنای طیف لیکرت و مجموع نمرات گویهها بهعنوان نمره جوسازمانی نوآورانه که میتواند در بازه 70-14، با میانگین 42 متغیر باشد. روایی پرسشنامه توسط خبرگان مرتبط و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 93/0، تائید شد. توصیف و تحلیل اطلاعات، با استفاده از نرمافزار spss21 و آمارههای توصیفی، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس انجام پذیرفت.<br /> یافتهها: میانگین سنی واحدهای پژوهش 9/41 سال و 8/63 درصد زن بودهاند. اکثریت دارای سابقه کار کمتر از 10 سال در واحد آموزش بوده، نیمی از کارکنان آموزش دانشکدهها و وضعیت استخدام 66 درصد رسمی و یا پیمانی بوده است. میانگین کل نمره جوسازمانی نوآورانه برابر 86/9 ± 47/40 به دست آمد و با توجه به محل خدمت و وضعیت استخدام، با اختلافی معنادار محاسبه شد (05/0p<).<br /> نتیجهگیری: برای اجرای موفق برنامه تحول و نوآوری، لازم است تدابیر لازم برای ایجاد سازوکارهای حمایتی در قسمتهای مختلف دانشگاه بهویژه دانشکدهها و همچنین جلب مشارکت کلیه کارکنان با وضعیتهای مختلف استخدامی و گفتمان سازی تحول و نوآوری صورت پذیرد.<br /> <br /> کلمات کلیدی: جوسازمانی نوآورانه، دانشگاه علوم پزشکی، برنامه تحول و نوآوریhttps://www.tebvatazkiye.ir/article_69003_1ecac170fa8b0c5dc870f313913b0b9f.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239727220180823Eight Steps in the Development of Virtual Education in Educational Innovation Plan in Medical Sciences Universities, A review of an experienceهشت گام توسعه آموزش مجازی در طرح تحول و نوآوری آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی؛ مروری بر یک تجربه10111269001FAزهرا کریمیاناستادیار گروه یادگیری الکترونیکی، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایرانمجید رضا فرخیاستاد، گروه جراحی مغز و اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران0000-0003-1252-3215Journal Article20180528Background and Objective: Following the introduction of higher education in the health system and the Innovation Plan in 2015, twelve packages were introduced as the basis for educational development. One of the most important packages was the virtual education. This article demonstrates the experience of universities in 5th Macro region in providing the eight-step model for developing virtual education.<br /> Materials and Methods: Qualitative research approach was based on the case study was done with the Brain Storming of virtual education specialist and the analysis of documents, reports and programs related to the development of virtual education in 2015-2017 in the 5th macro region universities. After SWOT analysis with considering the upstream documents, eight strategies was conduct in virtual education development.<br /> Results: Finally, the 8 strategies in human resource training, regulation, motivation and rewards, <br /> e-Content production, infrastructure provision, konwledge production and sharing, Virtualization development, and novelty were set. After 3 year 36 activities was done or in processing.<br /> Conclusion: The higher education system has led to the synergy of resources and facilities at the macro level of the region relatively. But the macro region region communication with the headquarters and the role of universities in the development of virtual education needs to strengthen the support role and support of the headquarters in providing infrastructure and funding, and more autonomy for universities in planning and implementing virtual education development.<br /> Key words: higher education, e-learning, development, virtual education, Spatial Planing.زمینه و هدف: به دنبال آمایش آموزش عالی در نظام سلامت و طرح تحول و نوآوری آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران در سال 1394، دوازده بسته آموزشی به عنوان مبنای تحول و توسعه آموزشی قرارگرفت. یکی از مهمترین بستههای طرح تحول، بسته آموزش مجازی بود. این مقاله به بیان تجربه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ارائه الگوی هشت مرحلهای توسعه آموزش مجازی در کلان منطقه 5 میپردازد. <br /> روش بررسی: رویکرد پژوهش کیفی، به روش مطالعه موردی مبتنی بر بارش افکار نمایندگان توسعه آموزش مجازی و تحلیل اسناد، گزارشات و برنامه های مرتبط با توسعه آموزش مجازی در سالهای 1394 تا 1396 در کلان منطقه 5 آمایشی بود. پس از تحلیل اسناد بالادستی و تحلیل SWOT، راهبردهای توسعه آموزش مجازی شامل هشت گام تنظیم شد. <br /> نتایج: برای توسعه آموزش مجازی 8 گام: تعلیم نیروی انسانی، تنظیم قوانین، تشویق و انگیزش، تولید محتوای الکترونیکی، تامین زیرساخت، تولید و نشر دانش، توسعه مجازی سازی و تازگی و نوآوری به عنوان راهبردهای اصلی تعیین شدند و در دو سال اخیر بیش از 36 اقدام عملیاتی در حوزه آموزش های مجازی انجام یا در حال انجام است.<br /> نتیجه گیری: آمایش آموزش عالی نظام سلامت تا حدی، زمینه هم افزایی منابع و امکانات را در سطح کلان منطقه فراهمآورده است اما ارتباطات کلان منطقهها با حوزه ستادی و ایفای نقش دانشگاهها در توسعه آموزش مجازی نیازمند تقویت نقش حمایتگری و پشتیبانی حوزه ستادی در تامین زیرساختها و منابع مالی و استقلال بیشتر به دانشگاهها در برنامه ریزی و اجرای توسعه آموزش مجازی است.<br /> واژگان کلیدی: آمایش آموزش عالی، یادگیری الکترونیکی، توسعه، آموزش مجازی، آمایش سرزمینی.https://www.tebvatazkiye.ir/article_69001_4f85a908039b108a1a563172a5f71dfe.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239727220180823Spatial planning: An strategy for development of health higher educationآمایش سرزمین، راهبردی برای توسعهی آموزش عالی سلامت11312369025FAجمیله آقاتبار رودباریدانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.خدیجه بریمانیدانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، واحد امور دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.طاهره اقامیرزایی محلیدانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و فناوری، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران.سعید صفاریان همدانیاستادیار،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.Journal Article20180529Background and objective: Spatial planning is a long-term development program and it constitutes the basis of national and regional planning in country. This study was performed in order to investigate the role of spatial planning in the development of higher education by introducing a successful performance model (higher education health treatment).<br /> Methods and Materials: This applied – analytical research and reading documents, by studying the records of universities in the country in terms of spatial planning program, searching on the related websitesو The use of experts Opinion and study of the most recent articles and documents about the research subject was conducted in May 2017.<br /> Results: Due to the affinity and the ratio of higher education with the theory of social development, planning in higher education in countries developments has an especial place. Spatial planning as a guide and a map of clear path for higher education planning can be the leader of higher education systems which is regular, sustainable, based on regional needs and advantages and International obligations in the Vision Science and Technology.Effective Implementation sample of spatial planning for higher education in the country,is the spatial planning of health higher education.<br /> Conclusion: Data from spatial planning, which was the Comprehensive map to show the abilities, capabilities, opportunities and weaknesses of each region of the country, is a preparation of sustainable development. The importance of the role of higher education in the development of countries, requires more attention to it. Design and implementation of targeted spatial planning of health higher education as a successful model in other educational sectors is expected.زمینه و اهداف: آمایش سرزمین یک برنامه توسعه بلندمدت است و اساس انواع برنامهریزیهای ملی و منطقهای در کشورها را تشکیل میدهد. این مطالعه به منظور بررسی نقش آمایش سرزمینی در توسعه آموزش عالی با معرفی یک مدل اجرایی موفق (آمایش آموزش عالی سلامت) انجام شد.<br /> روش بررسی: این پژوهش کاربردی- تحلیلی و مطالعه اسنادی، با بررسی گزارشهای عملکرد دانشگاهها و مراکز، به ویژه دانشگاههای علوم پزشکی در ارتباط با آمایش سرزمین، بهرهگیری از نظر خبرگان، مطالعه و بررسی جدیدترین مقالات و مستندات در زمینهی موضوع تحقیق در اردیبهشت 1396 انجام شد.<br /> یافتهها: با توجه به قرابت و نسبت آموزش عالی با نظریهی توسعه اجتماعی، برنامهریزی در آموزش عالی از جایگاه ویژهای در توسعه کشورها برخوردار میباشد. آمایش سرزمین، به عنوان راهنما و نقشهی راه روشن برای برنامهریزی بخش آموزش عالی میتواند هدایتکننده نظامهای آموزش عالی به صورتی نظام مند، پایدار، مبتنی بر نیاز و مزیتهای منطقهای و الزامات بین المللی در افق چشم انداز علم و فناوری کشور باشد. نمونه اجرایی و تاثیرگذار برنامه آمایش آموزش عالی در کشور، آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت میباشد.<br /> نتیجهگیری: اطلاعات حاصل از آمایش سرزمین، نقشه جامعی برای نشان دادن تواناییها، قابلیتها، فرصتها و نقاط ضعف هر منطقه از کشور بوده، زمینهساز توسعهی پایدار میباشد. اهمیت نقش آموزش عالی در توسعه کشور، توجه بیش از پیش به آن را میطلبد. طراحی و اجرای هدفمند برنامههای آمایش سرزمین آموزش عالی سلامت، به عنوان الگویی موفق در سایر بخشهای آموزشی مورد انتظار است.https://www.tebvatazkiye.ir/article_69025_d9da7dac2d4576e2aaf090e81ee4383a.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239727220180823Design and develop Logbook student's nationwide health providers training courses of the entire countryطراحی و تدوین کارنامه عملکرد (Logbook) فراگیران بهورزی کشور12413269288FAشهرام شایاناستادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهانمهشید رفیعیاندانشجوی کارشناسی ارشد اموزش جامعه نگر در نظام سلامت، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهانمعصومه کاظمیدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیJournal Article20180724Background and Purpose: In this study, the learners' performance has been developed as a tool for recording learning experiences, documenting the stages of learning and assessment of apprenticeship training, providing appropriate comprehensive coverage, teacher and educational system as well as curriculum modification.<br /> Materials and Methods: This research is a descriptive study conducted in 1397 in the country. The statistical population of this research is all the experts responsible for higher education in 47 universities. After reviewing the texts and performing a focal group, a preliminary questionnaire was compiled and a sample was taken. The apparent and content validity of the questionnaire was carried out using the opinions of the experts of the Ministry of Health and Health and some managers and educators on the basis of scientific criteria. The reliability of the questionnaire was determined by Cronbach's alpha test of 96%. <br /> Findings: The questionnaires were compiled with 17 modules and 205 skills based on the approved curriculum. After the survey, the expected competency level of each skill was obtained. In the Procurator Skills section, a total of 32 trial skills were extracted and the proposed clinical performance was presented in the form of a scoreboard.<br /> Conclusion: The results of the study introduces a valuable tool for evaluating the ability of learners who are interested in evaluating the skills of learners based on modern and up-to-date assessment methods.زمینه و هدف: در این مطالعه کارنامه عملکرد فراگیران بهورزی به عنوان ابزاری برای ثبت تجارب یادگیری، مستندسازی مراحل یادگیری و ارزشیابی دوره آموزش کارآموزی و ارائه باز خورد مناسب به فراگیر ،مدرس و سیستم آموزشی و نیز اصلاح برنامه درسی تدوین گردیده است.<br /> روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که در سال 1397 در کشور انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارشناسان مسئول بهورزی در 47 دانشگاه علوم پزشکی هستند. پس از مرور متون و انجام یک گروه کانونی، پرسشنامه اولیه تدوین و از نمونهها نظرسنجی شد. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات صاحبنظران بهورزی وزارت بهداشت و تعدادی از مدیران و مربیان بهورزی بر اساس ضوابط علمی انجام گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به میزان 96درصد تعیین گردید.<br /> یافتهها: پرسشنامهها با 17پودمان و 205 مهارت بر اساس کوریکولوم مصوب آموزش بهورزی تدوین شد. پس از نظرسنجی، سطح شایستگی مورد انتظار تک تک مهارتها حاصل گردید در بخش مهارتهای پروسیجرال نیز در مجموع 32مهارت پروسیجرال استخراج و در قالب کارنامه عملکرد بالینی پیشنهادی آورده شد.<br /> نتیجه گیری: نتایج مطالعه ابزار ارزشمندی را در جهت ارزیابی توانمندی فراگیران بهورزی معرفی می کند که میتواند برای ارزیابی توانمندی مهارتی فراگیران بهورزی بر اساس شیوه های نوین و به روز ارزیابی به کار گرفته شود.https://www.tebvatazkiye.ir/article_69288_13e67d64f2026aefa69d9e0bf8055c24.pdfمعاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطب و تزکیه1608-239727220180823The Status of Mobile Learning in Medical Universities:
Comments, Outcomesجایگاه یادگیری سیار در دانشگاههای علوم پزشکی کشور: نظرات، پیامد ها13314569026FAاسحاق مرادیدانشجوی دکترای آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.0000-0002-3326-5393حسین دیده باندانشجوی دکترای آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.Journal Article20180526Background: the speed of advance in medical education, creativity in technology, limit time for new work has created new vision in medical education. With these conditions, medical universities for information and skills transferring face difficulties. <br /> Methods: In this study, by using the key words mobile learning, medical education, medical universities, students, empowerment, and their English equivalents, articles were selected related studies from 1995 to 2014 Google scholar, pub med, Scopus databases and local and foreign journals were related to medical education, based on the posed in This fields of education, the situation in this method were studied in different universities of medical sciences and finally 36 were studied.<br /> Results: Based on results and analysis of the content of articles, subjects were grouped in 6 categories includes: 1. Students comments 2. The use of mobile learning outcomes 3-Compared to other methods 4-use training methods in relation to the curriculum and 5. the Relation to learning theories 6-challenges associated with mobile learning.<br /> Conclusion: Improving student learning in line with educational goals need to use different teaching methods. According to various studies, the use of these methods is the need to educate faculty and academic administrators.زمینه هدف :سرعت بالای پیشرفت در علوم پزشکی، خلاقیت در فنّاوری، زمان محدود برای انجام کارهای جدید، چشمانداز جدیدی را در آموزش پزشکی به وجود آورده است. با این شرایط دانشگاههای علوم پزشکی جهت انتقال اطلاعات و مهارتها با دشواریهایی روبرو هستند. <br /> روش بررسی: در این مطالعه با استفاده از کلمات کلیدی یادگیری سیار، آموزش پزشکی، دانشگاههای علوم پزشکی، و معادل انگلیسی آنها، مقالات مطالعات مرتبط از سال 2000 تا2016 در پایگاههایGoogle scholar, pub med ,Scopus و مجلات معتبر داخلی و خارجی مرتبط با آموزش پزشکی انتخاب شدند و بر اساس حیطههای مطرح در این نوع آموزش، در نهایت36 مقاله انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت.<br /> یافته ها: براساس نتایج حاصل از جستجو و تحلیل محتوای مقالات، مطالب در 6 دسته زیر دسته بندی شدند: 1- نظرات دانشجویان 2-نتایج و پیامدهای استفاده از یادگیری سیار3-مقایسه با دیگر روشهای آموزشی 4-کاربرد در رابطه با برنامه آموزشی و ارزیابی دانشجو 5- ارتباط با تئوری های یادگیری 6-چالش های یادگیری سیار.<br /> نتیجهگیری: مطالعات بررسیشده از اثرات مثبت این روش در آموزش پزشکی حمایت نمودند. مهمترین مشخصههای این نوع از یادگیری عبارت بود از در دسترس بودن، یادگیرنده محور بودن، شخصی و غیررسمی. از طرفی نبود زیرساختها، هزینه بالا، آشنا نبودن با این روشها، و کمبود نرمافزارهای کاربردی از چالشهای این روش یادگیری و آموزش بود. با توجه به نتایج مطالعات مختلف، استفاده از این روشها نیاز به آموزش اعضای هیات علمی و مدیران آموزشی دارد.https://www.tebvatazkiye.ir/article_69026_6debc077757ff9ff0a19950a642c122d.pdf