تاثیر رهبری دانش محور بر مرجعیت علمی به منظور ارائه مدل در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی‌‌کلان منطقه یک

نوع مقاله : پژوهشی (Original Research)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

چکیده

زمینه و هدف: هدف کلی پژوهش حاضر، تاثیر رهبری دانش محور بر مرجعیت علمی به منظور ارائه مدل در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی‌‌کلان منطقه یک بود.
روش بررسی: این پژوهش‌‌ از نظر هدف، کاربردی که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی در سال 1398-1399 انجام شد. در رویکرد کیفی از روش دلفی و در رویکرد کمی چون به بررسی وضعیت موجود پرداخته، از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری آن را در بخش کیفی، اساتید دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک به تعداد 20 نفر و در بخش کمی، مدیران و معاونین واحدها، دانشکده‌‌ها، مدیران گروه‌‌ها و اساتید هیات علمی دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک به تعداد 1851 نفر تشکیل می‌‌دادند که در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 13نفر و در بخش کمی با استفاده از روش نمونه‌‌گیری تصادفی طبقه‌‌ای براساس واحد دانشگاهی و بر اساس فرمول کوکران تعداد 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌‌آوری داده‌‌ها از پرسش‌‌نامه محقق ساخته رهبری دانش محور با 91 سوال و پرسش‌‌نامه مرجعیت علمی با 60 سوال استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از آزمون‌‌های تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که رهبری دانش محور با مرجعیت علمی با ضریب استاندارد 0/845همبستگی بالایی دارد.
نتیجه گیری: تاثیر رهبری دانش محور بر مرجعیت علمی دانشگاه‌‌های علوم پزشکی مثبت و معنادار می‌‌باشد و مدل ارائه شده نیز دارای برازش مناسب می‌‌باشد.

کلیدواژه‌ها