ارزشیابی کیفیت اساتید و دانشجویان گروه های آموزشی علوم پایه دانشکده پزشکی شیراز در بخش درونداد و فرایند بر اساس الگوی سیپCIPP

نوع مقاله : پژوهشی (Original Research)

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز

چکیده

زمینه و هدف: ارزشیابی نظام مند کیفیت اساتید و دانشجویان بعنوان ارکان اصلی در نظام آموزش عالی، تا حدود زیادی ضامن کیفیت و اثربخشی فرایند یاددهی و یادگیری می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی کیفیت اساتید و دانشجویان گروه های آموزشی علوم پایه دانشکده پزشکی شیراز در بخش درونداد و فرایند انجام شد.
روش بررسی: نمونه آماری پژوهش شامل110 نفر از اساتید و 266 نفر از دانشجویان است. برای انتخاب نمونه در زیرجامعه های اساتید از روش سرشماری و در زیرجامعه دانشجویان از روش طبقه ای نسبی تصادفی استفاده گردید. سپس پرسشنامه های جداگانه ای برای اساتید و دانشجویان تهیه و پس از تکمیل پرسشنامه ها، اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از معیارهای پیشنهادی متخصصان و اساتید و طیف قضاوت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که در بخش درونداد کیفیت عامل دانشجویان در سطح نسبتا مطلوب و کیفیت عامل اساتید در سطح مطلوب قرار دارد. در بخش فرایند نیز کیفیت فعالیت های تحصیلی دانشجویان و فعالیت های آموزشی اساتید هر دو در سطح مطلوب ارزیابی گردید.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها مسئوولان و برنامه ریزان دانشکده پزشکی می بایست بر اساس ارزشیابی های مدون و مستمر همواره نسبت به ارتقاء کیفیت اساتید و دانشجویان و فعالیت های آموزشی آنها اهتمام داشته تا حصول به اهداف دوره ها و رشته های تحصیلی میسر گردد.

کلیدواژه‌ها