هشت گام توسعه آموزش مجازی در طرح تحول و نوآوری آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی؛ مروری بر یک تجربه

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه یادگیری الکترونیکی، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

2 استاد، گروه جراحی مغز و اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

چکیده

زمینه و هدف: به دنبال آمایش آموزش عالی در نظام سلامت و طرح تحول و نوآوری آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران در سال 1394، دوازده بسته آموزشی به عنوان مبنای تحول و توسعه آموزشی قرار‌گرفت. یکی از مهمترین بسته‌های طرح تحول، بسته آموزش مجازی بود. این مقاله به بیان تجربه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ارائه الگوی هشت مرحله‌ای توسعه آموزش مجازی در کلان منطقه 5 می‌پردازد.
روش بررسی: رویکرد پژوهش کیفی، به روش مطالعه موردی مبتنی بر بارش افکار نمایندگان توسعه آموزش مجازی و تحلیل اسناد، گزارشات و برنامه های مرتبط با توسعه آموزش مجازی در سالهای 1394 تا 1396 در کلان منطقه 5 آمایشی بود. پس از تحلیل اسناد بالادستی و تحلیل SWOT، راهبردهای توسعه آموزش مجازی شامل هشت گام تنظیم شد.
نتایج: برای توسعه آموزش مجازی 8 گام: تعلیم نیروی انسانی، تنظیم قوانین، تشویق و انگیزش، تولید محتوای الکترونیکی، تامین زیرساخت، تولید و نشر دانش، توسعه مجازی سازی و تازگی و نوآوری به عنوان راهبردهای اصلی تعیین شدند و در دو سال اخیر بیش از 36 اقدام عملیاتی در حوزه آموزش های مجازی انجام یا در حال انجام است.
نتیجه گیری: آمایش آموزش عالی نظام سلامت تا حدی، زمینه هم افزایی منابع و امکانات را در سطح کلان منطقه فراهم‌آورده است اما ارتباطات کلان منطقه‌ها با حوزه ستادی و ایفای نقش دانشگاهها در توسعه آموزش مجازی نیازمند تقویت نقش حمایتگری و پشتیبانی حوزه ستادی در تامین زیرساختها و منابع مالی و استقلال بیشتر به دانشگاهها در برنامه ریزی و اجرای توسعه آموزش مجازی است.
واژگان کلیدی: آمایش آموزش عالی، یادگیری الکترونیکی، توسعه، آموزش مجازی، آمایش سرزمینی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Eight Steps in the Development of Virtual Education in Educational Innovation Plan in Medical Sciences Universities, A review of an experience

نویسندگان [English]

  • Zahra Karimian 1
  • Majid Reza Farokhi 2
1 Assistant Professor, e-Learning Department, Virtual School, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran.
2 Prof. Neurosurgery department, Medical School, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran.
چکیده [English]

Background and Objective: Following the introduction of higher education in the health system and the Innovation Plan in 2015, twelve packages were introduced as the basis for educational development. One of the most important packages was the virtual education. This article demonstrates the experience of universities in 5th Macro region in providing the eight-step model for developing virtual education.
Materials and Methods: Qualitative research approach was based on the case study was done with the Brain Storming of virtual education specialist and the analysis of documents, reports and programs related to the development of virtual education in 2015-2017 in the 5th macro region universities. After SWOT analysis with considering the upstream documents, eight strategies was conduct in virtual education development.
Results: Finally, the 8 strategies in human resource training, regulation, motivation and rewards,
e-Content production, infrastructure provision, konwledge production and sharing, Virtualization development, and novelty were set. After 3 year 36 activities was done or in processing.
Conclusion: The higher education system has led to the synergy of resources and facilities at the macro level of the region relatively. But the macro region region communication with the headquarters and the role of universities in the development of virtual education needs to strengthen the support role and support of the headquarters in providing infrastructure and funding, and more autonomy for universities in planning and implementing virtual education development.
Key words: higher education, e-learning, development, virtual education, Spatial Planing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "higher education"
  • "e-learning"
  • "development"
  • "virtual education". "Spatial Planing"
  1. Mills Sh.J. and et al., Perceptions of Distance Learning Among Faculty of a College of Education, Journal of Online Learning and Teaching, Vol. 5, No. 1, 2009.
  2. Bochi ،J.؛ Wehand ،F.؛ Watson ،V."Technology enhanced learning in industry & higher education: Preliminary reports on a gap analysis in technology source".1999
  3. Hall ،Brandon."making sense of e-learning resources ،content ،tools and services".2000
  4. Betts K., Online Human Touch (OHT) Training & Support: A Conceptual Framework to Increase Faculty Engagement, Connectivity, and Retention in Online Education, Part 2.Journal of Online Learning and Teaching, 2009; 5(1).
  5. Higher education program in the field of health system reform in government Tadbir and Omid, Educational deputy of Ministry of Health and Medical Education, 2015
  6. Bouzari Sima, Spatial planning of Higher Education in Geographic Zone, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education,  2016; 22(2).
  7. Akbari, Y., Imani Jajarmi, H., Rostamalizadeh, V. Analysis of Land use Barriers in Iran. Science and Technology Policy Letters, 2016; 06(3): 5-13.
  8. Storbjörk Sofie Uggla Ylva. The practice of settling and enacting strategic guidelines for climate adaptation in spatial planning: lessons from ten Swedish municipalities, Regional Environmental Change, 2015; 15(6):1133-1143
  9. Geographical Distribution Strategy for Higher Education in the Islamic Republic of Iran, Policy Document and Operational Guide for the Implementation of the Document, Education Deputy of the Ministry of Health and Medical Education, 1394.
  10. Salet Willem, Woltjer Johan, "New concepts of strategic spatial planning dilemmas in the Dutch Randstad region", International Journal of Public Sector Management, 2009; 22 (3).
  11. Vullings L. A. E., Blok C. A., Wessels C. G. A. M., Dealing with the Uncertainty of Having Incomplete Sources of Geo-Information in Spatial Planning, Applied Spatial Analysis and Policy, 2013; 6(1): 25-45
  12. Mascarenhas André, Ramos Tomás B., Haase Dagmar, Santos Rui. Integration of ecosystem services in spatial planning: a survey on regional planners’ views, Landscape Ecology,2014;  29(8): 1287-1300
  13. Beckers Ronald, Voordt Theo van der, Dewulf Geert, "A conceptual framework to identify spatial implications of new ways of learning in higher education", Facilities, 2015; 33(1/2):.2 – 19
  14. Innovations in Medical Education Packages Based on the Health system Higher Education Program, Ministry of Health and Medical Education, 2015
  15. The Action Plan of The 10 Regions of the Universities of Medical Sciences in the field of virtual education, Virtual University of Medical Sciences, Ministry of Health and Medical Education, 2015
  16. Islamic Consultative Assembly, Policies and Regulations for the Implementation of Higher Education in the Field of Health in the Islamic Republic of Iran, Resolution 762 dated 8/2/1394, Supreme Council of the Cultural Revolution, 2015.
  17. Mission Statement on Medical Education, Research and Development Committee, Ministry of Health and Medical Education, 2015
  18. Khoshnevisan Fatemeh, Saedi Atefeh, Land Expansion in the Higher Education System, Barriers and Challenges, National Congress of Higher Education of Iran, Tehran, 2016
  19. Pascale Federica, Achour Nabil, Price Andrew D.F., Polverino Francesco, "Evaluation of factors and approaches affecting emergency department space planning", Facilities, 2014; 32 (13/14):761 - 78
  20. Bernardin S, Education inequality in Ghana: gender and spatial dimensions", Journal of Economic Studies, 2012; 39(6):724 – 739.