بررسی موانع اقامه نماز بیمار از دیدگاه بیماران بستری در بخش های بستری بیمارستان حضرت علی بن ابیطالب رفسنجان

نویسندگان

1 استادیار عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی؛ رفسنجان، ایران

2 ، استادیار عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی؛ رفسنجان، ایران

3 استادیار عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، گروه آموزشی زنان و زایمان، رفسنجان، ایران

4 استادیار عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دانشکده پرستاری و مامایی، رفسنجان، ایران

5 کارشناس مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ، رفسنجان، ایران

چکیده

زمینه و هدف : نماز قدرت سازگاری با بیماری را به فرد می دهد لذا این مطالعه به منظور بررسی موانع اقامه نماز بیمار از دیدگاه بیماران بستری در بخش های بستری بیمارستان حضرت علی بن ابیطالب رفسنجان صورت گرفت.
روش مطالعه: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بود که برروی 284 نفر از بیماران بستری در بخش های داخلی و جراحی و سی سی یو انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه پژوهشگر ساخته سه قسمتی شامل شرایط موجود جهت اقامه نماز، موانع اقامه نماز و مشکلات اقامه نماز استفاده شد. اطلاعات حاصل از پژوهش با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 18 و آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتابج با 50.0
 

یافته ها: بر اساس یافته های حاصل از مطالعه از بین موانع مربوط به اقامه نماز بیشترین همبستگی بین موانع حرکتی و عدم اقامه نماز وجود داشت ( 385 / r=0). کمترین همبستگی نیز بین موانع امکانات و مرتبط با بیماری( 442 / r=0) مشاهده شد. آزمون همبستگی پیرسون همبستگی بالایی بین موانع با یکدیگر و با نمره کل موانع نشان داد.
نتیجه گیری: علاوه بر آموزش به بیماران در رابطه با نحوه اقامه نماز در هنگام بیماری، توجه به رفع موانع اقامه فریضه نماز در ساخت بیمارستانهای جدید می تواند کمک کننده باشد.

کلیدواژه‌ها


1_Sohrabi N, Samani S. Evaluation of the impact of religious attitudes on adolescentmental healthThe role of religion and mental health. Tehran: Tehran University of Medica Sciences 2002. (Persian)
2_Quran H. ,chapter 13.verse 28 of the Sura Raad.
3_Fallah MH. Prayer Training. Tehran. Autumn 1995;Publications Staff pray(Seventh Edition(Persian)
4_Tomey, Marriner A, Alligood, Martha R. Nursing theorists and their work. mosby. 1998;
5_Mogharab M, kafy Mg, Rezaei. Relationship namaz and Depression in Medical Students in Birjand. School of Nursing and Midwifer journal of Birjand University of Medical Science  2010;Volume 6(1_4(Persian) http://www.bums.ac.ir/shares/nurse/nurse/vol6-%2014/12-%20Mogharab%20181.pdf  
6_        Ghafouri A. Introduction of prayer and fasting patients. Publications of the Ministry of Health and Medical Education. 2000.;Tehran(Persian)
 
7_Motahari, Morteza. a man in the Qur’an. Sadra Publications. 1996(Persian)
8_Pargament K. he Psychology of Religion and Coping. Guilford. 1997;New York.
9_Chavoshi, Talebian, Tarkhorani, Sedqi-Jalal, Azarmi, Fathi-Ashtian. The relationship between prayers and religious orientation with mental health. Journal of Behavioral Sciences. 2008;2(2): 149-56(Persian)
http://www.jbs.ir/browse.php?a_id=233&sid=1&slc_lang=en
10_Mehran N, Raisi M, Bakouei S. Prayer and physical pains. Health, Spirituality and Medical Ethics. 2014;1(2) (Persian) http://jhsme.muq.ac.ir/index.php/jhsme/article/view/14
 
11_Westlake C, Dracup K. Role of spirituality in adjustment of patients with advanced heart failure. Progress in cardiovascular nursing. 2001;16(3):119-25http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11464434.
12_Kantor DE, Houldin A. Breast cancer in older women: treatment, psychosocial effects, interventions, and outcomes. Journal of gerontological nursing. 1999;25(7):19-25; quiz 54-5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10476127
13_Dossey L. Prayer is good medicine: How to reap the healing benefits of prayer: HarperSanFrancisco; 1996. http://www.dosseydossey.com/larry/goodMed.html
14_Gheraei M. With prayers. Pub Staff Prayer. 1998(Persian)
15_Ghafouri. Prayer and fasting patients. Publications of the Ministry of Health and Medical Education. 2000(Persian)
16_demehri f, honarmand m, yavari a. depression and obsessive-compulsive as antecedent of guilt feeling and anxiety as consequences of it in university girl students. woman and culture. 2011.
17_Kazemi, Vazirinejad, Ravari, Jafarpour. Relationship between religious attitudes and prayer of patients in medical and surgical in Hospital of AliIbn AbiTaleb,. Comunityand Health.2012;3(6):31_8(Persian) http://chj.rums.ac.ir/browse.php?a_id=25&slc_lang=en&sid=1&printcase=1&hbnr=1&hmb=1
18_Kaczorowski JM. Spiritual well-being and anxiety in adults diagnosed with cancer. Hospice Journal. 1989.
19_KhanzmyShaban, AhmadiTehran H, Abedini Z, Razzaghi. Difficulties and Barriers to perform the ritual prayer hearts Hospital. Medicine and Religion Special. 2000 http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/499139003v05.pdf; 5:26_30.
20_Kent G, Wills G, Faulkner A, Parry G, Whipp M, Coleman R. Patient reactions to met and unmet psychological need: a critical incident analysis. Patient education and counseling. 1996;28(2):187-90http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8852093.
21_Halligan P. Caring for patients of Islamic denomination: critical care nurses’ experiences in Saudi Arabia. Journal of clinical nursing. 2006;15(12):1565-73. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17118079
22_Harris WS, Gowda M, Kolb JW, Strychacz CP, Vacek JL, Jones PG, et al. A randomized, controlled trial of the effects of remote, intercessory prayer on outcomes in patients admitted to the coronary care unit. Archives of Internal medicine. 1999;159(19):2273-8. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10547166
23_Byrd RC. Positive therapeutic effects of intercessory prayer in a coronary care unit population. Southern medical journal. 1988 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3393937;81(7):826-9.
24_Seskevich JE, Crater SW, Lane JD, Krucof MW. Beneficial effects of noetic therapies on mood before percutaneous intervention for unstable coronary syndromes. Nursing research. 2004;53(2):116-21. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15084996.
25_Karimollahi, Abedi. experience with the prayers in the hospital. Nursing Research. 2009;10(3()):63-73. http://www.medlib.ir/en-us/article/28480793/patients-experience-of-prayer-in-hospital
26_Yates JW, Chalmer BJ, James PS, Follansbee M, McKegney FP. Religion in patients with advanced cancer. Medical and Pediatric Oncology. 1981;9(2):121-8http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/mpo.2950090204/abstract.
27_Imam Khomeini (Ayatollah). Ruhollah paper catechism Press Association altar.  1993:532_5.
 28_Yousefi hojjatollah aah. spiritual care in hospitalized patients. Iranian journal of nursing and midwifery research (ijnmr). 2011;16 (1):49-64http://www.ijnmr.mui.ac.ir/index.php/ijnmr/article/view/376/367.
29_Zand S, Rafiei M, . Assessing religious care needs of patients in hospital Teb Va Tazkieh. 2013;19(32). (Persian) http://en.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=277556
30 _ Brush SG. The prayer test. American Scientist. 1974;62:561-3.
31_Dull VT, Skokan LA. A cognitive model of religion's influence on health. Journal of Social Issues. 1995;51(2):49-64. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-4560.1995.tb01323.x/abstract;jsessionid=A6D93F038CD54F7CCCABEFD4DA70740B.f02t03