تعیین حوزه‌ها،عوامل بازدارنده و عوامل پیشران در تعاملات حرفه‌ای بین دانشکده پزشکی و بیمارستان‌های آموزشی، ازدیدگاه خبرگان،مورد:دانشگاه علوم‌پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی ایران

نوع مقاله : پژوهشی (Original Research)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی،دانشکده مدیریت و اقتصاد ،واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران

2 استاد گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات، تهران،ایران نویسنده مسئول

3 استادیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران،تهران،ایران

چکیده

زمینه وهدف: دانشکده‌های پزشکی و بیمارستان‌های آموزشی همواره در مسیر تحقق اهداف مشترک آموزش،پژوهش و ارائه خدمات سلامت، همکاری نزدیکی دارند که در قالب سیاست‌ها،قوانین و مقررات، تفاهم‌نامه‌ها می‌باشد.انجام شایسته مسئولیت‌های هر دو موسسه گام بلندی در جهت تحقق اهداف مشترک خواهد داشت.هدف این مطالعه تعیین حوزه‌های تعاملات حرفه‌ای بین دانشکده‌پزشکی و بیمارستان‌های آموزشی، تعیین عوامل پیشران و عوامل بازدارنده این تعاملات در دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.

روش بررسی: مطالعه حاضر با بهره‌گیری از رویکرد کیفی در سال 1400 انجام شد.مشارکت‌کنندگان این پژوهش 16 نفر از خبرگان دانشگاه علوم پزشکی ایران بودند که اغلب دارای سابقه مدیریت در دانشگاه(رئیس دانشگاه،معاون دانشگاه،رئیس دانشکده پزشکی،رئیس بیمارستان،مدیربیمارستان ،معاون بیمارستان و مدیرگروه) بودند.جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه‌ساختار یافته انجام شد و از روش تحلیل مضمون به منظور تجزیه و تحلیل مصاحبه‌ها استفاده شد.

یافته‌ها: با مرور پژوهش‌های پیشین و تجزیه و تحلیل مصاحبه‌ها،تعاملات حرفه‌ای بین دانشکده پزشکی و بیمارستان-های آموزشی در 7 حوزه اصلی شامل آموزش و پژوهش،حکمرانی،بودجه و امورمالی،منابع انسانی،ارائه خدمات سلامت،فضاو تجهیزات فیزیکی و زنجیره‌تامین ،با 17 مولفه‌، 22 عامل بازدارنده و 22 عامل پیشران استخراج وجمع-بندی نتایج‌ انجام گرفت.

نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش بیانگر این بود که دانشکده‌پزشکی و بیمارستان‌های‌آموزشی درحوزه آموزش و پژوهش از طریق برنامه‌ریزی آموزشی،آموزش بالینی و برنامه‌ریزی و توسعه پژوهش،در حوزه حکمرانی در مولفه‌های نظارت،پاسخگویی وساختار،درحوزه بودجه و امورمالی در زمینه تخصیص بودجه آموزشی و هزینه‌های آموزش،در حوزه منابع انسانی درخصوص اعضای هیئت علمی،کارکنان و فراگیران، در حوزه ارائه خدمات سلامت در مورد پروتکل‌های درمانی ودرمان بیماران، درحوزه منابع فیزیکی وتجهیزات در بخش فضای آموزشی و تجهیزات آموزشی و درحوزه زنجیره تامین در خصوص تامین اقلام آموزشی و تامین خدمات آموزشی دارای تعاملات حرفه‌ای می‌باشند که در صورت وجود هریک از عوامل بازدارنده و یا عوامل پیشران در انجام تعاملات امکان اختلال و یا بهبود در تعاملات حرفه‌ای بین این دو موسسه وجوددارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Bikdloo F and Rahnavard  F, Measuring inter-organizational coordination and identifying the factors affecting it in public organizations. Management and Development Process.2017; 30(2):3-20
  2. Lubas R.L, Bordeianu S, interation between departments: Strategies for Improving Interdepartmental Collaboration through Communication, university of new mexico:2013; https://digitalrepository.unm.edu/ulls_fsp
  3. Hillman E,Paul J, Neustadt M, Reddy M, Wooldridge M, Dal L, et al,establishing a multi-institutional quality and pation safety consortium.Academic Medicine.2020;95(12):1864-1873
  4. Abolhasani F,Sayyarifard A,Ghadirian L,Farshadi M,Rajabi F, Challenges of the relationship between the staff of the University of Medical Sciences and affiliated hospitals: a case Study of one of the universities located in Tehran. Journal of Healthcare Management. 2020; 11 (1):8-19
  5. Safarani S, Ravaghi H, Raeissi P, Maleki M, Challenges and Opportunities Faced by Teaching Hospitals in the Perception of Stakeholders and Hospital System Managers. Education in Medicine Journal.2018; 10(4):9-21
  6. Weiner, Bryan J. Organizational Models for Medical School–Clinical Enterprise Relationships, academic medicine.2001;76(2):113-124
  7. Kolachalama,Vijaya B. and Garg,Priya S. machine learning and medical education.npj digital medicine.2018, 1:54 ; doi:10.1038/s41746-018-0061-1.
  8. Mubuuke A.G, Businge F, Mukule E. The Intricate Relationship Between a Medical School and a Teaching Hospital: A Case Study in Uganda. Health(Abingdon).2014;27(3):249-254
  9. Karimi A,Nateghian A, Medical education and autonomy in teaching hospitals.Iranian Journal of Medial Education.2002;2:33-34
  10. Mortazavi M,Sharifi Rad Gh,Mohebi S1399. Identification of qualitative factors affecting the quality of clinical education in hospitals of Saveh. Journal of Arak University of Medical Sciences.2020; 23(4):558-568
  11. Tess A, Vidyarthi  A, Yang J, Myers J. bridging the gap:a framework and strategies for integrating the quality and safety mission of teaching hospitals and graduate medical education. Academic Medicine.2015 ; 90( 9 ):1251-1257
  12. Bolander Laksov k, Elmberger A, Liljedahl M, Björck E. shifting to team-based faculty development.higher education research & development.2020; 10
  13. Jafarzadeh S,Fereidooni A,Khiali Z. et al. 1397. The quality of clinical education from the perspective of operating room students. Journal of Fasa University of Medical Sciences.2019; 8(4):1046-1055
  14. Schwartzstein R, Huang G, Coughlin C.2008development and implementation of a comprehensive  strategic plan for medical education at an academic medical center, Academic Medicine.2008;83(6):550-559
  15. Sullivan,C.C,Qualitative Case Study of the Influence of American Medical Education’s Structure, Governance, and Function on Curriculum Reform, Thesis .2018
  16. Petersone M, Ketners K,Krievins D,Kreicberga I,Erins I.DEVELOPING A COMPREHENSIVE MODEL FOR FORTHCOMING REFORMS OF UNIVERSITY HOSPITALS Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development.2019; 41( 2): 97–112
  17. Lobo M,Ozcan Y,Estellita M,Cristina M,Fiszman S,fiszman R,.2014,teaching hospital in brazil: Findings on determinants for efficiency,international journal of healthcare management.2014;.7(1):60-68
  18. Collins C, Gassett L, Silva G, best practices for affiliation agreements between health systems and universities healthcare financial management.2018;1-4
  19. Flanders S, Centor B, Weber V, McGinn,T, DeSalvo K, Auerbach,A. Challenges and Opportunities in Academic Hospital Medicine. Journal of Hospital Medicine.2009; 4 ( 4):240-246
  20. Ohta R,Ryu R, Katsube T, Moriwaki Y,Otani J, et al. strengths and challenges for medical students and residents in rural Japan,falily medicine .family medicine .2021; 53(1):32-38
  21. DeBoer S, Dockx J, Lam Ch, Shah Sh, Young G, Quesnel M,et al. Building successful and sustainable academic health science partnerships: exploring perspectives of hospitalleaders, Canadian Medical Education Journal.2019;10(1):59-67
  22. Sholl S, Ajjawi R, Allbutt H, Butler J, Jindal-Snape D, Morrison J,et al. Balancing health care education and patient care in the UK workplace: a realist synthesis, Medical Education published by Association for the Study of Medical Education and John Wiley & Sons Ltd.2017; 51: 787–801
  23. Agreement between the university of western Ontario and hotei-dieu Grace Hospital.2013
  24. Ziegelstein R.c, Creating Structured Opportunities for Social Engagement to Promote Well-Being and Avoid Burnout in Medical Students and Residents, Academic Medicine.2018;93(4):537-539
  25. Keroack M, McConkie R, Johnson K, Gladys J, Thompson M, Functional alignment, not structural integration, of medical schools and teaching hospitals is associated withhigh performance inacademic health centers, The American Journal of Surgery . 2011;202: 119–126
  26. Pizzo Ph.A, Case Study: The Stanford University School of Medicine and Its Teaching Hospitals, Academic Medicine.2008; 83(9) :867/872
  27. Javadi Z,Arasteh H,Abbasian H,Abdollahi B, Designing a model for improving the quality of residency training in the implementation of the health system transformation plan, Journal of Research in Medical Education.2020;12(1):24-35
  28. Al-Bouyeh M.R, Rezapour A, Meshkani Z, Alipour V, Soleimani Movahed M, Costs of training specialist assistants in a selected teaching hospital: A case study. Quarterly - Health-Based Research.2019;2:117-130