شناسایی مولفه‌های فرهنگ نوآوری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی (یک مطالعه فراترکیب)

نوع مقاله : پژوهشی (Original Research)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه تهران، ایران

2 استاد تمام گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران،

4 دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف:علایق دانشگاهیان و کنشگران بر نوآوری به عنوان یک مزیت رقابتی افتراقی و راه ایجاد ارزش برای مشتری تمرکز کرده است. با این وجود، توجه کمی به فرهنگ نوآوری شده است. هدف این مقاله شناسایی توصیف کننده های فرهنگ نوآوری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی است.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه پژوهش را کلیه منابع مرتبط با فرهنگ نوآوری در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی طی سال های 2003 تا 2020 به تعداد 600 منبع بود که ابتدا تعداد 246 منبع بر اساس چکیده انتخاب شدند. سپس 102 منبع بر اساس محتوا گزینش شد که درنهایت 60 منبع به عنوان منابع مرتبط، به روش تحلیل تم مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور بررسی کیفی داده‌ها، اعتبار و اعتماد یافته‌ها تأمین شده است .
یافته ها: یافته‌ها پیشنهاد می‌کند که فرهنگ نوآوری بایستی از طریق ساختاری معرفی شود که شامل هفت عامل گرایش به نوآوری، سازگاری سازمانی، یادگیری سازمانی، خلاقیت و توانمند سازی، بازار محوری، ارزش محوری و زمینه اجرایی است.
استنتاج: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان‌ به یک جمع‌بندی مفهومی در مورد مؤلفه‌های تشکیل دهنده فرهنگ نوآوری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی رسید که ا ز طریق تدوین مدل آن می‌توان به صورت توصیفی و تشخیصی وضعیت موجود دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را از نظر فرهنگ نوآوری ارزیابی و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرد.

کلیدواژه‌ها


  1. Asmawi, A; Mohan, A.V.(2011). Unveiling dimensions of organizational culture: an exploratory study in Malaysian R & D organizations. R & D management. 41(5): 509 – 523.
  2. Bader, K; Vanbrabant, L; Enkel, E.(2014). Drivers firm openness: innovation culture and strategic direction as stimulating factors in Annual meet. Ear. Aca. Management.
  3. Bakovic, T; Kauric, A.G.; Perry, P.(2016). The influence of radical innovation culture on business performance in the Croatian manufacturing industry. International journal of technology management. 72(4), 333.
  4. Barbosa, E.(2014). Organizational culture oriented for innovation. Influencing variables. School of technology and management.
  5. Bendak, S; Shikhli, A.M. and Abdel Razek, R.H.(2020). How changing organizational culture can enhance innovation: Development of the innovative culture enhancement framework. Cogent Business & management.
  6. Brettel, M., Cleven, N.J.(2011). Innovation culture, collaboration with external partners and NPD performance. Creativity and innovation management, 204; 253 – 272.
  7. Buschgens, Th; Bausch, A; and Balkin, D.B.(2013). Organizational culture and innovation: A meta – analytic review. Product development and management association.
  8. Coman, A.(2016). Organizational culture in higher education: Learning from the best. European journal of social sciences education and research, Vol, issue 1.
  9. Dandya, J.K.(2018). Models of organizational culture in higher education: A study, Research Scholar Kadi Sarva Vishwa Vidyalaya.
  10. Dobni, C.B.(2008). Measuring innovation culture in organizations. European journal of innovation management.
  11. Dogan, M & Karakoc, N.(2010). The organizational culture at the university. The international journal of educational researches, 2(1):1-13.
  12. Dombrowski, C; Kim, J.Y; Desouza, K.C; Braganza, A; Papagari, S.; Baloh, P and Jha, S.(2007). Elements of innovative cultures. Knowledge and process management. Volume, 14, NO.3, pp.190-202.
  13. Duygulu, E; Ozeren, E; Bagirani, D; Appolloni, A; Mavisu, M.(2015). Gaining insight into innovation culture within the context of R & D centers in Turkey. International journal of entrepreneurship and innovation management, 19(1/2):117.
  14. Esquinas, M.FG; Ostrom M.V. and Pinto, H.(2017). Key issues on innovation, culture and institutions. Implications for SMEs and micro films. European planning studies. Vol. 25, NO, 11, 1897 – 1907.
  15. Felizzola Cruz, Y.M. and Anzda Moralesw, B.L.(2013). Proposal of an organizational culture model for innovation. Vol 33, pp.20-31.
  16. Gomes, G; Machad, D.D.P and Alegre, J.(2015). Determinants of innovative culture: a study of textile industry in Santa Catarina. Brazilian business review. Vol 12, NO, 4. Pp.99-122.
  17. Hartono, E; Wahyudi, S; Harahap, P; Yuniawun,A.(2017). Does organizational learning affect performance of higher education lecturer's in Indonesian role of teaching competence. International journal of environmental & science education. Vol,12, NO,4, pp. 865 – 878.
  18. Hemsby Brown J.V. and Oplatka, I.( 2010). Market orientation in universities: A comparative study of educational management, 24, 3, pp.204 – 220.
  19. Johansson, C.J and Jonssen, E.(2014). Innovation culture in five dimensions. Department of technology management and economics. Master's thesis.
  20. Krot, K and Lewicka, D.(2016). The market orientation as a key dimension of innovation culture. Study of Polish Lingerie Company. International journal of e-education, e-business, e-management and e-learning, Vol 3, NO,2. 
  21. Lewitt, M.S; Snowden, A and Sheward, L.(2014). Developing and sustaining a culture of innovation in health higher education. The higher education academy.
  22.        Lincoln, Y. S. & E. Guba(1985)  Naturalistic enquiry. Beverley Hills, CA: Sage.
  23. Martins, E.C.; Terblanche, F.(2003). Building organizational culture that stimulates creativity and innovation. European journal of innovation management, 6(1). Pp.64-74.
  24. Mc­Ginn, J.M.(2018). Towards a model of creative climates in higher education organizations. Ph.D thesis. University of Lincoln.
  25.  Mc Laughlin, P; Bessant, J, Smart, P.(2008). Developing an organization culture to facilitate radical innovation. International journal of technology management.
  26. Mikulka, Z; Nekvapilova, I and Fedorkova, J.(2020). The moral value orientation. A prerequisite for sustainable development of corporate social responsibility of a security organization. MDPI. Sustainability.
  27. Mohd Roffeei, S.H; Kamarulzaman, Y and Yusopo, F.D.(2015). Innovation culture in higher learning institutions: a proposed framework procedia, social and behavioral sciences. 401 – 408.
  28. Mohd Rofeei, S.H.; Kamarulzaman, Y and Yusop, F.D.(2016). Innovation culture in higher learning institutions: A proposed framework. Procedia social and behavioral sciences, 219, 401 – 408. 
  29. Mohd Roffeei, S.H; Dina Yusop, F. and Kamarulzaman.Y.(2018). Determinants of innovation culture amongst higher education students. TOJET: the Turkish online journal of educational technology. Volume 17. Issue 1.
  30. Morris, H and Sester, B.(2015). Building a culture of innovation in higher education: USA, 2 revolutions.
  31. Parolin, S.R; Canto Bonfin, L.R.C; Segatto, A.P. and Espindola, T.(2020). Organizational culture for cooperation in technological innovation between research institutes and firms. Journal of technological management. Volume, 15, issue 2.
  32. Rubio, F.(2012). Innovation and good practices in university government and management. Universities and knowledge society journal(RUSC), 9(2), 261-266.
  33. Rumulo, S.F. and Eliane, S.(2017). An evaluation approach of the innovation culture in a Chinese multinational company located in Brazil. Journal of advanced management science, Vol, 5, No 2. Pp.89 – 93.
  34. Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research Springer Publishing Company. New York.
  35. Sharifirad, M.S. and Ataei, V.(2011). Organizational culture and innovation culture: exploring the relationship between constructs. Leadership & organization development journal, Vol, 33, NO. 5, pp.494 – 517.
  36. Svac, V.(2014). Culture of innovation. KPMG in Slovakia.
  37. Tidd, J., and Bessant, J.(2009). Manafing innovation: integrating technological market and organizational change. 4th ed. England: John Wiley & Sons.
  38. Tjandera, W and Harapan, E.S.(2019). Linking organizational learning, organizational culture and market orientation on innovation culture: A case study in Indonesian MSME.
  39. Valencia, J.C.N. and Hernandez, G.C.(2018). Entrepreneurship and innovation: Evidence in Colombian SMEs. In handbook of research on intrapreneurship and organizational sustainability in SEEs. USA: IGI Global Hershey.
  40. Veugelers, R and Del R.E.(2014). The contribution of universities to innovation, growth and employment. European expert network on economics of education(EENEE)
  41. Wahuni, N.M. and Astawa, I.P.(2020). An integrative model of market orientation on innovation performance. Journal of management and marketing review. 5(1). 51-63.
  42. Wan Ismail, W.K. and Abdmajid, R.(2007). Framework of the culture of innovation: A revisit. Gournal Kemanusiaan. bil, 9.
  43. Winks, L; Green, N., and Dyer, S.(2020). Nurturing innovation and creativity in educational practice: principles for supporting faculty peer learning through campus design. Higher education; pp.119-135.