ارزیابی تاثیر برگزاری دوره شبیه سازی بر نحوه عملکرد دستیاران طب اورژانس در تصمیم گیری در مورد اقدامات بحرانی

نوع مقاله : پژوهشی (Original Research)

نویسندگان

1 استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان کارگر شمالی، جلا لآ لاحمد، بیمارستان شریعتی، بخش اورژانس،

2 استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان حس نآباد، بیمارستان سینا، بخش اورژانس

3 استاد تمام طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، انتهای بلوار کشاورز، بیمارستان اما مخمینی، بخش اورژانس،

4 استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، انتهای بلوار کشاورز، بیمارستان اما مخمینی، بخش اورژانس

5 استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، انتهای بلوار کشاورز، بیمارستان اما مخمینی، بخش اورژانس،

6 استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان حس نآباد، بیمارستان سینا، بخش اورژانس،

7 استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان حس نآباد، بیمارستان سینا،

8 . استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان کارگر شمالی، جلا لآ لاحمد، بیمارستان شریعتی، بخش اورژانس،

9 دانشیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، انتهای بلوار کشاورز، بیمارستان اما مخمینی، بخش اورژانس

10 استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران، تهران، خیابان کارگر شمالی، جلا لآ لاحمد، بیمارستان شریعتی، بخش اورژانس،

چکیده

زمینه و هدف: زمینه استفاده از شبیه سازی به عنوان یک روش آموزشی مفید در آموزش پزشکی روز به روز بیشتر می شود. با توجه به شلوغی محیط اورژانس و عدم امکان آموزش بهینه در بالین، استفاده از شبیه سازی در رشته طب اورژانس می تواند در ارتقای سطح کیفی آموزش دستیاران مفید باشد.هدف بررسی و ارزیابی تاثیر دوره شبیه سازی بر نحوه عملکرد دستیاران طب اورژانس در تصمیم گیری در موارد اقدامات بحرانی در محیط اورژانس
روش بررسی: دوره شبیه سازی بالینی از ابتدای سال ۱۳۹۳ به عنوان بخشی ضروری در کوریکولوم دستیاری طب اورژانس دانشگاه تهران برگزار شد. در ابتدا جمعی متشکل از ۱۰ عضو هیئت علمی به عنوان expert panel گرد هم آمدند. طی ۴۸ جلسه منظم ۳۰ سناریو طراحی شد. در سال ۱۳۹۴ عملکرد دستیاران در تصمیم گیری در مورد اقدامات بحرانی و پروسیجرهای بحرانی توسط اساتید برگزارکننده دوره شبیه سازی از طریق چک لیست های از پیش طراحی شده ارزیابی شد. برای هر سناریو لیستی از اقدامات و پروسیجرهای بحرانی تنظیم شد. تعداد ۱۰ سناریو از مجموع سناریوهای اجرا شده انتخاب شد. نحوه عملکرد دستیاران توسط اساتید برگزارکننده در یک مقیاس لیکرت از ۱ تا ۵ (خیلی بد تا خیلی خوب) در
این چک لیست ها در هر جلسه بررسی و ثبت شد.
یافته ها: در مجموع اساتید معتقد بودند دستیاران در مورد تصمی مگیری در اقدامات و پروسیجرهای بحرانی، خوب
عمل کردند(4/ 45 ٪).
نتیجه گیری: شبیه سازی م یتواند باعث بهبود عملکرد دستیاران در تصمیم گیری در اقدامات بحرانی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the effectiveness of simulation program on emergency Medicine residents’ performance in taking critical actions

نویسندگان [English]

  • Amirhosein Jahanshir 1
  • Maryam Bahreini 2
  • Mohsen Banaie 3
  • Mohammad Jalili 4
  • Shahram Bagheri-Hariri 5
  • Fatemeh Rasooli 6
  • Mehran Sotoodehnia 7
  • Javad Seyedhosseini 1
  • Arash Safaie 7
  • Ehsan Karimi 8
  • Ali labaf 9
  • Hadi Mirfazaelian 5
  • Elnaz Vahidi 10
1 MD; Department of Emergency Medicine, School of medicine, Tehran University, Tehran, Iran
2 MD; Department of Emergency Medicine, School of medicine, Tehran University, Tehran, Iran
3 MD; Department of Emergency Medicine, School of medicine, Tehran University, Tehran, Iran
4 MD; Department of Emergency Medicine, School of medicine, Tehran University, Tehran, Iran
5 MD; Department of Emergency Medicine, School of medicine, Tehran University, Tehran, Iran
6 MD; Department of Emergency Medicine, School of medicine, Tehran University, Tehran, Iran
7 استادیار طب اورژانس، دانشگاه تهران / تهران، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان حس نآباد، بیمارستان سینا،
8 MD; Department of Emergency Medicine, School of medicine, Tehran University, Tehran, Iran
9 MD; Department of Emergency Medicine, School of medicine, Tehran University, Tehran, Iran
10 MD; Department of Emergency Medicine, School of medicine, Tehran University, Tehran, Iran. North Amirabad street Tehran Iran
چکیده [English]

Background and Objective: Holding simulation courses in medical education is becoming more and more
popular. Simulation appliance in medical training has led to more effective learning and safer care for patients.
Simulation can ameliorate our defects in clinical bed-side training in a busy environment like an Emergency
department (ED).
Objective To evaluate the effectiveness of simulation program on emergency medicine (EM) residents’
performance in critical actions
Methods and Materials: We implemented a mandatory simulation program in EM residency curriculum in
2014. Ten of the EM faculties, gathered voluntarily and they peer reviewed the critical elementary topics and
wrote scenarios during 48 regular sessions. In this study, we designed the peer reviewed checklists containing
critical actions and procedures specified for each scenario. All faculty member attending simulation courses,
rated residents and fulfilled checklists in a Likert scale from 1 to 5 (very bad to very good). We evaluated
residents’ performance through these checklists.
Results: EM faculties’ evaluation showed that in general, residents had quite a good performance in taking
critical actions and procedures (45.4%).
Conclusion: Simulation can effectively improve medical performance in ED

کلیدواژه‌ها [English]

  • Simulation
  • Emergency medicine
  • Critical action
  • Performance Evaluation
1. Issenberg SB, McGaghie WC.  Features and uses of high-fidelity medical simulations that lead to effective learning: a BEME systematic review. Medical Teacher 2005; 27(1): 10–28.
2. Gaba DM, Howard, SK.  Simulation-based training in anesthesia crisis resource management (ACRM): a decade of experience. Simulation and Gaming 2001; 32(2): 175–193.
3. Forrest K, McKimm J. Essential Simulation in Clinical Education 2013. Chapter 1-3
4. Draycott TJ, Crofts JF.  Improving neonatal outcome through practical shoulder dystocia training. Obstet Gynecol 2008; 112(1): 14–20.
5. Seymour NE, Gallagher AG.  Virtual reality training improves operating room performance: results of a randomized: a double-blinded study. Ann Surg 2002; 236(4): 458–463.
6. Blum MG, Powers TW.  Bronchoscopy simulator effectively prepares junior residents to competently perform basic clinical bronchoscopy. Ann Thorac Surg 2004; 78(2): 287–291.
7. Draycott T, Sibanda T.  Does training in obstetric emergencies improve neonatal outcome? BJOG 2006; 113(1): 177–182.
8. McGaghie WC, Issenberg SB.  A critical review of simulation-based medical education research: 2003-2009. Medical Education 2010; 44(2): 50-63.
9. Issenberg SB, McGaghie WC.  Simulation technology for health care professional skills training and assessment. JAMA 1999; 28(2): 861–866.
10. McGaghie WC, Suker JR.  Does simulation-based medical education with deliberate practice yield better results than traditional clinical education? A meta-analytic comparative review of the evidence. Acad Med 2011; 86(6): 706-711.
11. Bilotta FF, Werner SM.  Impact and implementation of simulation-based training for safety. The Scientific World Journal 2013; 20(13): 1-6.
12. Mathai SK, Miloslavsky EM.  How we implemented a resident-led medical simulation curriculum in a large internal medicine residency program. Medical Teacher 2014; 36(4): 279-283.