تاثیر آموزش اصول اخلاقی با روش ایفای نقش در کارآموزی بر مهارتهای اخلاقی دانشجویان پرستاری

نوع مقاله : پژوهشی (Original Research)

نویسندگان

1 دکتری تخصصی پرستاری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.

2 دکتری آموزش بهداشت، استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.

3 دکتری تخصصی پرستاری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران

4 کارشناسی ارشد مامایی، مربی دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران

5 کارشناس ارشد پرستاری، مربی دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران

6 دکتری آموزش پزشکی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: پیشرفتهای روزافزون در حیطه مراقبتهای سلامت جنبه های اخالقی را نیز دستخوش تغییراتی کرده است به طوری‌که نگرانی های عمومی در ارتباط با چالشهای اخالقی در این حیطه درحال افزایش است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش اصول اخالقی با روش ایفای نقش در کارآموزی بر مهارتهای اخالقی دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی فسا انجام گردید.
روش بررسی: در یک مطالعه شبه تجربی 31 نفر از دانشجویان ترم 6 پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی فسا بصورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. در ابتدا 3 کارگاه آموزشی آشنایی با اصول اخالقی برای گروه آزمون برگزار گردید سپس این دانشجویان به مدت 6 هفته در کارآموزی های خود با روش ایفای نقش و با کمک سناریوهای مشخص اصول اخالقی را تمرین کردند. قبل و بعد از پایان دوره نمرههای مهارتهای اخالقی کل دانشجویان با استفاده از پرسشنامه مهارتهای اخالقی ارزیابی گردید. سطح معنی داری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته ها: در کل 9 پسر و 22 دختر در این مطالعه بودند. میانگین سنی دانشجویان 21/35 سال، با حداقل 19 سال و حدا کثر 28 سال بود. اختالف معنا داری بین مشخصات دموگرافیک (سن، معدل) و نمرات مهارت های اخالقی در حیطه های مختلف پرسشنامه بین گروه آزمون و کنترل قبل از مطالعه وجود نداشت و همسان بودن دو گروه مورد تایید قرار گرفت. بعد از مطالعه نتایج آزمون ویلکوکسون و من ویتنی در تمامی ابعاد پرسشنامه اختالف معنادار آماری را بین نمرات دانشجویان گروه آزمون و کنترل نشان داد.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش اصول اخالقی با استفاده از روش ایفای نقش به مدت طوالنی و در حین کارآموزی میتواند باعث ارتقای مهارتهای اخالقی در دانشجویان پرستاری گردد.

کلیدواژه‌ها


 
1.Bruce K, Suserud BO. The handover process and triage of ambulance-borne patients: the experiences of emergency nurses. Nursing Critical Care. 2005 Jul-Aug;10(4):201-9. PubMed PMID: 15997974. Epub 2005/07/07. eng.
2.Breslin JM, MacRae SK, Bell J, Singer PA. Top 10 health care ethics challenges facing the public: views of Toronto bioethicists. BMC medical ethics. 2005;6(1):5.
3.Bai B. Factors associated with patient satisfaction in emergency department in mainland China, Hong Kong and Taiwan: a systematic review. HKU Theses Online (HKUTO). 2013.
4.Jabbari A, Khorasani E, Jafarian Jazi M, Mofid M, Mardani R. The profile of patients’ complaints in a regional hospital. 2014.
5.Coleman JJ, Dick TK. Nursing and theater: teaching ethics through the arts. Nurse educator. 2016;41(5):262-5.
6.Butts JBR, Karen L. Nursing ethics: Jones & Bartlett Publishers; 2012
7.Woods M. Nursing ethics education: are we really delivering the good (s)? Nursing Ethics. 2010;12(1):5-18.
8.Lin C-F, Lu M-S, Chung C-C, Yang C-M. A comparison of problem-based learning and conventional teaching in nursing ethics education. Nursing ethics. 2010;17(3):373-82.
9.Dehghani A, Dastpak M, Gharib A. Barriers to Respect Professional Ethics Standards in Clinical Care Viewpoints of Nurses. Iranian Journal of Medical Education. 2013;13(5):421-30.
10.BORHANI F, ALHANI F, MOHAMMADI I, ABBASZADEH A. PERCEPTION OF NURSING TEACHERS ABOUT NURSING STUDENTS PROFESSIONAL ETHICAL COMPETENCY: A QUALITATIVE STUDY. 2010.
11.Borhani F, Alhani F, Mohammadi I, Abbaszadeh A. Professional nursing ethics: it's development and challenges. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2009;2(3):27-38.
12.Chiang H-H. The Positionality of Caring Action: Small Group Dialogue in a Course on Nursing Ethics. Hu Li Za Zhi. 2016;63(6):69.
13.Denat Y, Arslan GG, Şahbaz M. Change in students' perception of profession during nursing education in Turkey: A longitudinal study. Journal of Human Sciences. 2016;13(1):900-8.
14.McDonagh M. Clinical Handover at the Emergency Department- A two way process.  RESUS conference; 27 April 2013; University of Lumeric2013.
15.De Witt PA. Ethics and clinical education. South African Journal of Occupational Therapy. 2016;46(3):4-9.
16.Henderson A, Tyler S. Facilitating learning in clinical practice: Evaluation of a trial of a supervisor of clinical education role. Nurse Education in Practice. 2011;11(5):288-92.
17.Kern DE, Branch Jr WT, Jackson JL, Brady DW, Feldman MD, Levinson W, et al. Teaching the psychosocial aspects of care in the clinical setting: practical recommendations. Academic Medicine. 2005;80(1):8-20.
18.Mills S, Bryden D. A practical approach to teaching medical ethics. Journal of medical ethics. 2010;36(1):50-4.
19. Bosse HM, Nickel M, Huwendiek S, Jünger J, Schultz JH, Nikendei C. Peer role-play and standardised patients in communication training: a comparative study on the student perspective on acceptability, realism, and perceived effect. BMC Medical Education. 2010;10(1):27.
20. Brummel BJ, Gunsalus C, Anderson KL, Loui MC. Development of role-play scenarios for teaching responsible conduct of research. Science and Engineering Ethics. 2010;16(3):573-89.
21. Prestia AS, Sherman RO, Demezier C. Chief Nursing Officers’ Experiences With Moral Distress. Journal of Nursing Administration. 2017;47(2):101-7.
22.  Woods M. Nursing ethics education: are we really delivering the good (s)? Nursing Ethics. 2005;12(1):5-18.
23.  Patenaude J, Niyonsenga T, Fafard D. Changes in students' moral development during medical school: a cohort study. Canadian Medical Association Journal. 2003;168(7):840-4.
24.Robertson D, Snarey J, Ousley O, Harenski K, Bowman FD, Gilkey R, et al. The neural processing of moral sensitivity to issues of justice and care. Neuropsychologia. 2007;45(4):755-66.
25. Auvinen J, Suominen T, Leino-Kilpi H, Helkama K. The development of moral judgment during nursing education in Finland. Nurse Education Today. 2004;24(7):538-46.
26.Talebiyanpour MS, Mobaser N. Multimedia, teaching method that has been neglected: A systematic review. Health Sciences. 2016;5(9S):479-81.
27.  Koehler N, McMenamin C. The need for a peer physical examination policy within Australian medical schools. Medical teacher. 2014;36(5):430-3.
28. Hendry GJ. Barriers to undergraduate peer-physical examination of the lower limb in the health sciences and strategies to improve inclusion: a review. Advances in Health Sciences Education. 2013;18(4):807-15.
29. Outram S, Nair BR. Peer physical examination: time to revisit. Med J Aust. 2008;189(5):274-6.
30.  Power DV. We Need a New Model for Obtaining Students' Consent to Conduct Peer Physical Examinations. Academic Medicine. 2011;86(5):539.
31.Wearn AM, Rees CE, Bradley P, Vnuk AK. Understanding student concerns about peer physical examination using an activity theory framework. Medical education. 2008;42(12):1218-26.
32.  Wearn A, Bhoopatkar H. Experience of a peer physical examination policy within a New Zealand medical programme. Medical teacher. 2014;36(9):826-7.
33.Rees CE, Wearn AM, Vnuk AK, Sato TJ. Medical students’ attitudes towards peer physical examination: Findings from an international cross-sectional and longitudinal study. Advances in health sciences education. 2009;14(1):103-21.
34. Lee HL, Huang S-H, Huang C-M. Evaluating the effect of three teaching strategies on student nurses’ moral sensitivity. Nursing ethics. 2016:0969733015623095.
35. Yeom H-A, Ahn S-H, Kim S-J. Effects of ethics education on moral sensitivity of nursing students. Nursing ethics. 2016:0969733015622060.
36.Eide T, Dulmen Sv, Eide H. Educating for ethical leadership through web-based coaching: A feasibility study. Nursing ethics. 2016;23(8):851-65.
37. Stevens EL, Cook K. Safeguarding vulnerable adults: learning from the reflective assignments of pre-registration students in the adult field of nursing practice. The Journal of Adult Protection. 2015;17(1):31-40.
38.  Nestel D, Tierney T. Role-play for medical students learning about communication: guidelines for maximising benefits. BMC medical education. 2007;7(1):3.
39. Ayuob NN, Qadi MA, Deek E, Salama B, Boker AM. Evaluation of a communication skills training course for medical students using peer role-play. JOURNAL OF THE PAKISTAN MEDICAL ASSOCIATION. 2017;67(5):745-51.
40.  Lavanya S, Kalpana L, Veena R, Kumar VB. Role-play as an educational tool in medication communication skills: Students’ perspectives. Indian Journal of Pharmacology. 2016;48(Suppl 1):S33.
41. Gropelli TM. Using active simulation to enhance learning of nursing ethics. The Journal of Continuing Education in Nursing. 2010;41(3):104-5.
42.  Krautscheid LC. Embedding Microethical Dilemmas in High-Fidelity Simulation Scenarios: Preparing Nursing Students for Ethical Practice. Journal of Nursing Education. 2017;56(1):55-8.
43.  Wonder AH. Mock Hospital Ethics Committee: An Innovative Simulation to Teach Prelicensure Nursing Students the Complexities of Ethics in Practice. Nurse educator. 2017;42(2):77-80.
44.  Cannaerts N, Gastmans C, de Casterlé BD. Response to Commentary (1): Effectiveness of Nursing Ethics education: Much more research needed. Nursing ethics. 2014;21(6):743.
45.  Benner P, Sheets V, Uris P, Malloch K, Schwed K, Jamison D. Individual, practice, and system causes of errors in nursing: a taxonomy. Journal of Nursing Administration. 2002;32(10):509-23.
46.  Steele LM, Mulhearn TJ, Medeiros KE, Watts LL, Connelly S, Mumford MD. How do we know what works? A review and critique of current practices in ethics training evaluation. Accountability in research. 2016;23(6):319-50.
47.  Vanlaere L, Gastmans C. Ethics in nursing education: learning to reflect on care practices. Nursing Ethics. 2007;14(6):758-66.
48.Görgülü RS, Dinç L. Ethics in Turkish nursing education programs. Nursing Ethics. 2007;14(6):741-52.
49. Jafree SR, Zakar R, Fischer F, Zakar MZ. Ethical violations in the clinical setting: the hidden curriculum learning experience of Pakistani nurses. BMC medical ethics. 2015;16(1):16.
50.  Chao S-Y, Chang Y-C, Yang S, Clark M. Development, implementation, and effects of an integrated web-based teaching model in a nursing ethics course. Nurse Education Today. 2017;55:31-7.
51.Airth-Kindree NM, Kirkhorn L-EC. Ethical grand rounds: teaching ethics at the point of care. Nursing education perspectives. 2016;37(1):48-50.