محاسبه هزینه تمام شده آموزش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1395: استفاده از روش مرحله ای-کاهشی

نوع مقاله : پژوهشی (Original Research)

نویسندگان

1 اقتصاد سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

2 گروه فیزیک پزشکی و پرتوشناسی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

3 کارشناس و کارشناس ارشد حسابداری، معاونت توسعه مدیریت و منابع، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

4 اقتصاد سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، ایران

5 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

6 کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

7 کارشناس حسابداری، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

8 گروه فیزیولوژی و آناتومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

چکیده

چکیده
زمینه و هدف: فراهم شدن شواهد مربوط به هزینه تمام شده تربیت دانشجو از مهترین اهداف و محور های برنامه تحول و نوآوری آموزش پزشکی است. مطالعه حاضر با هدف محاسبه هزینه تمام شده آموزش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است. از اطلاعات هزینه جاری و استهلاک دارایی منابع صرف شده برای ارایه خدمات آموزش دانشجو در چهار دانشکده پزشکی، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی و بهداشت علوم پزشکی گناباد در سال 1395 استفاده شد. در مطالعه حاضر از دیدگاه ارایه کننده خدمت برای شناسایی هزینه ها و از روش هزینه یابی مرحله ای-کاهشی برای تحلیل داده ها استفاده شد. محاسبات در نرم افزار Excel انجام شد.
یافته ها: مجموع هزینه صرف شده برای خدمات آموزش دانشجو 173.128 میلیون ریال بود. هزینه نیروی انسانی بعنوان بزرگترین طبقه هزینه، 87.5 درصد از کل هزینه را شامل شد. هزینه متوسط آموزش دانشجویان پزشکی معادل 245,535,348 ریال بود. هزینه متوسط سالانه آموزش دانشجو در مقطع کار شناسی ارشد رشته های پرستاری، بهداشت محیط و آموزش بهداشت به ترتیب برابر با 194,155,419، 164,065,003 و 138,823,439 محاسبه شد. در بین رشته های مقطع کارشناسی، بالاترین هزینه آموزش دانشجو مربوط به رشته های علوم آزمایشگاهی معادل 99,682,539 بود.
نتیجه گیری: یافته ها این مطالعه، مقادیر هزینه واحد آموزش دانشجو برای آموزش عالی سلامت را نشان داد. بین هزینه واقعی انجام شده برای آموزش و تعرفه (شهریه) مصوب وزارت بهداشت تفاوت وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


1. Ghaffari S, Mohamadzadeh A, Akbari S, Salem Safi P, Yousefi M. Costing in hospital services: economists and accountants' approaches. Journal of Hospital. 2013;11(4):75-84.
2.  Than TM, Saw YM, Khaing M, Win EM, Cho SM, Kariya T, et al. Unit cost of healthcare services at 200-bed public hospitals in Myanmar: what plays an important role of hospital budgeting? BMC health services research. 2017;17(1):669.
3. Ebadifard Azar F, Hassan Gorji A, Esmaeili R. Calculation and unit cost analysis of health care services delivered in Shahriar SA Bakhshi health center by activity based costing; 2006. Journal of Health Administration. 2006;9(23):31-41.
4.Cunnama L, Sinanovic E, Ramma L, Foster N, Berrie L, Stevens W, et al. Using top‐down and bottom‐up costing approaches in LMICs: The case for using both to assess the incremental costs of new technologies at scale. Health economics. 2016;25(S1):53-66.
5. Arizti P, Brumby J, Manning N, Senderowitsch R, Thomas T. Results, performance budgeting and trust in government. Washington, D.C.: World Bank; 2010.
6.Principles of Cost Price Estimation for the Activities in Executive Organizations. Tehran: Presidency Islamic Republic of Iran,Plan and Budget Organization; 2017.
7.Shamsi Gooshki E, Pourabbasi A, Akbari H, Rezaei N, Arab Kheradmand A, Kheiry Z, et al. Internationalization of medical education in Iran: A way towards implementation of the plans of development and innovation in medical education. Journal of advances in medical education & professionalism. 2018;6(1):43.
8.Pourabbasi A, Haghdoost AA, Akbari H, Kheiry Z, Dehnavieh R, Noorihekmat S, et al. Packages for reform and innovation in medical education in Islamic Republic of Iran; a conceptual framework. Tev va Tazkiyeh. 2017;26(1):45-50.
9.Mogyorosy Z, Smith P. The main methodological issues in costing health care services: a literature review. York, UK: University of York, Centre for Health Economics; 2005.
10. Conteh L, Walker D. Cost and unit cost calculations using step-down accounting. Health policy and planning. 2004;19(2):127-35.
11. Dalaba MA, Akweongo P, Savadogo G, Saronga H, Williams J, Sauerborn R, et al. Cost of maternal health services in selected primary care centres in Ghana: a step down allocation approach. BMC health services research. 2013;13(1):287.
12. Shepard DS, Hodgkin D, Anthony YE. Analysis of hospital costs: a manual for managers: World Health Organization; 2000.
13. The costs of training health professionals in the Republic of Moldova. World Health Organization, 2014.
14. Cost Analysis of Kabul Medical University in 1390. Islamic Republic of Afghanistan, Ministry of Public Health, 2013.
15. Rajabi A. Design of activity based costing system for calculation of actual price per medicine student (A case study in Shiraz, Fasa, and Yazd). Accounting & Adit Studies. 2011;18(64):35-56.
16. Ebadifard Azar F, Hassan Gorji A, Hadian M, Mahboub Ahari AR. Unit cost calculation of student training at different levels trough Activity Base Costing method (ABC) at the School of Management and Medical Information, Iran University of Medical Science: academic year, 2006-2007. Journal of Health Admonstration. 2006;9(4):23-8.
17.  Haghdoost AA, Amirimoghadam M, Loloei M, Banesh MR, Sabbah F, Mehrolhassani MH. Cost analysis of the education of students in School of Public Health, Kerman University of Medical Sciences, Iran, using activity-based costing model. Strides in Development of Medical Education 2014;11(1):13-22.
18. Jalili A, Ashrafi J. Determining Per Capita of Students with Activity-Based Costing Method (Case Study: Tehran Sciences and Research Branch). Managment Accounting. 2015;25:83-99.
19. Tamogheh Yari K, Moradi S, Mahmoudi A, Mohammadi K, Gharibi F. Total Cost of Educating the Nursing and Midwifery Students Using Activity-Based Costing Method in Medical Science University of Kurdistan. Technical Journal of Engineering and Applied Sciences. 2015;5(S):194-7.
20. Ghasempour S, Rahimniya R, Ghasempour S, Baruni M, Fakhrzad N, KHakian M, et al. Calculating the cost of student services through activity based costing method (ABC) at the department of student and cultural affairs of Tehran university of medical sciences in 2011. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences 2014;5(2):e58999.
21. Kjouri J, Lotfi F, Amini M, Pilevar A, Ismail-Zadeh Z. Medical costs per student in the doctoral level professionals in Shiraz Medical School in 2007. Stride Dev Med Educ. 2010;7(1):9-16.
22.Mofid R, Ostad Jafar F, Semnani MA. Study of overall cost of the general practitioner's doctorate degree course in dentistry at Shaheed Beheshti Dental School for the year 1382-1383. Shahid Beheshti University Dental Journal. 2006;24(3):378-86.
23.Polimeni JM, Vichansavakul K, Iorgulescu RI, Chandrasekara R. Why perspective matters in health outcomes research analyses. The International Business & Economics Research Journal (Online). 2013;12(11):1503.
24. Iyiomo OA, Olayiwola A. Analysis of heterogeneities in the unit cost of university education in Nigeria. European Scientific Journal. 2014;10(13):83-97.
25.Akpotu NE. Social Cost Analysis of Secondary Education in South West Nigeria (1996-2001). Journal of Social Sciences. 2008;16(1):27-33.